استقرار گروه «واگنر» در بلاروس/ برخی از کشورهای ناتو نگران شدند

رهبران دو کشور اروپای شرقی که نقش کلیدی در انتقال تدارکاتِ لازم ناتو به اوکراین را دارند، از استقرار گروه روسیِ واگنر در بلاروس ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مشرق، گیتاناس ناوسدا، رئیس جمهور لیتوانی در یک نشست خبری و در حضور رهبران ناتو در لاهه هلند گفت: «اگر واگنر قاتلان زنجیره‌ای خود را در بلاروس مستقر کند، همه کشورهای همسایه با خطر بی‌ثباتی بزرگ‌تری مواجه خواهند شد».

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان هم تاکید کرد: «این (استقرار گروه واگنر در بلاروس) واقعاً جدی و بسیار نگران کننده است و ما باید تصمیمات بسیار محکمی بگیریم. این نیاز به پاسخِ بسیار بسیار سخت ناتو دارد.»

دودا همچنین ابراز امیدواری کرد که بررسی تهدیدات ناشی از نیروهای واگنر در اجلاس سران ۳۱ عضو ناتو در ویلنیوس، لیتوانی در ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه در دستور کار قرار گیرد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو هم ضمن تاکید بر افزایش دفاع از جناح شرقی ناتو در سال‌های اخیر گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم استقرار گروه واگنر در بلاروس چه معنایی برای متحدان ناتو می‏‌تواند داشته باشد، اما ما پیام روشنی به مسکو و مینسک فرستادیم که ناتو برای محافظت از هر متحد و هر وجب از خاک ناتو وجود دارد. ما در حال حاضر، حضور نظامی خود را در بخش شرقی ائتلاف افزایش داده‌ایم و تصمیمات بیشتری برای تقویت بیشتر دفاع جمعی خود با نیروهای با آمادگی بالا و توانایی‌های بیشتر در اجلاس آتی خواهیم گرفت.»

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر، که از مدتها قبل درباره نحوه اداره جنگ در اوکراین با مقامات وزارت دفاع روسیه دچار اختلاف نظرات شدیدی شده بود، روز جمعه دست به شورش و حتی تصرف چند ساعته شهر روستف سوریه زد، اما در نهایت، با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس مجبور به سازش شد.

الکساندر لوکاشنکو امروز ضمن اعلام رسمی خبر استقرار پریگوژین و تعدادی از نیروهایش در یکی از پایگاه‌های نظامی بلاروس، اعلام کرد که این کشور در صدد استفاده از تجربیات گروه واگنر است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    3 0
    شما فکر نمیکنید که ماجرای کودتا هم ساختگی بوده برای انتقال گروه واگنر به بلا روس برای حفاظت از موشکهای اتمی روسیه؟!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس