تأکید فرانسه بر نقش مهم ایران در منطقه

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد که فرانسه نقش ایران در منطقه را مهم تلقی می کند.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی البناء گزارش داد که کمیته پنج جانبه ای که قرار است طی روزهای آتی یک نشست برگزار کند تبدیل به کمیته شش جانبه با حضور ایران خواهد شد چرا که بنا به پیشنهاد فرانسه خطاب به عربستان، تهران نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند و پرونده لبنان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

در این گزارش آمده است: قرار است ایران در نشست کمیته مذکور در خصوص پرونده لبنان مشارکت داشته باشد.

منابع آگاه در گفتگو با روزنامه البناء تاکید کرده‌اند که ژان ایو لودریان فرستاده فرانسه به لبنان به این کشور سفر خواهد کرد و با مقامات بیروت دیدار کرده و از آنها به صورت رسمی برای شرکت در یک گفتگوی فراگیر که مشخص نشده در لبنان یا پاریس یا یک کشور عربی دیگر برگزار خواهد شد، دعوت به عمل خواهد آورد.

طرف‌هایی که با لودریان دیدار داشته‌اند در گفتگو با البناء تاکید کرده‌اند که لودریان به نقش حزب الله در لبنان و ضرورت دستیابی به توافق و گفتگو با این حزب برای انتخاب رئیس جمهور اذعان کرده است.

البته باید به این مسئله نیز اشاره شود که حضور ایران در نشست بین المللی درباره لبنان ادعای روزنامه البناء لبنان است و مقامات تهران هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

پارلمان لبنان در تاریخ ۲۴ خرداد در دوازدهمین نشست خود برای انتخاب رئیس جمهور این کشور ناکام ماند. اواخر دی ماه سال گذشته نیز پارلمان لبنان برای یازدهمین بار متوالی و به علت اینکه هیچیک از نامزدهای ریاست جمهوری این کشور نتوانستند آرای دو سوم نمایندگان را کسب کنند، در انتخاب رئیس جمهور ناکام ماند.

پیش از این، حزب الله لبنان حمایت خود را از سلیمان فرنجیه اعلام و راه را برای پایان دادن به یک بحران سیاسی هموار کرده بود. فرنجیه یک سیاستمدار مسیحی لبنان است که از او به عنوان یک سیاستمدار معتقد به ضرورت حفظ استقلال سیاسی لبنان نام برده می‌شود.

بر اساس یک توافق سیاسی قدیمی در لبنان، پست ریاست جمهوری در لبنان، از آنِ مسیحیان است، نخست وزیری به اهل سنت تعلق دارد و ریاست مجلس نیز با شیعیان است. این وضعیت، پس از توافقنامه صلح طایف که در سال ۱۹۸۹ میلادی مورد قبول همه گروه‌های سیاسی لبنان قرار گرفت؛ به یک اصل پایدار تبدیل شده و معمولاً انتخاب پست ریاست مجلس با توجه به مقبولیت نبیه بری از جنبش امل، امری آسان است اما در هیچ مقطعی، روند معرفی نخست وزیر و رئیس جمهور، آسان نبوده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس