یک هیأت سعودی پس از 3 دهه وارد کرانه باختری شد

یک هیأت دیپلماتیک سعودی برای اولین بار از زمان توافق اسلو، صبح امروز وارد کرانه باختری شد.

به گزارش مشرق، منابع فلسطینی صبح امروز (سه شنبه) از ورود یک هیأت سعودی به کرانه باختری از طریق پل «ملک حسین» در خاک اردن خبر دادند.

به نوشته وبگاه سوا، این سفر به سرپرستی «نایف السدیری» سفیر غیر مقیم عربستان سعودی در فلسطین که ماه گذشته برای اولین بار تعیین شد، صورت گرفت و سعودی‌ها قصد دارند در رام‌الله با «محمود عباس» و مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کنند.

هیأت دیپلماتیک سعودی در حالی امروز وارد رام‌الله شد که نمایندگان این کشور آخرین بار در سال ۱۹۹۳ به هنگام توافق اسلو به فلسطین سفر کرده بودند.

حضور نمایندگان ریاض در کرانه باختری در شرایطی است که مذاکرات فشرده‌ای میان عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو در جریان است و در این میان موضوع فلسطین از اساسی‌ترین مسائل مورد اختلاف سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها به شمار می‌رود.

سفر هیأت سعودی به رام‌الله، پس از آن صورت می‌گیرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهده سعودی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هفته جاری مذاکرات برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط میان دو طرف را تایید کردند. هرچند که مقامات آمریکایی می‌گویند که هنوز راه درازی تا دستیابی به چنین توافقی باقی است.

از ژوئیه گذشته، گزارش‌ها، بیانیه‌ها و بحث‌های متعددی در رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی و تریبون‌های رسمی مطبوعاتی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا درباره تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافقی تاریخی در خصوص عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو منتشر و تاکید می‌شود که ریاض در قبال ترتیبات امنیتی عالی با ایالات متحده و امتیازدهی رژیم صهیونیستی در خصوص اراضی اشغالی فلسطین، حاضر به اعلام رسمی سازش با این رژیم است.

به ادعای منابع غیررسمی و رسانه‌ای، شروط بن‌ سلمان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دو بخش فلسطینی و عربستانی تقسیم می‌شود. در بخش فلسطین، وی خواستار واگذاری اختیارات امنیتی کرانه باختری از ارتش اشغالگر به تشکیلات خودگردان فلسطین، تقویت دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان، کنترل بیشتر فلسطینی‌ها بر مسجدالاقصی و منطقه کلیسای مرقد عیسی مسیح (ع) در شرق بیت‌المقدس است.

وی در بخش عربستان سعودی، خواستار حق داشتن برنامه صلح‌آمیز اتمی و غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان، افزایش روابط دفاعی با آمریکا، توسعه تجارت با آمریکا و توقف انتقادات آمریکا از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف بن‌سلمان است.

با این حال به گفته مقامات آمریکا، عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم اسرائیل همچنان دور از دسترس است؛ چرا که باید شامل توافقی دفاعی و برنامه هسته‌ای صلح آمیز برای عربستان سعودی باشد.

در این میان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز پنج‌شنبه هفته گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «صلح در خاورمیانه هرگز بدون دادن حقوق کامل مردم فلسطین محقق نخواهد شد».

«محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان نیز پنجشنبه هفته گذشته تصریح کرده بود: «عربستان سعودی گام به گام به عادی‌سازی با اسرائیل نزدیک می‌شود»‌. وی همچنین بر اهمیت موضوع فلسطین برای مذاکرات آن تاکید داشت.

با این حال بنیامین نتانیاهو همواره در سخنان خود تأکید دارد که موضوع عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی نباید منوط به مسأله فلسطین باشد و او هیچ امتیازی در این خصوص به ریاض نخواهد داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس