درگیری کشتی‌های چینی و فیلیپینی در دریای چین جنوبی؛ سفیر پکن احضار شد

به دنبال درگیری کشتیهای گارد ساحلی چین با دو قایق لجستیکی و کشتیهای گارد ساحلی پکن در آبهای مورد مناقشه، فیلیپین سفیر چین را فراخواند.

به گزارش مشرق، به دنبال تنش میان یک کشتی چینی با یک کشتی فیلیپینی در آبهای مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، مانیل سفیر پکن در این کشور را فراخواند.

ارتش فیلیپین روز یک شنبه از اقدام «بیش از حد تهاجمی» یک کشتی گارد ساحلی چین و استفاده از ماشین آب پاش برای جلوگیری از حرکت یک دو قایق لجستیکی فیلیپینی که قصد داشتند غذا و مایحتاج نیروهای ارتش فیلیپین در یک منطقه تحت کنترل این کشور را منتقل کنند، خبر داد.

این درگیری روز شنبه در نزدیکی جزیره «توماس شول دوم» که از چند دهه پیش تحت اشغال فیلیپین قرار دارد اما چین نیز ادعای مالکیت برآن را دارد رخ داده است. تنش ارضی میان چین با کشورهای فیلیپین، مالزی، برونئی، تایوان و ویتنام در دریای چین جنوبی سابقه‌ای چند دهه ای دارد.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، دولت فیلیپین شب گذشته سفیر چین در مانیل را احضار کرد و مراتب اعتراض شدید خود را به استفاده از ماشین آبپاش علیه کشتیهای فیلیپینی در آبهای مورد مناقشه اعلام کرد.

گارد ساحلی فیلیپین و مقامات دیپلماتیک این کشور روز دوشنبه در یک نشست خبری عکسها و تصاویری را به خبرنگاران ارائه کردند که در آن نشان داده می‌شود شش کشتی گارد ساحلی چین به همراه دو قایق نظامی مانع از حرکت دو قایق فیلیپینی که درحال انتقال غذا و کالاهای مورد نیاز نیروهای این کشور هستند می‌شود.

به گفته مقامات این کشور، تنها یکی از دو قایق فیلیپینی موفق شده مواد غذایی، آب، سوخت و سایر کالاها را به نیروهای فیلیپینی در منطقه مورد نظر برساند.

براساس این گزارش، در جریان این درگیری، دو کشتی گارد ساحلی فیلیپین که قایق‌های تدارکاتی را اسکورت می‌کردند نیز توسط کشتی‌های گارد ساحلی چین با فاصله نزدیک مسدود شدند و با ماشین‌های آب پاش مورد حمله قرار گرفتند.

«جاناتان مالایا» رئیس شورای امنیت ملی فیلیپین می‌گوید: «این یک موقعیت "داوود و جالوت" دشوار بود.» وی تاکید کرد که فیلیپین هرگز نیروهایش را از منطقه توماس شول دوم خارج نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فیلیپین، گفت: «هوانگ ژی لیان» سفیر چین در مانیل، توسط معاون رئیس جمهور فیلیپین احضار شده و اعتراض دیپلماتیک مانیل به وی تحویل داده شد.

درگیری کشتی‌های چینی و فیلیپینی در دریای چین جنوبی؛ سفیر پکن احضار شد

درگیری کشتی‌های چینی و فیلیپینی در دریای چین جنوبی؛ سفیر پکن احضار شد


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    4 2
    لابد چون چینم متهد استراتجیک!!! مونه باید بگیم جزایر مورد اشغال فیلیپین بابت هیچ‌لطفی شدیم طرفداران پرچم کمونیستای ضد دین
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    3 2
    چین بی ناموس را یک زمان ژاپنی ها خوب ادب کرده بودند‌
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    1 1
    همان خواسته که آمریکا بدنبالشه
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    3 0
    حالا که چین بیانیه ضد ایرانی در مورد جزایر خلیج فارس میده پس این جزایر مورد مناقشه هم از دید ما ایرانیها فیلیپینی هستن و تایوان هم یک کشور مستقله.
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 2
    چین و روسیه و .... بزرگترین خطر برای صلح و امنیت در جهان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس