کد خبر 1519864
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
جدال پناهجویی اوکراین و رژیم صهیونیستی

موضوع وضعیت نامناسب پناهجویان اوکراینی در اراضی اشغالی در نهایت به جدال سیاسی میان اوکراین و رژیم صهیونیستی تبدیل شد.

به گزارش مشرق، موضوع پناهجویان در ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری در سراسر جهان به چالشی بشری و محلی برای نزاع‌های سیاسی تبدیل شده است؛ عمده طرف‌های این نزاع نیز مدعیان حقوق بشر و به‌صورت خاص مدعیان میزبانی از پناهجویان هستند.

رژیم صهیونیستی از مدعیان پذیرش پناهجویان اوکراینی در پی آغاز بحران اوکراین، از اصلی ترین مناطق اسکان پر دردسر آن‌ها بوده و است؛ این موضوع اکنون به جدال سیاسی رژیم صهیونیستی و اوکراین تبدیل شده است.

«ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین اخیرا اعلام کرد که اگر رژیم صهیونیستی روند اخراج پناهجویان اوکراینی را متوقف نکند، این کشور دست به اقدام متقابل خواهد زده و صدور روادید برای صهیونیست‌هایی که قصد ورود به اوکراین را دارند، متوقف می‌کند.

سفیر اوکراین در اراضی اشغالی نیز اعلام کرد که کی‌یف تحقیر شهروندان خود را هنگام ورود به اراضی اشغالی تحمل نخواهد کرد و گزینه مشابه را روی میز دارد.

وی ضمن توصیه به «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حل‌وفصل سریع این موضوع، تاکید کرد که میزبانی از ده‌ها هزار صهیونیست در میانه خطر امنیتی بالا آن هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی با شهروندان اوکراینی که در چارچوب معاهده طرفین به اراضی اشغالی می‌روند، برخورد نامناسبی دارد، عاقلانه نیست.

مقام‌های رژیم صهیونیستی واکنش سریع و جدی به این موضع‌گیری داشته و اظهارات سفیر اوکراین در اراضی اشغالی را محکوم کردند.

این تنش سیاسی همچنان ادامه دارد.

جدال سیاسی اوکراین و رژیم صهیونیستی بر سر پناهجویان

جنجال پناهجویی میان اوکراین و رژیم صهیونیستی از چند روز پیش در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر عدم دسترسی پناهجویان اوکراینی به خدمات بهداشتی به دلیل انقضای بیمه آن‌ها شکل گرفت؛ این موضوع با انتقاد شدید سفیر اوکراین در اراضی اشغالی مواجه شد.

اگرچه دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی متعاقبا اعلام کرد که بیمه درمانی و دیگر کمک‌های ارائه شده به پناهجویان اوکراینی در اراضی اشغالی تا پایان سال تمدید می‌شود، اما جنجال مذکور به دلایل متعددی پایان نیافت.

دلیل تداوم این جدال میان رژیم صهیونیستی و اوکراین ورای موضوع مذکور است و ریشه در موانع مختلفی است که این رژیم با سیاست‌های مختلف خود برای پناهجویان اوکراینی ایجاد کرده است.

براساس داده‌های سفارت اوکراین در اراضی اشغالی، تا نیمه اول سال ۲۰۲۳، رژیم صهیونیستی بیش از ۲ هزار شهروند اوکراینی را اخراج کرده است؛ این میزان در سال قبل‌تر از آن نیز بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

در عین حال، مهاجرت رژیم صهیونیستی نیز تایید کرده است که از ورود ۲ هزار و ۵۰۰ اوکراینی به اراضی اشغالی ممانعت به عمل آورده است؛ رژیم صهیونیستی مدعی است که این افراد به دنبال کار غیرقانونی در اراضی اشغالی بودند.

این ادعا از سمت اوکراین غیر قابل قبول خوانده شده است.

وضعیت پناهجویان اوکراینی در اراضی اشغالی

در حال حاضر حدود ۱۴ هزار پناهجوی اوکراینی در اراضی اشغالی زندگی می‌کنند.

رفتار رژیم صهیونیستی با پناهجویان اوکراینی از ابتدای امر مورد انتقاد شدید قرار داشت؛ تا جایی که نماینده سازمان ملل در امور پناهندگان در اراضی اشغالی گفت که رژیم صهیونیستی مانع زندگی اوکراینی‌ها می‌شود.

وی ضمن ابراز ناامیدی خود از ناهماهنگی و سوءرفتار رژیم صهیونیستی در قبال پناهجویان اوکراینی و آینده پناهجویان اوکراینی در اراضی اشغالی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی عامدانه از تنظیم سیاست مشخص پناهجویی خودداری می‌کند.

منقضی شدن بیمه پناهجویان اوکراینی در اراضی اشغالی به زعم برخی به معنای یک بحران بزرگ انسانی است؛ چراکه بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار پناهجوی اوکراینی وارد شده به اراضی اشغالی افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای معلولیت هستند.

از سوی دیگر گزارش‌های مختلف نشان دهنده اعمال محدودیت و مانع تراشی در مسیر اشتغال پناهجویان اوکراینی از سوی رژیم صهیونیستی است؛ موضوعی که آن‌ها را بیش از پیش در دام مشکلات متعدد گرفتار می کند.

در عین حال، تاکنون گزارش‌های متعددی از وضعیت نامناسب زنان پناهجوی اوکراینی در اراضی اشغالی منتشر شده است؛ بر اساس گزارش‌ها، این زنان به دلایل متعددی مانند گرفتار شدن در دام قاچاقچیان، ناتوانی در تامین معیشت، ... مورد تجاوز، آزار و اذیت جنسی، بهره کشی در محل کار و انواع دیگر آزار قرار می‌گیرند.

بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهند که اگرچه گزارش مربوط به این سوءاستفاده‌ها و جرایم آشکار به اطلاع مقام‌های صهیونیست به ویژه پلیس رژیم صهیونیستی می‌رسند، اما آن‌ها عمدا این گزارش‌ها را نادیده می‌گیرند و این امر فرصت بیشتر برای جنایتکاران فراهم می‌کند.

این رویکرد به ایجاد چرخه‌ای از خشونت و فقر برای زنان پناهجوی اوکراینی منجر می‌شود و آنان را در معرض بالای خطر خودکشی قرار می‌دهد.

برخی از زنان پناهجوی اوکراینی در اراضی اشغالی برای زنده ماندن ناچار به تن‌ فروشی شده‌اند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمیر IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    به جدال افغانی های داخل ایران بپرداز 😉
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    اسراییلی ها خودشون اضافه هستن به همین زودی اواره میشن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس