مقام دولت اوباما: اسرائیل باید از جنگ لبنان درس می‌گرفت

عضو ارشد پنتاگون در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، ضمن توصیه به تل‌آویو در خصوص درس گرفتن از جنگ ۳۳ روزه لبنان هشدار داد، تعیین اهداف افراطی برای جنگ غزه، صرفا به پیروزی مقاومت منجر خواهد شد.

به گزارش مشرق، «اندرو اکسوم» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در واکنش به جنگ کنونی در غزه که سی‌وسه روز از آغاز آن می‌گذرد، تصریح کرد که رژیم صهیونیستی «اهدافی افراطی» برای خود در این جنگ تعیین کرده است و همان‌طور که پیشتر در سال ۲۰۰۶ در لبنان شکست خورد، این‌بار نیز شکست خواهد کرد.

این مقام پیشین در وزارت دفاع آمریکا طی یادداشتی در مجله آمریکایی «آتلانتیک» تصریح کرد که اشغالگر اسرائیلی در تحقق اهدافش در غزه شکست خواهد خورد همان‌طور که در تحقق آن در جنگ ژوئیه (حرب تموز یا ۳۳ روزه) علیه حزب‌الله لبنان شکست خورد.

وی نوشت که متقاعد نشده است راهبردی که اسرائیل در غزه دنبال می‌کند، «معقول» باشد و از این موضوع ابراز نگرانی کرد که «اسرائیل اهدافی تندروانه‌ای را تعیین کرده، همانطور که قبلا در سال ۲۰۰۶ دست به چنین کاری زده بود. در حالی که می‌بایست از تجربیات خود در لبنان درس بگیرد».

به نوشته اکسوم، «اسرائیل تمایل دارد که اهدافی افراطی را اغلب برای مصرف داخلی تعیین کند و در تحقق آن شکست بخورد. امری که موجب پیروزی مقاومت می‌شود..زمانی که جوانتر بودم برای تحصیلات تکمیلی به لبنان رفته بودم، و سپس بار دیگر به آنجا بازگشتم تا بهتر بفهمم که حزب‌الله چگونه به قدرتمندترین دشمن اسرائیل تبدیل شد».

این مقام پنتاگون در دوره ریاست‌جمهوری اوباما، با اشاره به این موضوع نوشت که به همین دلیل اقدام به شناسایی و بررسی اشتباهات و نقاط ضعف رژیم صهیونیستی و بررسی نقاط قوت حزب‌الله کرده است.

وی نوشت که «ایهود اولمرت: نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶، سه هدف را برای جنگ لبنان، تعیین کرد: نابودی حزب‌الله، بازگرداندن اجساد دو اسیر اسرائیلی و پایان دادن به حملات موشکی علیه اسرائیل..اما اسرائیل نتوانست هیچ‌یک از این اهداف سه‌گانه را محقق کند. برغم ویرانی که این جنگ برای لبنان داشت، اغلب ناظران به اتفاق بر این باور بودند که کسی که در این جنگ پیروز شد، حزب‌الله بود. زیرا طی یک ماه، اسرائیل تا آنجا که می‌توانست علیه آن شلیک کرد، اما حزب‌الله همچنان استوار ماند.. و امروز مقاومت اسلامی در لبنان و جنبش حماس، چیزی کمتر از نابودی اسرائیل نمی‌خواهند، هرچند که در این امر عجله‌ای هم ندارند».

جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ معروف به جنگ ژوئیه و جنگ دوم لبنان از ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ (۲۲تیر ۱۳۸۵) میان ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای حزب‌الله لبنان آغاز شد که دامنه آن شمال سرزمین‌های اشغالی و سراسر لبنان را در برگرفت و با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در ۱۴ اوت ۲۰۰۶ (۲۴ مرداد ۱۳۸۵) به پایان رسید.

اکسوم افزود: «حزب‌الله و حماس می‌بینند که زمان به نفعشان است و شکاف‌های داخلی اسرائیل احتمالاً بیشتر بار مسؤولیت این امر را برعهده می‌گیرد».

این مقام دولت اوباما، در ادامه به سخنرانی اخیر «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سوم ماه نوامبر جاری اشاره کرد که نخستین سخنرانی وی از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی است و نوشت: «نصرالله کاملا مطمئن بود که اسرائیل نمی‌تواند حماس را نابود کند. وی حماس را تنها پیروز این جنگ دانست که اسرائیل مدعی آن است که می‌تواند آن را نابود کند».

وی در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به اینکه، «جنگ منطقه‌ای به نفع طرف‌های معدودی است» نوشت که اگر جای اسرائیل قرار می‌گرفت، «وسوسه‌ای قوی برای متمرکز کردن تلاش‌ها به سمت شرق» احساس می‌کرد.

اکسوم در خاتمه با اشاره به اینکه، رژیم صهیونیستی می‌بایست راهی برای تغییر محاسبات راهبردی ایران پیدا کند، زیرا در غیر این صورت حماس و حزب‌الله قوی‌تر می‌شوند. وی در خصوص احتمال آغاز جنگی گسترده با ایران گفت که این موضوع «وارد نیست».

هشدار این مقام پیشین آمریکای یدر شرایطی مطرح شده که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی بامداد امروز (چهارشنبه، ۸ نوامبر) مدعی شد: «تا پایان ماموریت نابودی حماس به صبر نیاز داریم و نیمی از پیروزی را نمی‌خواهیم».

نتانیاهو در واکنش به مخالفت آمریکا با اشغال دوباره غزه تهدید کرد: «من نمی‌دانم پس از حذف حماس چه اتفاقی خواهد افتاد، اما [جنگ] با چیزی کمتر از حذف آنها پایان نمی‌یابد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    جالب بود اما جیگر ادم اتیش میگیره از کشتن اطفال مسلمان.میگی کاش همین امروز بریم سراغشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس