بدون نقش آفرینی ایران حل مسائل لبنان امکانپذیر نیست/ رایزنی بن فرحان درباره لبنان در تهران

تحلیلی النشره نوشت: «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در سفر اخیر خود به تهران درباره مسائل لبنان با مقامات بلندپایه ایرانی رایزنی کرده است.

به گزارش مشرق، پایگاه النشره در گزارش خود از آخرین تحولات مربوط به پرونده انتخاب رئیس جمهوری لبنان آورده است: قبل از پایان جلسه دوازدهم پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور، کاملا مشخص و آشکار بود که راهی برای پرکردن خلاء پست ریاست جمهوری جز ازطریق گفتگو میان گروه‌های لبنانی وجود ندارد؛ به این امید که چنین گفت وگویی به انتخاب رئیس جمهوری جدید بیانجامد، زیرا نحوه آرایش گروه‌های سیاسی ناشی از نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر به نحوی است که امکان غلبه یک طرف بر دیگری را غیرممکن می‌کند. در پارلمان لبنان سه گروه اصلی وجود دارد که جمع کردن آنها بدون گفت وگو دشوار است.

از این رو، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اولین کسی بود که پس از پایان جلسه اخیر پارلمان، دعوت به گفت وگو کرد و این دعوت با وجود آن بود که گروه‌های سیاسی عمده مسیحی درخواست قبلی مطرح شده از سوی نبیه بری برای گفت وگو را به شکست کشانده بودند و حال این سوال مطرح است که تا چه میزان امکان موفقیت هر طرح جدیدی باتوجه به این شرایط و اوضاع و احوال وجود دارد؛ به ویژه که رئیس پارلمان به نظر نمی‌رسد که تمایل داشته باشد که نقشی در این زمینه ایفا کند و از «بکرکی» (کلیسای مارونی لبنان) خواسته است تا این اقدام را انجام دهد.

در این راستا، منابع سیاسی به پایگاه «النشره» گفتند که سفر امروز «جان لودریان» فرستاده فرانسه به بیروت این بار همانند دفعات قبل نخواهد بود زیرا پشتوانه و حمایت سعودیها و مهمتر از آن مشارکت ایران در گفت وگوها (برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان) را با خود خواهد داشت.

به گفته این منابع، سفر اخیر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به تهران با سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور به فرانسه همزمان شد که امری تصادفی و اتفافی نبود و به طور حتم در جریان دیدار فیصل بن فرحان در تهران، پرونده لبنان مطرح شده و گفته های مسئولان فرانسوی ذیربط در پرونده لبنان به اطلاع (تهران) رسیده است.

این منابع افزودند که تحرکات بین المللی این بار پس از ورود ایران به عرصه (حل بحران ریاست جمهوری لبنان) کاملا جدی است؛ به ویژه که کمیته پنج‌جانبه (متشکل از فرانسه، عربستان، آمریکا، قطر ومصر) قبلا ایران را کنار گذاشته بود و همین امر (کارشناسان را) متقاعد کرده بود که چنین تحرکاتی (در سایه نبود ایران) بی فایده است.

پاریس ششم ژانویه سال جاری میزبان نشست نمایندگان کمیته پنج جانبه بدون حضور نماینده ای از خود لبنان بود تا یک نقشه راه برای برون‌رفت از بحران لبنان و مشخص کردن ویژگی‌های رئیس‌جمهور جدید این کشور برای پایان دادن به خلأ سیاسی کنونی تدوین کند اما به نتیجه ای نرسید.

منابع یاد شده در گفت وگو با پایگاه النشره همچنین از نیت فرانسوی ها برای برگزاری گفت وگو بین جریان های سیاسی لبنانی درباره موضوع انتخابات رئیس جمهوری این کشور و مرحله بعد از آن خبر داده اند که در کاخ صنوبر یا به شکل دیدارهای دوجانبه در بیروت یا حتی خارج از لبنان برگزار خواهد داد؛ هرچند که این ایده آخر هنوز به پختگی کامل نرسیده باشد.

تداوم خلاء در پست ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم کرده است که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

درحالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل از دستیابی به توافق بر سر معرفی «جهاد ازعور» به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست خبر داده اند.

پارلمان لبنان به رغم برگزاری دوازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته است جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند. در دوازدهمین جلسه فرنجیه و ازعور در رقابتی تنگاتنگ نتوانستند رای لازم را برای تصدی این کرسی به دست بیاورند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس