فاجعه‌های مکرر بودجه نویسی در دوره نوبخت/ بودجه‌هایی که عمدا با کسری بزرگ بسته می‌شود

موضع رندانه رئیس‌سازمان برنامه و بودجه دولت سابق درباره میزان انتشار اوراق در دو دولت سابق و دولت فعلی، با واکنش انتقادی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: محمد باقر نوبخت مدعی شده بود: با انتشار ٣١١ هزار میلیاردتومان اوراق مالی، دولت سیزدهم در کمتر از دوسال بیش از ٨ سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم‌، انواع اوراق مالی برای کسب درآمد منتشر کرد.

در واکنش به این موضع، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد « مجموع مبالغ انتشار اوراق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ظرفیت‌های قانونی، از سال ۱۳۹۲ تا تاریخ ۱۴ مردادماه سال ۱۴۰۰ (زمان تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی) حدود ۵۳۱ هزار میلیارد تومان و در مقابل مبلغ انتشار اوراق، از زمان شروع به کار دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱، معادل ۳۰۶ هزار میلیارد تومان بوده است.»

همچنین سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: کل رقم انتشار اوراق از ابتدای دولت سیزدهم تا ابتدای مردادماه امسال، ۳۰۶ هزار میلیاردتومان بوده که بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق (معادل ۹۸ درصد) برای تسویه و پرداخت اوراق منتشر شده در دولت قبل بوده است.

به دنبال روشن شدن ابعاد ماجرا، فعالان توئیتری از موضع غیرمسئولانه سخنگوی دولت سابق و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه آن دولت خواستند که خاطرات تلخ گذشته را با این‌گونه مواضع احیا نکند. روزنامه جوان، برخی از این واکنش‌ها را منتشر کرده است:

- ادعاهای اخیر ‎نوبخت در مورد بدهی‌های ایجاد شده توسط ‎دولت روحانی یا ناشی از بی‌سوادی شدید است یا شروع فرآیند تطهیری ناشیانه برای انجام فعالیت انتخاباتی اعتدالیون در اسفندماه.

- یاد نامه ۹/۵/۱۴۰۰ افتادم که روحانی در پاسخ به نوبخت برای برداشت پول از خزانه نوشته بود: «همه موجودی خزانه براساس درخواست‌های جنابعالی تخلیه شده است. موجودی وجود ندارد.»

- به دولت آقای رئیسی انتقادهایی وارده، اما آن‌قدر خوب کار شده که اصلاح‌طلب‌هایی که کمر اقتصاد رو به صورت مستقیم و غیر مستقیم شکستند، شروع به التقاط در مطالب می‌کنند تا طرفدارانشون ریزش نکند! همین که این افراد رو محاکمه نکردند، مشغول فرار رو به جلو شدند.

- می‌دونید چی جالبه آقای نوبخت؟ شماها ادعاتون سقف عالم رو سوراخ می‌کرد، بعد هشت سال ملت رو به خاک سیاه نشوندید! تو چهار سال اول بهتون حرف میزدن می‌نداختید گردن احمدی‌نژاد! چهار سال دومم یا ربطش می‌دادید به تحریم یا ۲۰۳۰ یا FATF! البته تقصیر شما نیست‌ها! تقصیر قوه قضائیه هستش!

- ناکارآمدی دولت‌های حسن روحانی تطهیر شدنی نیست و آن‌قدرها هم حافظه تاریخی‌مان ضعیف نیست!

- با این توئیت بازی‌ها، خاطرات دولت شما هم از ذهن مردم پاک نخواهد شد. یادتون هست که هفت سال این مردم را معطل برجام کردید و آخرش هم هیچ! یادتونه برای پرداخت یارانه چه بهانه‌ها و ادا و اصول‌ها و منت‌گذاری‌ها که بر مردم داشتید؟ لطفاً سکوت کنید تا چهره‌هاتون زودتر فراموش بشه!

- واقعا بد است که آقای نوبخت به‌دلایل سیاسی، عدد مطلق بدهی را (به جای نسبت بدهی به جی دی پی اسمی) ملاک رفتار مالی دولت آقای رئیسی معرفی میکند. این جمله از باب غیر معقول بود شبیه آن گزاره« بیشترین حجم نقدینگی از زمان مادها» است.

- آسیاب به نوبت... سخنگوی دولت (نوبخت) در واکنش به درخواست احمدی‌نژاد نسبت به برگزاری مناظره با رئیس‌جمهور، یادآورشد که جامعه در حال حاضر نیاز به آرامش دارد و ما وقت این حرف‌ها (برگزاری مناظره و واشکافی‌ها) را نداریم. [۱۳ آذر ۱۳۹۲]

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    2 0
    دولت پخمه حسنک وزیر حتا حقیرتر و نازلتر از دول قاجاری !!!
  • ناشناس IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 1
    خب اشکال ندارد، نوبخت که هل من مبارز طلبیده، اگر کل حاکمیت و شبه دولت وجودش را دارند به ندای نو بخت لبیک بگویند و در شبکه ملی به طور زنده در این خصوص مناظره نمایند!!! این که ترس و واهمه و فرافکنی ندارد!
    • رضا IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      0 0
      چرانوبخت سال92به قول خودت به هل من مبارز احمدی نژاد جواب نداد
  • ایرانی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 0
    پررویی با روحانی معنا یافت قدر دان باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس