شویگو در ویترین رسانه‌های روس؛ پوتین مرد وفادارش را قربانی نکرد

انتشار تصاویر ویدئویی از وزیر دفاع روسیه سوار بر بالگرد ارتش و بازدید از خط مقدم نبرد، این پیام روشن را مخابره کرد که رئیس جمهور این کشور مرد وفادار خود را قربانی نمی‌کند.

به گزارش مشرق، شورش آخر هفته ارتش خصوصی واگنر به فرماندهی یوگنی پریگوژین، بدون محقق شدن هدف اصلی آن یعنی برکناری سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه ناکام ماند؛ وزیری که برکناری اش به نظر دست نیافتنی می‌رسد و بعد از پوتین، مرد شماره یک عملیات نظامی مسکو در اوکراین است.

مقامات روسیه با هدف رد هرگونه شایعه تسلیم شدن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در برابر درخواست پریگوژین، دیروز (سه‌شنبه) تصاویری از شویگو را سوار بر بالگرد ارتش و در حال بررسی نقشه‌های نظامی و گفت‌وگو با افسران منتشر کردند.

البه برخی مدعی شده‌اند که عدم درج تاریخ روی ویدئوی منتشرشده، شاید ابهام‌برانگیز باشد؛ به گفته ناظران غربی، این احتمال وجود دارد که مسکو با هدف ایجاد این تصور که وزیر دفاع همچنان در خط مقدم جبهه بوده و روی عملکرد ارتش نظارت دارد، تصاویر قدیمی را بازیابی و دوباره منتشر کرده است. اما به هر صورت، زمان انتشار این ویدئو، درست بعد از شورش شکست‌خورده واگنر، پیامی روشن مخابره می‌کند.

پوتین وفاداری را ترجیح می‌دهد

جنی مترز، کارشناس مسائل روسیه در دانشگاه آبریستویت در ولز، گفته است: این ویدئو و زمان انتشارش نشان می‌دهد که پوتین پشت شویگو است و همچنان کاملاً اوضاع را تحت کنترل دارد.

لوک مارچ، کارشناس مسائل روسیه در دانشگاه ادینبرگ، می‌گوید: «عزل شویگو یکی از خواسته‌های اصلی پریگوژین بود؛ کسی که وزیر دفاع روسیه را دلیل تأخیر و کُندی روند حمله به اوکراین و کشته شدن «ده‌ها هزار» سرباز روسی می‌داند. وزیر دفاع در ویترین ویدئوی روز دوشنبه بود.»

شویگو در ویترین رسانه‌های روس؛ پوتین مرد وفادارش را قربانی نکرد

وی توضیح داد: اگر پوتین او را اخراج کرده بود، اینطور به نظر می‌رسید که به شدت تحت فشار است که متعاقباً نشان از ضعف او داشت.

به گفته مترز، چنین حرکتی همچنین کرملین را مجبور می‌کرد تا روایت خود درباره جنگ اوکراین را تغییر داده و عزل شویگو، به معنای مهر تأییدی بر این تصور بود که «هرچیزی لزوماً طبق نقشه پیش نمی‌رود.»

پوتین که بدون دردسر و حتی مداخله نظامی قابل توجه، این چالش امنیتی داخلی را مرتفع کرد، حالا باید سکان کشتی را محکم‌تر از قبل به‌دست بگیرد. در واقع، یکی از دلایل ابقای شویگو، دقیقاً این بود که پریگوژین شورشی خواستار برکناری و حذف او بود.

البته گفته می‌شود که شویگو از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بارها در معرض درخواست عزل بوده و به‌تدریج به هدف اصلی ملی‌گرایان افراطی و منتقد روند پیشروی ارتش روسیه در خاک اوکراین بدل شد؛ ادعایی که با توجه به حجم گسترده تسلیحات ارسالی از غرب به کی‌یف و حمایت‌های مالی و نظامی بی‌سابقه از دولت مستقر اوکراین، چندان کُند به نظر نمی‌رسد.

با فرض کُند بودن روند پیشروی روسیه در اوکراین، مارچ بر این باور است که بقای سیاسی شویگو دال بر این است که کرملین «وفاداری را به مهارت صددرصدی ترجیح می‌دهد.»

چه کسی جایگزین می‌شود؟

شویگو که از دیرباز یکی از افراد مورد اعتماد مرد مقتدر روسیه بوده، در گذشته بارها و بارها برای شکار و ماهیگیری با پوتین به سیبری سفر کرده و استیفن هال، مدرس سیاست روسیه و پساشوروی در دانشگاه بات انگلیسی گفته است که او «به گروه وفادارانی تعلق دارد که پوتین همچنان به آنها اعتماد دارد و البته این گروه در حال آب رفتن است!»

شویگو در سال ۲۰۱۲ به عنوان وزیر دفاع منصوب شد و جای آناتولی سردیوکف را گرفت؛ کسی که اصلاحات گسترده و به اصطلاح خانه‌تکانی‌های او در ارتش، برخی از ژنرال‌های ارشد را مهجور کرد. شویگو از همان بدو ورود، این استعداد را از خود بروز داد که قادر است همه مسائل را به آسانی حل و فصل کند.

مترز مدعی است: او همزمان با به دست گرفتن زمام امور در وزارت دفاع، «اصلاحات سردیوکف را به طور چراغ خاموش تعدیل کرد تا ژنرال‌‎ها را آرام کند. از آن زمان به بعد، او خیلی خوب با آقای رئیس جمهور کنار آمد و فوت و فن متقاعد کردنش را پیدا کرد.

شویگو در ویترین رسانه‌های روس؛ پوتین مرد وفادارش را قربانی نکرد

وی افزود: شویگو در نگاه پوتین، مزیت دیگری هم دارد و آن هم این است که یک رگ او «تووایی» است؛ اقلیتی نژادی ساکن سیبری که از لحاظ تاریخی در دسته مغولان هستند و بنابراین یکی از معدود غیر روس‌تبارانی است که موفق شده به منصب بالای دولتی برسد. باتوجه به پیشینه و دودمان شویگو، او بخت بسیار اندکی برای ریاست جمهوری داشته و تهدیدی جدی برای قدرت پوتین محسوب نمی‌شود.

هال اما مدعی است که یکی دیگر از دلایل ماندگاری طولانی شویگو در این پست، فقدان گزینه‌های مناسب است.

در روزهای اخیر، مفسران روس گمانه‌زنی کرده‌اند که پوتین می‌تواند آلکسی دیومین، فرماندار منطقه تولا در جنوب مسکو را جایگزین شویگو کند؛ کسی که در ارتش و تیم امنیتی ریاست جمهوری، مناصب بالایی داشته است. با این حال، دیومین از نگاه پوتین چند نقص دارد: جاه‌طلب است؛ با ۵۰ سال سن، نسبتاً جوان محسوب می‌شود و از نزدیکان پریگوژین به شمار می‌رود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    9 11
    شیر بچه های اوکراین 2 تا روستا خالی از سکنه رو گرفتن میریم برای روستای بعدی
    • ارتش روسیه IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      4 2
      داداش هر ۸ساعت با آب فراوان میل شود 😂😂
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      4 4
      خالی از سکنه نبود سه راس گوسفند دو مرغ یک خروس
    • US ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      3 3
      شیر مرد چطور شده رزمندهای خودمون شیرمرد خطاب نمیکنین این اروپایی های کثیف و شیر مرد خطاب میکنین عجب هستین شما
    • US ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      0 2
      یادت رفت
    • مصطفی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      اینو راست میگه، شویگو عامل پیروزی اوکراین خواهد شد یهود دربار خشایار شاه هم خیلی وفادار بود با منحل شدن واگنر اوکراين به پیروزی میرسد
  • پرشیا IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    2 0
    نگفتن چه کسی دستور حمله به نیروهای خودی صادر کرده!؟! نظامی‌ها لابد بهتر میدونن، آتش به خودی در میدان نبرد چه نوع جرمیست؟خیانت.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    2 0
    ولز خر کیه ، مرکز جاسوس پروری
    • مصطفی IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      واگنر همونایی هستند که تو سوریه داعش رو سرویس کردند مشرق به جای خائن معرفی کردن اینو بگو که منحل شدن واگنر به نفع چه کسی است اوکراین از آتش سنگین واگنر و پیشروی های آن ها نجات پیدا کرده شویگو اوکراين را به پیروزی میرساند یهود دربار خشایار شاه هم خیلی وفادار بود
  • 😛 IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    4 1
    معلوم میشه واگنر خیلی موثر بوده که علیهش توطئه کردن نفوذیها
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    3 2
    همین ترس از کودتا و فدرت گرفتن باعث میشه افراد ماهر و شایسته و قوی و جاه طلب و بلندپرواز که موتور محرکه یک کشور هستن نتونن در روسیه به پست های کلیدی و قوی و صمت های بالا برسن.و این یعنی ضعف.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      آره یکی مثل بایدن نیاز دارن😛موتور پیشرفت باشه
  • DE ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    2 0
    روسیه با 64 کشور در حال نبرد است و کل ناتو و ابر قدقد امریکا موش زائیدند . جالب اینجاست که بعد از تارو مار کردن منافقین در آلبانی که احتمالا با 4 تا بشکه نفت همه اون عوضی ها را عوض کردند, تمام سایتهایی که ضد روسیه و به نفع دلقک مینوشتند یا کلا بسته شدند یا کامنت ها شون به شدت واریز کرد /منافقین 8 سال در عراق با جاسوسی برای اون 6 هزار مزدور اوکراینی که برای صدام ضد ملت ایران میجنگیدند همدست بودند و تابان نوکری دبقک اوکراین را میکنند. لذا پس از بستن خوکدونی اشرف کامنت ها علیه ایران و چین و روسیه و گروه مقاومت بشدت واریز کرد.
    • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      برای اولین بار هست که میشنوم شش هزار مزدور اکراینی برای صدام میجنگیدن ، یک نفر توضیح بده
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    2 0
    همین که غیر روس منصب بالای دولتی پیدا کرده معلوم میشه که پوتین نژادپرست نیست
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    ما اسم مسولین خودمونو نمیدونیم، اسمه همه کابینه و ارتش و شهرهای روسیه رو حفظ شدیم بس که لحظه به لحظه خبرشو میرین
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    پوتین عشقه
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    «به گروه وفادارانی تعلق دارد که پوتین همچنان به آنها اعتماد دارد و البته این گروه در حال آب رفتن است!»😂
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    مرد اصیل و درجه یک ینی پوتین ، الآن اگ یک مقام غربی یا خود زلنسکی نامرد بود فرمان اعدام را چندین بار امضاء کرد بودن.....
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس