واکنش لبنان به نگرانی امنیتی ۳ کشور

برخی کشورهای عربی و غربی در حالی خواستار خروج اتباع خود از لبنان شده‌اند که به عقیده محافل لبنانی درگیری‌های اردوگاه عین الحلوه، بیشتر به یک بهانه می‌ماند.

به گزارش مشرق، شرایط سیاسی لبنان بار دیگر مه آلود و پر تنش شده است، چند کشور عربی و غربی خواستار خروج شهروندان خود از لبنان شده‌اند و این در حالی است که لبنانی‌ها با حیرت و تعجب به این موضوع نگاه می‌کنند⁨؛ چرا که اعتقاد دارند اتفاق امنیتی خاصی نیفتاده‌ است که کشورها خواستار خروج اتباع خود شوند.

ابتدا عربستان سعودی از اتباع خود خواست تا لبنان را ترک کنند، سپس کویت و بعد از آن قطر و بحرین خواستار خروج اتباع خود شدند. آلمان و انگلیس نیز درخواست مشابهی از شهروندان خود در لبنان کرده‌اند.

وبسایت لبنان ۲۴ نوشته است که هیچ یک از احزاب سیاسی حتی آن‌هایی که رابطه نزدیکی با ریاض دارند، چنین اقدامی از سوی سعودی‌ها را پیش‌بینی نمی‌کردند؛ به عقیده این وبگاه خبری-تحلیلی، حوادث اردوگاه فلسطینیان «عین الحلوه» در جنوب لبنان نمی‌تواند دلیل چنین واکنشی از سوی این کشورها باشد.

درگیری‌های خشونت‌آمیز و مسلحانه در اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» در شهر «صیدا» واقع در جنوب لبنان که از شنبه شب پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد و با وجود همه تلاش‌های ارتش و نیروهای امنیتی لبنان، آتش این درگیری همچنان شعله‌ور است. تاکنون بیش از ۱۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند اما ارتش لبنان شایعات در خصوص مداخله و عملیات نظامی در این اردوگاه را تکذیب کرده است.

تعجب منابع لبنانی از مواضع کشورهای خلیج فارس علیه این کشور

در پی هشدارهای عربی و غربی، «نجیب میقاتی» رئیس دولت پیشبرد امور لبنان نیز روز گذشته گفت که شرایط امنیتی طوری نیست که موجب نگرانی شود. او «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان را مکلف کرده است که با کشورهای عربی تماس گرفته و به آن‌ها در خصوص امنیت شهروندانشان اطمینان خاطر بدهد.

لبنان ۲۴ در این باره شرایط منطقه‌ای را دخیل دانست و نوشت: «گروههای سیاسی بر روی توافق پکن (ایران و عربستان سعودی) که فضای مثبتی را در لبنان به وجود آورده بود، حساب ویژه‌ای بار کرده بودند، البته تحولات هفته‌های اخیر در خصوص اختلاف خلیجی-ایرانی در خصوص میدان نفتی و گازی الدره (آرش) هنوز پایان نیافته و تلاش‌ها برای حل و فصل آن موفقیت آمیز نبوده است، به خصوص بعد از اینکه عربستان سعودی و کویت در موضع مشترکی گفتند که ایران هیچ سهمی از این میدان گازی ندارد. همچنین باید توجه داشت که پرونده یمن هنوز حل نشده است و بخش حل و فصل اختلافات که در توافق پکن به آن اشاره شده بود، هنوز به حل و فصل بحران یمن منجر نشده است و این مسأله منتظر توافق ایران و عربستان سعودی در این باره است. همچنین شمال سوریه نیز شرابط خوبی ندارد».

این وبسایت لبنانی همچنین نوشت که موارد فوق حاکی از بازگشت سیاست ستیزه جویانه کشورهای عربی خلیج فارس در لبنان به عنوان بازتابی از صحنه منطقه است؛ به عقیده این وبسایت در شرایطی که برخی احتمال می‌دهند تا ماه سپتامبر و با بازگشت «ژان ایو لودریان» فرستاده دولت فرانسه به کشورش، خلأ ریاست‌جمهوری به پایان خواهد رسید و رئیس‌جمهور جدید انتخاب خواهد شد، آمریکا و کشورهای عربی دست به بحران‌سازی تصنعی زده‌اند تا در انتخاب رئیس‌جمهوری که به احتمال قوی همسو با مقاومت است، مانع‌تراشی کنند.

در این راستا یک منبع سیاسی لبنانی به لبنان ۲۴ گفت که مواضع کشورهای عربی خلیج فارس چیزی جز پیشدستی و اقدام پیشگیرانه برای یک رویداد امنیتی در لبنان نیست و به احتمال قوی اقدامی در راستای انتخاب رئیس‌جمهور مدنظر خودشان باشد. به گفته او در این راستا احتمال دارد که نام «ژوزف عون» فرمانده ارتش به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری بار دیگر مطرح شده و شانس بیشتری پیده کند.

این منبع سیاسی لبنانی همچنین گفت که باید منتظر نوع واکنش حزب‌الله به این اتفاقات باشیم، به خصوص اینکه حزب‌الله لبنان بار دیگر توانسته است تا شانس و اقبال «سلیمان فرنجیه» برای پست ریاست جمهوری را افزایش دهد و رایزنی‌هایی در این باره با «جبران باسیل» آغاز کرده است در حالی که تا چند ماه پیش اکثر متحدان مسیحی حزب‌الله با ریاست‌جمهوری «سلیمان فرنجیه» مخالف بودند.

لبنان بار دیگر وارد خلأ ریاست‌جمهوری شده و از اکتبر سال گذشته که دوره میشل عون به پایان رسید، این کشور هنوز رئیس‌جمهور ندارد و جلسات چند باره پارلمان نیز هر بار به حد نصاب لازم نمی‌رسد.

به نوشته لبنان۲۴ هنوز مشخص نیست که در لبنان چه اتفاقی خواهد افتاد؛ این وبسایت موضوع مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا را در بهبود یا تشدید تنش در لبنان مؤثر دانست و نوشت که با متزلزل شدن این مذاکرات، لبنان نیز از بی ثباتی سیاسی خارج نخواهد شد، مگر اینکه قطر و حزب‌الله و ایران بتوانند بر سر گزینه ریاست‌جمهوری به توافق برسند که این مسأله نیز بعید به نظر می‌رسد.

در این راستا منابعی در حزب‌الله لبنان به این وبگاه خبری گفته‌اند که بعید است رأی گیری برای ریاست‌جمهوری به این زودی‌ها انجام شود و حزب‌الله همچنان بر روی گزینه «سلیمان فرنجیه» اصرار دارد.

در ادامه گزارش لبنان ۲۴ آمده است که برخی شخصیت‌های سیاسی در لبنان با سفرای کشورهای عربی و غربی دیدار کرده‌اند تا حقیقت ماجرا را در خصوص هشدار به اتباعشان جویا شوند و اگر خواسته‌ای دارند بشنوند.

در این میان موضوع درگیری‌های اردوگاه عین الحلوه نیز محل نگرانی محافل داخلی در لبنان است و به نوشته لبنان ۲۴، «عزام الاحمد» عضو کمیته اجرایی جنبش فتح قرار است امروز وارد بیروت شود و با مقامات لبنانی از جمله «نبیه بری» رئیس‌ پارلمان و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشبرد امور و تعدادی از مسئولان لبنانی و فلسطینی دیدار کند و به آن‌ها اطمینان دهد که جنبش فتح اجازه نخواهد داد تا اردوگاه عین الحلوه از کنترل خارج شود و یا ثبات لبنان را تهدید کند.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» نیز روز گذشته با انتشار یادداشتی در این خصوص، درگیری‌های خونین در عین‌الحلوه را مشکوک دانست و بعید ندانست که رژیم صهیونیستی در این فتنه نقش داشته باشد زیرا در سایه افزایش قدرت بازدارندگی حزب‌الله لبنان و تضعیف ارتش اشغالگر به دلیل اختلافات و درگیری‌های داخلی، ایجاد هرگونه تنش و درگیری در داخل لبنان به ویژه در مرزهای جنوبی این کشور به نفع تل‌آویو خواهد بود.

در این یادداشت آمده است: «فتنه در اردوگاه عین‌الحلوه در مجاورت شهر صیدا در جنوب لبنان، به صورت ناگهانی آغاز شد. این اردوگاه از زمان تخریب اردوگاه یرموک و آواره شدن ساکنان آن در جنوب دمشق توسط گروه‌های افراطی که آن را به تصرف خود درآوردند، به بزرگترین مرکز تجمع آوارگان فلسطینی تبدیل شده است».

نویسنده در ادامه تاکید می‌کند که این موضوع، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا اکنون نوبت عین‌الحلوه است که مانند دیگر مراکز تجمع آوارگان فلسطینی از هم بپاشد و ساکنان آن به مهاجرت به سایر کشورها سوق داده شوند؟ امری که در خدمت پروژه منتفی کردن حق بازگشت فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس