کد خبر 1515394
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
تنش دریایی بین چین و فیلیپین بالا گرفت

مقامات فیلیپینی در پی توقیف دو قایق نظامی این کشور توسط گارد ساحلی چین، سفیر چین در مانیل را برای اعلام رسمی اعتراض خود به پکن، فراخواند.

به گزارش مشرق، گارد ساحلی چین اخیرا قایق های فلیپینی را که درحال عبور و مرور عادی و با ماموریت پشتیبانی نظامی بود، در آب های دریای جنوبی چین متوقف کرد. نیروی نظامی فیلیپین نیز این اقدام را بدون درنظر گرفتن شرایط ایمن برای سرنشینان قایق و تخطی از قوانین بین المللی خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فیلیپین در واکنش به توقیف دو قایق این کشور تاکید کرد : مانیل از پکن می‌خواهد فوراً فعالیت‌های غیرقانونی خود را در مناطق دریایی ما متوقف کند. وی افزود :: چین نمی تواند ما را از اعمال حق حاکمیت خود در دریای چین جنوبی منع کند.

سخنگوی گارد ساحلی چین در واکنش به اظهارات مقامات فیلیپینی امروز (دوشنبه ۱۶ مرداد) گفت:منطقه آیونگین شائول بخشی از جزایر نانشا چین بوده است.

یک کشتی نظامی در سال ۱۹۹۹ در این منطقه به گل نشسته است که مقامات چینی بارهای از مانیل خواسته این کشتی را از این منطقه دور کنند.

این سخنگوی افزود: مقامات فلیپین نه تنها این کشتی را از منطقه آیونگین شائول دور نکرده بلکه این منطقه را اشغال نیز کرده اند.

وی تاکید کرد : اقدامات اخیر مقامات فیلیپینی نقض جدی حاکمیت چین، نقض تعهدات این کشور و نقض قوانین بین المللی و "اعلامیه رفتار طرفین در دریای چین جنوبی" است که توسط چین و کشورهای آسه آن امضا شده است.

در بیانیه از سوی ارتش فیلیپین این اتفاق نزدیک آیونگین شائول که جزیره زیرآب رفته است به وقوع پیوست. علاوه بر این مانور خطرناک گارد ساحلی چین از تخلیه بار دومین قایق و به پایان رساندن ماموریتش نیز ممانعت کرد.

گارد ساحلی چین نیز درباره این موضوع گفت : چین بارها از راه های مختلف از مقامات فیلیپین خواسته بود که بدون مجوز قایق های خود به این منطقه نفرستاند ولی به رغم هشدارهای مکرر چین، مانیل بدون اطلاع پکن قایق ها را به منطقه آیونگین شائول اعزام کرده است.

شورای امنیت ملی فیلیپین نیز اقدامات تهاجمی، خطرناک و غیرقانونی گارد ساحلی چین را محکوم کرد.

گارد ساحلی چین تاکید کرد موضع چین در مورد موضوع آیونگین شائول روشن است. و پکن تدابیر لازمی را برای حفاظت از حاکمیت ارضی خود اخذ کرده و از فیلیپین می‌خواهد که پیشنهاد چین را بپذیرد و در مورد اقدامات خاص برای کنترل اوضاع در آیونگین شائول از طریق مذاکرات گفت و گو کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس