کد خبر 1498772
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
نتیجه طبیعی بازی برجامی اروپا

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از حامیان برجام تصریح کرد برجام به پایان رسیده است و پیشرفت‌هایی که بر مبنای برنامه هسته‌ای مد نظر دارد، با برجام عملی نمی‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: حشمت‌اله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن در ارزیابی بیانات اخیر رهبر انقلاب اظهار داشت: در این سخنان قابلیت‌ها مشخص شده است. این قابلیت‌ها نه براساس برجام بلکه براساس شرایط کنونی تعریف شـده است. طبق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سند برنامه توسعه و سیاست‌های کلی ابلاغی‌، ایران در افق ۱۴۰۴ باید به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای برسد و نیروگاه‌های خود را در این قالب شکل دهد. البته زیرساخت هسته‌ای موجود را باید در حوزه‌های مختلف فناوری و صنعت به کار بگیرد.»

نماینده سابق مجلس اضافه کرد: «صدها حوزه و رشـته علمی‌، فناوری و صنعتی با فناوری هسته‌ای به مرحله تکنولوژی برتر می‌رسند. یعنی ایران تا به حال هزینه تحریم را پرداخته است و به طور طبیعی حاضر نیست آنچه تا امروز به آن رسیده است را واگذار کنـد.» وی با بیان اینکه تاریخ برجام سپری شده است‌، گفت: «اگر برجام تا یک سال و نیم پیش هم احیا می‌شد باز هم ثمرات آن به ایران می‌رسید، اما امروز احیای برجام سودی ندارد. زیرا ایران هزینه‌های زیادی در این رابطه داده است. از لحاظ دیپلماسی معنای این موضوع آن است که ایران و آمریکا باید به سمت نوعی توافق نانوشته حرکت کنند. توافق نانوشته‌ای که طبق آن طرفین نسـبت بـه رفتارهای یکدیگر باید نوعی اغماض داشته باشند. یعنی آمریکا عملا چشم خود را بـه روی برخی منافذ صادرات انرژی و نفت ایران و بازگرداندن منابع مسدود شده ایران ببندد و در مقابل نیز ایران غنی‌سازی هسته‌ای خود را در سطح ۶۰ درصد حفظ کند.»

فلاحت‌پیشه می‌افزاید: در موضوع اخیر رهبری پیام‌های آشکاری وجود دارد. مهم‌ترین این پیام‌ها هم این است که ایران دیگر تحت هیچ قرارداد و مذاکره‌ای فناوری هسته‌ای را از زیرساخت‌های توسعه‌ای خود دور نمی‌کند اما در عین حال به دنبال استفاده نظامی از تکنولوژی هسته‌ای نیست. رئیس‌کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی در مجلس دهم درباره حمایت رهبری از توافق در چارچوب‌های مشخص جمهوری اسلامی نیز اظهار کرد: «معنای حمایت ایشان از توافق و مذاکره بازگشت به برجام نیست‌، به این دلیل که زمان برجام سپری شده است اما حمایت به این معناست که هرگونه توافقی که قابلیت هسته‌ای ایران را حفظ کند قابل انجام است‌، ضمن اینکه چه با توافق و چه بدون توافق ایران عملا به سمت استفاده نظامی از فناوری هسته‌ای نمی‌رود.

رهبری همچنین از حفظ قابلیت‌های هسته‌ای سخن گفتند. منظور از قابلیت هسته‌ای نیز قابلیت در قالب برجام نیست‌، بلکه قابلیت در شرایط کنونی است که کشور از تولید ۲۰ هزار مگاوات سوخت هسته‌ای که حکم اسناد فرادستی توسعه در ایران است‌، برخوردار شود. براساس اسناد فرادستی توسعه در ایران کشور موظف است تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای برسد. از این میزان که مربوط به سوخت زیر ۵ درصد است‌، تولید شروع می‌شود و تا استفاده از سوخت هسته‌ای در پیش‌ران‌هایی مانند صنعت دریانوردی تجاری‌، نفت‌کش و نظامی می‌رسد.

نکته مهمی که باید از امثال آقای فلاحت‌پیشه سؤال کرد این است که چرا حداقل‌های توسعه صنعتی برنامه هسته‌ای ایران در مقیاسی که ملت ایران بتوانند از عایدات آن استفاده کنند، در برجام خط قرمز عنوان شده و بانیان برجام عملاً پذیرفته بودند که این صنعت پرکاربرد را نابود کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 1
    والا تو بورس که برجام احیا شده تموم شده.
  • حسین IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 6
    اشتباه نکنید برخی موانع و تحریمهاو بعضی محدودیتها یا پایان یافته مثل خریدو فروش اقلام نظامی و یا در حال منقضی شدن است مثل محدودیت غنی سازی و از این دست. پس برجام تمام نشده و اگر کسی آن را ابطال کند خائن است.
    • SG ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      0 0
      برجام سراسرش زیان و خسارت جبران ناپذیر است و نیمی از محدویتهایش برای ایران ابدی است و به فنا دهنده استقلال ایران برای همیشه است لذا ادامه تلاش برای احیای آن خیانتی بس بزرگتر از پدید آوردن اولیه آنست. باید مدیران منتصب از سوی دولت واداده و نادان روحانی را از دولت فعلی را اخراج کرد تا بندناف برجام خبیث پاره شود.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    7 8
    ببخشید احیای برجام برای شما سودی ندارد اما برای این مردم بیچاره و بدبخت و صبور وشریف ایران خیلی خوب سودی دارد لااقل معیشت مردم بیچاره بهتر میشود و مصالح ساختمانی و مسکن و خودرو و دلار وغیره ریزش میکند همه منتظر نتیجه لغو تحریم نه نتیجه منفی .
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      4 2
      اگر فکر می کنی که آمریکا قراردادی می بندد که به نفع ایران باشد سخت در اشتباهی. ترامپ و به دنبال وی بایدن با فقط تصور(نه واقعیت) منافعی برای ایران از برجام خارج شدند و با تحریم ها و فشارها اضافه کردند. حالا هم فقط در صورتی که برجام کوچکترین منفعتی برای ایران داشته باشد به آن باز نمی گردند و این سر و صداها هم برای کشاندن ایران به دام مرگباری بزرگتر از برجام است. شما هم اگر از منافقین یا ستادی های اصلاحاتچی نباشی از نتایج همان سروصدای آمریکا و صیهونیستها هستی.
    • متی عمو IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 0
      شما چرا هرکی از مشکلات مردم حرف زد میگین سهیونیست امام مهدی ظهور کنه عدالت برقرار شه
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 0
    شمارا به خدا قسم این برجام و توافقات و مذاکرات رو بریزید دور و به مملکت خیانت نکنید. میلیاردها دلار هزینه نیروگاه ها و تاسیات هسته ای شد چقدر راحت جمعش میکنید. نکنید تورو خدا. ول کنید مذاکرات رو. غرب مجبوره با ما کنار بیاد
  • امید IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    واپسین لحظات منقضی شدن محدودیت های برجام هست برای همین غرب داره دست وپا میزنه اما باز هم میخواد با استفاده از هوچی گری دوباره از ایران امتیاز بگیره
  • بهزاد IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 0
    خوب چه خبر از ساخت ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته ای؟؟؟ اون هم تا دو سال دیگه؟
  • amirmohammd IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    انشاءالله 900کلاهک هسته ای بسزایم آمریکا زیرخودش خیس کند
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    میخواستم به آن کاربری که به بنده توهین کرد بگم خیلی بی ادبی اینجا هرکس میتواند نظر خودش بیان میکند کسی کار به نظر دیگران ندارد
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    ببخشید به نظر من مردم در این نظرسنجی هیچ نقشی ندارند و هیچ نظری هم ارزش ندارد بیفایده
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس