کد خبر 1514782
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۵
هدف بایدن از تسریع مسلح کردن تایوان چیست؟

بایدن با تسریع فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان چندین هدف، از جمله جلب حمایت جمهوری‌خواهان در کنگره را دنبال می‌کند.

به گزارش مشرق، تمرکز دولت «جو بایدن» بر تایوان و آسیا-اقیانوسیه می‌تواند به معاملات پرسود جدید برای صنعت نظامی آمریکا تبدیل شود.

دولت بایدن هفته گذشته بسته نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری را برای تایوان اعلام کرد که اولین قسط از بسته یک میلیارد دلاری است که واشنگتن در اوایل سال جاری به تایپه اختصاص داده بود. تسلیحات آمریکایی مستقیماً از ذخایر پنتاگون به این جزیره ارسال می‌شوند که تحت عنوان «مرجع کاهش بودجه ریاست‌جمهوری» نامیده می‌شود؛ ساز و کاری که معمولاً برای ذخیره‌سازی تسلیحات استفاده می‌شود.

روز سه‌شنبه گذشته مشخص شد که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد از کنگره بخواهد تا به عنوان بخشی از درخواست بودجه تکمیلی برای اوکراین، تسلیحات تایوان را تامین کند. این اقدام از سوی مطبوعات غربی به عنوان تلاشی برای تسریع بیشتر تحویل تسلیحات جدید به این جزیره به بهانه آنچه «تهدید فزاینده چین» خوانده شده، تعبیر شد.

بسته تسلیحاتی ۳۴۵ میلیون دلاری شامل پهپادهای MQ-۹ Reaper و همچنین مهمات سلاح‌های کوچک می‌شود. پیش از این، تایوان تسلیحات «ریپرز» و همچنین موشک، جت جنگنده و سایر تسلیحات پیشرفته را از آمریکا خریداری کرده بود. به طور خاص، این فهرست شامل ۴۰۰ موشک هارپون پرتاب شونده از زمین، جنگنده‌های F-۱۶ Block ۷۰، اژدرهای MK-۴۸، هویتزرهای خودکششی M۱۰۹A۶ Paladin و موشک‌های استینگر است.

اگرچه آمریکا به طور رسمی تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، آن هم به این دلیل که واشنگتن همچنان از سیاست «چین واحد» تبعیت می‌کند، اما با وجود اعتراضات پکن که تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از چین می‌داند، این جزیره را با تسلیحات تامین می‌کند.

چرا بایدن فروش تسلیحات به تایوان را تسریع کرده است؟
تئوری‌های متعددی وجود دارد که چرا دولت بایدن با زمان برای تسلیح تایوان رقابت می‌کند. به گفته یک کارشناس به نوعی، این می‌تواند تلاشی از سوی بایدن برای جلب حمایت جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا باشد.

بایدن همچنین تحت فشار تندروهای ضدچینی آمریکاست که به دلیل تاخیر در تحویل تسلیحات به تایوان خشمگین هستند.

سال گذشته، قانونگذاران آمریکایی شکایت کردند که این جزیره با ۱۴ میلیارد دلار عقب ماندگی در فروش نظامی خارجی از آمریکا مواجه است. آن‌ها از این واقعیت ابراز تاسف کردند که برخی از این توافقات محقق نشده به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.

برخی کارشناسان می‌گویند که علت این تأخیر افزایش تحویل تسلیحات به اوکراین و ظرفیت محدود تولید صنایع نظامی آمریکا بود.

در حال حاضر، حجم سفارشات نظامی تایوان که هنوز به این جزیره تحویل داده نشده است، تقریباً ۱۹ میلیارد دلار ارزش دارد.

دلیل احتمالی دیگری هم برای دولت بایدن برای تسریع ارسال تسلیحات به تایوان وجود دارد؛ به نظر می‌رسد که حزب پیشرو دموکراتیک (DPP) تحت حمایت آمریکا در تایوان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ژانویه ۲۰۲۴ هم قدرت بین‌المللی و هم محبوبیت داخلی خود را از دست داده است.

سود مجتمع نظامی-صنعتی آمریکا از آسیا
مجتمع نظامی-صنعتی آمریکا می‌تواند از تشدید تنش بیشتر بر سر تایوان سود ببرد. علاوه بر این، صنعت نیروی دریایی آمریکا قبلاً از یک قرارداد زیردریایی چند ساله منعقد شده از سوی آمریکا، انگلیس و استرالیا در چارچوب پیمان سه‌جانبه AUKUS منتفع شده است.

منطقه هند-آسیا-اقیانوسیه به‌رغم نگرانی‌های آشکار چین و حتی کشورهای آسه‌آن درباره رقابت بالقوه تسلیحات هسته‌ای و نظامی‌سازی منطقه، آشکارا در کانون توجه دولت کنونی آمریکا قرار دارد.

با این حال، نقشه درگیری‌های احتمالی جدید که می‌تواند شاهد دخالت ناتو باشد، شامل مناطق بیشتری از اروپا و آسیا-اقیانوسیه است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس