بایدن به آتش‌بس انتخاباتی در غزه تن خواهد داد؟!

طبق برخی گزارش‌ها بایدن در مباحثات داخلی دولت امریکا خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه برای آزادی اسرای صهیونیست شده است.

به گزارش مشرق، در حالی که حدود پنج هفته از عملیات طوفان‌الاقصی و حملات جنایتکارانه رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد که موجب شهید و زخمی‌شدن هزاران فلسطینی به ویژه کودکان و زنان شده، امریکا به عنوان حامی اصلی و متحد استراتژیک رژیم‌صهیونیستی همچنان خواهان تداوم این جنگ خونین است، این در حالی است که کاخ سفید و جو بایدن مواضع متعارضی درباره آتش‌بس در غزه گرفته‌اند. سخنگوی کاخ سفید ۱۰ آبان در سخنانی گفت: «در حال حاضر آتش‌بس عمومی و گسترده در غزه راه حل درستی نیست. نمی‌توان به پیش از هفتم اکتبر بازگشت و معتقدیم پس از پایان جنگ حماس دیگر نمی‌تواند حاکم غزه بماند.» در مقابل جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در ۱۱ آبان گفت که به آتش‌بس در نوار غزه نیاز است، زیرا زمان کافی برای آزاد کردن اسرای صهیونیست را ارائه می‌کند. بایدن ضمن ادعای اینکه از ابتدا از راهکار دو دولتی برای پایان بحران فلسطین حمایت کرده است، افزود: «من فکر می‌کنم ما به آتش‌بس در غزه نیاز داریم.» طبق برخی گزارش‌ها بایدن در مباحثات داخلی دولت امریکا خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه برای آزادی اسرای صهیونیست شده است.

به نظر می‌رسد با وجود تأکید رسمی دولت امریکا بر عدم‌آتش‌بس در جنگ غزه، اما رئیس‌جمهور امریکا به خوبی از این مسئله آگاه است که در صورت تداوم شرایط کنونی و حملات هوایی و تهاجم زمینی رژیم‌صهیونیستی امکان زنده ماندن اسرایی که در اختیار حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی هستند به شدت کاهش پیدا می‌کند. این، برای بایدن با توجه به ورود به سال انتخابات ریاست جمهوری امریکا در نوامبر ۲۰۲۴ مسئله‌ای منفی محسوب می‌شود و نشانه‌ای از مدیریت ضعیف و ناکام مسائل سیاست خارجی نزد رأی‌دهندگان امریکایی تلقی خواهد شد. مسئله دیگر این است که دور جدید حملات رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه پس از عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون منجر به شهادت بیش از ۱۰ هزار فلسطینی شده و در عین حال تخریب بی‌سابقه‌ای را در این منطقه به بارآورده که حتی موجب انتقاد سازمان ملل و متحدان اروپایی و ابراز تأسف ظاهری بایدن هم شده است. قطعاً درگیری‌های مرزی در اطراف غزه و ضربات سختی که مقاومت به ارتش رژیم‌صهیونیستی وارد کرد و اذعان اشغالگران به سخت و پیچیده‌بودن حمله زمینی به غزه در عقب‌نشینی نسبی دولت بایدن از موضع خود بی‌تأثیر نبوده است. به نظر می‌رسد با گذر زمان و ناکامی‌های بیشتر ارتش رژیم‌صهیونیستی در نیل به اهداف مدنظرش در نوار غزه، واشینگتن ناچار به تغییر مواضع قبلی خود درباره جنگ غزه خواهد شد.

عوام‌فریبی بایدن

در حالی که تداوم حمایت‌های نامحدود مالی، تسلیحاتی، عملیاتی و اطلاعاتی امریکا از رژیم‌صهیونیستی به گسترش شدت بمباران غیرنظامیان و زنان و کودکان فلسطینی در غزه و کرانه باختری منجر شده، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا در اظهاراتی عوام‌فریبانه گفت: «برای ما از دست رفتن زندگی بی‌گناهان در غزه یک واقعه مصیبت‌بار است و ما برای این مرگ‌ها غمگین هستیم.» نکته طنزآمیز اینکه بایدن به رغم این موضع‌گیری متظاهرانه همچنان بر به اصطلاح حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید می‌کند. وی در تداوم این ادعا که تل‌آویو حق پاسخگویی و مسئولیت دفاع از ساکنان فلسطین اشغالی در برابر حملات به آن‌ها را دارد، یادآور شد: «اسرائیل باید این کار را به گونه‌ای انجام دهد که با قوانین بشردوستانه سازگار باشد و حفاظت از غیرنظامیان را در اولویت قرار دهد.» بایدن همچنین ادعا کرده است به فشار بر اسرائیل برای پایبندی به قوانین بین‌المللی در مورد حمایت از غیرنظامیان در جنگ ادامه خواهیم داد. سؤال این است که منظور بایدن از فشار بر رژیم‌صهیونیستی چیست؟ امریکا اکنون نقش اصلی در تدارک انواع مهمات و بمب‌هایی که تل‌آویو بر سر مردم بی‌گناه غزه پرتاب می‌کند، دارد و هواپیماهای نیروی هوایی رژیم‌صهیونیستی که ساخت امریکاست این بمباران‌ها را انجام می‌دهند. نکته دیگر اینکه هر چند در دوره ریاست جمهوری بایدن، روابط او با بنیامین نتانیاهو، نخست‌زیر رژیم‌صهیونیستی دچار سردی بوده، اما وقوع جنگ کنونی در فلسطین اشغالی و ضربات شدید حماس به اسرائیل موجب کمک‌های مالی و تسلیحاتی گسترده واشینگتن به تل‌آویو و پیشنهاد کمک ۳/۱۴ میلیارد دلاری به تل‌آویو از جانب بایدن شده است. همچنین سفر جو بایدن به فلسطین اشغالی و سفرهای پی‌درپی آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجه و دفاع امریکا به فلسطین اشغالی و سایر کشورهای عربی حاکی از عزم واشینگتن برای حفظ به اصطلاح برتری رژیم‌صهیونیستی و تقویت موضع اسرائیل در منطقه غرب آسیاست. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا روز هفتم آبان با اشاره به اینکه واشینگتن قصد اعزام نیروی رزمی به اسرائیل یا غزه را ندارد، گفت: «امریکا به اسرائیل نمی‌گوید که چه اقدامی انجام دهد، اما توصیه، تجهیزات و حمایت دیپلماتیک خود را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد.»

اقدامات حمایتی جدید امریکا

از زمان آغاز دور جدید درگیری‌ها بین رژیم‌صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی با عملیات طوفان‌الاقصی و واکنش شدید صهیونیست‌ها به این اقدام، ایالات‌متحده به عنوان متحد استراتژیک اسرائیل گام‌های جدیدی در این راستا برداشته است. امریکا اکنون فشار بر کشورهای اروپایی برای گسترش و تقویت تحریم‌های خود علیه حماس را افزایش داده است. این فشار همزمان با تلاش واشینگتن برای سرکوب مالی شدیدتر حماس اعمال می‌شود. والی ادیمو، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا گفته که واشینگتن خواهان تشکیل «ائتلافی» با کشورهای همفکر است، زیرا قصد دارد مانع دورزدن تحریم‌ها از سوی حماس شود. وی درباره همکاری امریکا با دیگر کشورهای اروپایی و حوزه‌های قضایی برای اختلال در تلاش حماس برای دور زدن تحریم‌ها ابراز امیدواری کرد. این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که امریکا دومین دور از تحریم‌های خود را علیه مقامات و شبکه‌های مالی مرتبط با حماس اعمال کرده است. اقدامات جدید دارایی‌های سبد سرمایه‌گذاری مخفی حماس و افرادی را هدف قرار می‌دهد که به این گروه برای دور زدن تحریم‌ها کمک کرده‌اند. واشینگتن در سال۱۹۹۷ حماس را یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرد. به تازگی اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند، اما متحدان امریکا تاکنون به اندازه واشینگتن در تحریم سران حماس پیش نرفته‌اند. از سوی دیگر مجلس نمایندگان امریکا در نظر دارد بودجه کمک نظامی اضطراری به رژیم‌صهیونیستی را از بودجه کمک به اوکراین و امنیت مرزی ایالات‌متحده جدا کند. مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا اظهار داشت: ما می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، زیرا نیاز اسرائیل به این کمک‌ها فوری است. لایحه‌ای که جمهوریخواهان در این باره تدوین کرده‌اند در صورتی که تصویب شود ۳/۱۴ میلیارد دلار کمک به رژیم‌صهیونیستی سرازیر خواهد کرد و عرضه تجهیزات از انبارهای تسلیحات امریکا به این رژیم را فراهم می‌کند، البته بایدن اعلام کرد لایحه جداگانه کمک به رژیم‌صهیونیستی را در صورتی که بدون کمک به اوکراین در قالب بسته ۱۰۶ میلیارد دلاری مدنظر کاخ سفید باشد، وتو خواهد کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در جلسه استماع سنا گفتند که کمک به کی‌یف و تل‌آویو ارتباط تنگاتنگی باهم دارد و نباید آنطور که جمهوریخواهان می‌خواهند، از هم جدا شود.

جمع‌بندی

امریکا در راستای حمایت همه‌جانبه از رژیم‌صهیونیستی نه فقط به ایجاد پل هوایی و تدارک انواع مهمات و تسلیحات مانند خودروهای زرهی برای استفاده از آن‌ها در حمله نیروهای ارتش صهیونیستی در حمله به غزه پرداخته بلکه اکنون تلاش می‌کند با تحریم‌های هر چه بیشتر حماس موجب تضعیف این گروه مقاومت فلسطینی شود. در عین حال با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و رویکرد آن‌ها درباره لزوم حمایت هر چه بیشتر از رژیم‌صهیونیستی، اکنون آن‌ها با جدا کردن کمک مالی به این رژیم از بقیه بسته کمک اضطراری بایدن درصدد ارسال هر چه سریع‌تر آن برای اسرائیل هستند، هر چند چنین اقدامی مطمئناً با مخالفت بایدن و وتوی او مواجه خواهد شد. به رغم رویکرد حمایت‌گرایانه دولت بایدن از رژیم‌صهیونیستی و همسویی با آن در زمینه مخالفت با هر گونه آتش‌بس در جنگ غزه، اما واقعیات جدید یعنی مقاومت جانانه نیروهای حماس در برابر حملات زمینی محدود نیروهای رژیم‌صهیونیستی موجب شده است واشینگتن موضع قبلی خود را تغییر دهد. به نظر می‌رسد ضربات سخت مقاومت به اشغالگران باعث عقب‌نشینی امریکا از مواضع پیشین شده است. در این راستا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت که از آتش‌بس موقت در غزه به منظور آزادی افراد اسیر در این منطقه حمایت می‌کنیم، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قبل از آن، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا اعلام کرد واشینگتن از هر گونه عملیات و حمله رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه تمام قد حمایت می‌کند و هیچ محدودیت و خطوط قرمزی برای این رژیم قائل نیست.

منیع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس