کد خبر 1501492
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
گسترش همکاری‌ها با ایران، محور نشست دولت عربستان

شورای وزیران عربستان در جلسه این هفته خود، ضمن تاکید بر تداوم هماهنگی‌ها بین تهران و ریاض در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، راه‌های توسعه روابط دوجانبه در سطوح مختلف را بررسی کرد.

به گزارش مشرق، طی برگزاری جلسه هفتگی شورای وزیران عربستان که بعدازظهر روز گذشته (سه‌شنبه، بیستم ژوئن) به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز»، شاه سعودی، بر «ادامه هماهنگی‌ها میان پادشاهی و ایران در مورد تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» تاکید شده است.

پایگاه اینترنتی «رای‌ الیوم» به نقل از اخبار منتشر شده از این جلسه توسط خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس» گزارش داد: «عصام بن سعد بن سعید» وزیر کشور، عضو شورای وزراء در امور مجلس شورا و سرپرست وزارت رسانه در گفت‌وگو با واس تصریح کرده که پس از انجام فعالیت‌های هفتگی این نشست، شورای وزرا آخرین تحولات درخصوص مذاکرات عربستان سعودی و ایران در چارچوب تکمیل اجرای توافقنامه امضا شده در پکن مورد بحث و بررسی قرار داده است.

براساس این گزارش، شورای وزیران عربستان در این جلسه به بررسی مسائلی همچون پیشرفت‌های حاصل شده در روند ازسرگیری کار نمایندگی‌های دیپلماتیک و اماکن کنسولی در دو کشور، لزوم تداوم هماهنگی‌های دوجانبه در مورد تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک پرداخت.

بن سعید در ادامه اظهارات خود تصریح کرد:«هیات وزیران در جریان کلیت فعالیت‌های سیاست خارجی پادشاهی در روزهای گذشته به‌ویژه آنچه که مربوط به تقویت همکاری‌ها با کشورهای برادر و دوست است، قرار گرفته و مسیر همکاری‌های مشترک و چندجانبه را برای توسعه در افق‌های گسترده‌تر در سطوح مختلف بررسی کرد».

روز شنبه، (۱۷ ژوئن) بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی،، در سفری رسمی و بعد از توافق تهران و ریاض در پکن، برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک وارد تهران شده و با رئیس‌جمهور و همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه ایران و عربستان پس از توافق دو کشور برای از سرگیری مناسبات دوجانبه، دو بار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند؛ یک بار در پکن و دومین بار در کیپ تاون. فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در دیدار با امیرعبداللهیان در کیپ تاون اعلام کرده بود که بزودی به تهران سفر می‌کند. روزنامه «رأی الیوم» هم، به نقل از منابع سیاسی لبنانی نوشت که بن فرحان‌ پیامی را از طرف ملک سلمان بن عبدالعزیز برای رئیس‌جمهور ایران خواهد آورد که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود.

براساس گزارش‌های رسانه‌ای، در سفر بن‌فرحان که اولین سفر رسمی وزیر خارجه عربستان به تهران پس از توافق دو کشور برای ازسرگیری رسمی روابط در چین بود، موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی بررسی شدند.

سفر بن‌فرحان به ایران محل اهتمام رسانه‌های جهان و به ویژه شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌های خبری و تحلیلی در عربستان بود. شبکه «الاخباریه» عربستان، گزارش تلویزیونی مفصلی از برنامه‌های بن‌فرحان در تهران پخش و عنوان جدید روابط تهران و ریاض را «احترام و پیشرفت» نامید.

روزنامه سعودی «الریاض» نیز با انتشار گزارش دیگری تحت عنوان «روابط عادی بین پادشاهی و ایران تأثیر مثبتی بر دو کشور و جهان خواهد داشت»، نوشته بود: شاهزارده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه در دیدارهایش در تهران تأیید کرده که روابط طبیعی بین پادشاهی و ایران اصل مهمی است و آن‌ها کشورهای مهم منطقه هستند؛ زیرا براساس پیوندهای برادری اسلامی با یکدیگر متحد شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس