تکرار اتهام‌زنی اوکراینی‌ها به ایران از زبان «رابرت مالی»

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرده است که حتی قبل از انتشار اخباری درباره تعلیق «راب مالی»، مدتی است که وی در سیاست آمریکا در قبال ایران به حاشیه رانده شده است.

به گزارش مشرق، در بحبوحه برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تعلیق استعلام امنیتی «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد که حتی قبل از انتشار اخباری در خصوص تعلیق مالی، وی ظاهراً در ماههای اخیر، نقش کمرنگ‌تری در سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته، «رابرت مالی» را در بحبوحه بررسی استعلام امنیتی‌اش به مرخصی بدون حقوق فرستاد.

مالی در ایمیلی در این خصوص گفت: «مطلع شدم که استعلام امنیتی من تحت بررسی قرار گرفته است. اطلاعات بیشتری ارائه نمی‌دهم اما انتظار دارم که تحقیقات به طرز مطلوب و به زودی حل شود. در ضمن، من در مرخصی هستم».

وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که مالی به مرخصی فرستاده شده است اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

وبگاه «آکسیوس» و شبکه آمریکایی «سی ان ان» پیشتر گزارش کردند که استعلام امنیتی مالی در حال ارزیابی است.

مالی که یک دیپلمات قدیمی در امور غرب آسیا و یک تحلیلگر است، بعنوان نماینده آمریکا در مذاکرات برجامی در وین حضور داشت.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یک منبع آگاه از اوضاع به وجود آمده در پرونده مالی گزارش کرد که مالی پس از یک دوره مرخصی باحقوق، بعدازظهر پنجشنبه به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است و هنوز مشخص نیست که چه عاملی باعث شده است که وضعیت وی از مرخصی باحقوق به مرخصی بدون حقوق تغییر کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در خصوص این موضوع تنها به بیانیه‌ای یک خطی اکتفا کرد و گفت: «راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی بعنوان نماینده ویژه موقت در امور ایران خدمت می‌کند و کارهای وزارتخانه در این حوزه را مدیریت می‌کند».

بسیاری تحلیلگران گفته‌اند که حتی قبل از این مرخصی‌های باحقوق و بدون حقوق، نقش مالی در امور ایران بسیار کمرنگ شده است و نیویورک‌تایمز نیز در این خصوص نوشت زمانیکه دولت بایدن، مذاکرات غیرمستقیمی را با مقام‌های ایرانی در عمان و در بهار امسال انجام دادند، این «برت مک گورک» مقام ارشد کاخ سفید در امور غرب آسیا بود که نقش رهبری هیأت آمریکایی را ایفا می‌کرد.

این روزنامه آمریکایی می‌گوید که مک گورک در مقایسه با مالی رویکرد سخت‌تری در قبال تهران دارد و آنچه که ممکن است از طریق مذاکره قابل دستیابی باشد، اتخاذ می کند.

مذاکرات لغو تحریم‌های یکجانبه ایران در وین به ریاست مالی، در تابستان سال گذشته بدون پیشرفت متوقف شد زیرا کشورهای غربی به خصوص آمریکا با درخواست ایران برای ارائه تضمین در خصوص عدم امکان لغو هرگونه توافق آتی در دوران ریاست‌جمهوری‌های مختلف آمریکا مخالفت کردند.

رسانه‌ها پیش از این گزارش کرده بودند که وزارت خارجه آمریکا درباره تعلیق استعلام امنیتی نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران کنگره را گمراه کرده است.

در همین راستا، «مایکل مک‌کال»، رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا خواستار تحقیق درباره پنهان‌کاری وزارتخانه تحت امر او درباره تعلیق استعلام امنیتی «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شده است.

اقدام برای تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا یا در داخل دولت بایدن به صورت گسترده اعلام علنی نشده، زیرا وزارت خارجه آمریکا او را در سمتش حفظ کرده و بیانیه‌ای درباره جایگزینی او صادر نکرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس