کد خبر 1529759
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
اولین گروه از ارامنه قره باغ وارد ارمنستان شدند

اولین گروه از ارامنه قره باغ که دولت ایروان می‌گوید از ترس پاکسازی قومی توسط جمهوری آذربایحان فرار کرده‌اند وارد خاک ارمنستان شدند.

به گزارش مشرق، دولت ارمنستان از ورود اولین گروه از ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی به این کشور در بعدازظهر یک شنبه به وقت محلی خبر داده است.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن پست، اولین گروه از ارامنه فراری ساکن قره باغ که بعد از عملیات ضدتروریستی ارتش جمهوری آذربایجان و تحت کنترل درآمدن این منطقه توسط باکو به مقصد خاک ارمنستان حرکت کرده بودند وارد این کشور شدند.

براساس گزارشها بیش از ۱۰۰۰ نفر از این افراد تا اواخر شامگاه یک شنبه با عبور از مرز رسمی وارد ارمنستان شده‌اند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید ترس از پاکسازی قومی منجر به مهاجرت دسته‌جمعی از قره باغ شده است.

براساس گزارش الجزیره، دولت ایروان اعلام کرده است که آماده پذیرش آنهاست.

پیش از این «داوید بابایان» مشاور «ساموئل شهرامانیان» رئیس ارامنه قره باغ کوهستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، گفته بود که ۱۲۰ هزار قومیت ارامنه قره‌باغ قصد دارند این منطقه را ترک کنند زیرا تمایلی ندارند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند و نگران پاکسازی قومیتی هستند.

ارامنه قره‌باغ کوهستانی، قلمرویی که جامعه بین‌الملل بعنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند اما از زمان فروپاشی جماهیر شوروی از کنترل باکو خارج شده بود، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور ماه)، یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، اعلام آتش‌بس کنند.

جمهوری آذربایجان می‌گوید که حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی را تضمین می‌کند و این منطقه را با جمهوری آذربایجان ادعام می‌کند اما رهبری ارامنه قره باغ به رویترز گفته‌ است که آن‌ها قصد ترک این منطقه را دارند. با این‌حال باکو به طور مکرر هرگونه قصد برای آزار دادن ارامنه قره‌باغ کوهستانی را رد می‌کند.

بابایان در این خصوص به رویترز گفت: «مردم ما نمی‌خواهند بعنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند. ۹۹.۹ درصد ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی‌امان را ترک کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آریایی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    13 4
    پاکسازی قومی ؟ پاکسازی قومی توسط ارمنستان انجام شد که یک میلیون آذربایجانی رو از قرباغ و خود ارمنستان آواره کرد. یک زمانی فقط شهر ایروان 12 تا مسجد داشت و نصف جمعیت مسلمان بودن. الان که شکست خوردن خودشون رو به موش مردگی زدن
  • آذربایجان IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    14 5
    قره باغ خاک آذربایجان هست اگر ارامنه خاک خود می‌دانستند هرگز فرار نمی‌کردند و در مقابل آذربایجان می ایستادند و چون میدانند چه بلایی به سر مردم قره باغ و خجالی آورده آمد از انتقام آذربایجان هراس دارند و فرار را برقرار ترجیح می‌دهند و از آنجایی که آمدند فرار خواهند کرد.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    12 5
    انشاا... قدس هم آزاد خواهد شد به کوری چشم دشمنان اسلام و مسلمین #ترکستان چین# تاتارستان# چچن #اینگوش#چاووشستان#یاکوتستان و ...
  • FR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    9 6
    تخلیه و اعزام ساکنان قره باغ با مشارکت صلح بانان روسیه :)) روسیه خیانتش به همه کشورها آشکاره
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    9 4
    منتظر یم آخرین گروه اشغالگر از خاک اسلام خارج شود
    • US ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 1
      کل عاذربایجان جعلی خاک ایران هست وکشورک جعلی وصهیونیستی عاذربایجان هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 1
      اشغالگر=پان ترک های وحشی مغول
  • حسین IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    1 0
    اینایی که دارن میرن همون جنایتکارانی هستن که تو قره باغ وخوجالی قتل عام راه انداخته بودن وبومی قره باغ نیستن اینا میدونن باید برن ولی در نهایت اونایی میمونن که واقعاً جنایت نکردن وبومی اینجاهستن ومیدونن تورکها بااین همه حکومت وهزارسال حکمرانی تنها چیزی که نمیکنن ظلم و بی عدالتی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس