کد خبر 1501172
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
تهران؛ محور وحدت رهبران مقاومت فلسطین

تحولات اخیر منطقه به خصوص عادی‌سازی روابط ایران و عربستان موجب شد جریان محور مقاومت تقویت و مسأله فلسطین و ظلم رژیم صهیونیستی، بار دیگر به موضوع و دغدغه اول کشورهای اسلامی تبدیل شود.

به گزارش مشرق، صبح نو نوشت: موضوعی مهم که در نشست مشترک حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه ایران و عربستان در تهران نیز مورد تأکید قرار گرفت. در این دیدار، بر ضرورت به‌کارگیری ظرفیت‌های مشترک دو کشور مهم اسلامی در حمایت از حقوق حقه ملت فلسطین تأکید شد. تهران در روزهای اخیر، میزبان گروه‌های مختلف محور مقاومت فلسطین همچون جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس بوده است.

نیمه دوم اردیبهشت امسال، باریکه غزه بار دیگر آماج حملات پنج روزه رژیم صهیونیستی قرار گرفت. این حملات که به شهادت ۳۳ فلسطینی و در مقابل به هلاکت رسیدن تعدادی صهیونیست منجر شد، پس از آن صورت گرفت که منطقه غرب آسیا در پی عادی‌سازی روابط تهران و ریاض، ثبات سیاسی را تجربه می‌کند و به دنبال توسعه روابط در حوزه‌های مختلف است. عادی‌سازی روابط تهران و ریاض، بی‌گمان منجر به تقویت گفتمان مقاومت از یک سو و تضعیف جایگاه تل‌آویو و پر رنگ شدن مسأله فلسطین به عنوان نقطه ثقل وحدت کشورهای اسلامی، شده است، به طوری که اکنون یکی از موانع بزرگ بر سر راه عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مشخصا عربستان سعودی، بغرنجی وضعیت در سرزمین‌های اشغالی است؛ موضوعی که علنا «توافق ابراهیم» را به محاق ضعف و بی‌اثری کشانده است. در این بین، مدتی است که تهران محل آمدوشد گروه‌های مقاومت است؛ از جهاد اسلامی تا حماس.

ورود هیأت حماس به ریاست هنیه به تهران

بامداد دیروز دوشنبه بود که جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد که هیأتی از رهبران این جنبش به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به دعوت ایران وارد تهران شده‌اند. هیأتی که دیدارهای متفاوتی با مقامات کشورمان انجام دادند و گفت‌وگو و تبادل نظر پیرامون آخرین تحولات سیاسی و میدانی مربوط به فلسطین داشتند. گفته می‌شود، هیأت حماس در این سفر در خصوص آخرین تحولات فلسطین و مشخصا بعد از نبرد «ثارالاحرار» رایزنی کرده است. شیخ صالح العاروی، معاون رئیس دفتر سیاسی، نزار عوض‌الله، خلیل الحیه، محمد نصر و خالد قدومی، رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس را در این سفر همراهی کردند.

دیدار رهبران مقاومت فلسطین با رئیسی

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان که یک روز پیش از این، با زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جمعی از رهبران این جنبش در تهران دیدار داشت، با تأکید بر اینکه عادی‌سازی روابط صهیونیست‌ها با دولت‌های اسلامی و عربی به نتیجه نخواهد رسید، گفت: «صهیونیست‌ها از این عادی‌سازی به دنبال ناامیدی جوانان فلسطینی از آزادی سرزمین‌هایشان هستند.»

رئیسی با اشاره به اینکه امروز مجاهدان فلسطینی ابتکار عمل را در دست دارند، تصریح کرد: «ناامید کردن نسل جوان فلسطین از بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی، یکی از اهداف صهیونیست‌ها از تلاش برای عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی و اسلامی است؛ اما باور عمیق داریم که این تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد؛ چراکه اولین و جدی‌ترین مخالفان عادی‌سازی روابط، مردم همان کشورها هستند.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز ملت فلسطین متحدتر از هر زمان دیگری است و در مقابل، جامعه صهیونیستی متشتت‌تر و متفرق‌تر از هر زمان دیگری بوده و نشانه‌های زوال آن آشکار شده است، اظهارکرد: «امروز دل‌های مردم دنیا، از ملت‌های منطقه تا مردم کشورهای آمریکای لاتین، متوجه شماست و این لطف خداوند و برکت خون شهیدان جریان مقاومت از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی است که از عالم، جهل‌زدایی می‌کند. پیروزی نهایی بسیار نزدیک و متعلق به ملت سربلند فلسطین است.»

زیاد نخاله، دبیرکل جنش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار با بیان اینکه ملت فلسطین قدردان حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران هستند، با ارائه گزارشی تفصیلی از جنگ پنج روزه اخیر با رژیم صهیونیستی و تشریح عملکرد و دستاوردهای نیروهای مقاومت و نقاط ضعف این رژیم، گفت: «در حالی که تا پیش از این، رژیم صهیونیستی اعلام می‌کرد برای پایان درگیری‌ها با نیروهای مقاومت، با دولت مصر به توافق رسیده است، در پایان دور اخیر درگیری‌ها برای اولین‌بار ناگزیر شد اعلام کند با نیروهای مقاومت به توافق رسیده و این یک پیروزی بزرگ و نتیجه پایبندی فلسطینیان به ایستادگی و مقاومت است.»

دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی با رهبر انقلاب

از سوی دیگر، رهبران جنبش جهاد اسلامی چهارشنبه گذشته دیدار و گفت‌وگویی با رهبر انقلاب داشتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار زیاد النَخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه، ضمن تبریک پیروزی جهاد اسلامی در نبرد اخیر غزه، شرایط امروز رژیم صهیونیستی را در مقایسه با هفتاد سال قبل، بسیار متفاوت دانستند و تأکید کردند: «دشمن صهیونیستی امروز در موضع انفعال و عکس‌العمل است و این شرایط نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت و جهاد اسلامی فلسطین، مسیر را به درستی شناخته‌اند و با تدبیر در این مسیر پیش می‌روند.» در این دیدار همچنین النَخاله، ضمن قدردانی از حمایت‌های دائمی جمهوری اسلامی از مردم فلسطین و مبارزات آنها، گزارشی از تحولات اخیر فلسطین اشغالی به ‌ویژه شکست رژیم صهیونیستی در جنگ پنج روزه غزه، شرایط کرانه باختری و دست برتر گروه‌های مقاومت در این منطقه ارائه کرد و گفت: «جهاد اسلامی از جنگ غزه سربلند خارج شد و امیدواریم به زودی شاهد پیروزی نهایی و آزادی قدس شریف باشیم.»

به‌نظر می‌رسد حضور رهبران مقاومت فلسطین در تهران، پس از پیروزی‌های اخیر در مقابله با رژیم موقت صهیونیستی، نشانگر وحدت درون‌گفتمانی جریان مقاومت در نظم نوین غرب آسیاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 6
    در دو نبرد اخیر بین صهیونی ها و مبارزین غزه، صهیونی ها تلاش کردند تا با ترفند حمله فقط به پایگا ه ها و رهبران جهاد اسلامی فلسطین به نوعی به گروه حماس چنین القاء کنند که کیان صهیونی با این جنبش رو در رو نیست و با این حیله بین دو گروه مبارزان فلسطینی تفرقه ایجاد کنند که البته با انفعال حماس که در نبردها مشارکت نکرد تا حدی هم موفق شدند! به نظر حضور رهبران این دو جنبش به صورت همزمان در تهران شاید برای خنثا سازی این نیرنگ صهیونی ها باشد!
  • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 4
    کرانه باختری باید فعال شود تا جهود جماعت خواب نداشته باشد
  • سعید IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    اگر همه جناح های سیاسی در فلسطین ، در همه امور وحدت رویه داشتند تا کنون اسرائیلی باقی نمانده بود
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    0 0
    آقا سید حسن نصر ا...شما مشت اول رو بزن تودهن اسرائیل پشت سرت همه دول اسلامی به کمکت میان واسرائیل رو تکه پاره می کنند. چون جهان عرب با غیرت است وکینه ای هشتاد ساله از اسرائیل دارد
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    0 0
    آقا سید حسن نصر ا...شما مشت اول رو بزن تودهن اسرائیل پشت سرت همه دول اسلامی از جمله عربستان ومصر واردن به کمکت میان واسرائیل رو تکه پاره می کنند. چون جهان عرب با غیرت است وکینه ای هشتاد ساله از اسرائیل دارد
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    0 0
    شما مشت اول رو بزن تودهن اسرائیل پشت سرت همه دول اسلامی از جمله عربستان ومصر واردن وغیره به کمکت میان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس