افزایش موج اعتراضات مردمی به جنایات صهیونیست‌ها در غرب

با وجود حمایت‌ کشورهای غربی از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، سیل معترضان مردمی در این کشورها همچنان در حال افزایش است.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، با وجود حمایت کشورهایی مثل آمریکا و آلمان از صهیونیست‌ها در جنگ نوار غزه، همچنان تظاهرات و خشم مردم بسیاری از کشورهای جهان به جنایت‌های این رژیم هر روز در حال افزایش است.

رژیم صهیونیستی در ادامه حملات هوایی و زمینی خود به نوار غزه تاکنون بیش از ۱۴هزار نفر از مردم فلسطین را به شهادت رسانده است که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. از زمان آغاز حملات صهیونیست‌ها در نوار غزه بیش از ۴۰۰هزار نفر از ساکنان این شهر از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

کشورهای غربی مانند آمریکا، آلمان و انگلیس همچنان حمایت بی‌دریغ خود را (رژیم) اسرائیل اعلام می‌کنند ولی همچنان سیل معترضان به جنایات اسرائیل در غزه بیشتر می‌شود. با وجود افزایش روزافزون اعتراضات مردمی در غرب به این جنایات مواضع دولت‌های غربی همچنان به نفع اسرائیل است که در زیر به طور مختصر موضع این کشورها بررسی شده است:

واشنگتن همچنان از درخواست آشکار برای آتش بس در نوار غزه با وجود هزاران تلفات غیرنظامی خودداری می‌کند. آمریکا بعد از وتو کردن قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان علیه صهیونیست‌ها در بیانیه‌ای گفته است که حملات تروریستی به شدت محکوم است و کشورها حق دارند از خود دفاع کنند.

آلمان با پررنگ کردن نسل‌کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم همچنان از اسرائیل حمایت می‌کند و خودش را به عنوان بزرگترین کشور اروپایی حامی صهیونیست‌ها معرفی کرده است.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان در واکنش به درخواست کشورهای اسلامی برای آتش‌بس طی سخنانی گفت که فکر نمی‌کند درخواست آتش‌بس فوری یا طولانی در غزه درست باشد، زیرا این بدان معناست که اسرائیل به حماس اجازه تجدید قوا خواهد داد.

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان نیز از اسرائیل حمایت کرد و گفت: امنیت (رژیم) اسرائیل برای آلمان قابل مذاکره نیست، رسیدگی به مصیبت فلسطینی‌ها به هیچ وجه با این موضع روشن و تزلزل ناپذیر منافاتی ندارد. او با این جمله نشان داد که نباید از کشورش انتظار انسانی داشت.

بریتانیا نیز همچنان بر موضع حمایتی خود از اسرائیل ایستاده است و در همان روزهای ابتدایی جنگ دو کشتی و هواپیمای گشت‌زنی در شرق مدیترانه برای حمایت از اسرائیل مستقر کرد.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس وقتی در دیدار ۱۹ اکتبر خود از اسرائیل گفت که ما می‌خواهیم شما پیروز شوید، در واقع کشتار هزاران فلسطینی نوار غزه در بمباران‌های اسرائیل را نادیده گرفت.

اتحادیه اروپا هم هنوز خواستار آتش بس در مقابل حملات اسرائیل به غزه نشده است. اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سفرش به اسرائیل در ۱۴ اکتبر، به تلفات غیرنظامیان در غزه اشاره نکرد که این موضوع با اعتراض همکارانش در این کمیسیون روبرو شد.

در جریان تظاهرات حمایت از فلسطین که یکی پس از دیگری در پایتخت‌های اروپایی در همان روزها برگزار شد، رویکرد اتحادیه اروپا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز، گفت: صحنه‌های غم انگیزی که در غزه به دلیل محاصره اسرائیل و عدم تامین نیازهای اولیه و ویرانی‌های ناشی از بمباران به وجود آمده، زنگ خطر را در جامعه بین‌المللی به صدا درآورده است.

البته هنوز هم با وجود این انتقادات، رهبران نهادهای اتحادیه اروپا اشاره‌ای به نقض قوانین بین المللی و ارتکاب جنایات جنگی توسط اسرائیل نکرده‌اند.

بلژیک در بیانیه‌های خود بارها از اسرائیل حمایت کرده و حماس را شروع کننده جنگ خطاب کرده است.

الکساندر دی کرو نخست وزیر بلژیک در سخنانی گفت که اگر حماس به حملات خود ادامه دهد، اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز در سخنانی افزود: ما بدون قید و شرط از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کنیم.

دولت نروژ هم بر حق اسرائیل برای دفاع از خود در اولین روزهای حمله تاکید کرد البته یوناس استور نخست وزیر نروژ تاکید کرد که پاسخ اسرائیل به حمله حماس بر اساس قوانین بین المللی نامتناسب است.

اما ایرلند و اسپانیا از نظر موضع گیری در بین کشورهای اتحادیه اروپا متفاوت هستند. کمیسیون اتحادیه اروپا دو روز پس از حمله ۷ اکتبر تصمیم گرفت کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها را متوقف کند که با مخالفت لوکزامبورگ، اسپانیا و ایرلند مواجه شد.

در اسپانیا، پدرو سانچز رهبر حزب کارگران سوسیالیست و نخست وزیر کنونی، گفت که اولویت دولت ائتلافی تلاش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس