نشست دوم نمایندگان جمعیت ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی با نمایندگان جمهوری آذربایجان بعد از آتش‌بس در این منطقه، در حال برگزاری است.

به گزارش مشرق، نشست دیگری بین نمایندگان جمعیت ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی با نمایندگان جمهوری آذربایجان در «خوجالی» آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری «ترند»، در این نشست «رامین ممدوف» مسؤول تماس‌ها با ساکنان ارمنستانی منطقه قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را نمایندگی می‌کند.

نشست اول بین دو طرف بعد از اعلام آتش‌بس، ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) برگزار و در آن مقرر شد این گفت‌وگوها ادامه یابد.

ارامنه قره‌باغ کوهستانی قلمرویی که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، آتش‌بس اعلام کنند.

دولت جمهوری آذربایجان بعد از دور اول مذاکرات صلح اعلام کرد مذاکرات با هیأت ارامنه قره‌باغ در فضای مثبت انجام شد و در این مذاکرات درباره ادغام مجدد ارامنه این منطقه و بازسازی زیرساخت‌ها گفت‌وگو شد. در طرف دیگر، نماینده ارامنه قره‌باغ گفت در دیدار در شهر «یولاخ» توافق نهایی حاصل نشد و باید بر سر جزئیات توافق شود.

«حکمت حاجی‌اف» مشاور سیاست خارجی «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی جنبه‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی جذب قره‌باغ کوهستانی و ده‌ها هزار ارامنه به جمهوری‌ آذربایجان پس از ۳۰ سال استقلال خودخوانده این منطقه خبر داده است.

جمهوری آذربایجان می‌گوید حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی را تضمین می‌کند و این منطقه را با جمهوری آذربایجان ادغام می‌کند. علی‌رغم اظهارات مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره احترام به حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی، نگرانی‌های زیادی وجود دارد که ده‌ها هزار غیرنظامی منطقه قره‌باغ مجبور به فرار از خانه‌هایشان شوند و مقام‌های محلی درباره «پاکسازی قومی» در این منطقه هشدار داده‌اند.

دولت ارمنستان بعدازظهر یک شنبه به وقت محلی از ورود اولین گروه از ارامنه ساکن قره‌باغ کوهستانی به این کشور خبر داد. بر اساس گزارش‌ها بیش از هزار نفر تا اواخر شامگاه یکشنبه با عبور از مرز رسمی وارد ارمنستان شدند.

پیش‌تر، «داوید بابایان» مشاور «ساموئل شهرامانیان» رئیس ارامنه قره‌باغ کوهستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت ۱۲۰ هزار ارامنه قره‌باغ قصد دارند این منطقه را ترک کنند زیرا تمایلی ندارند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین بعد از برگزاری دور اول مذاکرات، درباره تحولات قره‌باغ گفت مسکو معتقد است موضوع اصلی در خصوص قره‌باغ حل شده و شرایط باثبات برای آتش‌بس در قره‌باغ در حال ایجاد است. وی همچنین گفت پیشرفت به سوی توافق صلح تضمین شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 7
    قره باغ ایران.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      زنده بادایران بزرگ.
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      1 2
      زنده بادایران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس