کد خبر 1520319
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
حسن رشوند

امروز دوست و دشمن اعتراف دارند که سپاه بزرگ‌ترین و قوی‌ترین نیروی مقابله‌کننده با تروریست هاست و وجه برجسته‌ای در مقابله با تهدیدات تروریستی، حتی تروریست‌های اقتصادی دارد.

به گزارش مشرق، حسن رشوند طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: در میان فرمایش‌های مهم رهبر فرزانه انقلاب در جمع فرماندهان سپاه در طول سه دهه و نیم فرماندهی ایشان بر نیروهای مسلح شاید سخنان ایشان در بیست وچهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه را بتوان از کم سابقه‌ترین و کلیدی‌ترین سخنان دانست و در میان همه فرازهای این سخنان از تمجید سپاه و عملکرد چهار دهه آن گرفته تا الگوی جذاب برای جذب جوانان، تا مراقبت از لغزش‌ها و غیره، با توجه به تلاش دشمن برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی در سال‌های گذشته، این فراز سخنان فرمانده معظم کل قوا که فرمودند «سپاه پاسداران اکنون به کانونی عظیم و کاملاً مجهز و بزرگ‌ترین سازمان ضدتروریستی جهان تبدیل شده که بسیاری از ارتش‌های بزرگ جهان از انجام دادن اقداماتی شبیه فعالیت‌های آن، ناتوان هستند»، بیشتر خودنمایی می‌کند، چراکه با مرور اقداماتی که سپاه تاکنون در این حوزه انجام داده، نمی‌توان رقیبی سالم و مطمئن برای او در حوزه مبارزه با پدیده شوم تروریست پیدا کرد. جلوگیری از تکرار کودتای ۲۸ مرداد که سپاه مانع انحراف انقلاب اسلامی در همان آغازین ماه‌های پیروزی انقلاب شد و نگذاشت دشمن در هدف برنامه‌ریزی شده خود موفق شود از مصادیق بارزی بود که رهبری انقلاب در بیان عمل ضدتروریستی سپاه مطرح کردند.

سپاه در دل چالش‌ها و بحران‌ها شکل گرفت و تکامل یافت و در هر مقطع، با تبدیل چالش‌ها به فرصت ها، یک گام انقلاب اسلامی را اعتلا بخشید. برخی اقداماتی که سپاه را پیشقراول مبارزه با تروریسم و غائله‌های تجزیه‌طلبی قرار داده، عبارت‌اند از:

۱- سپاه ومقابله با راهبرد تجزیه قومی دشمن

پراکندگی‌های قومی، نژادی، زبانی، فرهنگی و مذهبی مختلفی که در سرزمین ایران از زمان‌های دور وجود داشته و دارد، در عین اینکه فرصت‌هایی را برای نظام اسلامی ایجاد کرده، همیشه بهانه مناسبی برای سوء استفاده دشمنان علیه ملت ایران بوده است. با پیروزی انقلاب اسلامی و فروپاشی رژیم گذشته، احزاب و گروهک‌های وابسته به بیگانه از این موقعیت، سوء استفاده و با تحریک دشمنان ایران و انقلاب اسلامی، بعضی از این قومیت‌ها را برای تجزیه کشور تحریک و آن‌ها را دعوت به شورش و قیام مسلحانه کردند که غائله گروهک‌های ضد انقلاب در کردستان وتلاش برای جداسازی آن از ایران اسلامی از روزهای اول پیروزی انقلاب، غائله گروه خلق عرب در خوزستان با تحریک رژیم بعثی حاکم برعراق ودیگر مرتجعین منطقه، ماجرای آذربایجان و حزب خلق مسلمان و شریعتمداری، غائله خلق ترکمن در منطقه گنبد کاووس و ترکمن صحرا، غائله گروهک‌های تکفیری در استان سیستان وبلوچستان سبب گردید که بخش عمده‌ای از توان سپاه در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب صرف مقابله و مهار این توطئه‌ها شود که در یک منطقه مانند کردستان، این مقابله تا اوایل دهه ۷۰ نیز ادامه یافت، اگر چه هنوز هم دشمنان تلاش دارند با تجدید سازمان این گروهک‌های منفور، کشور را با چالش‌های امنیتی مواجه کنند.

کارنامه موفق بزرگ‌ترین سازمان ضد تروریستی جهان

۲- سپاه و مقابله با کودتاها

امریکا پس از شکست نظامی در طبس در اردیبهشت سال ۱۳۵۹، طرح و اجرای چندکودتای نظامی را در دستور کار خود قرار داد. دولت امریکا تصور می‌کرد می‌تواند با طراحی واجرای این کودتاها، جمهوری اسلامی را سرنگون و افراد مورد نظر خود را دوباره بر ایران حاکم کند و شکافی را که در نظام امنیتی اش در منطقه با سقوط شاه به وجود آمده بود، ترمیم کند. به همین دلیل چندین کودتا را به وسیله افراد مختلف طراحی کرد که همه آن‌ها در نطفه خفه شدند. کودتای نوژه، اولین و مهم‌ترین طرح براندازی نظام جمهوری اسلامی بود. نقش سپاه به همراه نیروهای مومن و انقلابی ارتش در شناسایی و سرکوب این کودتا بر کسی پوشیده نیست که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با فرماندهان و مسئولان سپاه در مجمع عالی فرماندهان هفته گذشته به آن اشاره کردند.

کودتای قطب زاده، دومین طرح براندازی مهمی بود که توسط سپاه خنثی شد، صادق قطب زاده پس از انقلاب اسلامی مدتی رئیس صدا و سیما و سپس وزیر امور خارجه در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ بود. قطب‌زاده و عباسی به همراه مهدی مهدوی، عبدالرضا حجازی و محمدجواد مناقبی با حمایت شریعتمداری و امریکا قصد داشتند با ترور امام (ره)، قدرت را به دست گیرند. اما قبل از اینکه موفق به انجام این کار شوند، توسط اطلاعات سپاه پاسداران شناسایی و بازداشت شدند.

کودتای حزب توده و کودتاهای دیگر در سال‌های اول انقلاب و نقش سپاه در خنثی‌سازی آن که منجر به دستگیری ۱۷۰ نفر از عوامل حزب توده و شخصیت‌های نظامی نفوذی این حزب همچون ناخدا افضلی بود از اقدامات درخشان سپاه در مقابله با کودتاها بود.

۳- نقش سپاه در سرکوب گروهک تروریستی منافقین و گروهک‌های منحرف

سپاه علاوه بر سرکوب گروه‌های تجزیه‌طلب قومی و طرح‌های کودتا و براندازی، نقش مهم و بی بدیلی در سرکوب منافقین که هر روز مردم بی گناه و مسئولان کشور را در آماج اقدامات تروریستی خود قرار می‌دادند، داشته است. پس از ناکامی قدرت‌های سلطه در براندازی نظام اسلامی این گروهک‌ها با هدایت بیگانگان، با ترور مسئولین ومردم و جنگ مسلحانه علیه نظام و یا عملیات تروریستی به مقابله با نظام برخاستند وبیش از ۱۷۰۰۰ نفر از مردم ومسئولان کشور را به شهادت رساندند. گروهک فرقان، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ودیگر گروهک‌های مارکسیستی نظیر سازمان پیکار وچریک‌های فدایی خلق از جمله آنان بودند. سپاه پاسداران که پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را از نظر اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بر عهده داشت، با بسیج و آماده‌باش نیروهای خود و امت حزب‌الله، شناسایی خانه‌های تیمی رهبران و مسئولان آن‌ها را آغاز کرد و در مدت زمان کوتاهی، توانست بسیاری ازافراد را شناسایی و توطئه آن‌ها را کشف و آن‌ها را سرکوب کند.

کارنامه موفق بزرگ‌ترین سازمان ضد تروریستی جهان

۴- سپاه ومقابله با فتنه‌های داخلی دشمن

دشمنان در براندازی نظام اسلامی از طریق چالش‌های امنیتی و جنگ ۸ ساله نظامی نتوانستند جمهوری اسلامی را زمینگیر کند لذا دشمن در دهه دوم انقلاب با تمرکز بر تهاجم فرهنگی وجنگ نرم تلاش کرد با بهره‌گیری از جریان‌های داخلی، نظام اسلامی را ازدرون با بحران مواجه ساخته و براندازی مورد نظر خود را از طریق کودتاهای مخملین محقق کند. طراحی واجرای چند فتنه بزرگ تیر ۱۳۷۸، خرداد ۱۳۸۸، آبان ۹۶ و فتنه بنزینی ۹۸ و آخرین آن فتنه ۱۴۰۱ که آشکارا به اقدامات تروریستی در کف خیابان‌ها و کشتن مردم توسط عوامل نفاق و گروهک‌های تروریستی انجامید محصول این راهبرد دشمن بود که با هدایت‌های رهبری معظم انقلاب و عمل میدانی نیروهای سپاه وبسیج ومردم انقلابی، این فتنه‌ها همگی به شکست انجامیدند.

۵- مقابله با داعش و اعلام پایان حاکمیت آن

زمانی که داعش با حمله به مناطق شمالی عراق و حضور در ۴۰ کیلومتری مرزهای کشورمان، تهدید خود را آشکارا به رخ جمهوری اسلامی می‌کشید و دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق ناتوان از مقابله با این گروه تروریستی بود، باز این سپاه بود که با نگاه به عمق استراتژیک خود در خاک عراق و سوریه رهسپار این مناطق شد و داعش را منکوب کرد. امروز دوست و دشمن اعتراف دارند که سپاه بزرگ‌ترین و قوی‌ترین نیروی مقابله‌کننده با تروریست هاست و وجه برجسته‌ای در مقابله با تهدیدات تروریستی در حوزه‌های داخلی، شهری، هواپیما ربایی، تهدیدات تروریستی در حوزه دفاعی، حتی تروریست‌های اقتصادی و مبارزه با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای مثل داعش و تکفیری‌ها دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس