کد خبر 1504349
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
حذف «مالی»؛ تغییر تاکتیکی مذاکراتی آمریکا؟

رابرت مالی در مرخصی اجباری است و معاون او «ابرام پالی» وظایف او را انجام می‌دهد؛ اما آیا عدم حضور مالی منجر به تغییر تاکتیک ها و استراتژی‌های آمریکا در مذاکرات خواهد شد؟

به گزارش مشرق، درست در روزهایی که اخبار ضد و نقیض بسیاری درباره مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم ایران و آمریکا در نزدیکی دو طرف برای دست یابی به یک تفاهم حداقلی در مدیریت تنش و تبادل زندانیان به گوش می‌رسد، «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران به مرخصی بدون حقوق رفته است.

حدود ۴۰ روز قبل اولین جلسه محرمانه دولت جو بایدن برای تمامی سناتورها با محوریت ایران برگزار شد اما مالی در آن جلسه غایب بود و معاونش «ابرام پالی» صندلی او را پر کرده بود. حتی در مذاکرات اخیر در قطر و عمان نیز نامی از مالی برده نشد بلکه گزارش شد که "برت مک گورک" مشاور ارشد بایدن در امور خارمیانه با مقامات عمانی درباره ایران دیدار و گفتگو کرده است.

حالا دولت آمریکا بدون ذکر جزئیات رسماً اعلام کرده که مالی در مرخصی است و معاون او «ابرام پالی» وظایف او را انجام می‌دهد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رابرت مالی همچنان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است؟ گفت: من هیچ نظری در مورد وضعیت (راب) مالی ندارم اما مالی همچنان نماینده ویژه در امور ایران است.

در پی این اظهار نظر متیو میلر، خبرنگاران از او درباره وضعیت رابرت مالی سوال کردند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با تهران به خبرنگاران اعلام کرد: راب مالی در مرخصی است و «آبرام پالی» (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می‌کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هیچ توضیحی درباره دلیل و نوع مرخصی رابرت مالی نداد اما در عین حال تأیید کرد که معاون رابرت مالی یعنی آبرام پالی هم اکنون بطور موقت جانشین او است.

رابرت مالی که در ساعات نخست انتشار این خبر سکوت اختیار کرده بود در پاسخ به پرسش سی‌ان‌ان در این باره گفت: به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار نگرفته است، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوب انجام و موضوع به زودی حل شود. در همین حال، من در مرخصی هستم.

شبکه خبری سی ان ان نیز به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد به دنبال بازرسی امنیتی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال سو نگهداری از محتویات محرمانه از سوی مالی، دسترسی‌های امنیتی این مقام آمریکایی از اوایل سال جاری به حالت تعلیق درآمده و او در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد.

این رسانه آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی ادامه داد: پس از شروع تحقیقات امنیتی وزارت خارجه آمریکا از رابرت مالی، او برای مدتی در سمت خود فعالیت می‌کرد اما اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه را نداشت.

سی ان ان نوشت که هنوز مشخص نیست کشف چه موضوعی باعث معلق شدن مجوز امنیتی رابرت مالی شده است.

اقدام برای تعلیق دسترسی امنیتی رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا یا در داخل دولت بایدن به صورت گسترده اعلام علنی نشده، زیرا وزارت خارجه آمریکا او را در سمتش حفظ کرده و بیانیه‌ای درباره جایگزینی او صادر نکرده است.

آسوشیتدپرس نیز اعلام کرده بود که رابرت مالی به دلایل شخصی که احتمالاً به سلامتی خانواده‌اش مربوط است، در مرخصی است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار پاسخگویی بلینکن درباره وضعیت رابرت مالی شد

"مایکل مک کال" رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواستار تحقیق درباره پنهان کاری وزارت امور خارجه دولت جو بایدن درباره تعلیق مجوز و دسترسی‌های امنیتی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شده است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود آورده است که نگرانی‌های جدی درباره رفتار رابرت مالی و احتمال اینکه وزارت خارجه اعضای کنگره و افکار عمومی آمریکا را گمراه کرده وجود دارد.

مک‌کال در نامه خود افزوده است که چندی پیش مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته‌اند که رابرت مالی به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده‌اش قادر به حضور در جلسه استماع نیست.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه به بلینکن تصریح کرده است: در هیچ مقطعی وزارت خارجه آمریکا به ما نگفت که مجوز و دسترسی امنیتی رابرت مالی تعلیق یا تحت بررسی است یا اینکه او به دلیل ارتکاب خطا تحت تحقیقات و بازرسی قرار دارد.

مرخصی «مالی» موضوع جدیدی نیست

سیدمصطفی خوش چشم، تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی درباره ارزیابی اقدام جدید آمریکا در کنارگذاشتن رابرت مالی، گفت: مالی ماه‌ها پیش در جلسه مشترک دولت و کنگره حضور نداشت و دولت بایدن اعلام کرد که او در مرخصی است بنابراین موضوع جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه ما مذاکراتی تحت عنوان مذاکرات برجام و یا توافق موقت نداریم که آقای مالی بخواهد در این زمینه نقشی ایفا کند، ادامه داد: مذاکرات تبادل زندانیان در شرایطی روی غلتک افتاد که راب مالی در مرخصی بود و بخش مشاور امنیت ملی کاخ سفید امور را از طرف آمریکا پیگیری می‌کرد.

تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی با تاکید بر اینکه حضور و یا عدم حضور راب مالی نشان‌دهنده هیچ‌گونه تغییر وضعیت سیاست‌های مذاکراتی آمریکا نیست، تصریح کرد: اساساً سیاست در دولت‌ها وابسته به نقش یک نفر نیست و سیاست‌ها برآیند مطالعات کارشناسی و تصمیم یک نظام بر انجام و یا عدم انجام مذاکره است.

خوش چشم افزود: بنابراین حضور و یا عدم حضور مالی در چارچوب سیاست‌ها صورت می‌گیرد و بیشتر به نظر می‌رسد که این یک مشکل داخلی در آمریکاست.

وی مطرح کرد: راب مالی یک حساسیتی را در طرف جمهوری خواه کنگره ایجاد می‌کرد و از ابتدا مخالفانی نیز داشت لذا برای اینکه مذاکرات آن چنانی وجود ندارد، زمان را مناسب دیدند تا در رابطه با او تغییر و تحولاتی را انجام دهند.

تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی عنوان کرد: مذاکرات تبادل زندانیان ربطی به مالی ندارد چرا که او از ماه‌ها پیش در مرخصی به سر می برده است.

خوش چشم یادآور شد: امریکایی‌ها از اواسط مذاکرات در دوران آقای رئیسی، بارها تهدیداتی را مبنی بر اینکه تیم راب مالی دیگر روی کار نخواهد بود، قصد داشتند ایران مجبور به عقب نشینی کنند تا شرایط مذاکره را بپذیرد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از زمستان ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۲۰ دفعه تهدید به پایان رسیدن مذاکرات کرده‌اند، گفت: مالی در زمان اغتشاشات پاییز سال گذشته که ادعا می‌کرد مذاکرات برای آمریکا اولویت نیست، پس از شکست اغتشاشات، در شرایطی که او حضور ندارد، افراد دیگری از آمریکایی‌ها در مسائل غیر مرتبط با برجام مثل تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه به مذاکره پرداختند.

تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی خاطرنشان کرد: بنابراین حضور و یا عدم حضور مالی منجر به تغییر استراتژی‌های آمریکا نشده و نخواهد شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس