موشک فتاح - نمایه

نشریه ۱۹۴۵ می‌نویسد: پیشرفت ایران در ساخت موشک‌های پیشرفته و اعتراض اروپایی‌ها به واشینگتن به خاطر بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای، رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» را به معضل جدید جو بایدن تبدیل می‌کند.

سرویس جهان مشرق - اگرچه خبر دستیابی ایران به ظرفیت ساخت موشک‌های فراصوت، یا هایپرسونیک، پیش از این نیز افشا شده بود، اما رونمایی سپاه پاسداران از موشک «فتاح» مانند یک بمب خبری در رسانه‌های جهان صدا کرد. مسئله تنها دستیابی ایران به توان بومی ساخت یکی از پیشرفته‌ترین انواع موشک‌های جهان نبود، بلکه اتفاق مهم‌تر، عملاً خنثی شدن سامانه‌های پدافندی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مقابل نسل جدید موشک‌های ایران بود. به این ترتیب، هیچ قدرتی در منطقه، و رفته‌رفته در جهان، نمی‌تواند ایران را به آغاز یک‌طرفه‌ی درگیری نظامی تهدید کند.

گزارش نشریه آمریکایی از «معضل جدید بایدن»/ کدام معادلات با رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» عوض می‌شود؟ +عکس و فیلم

موشک «فتاح» اولین موشک فراصوت، یا هایپرسونیک، ایران است که رسماً از آن رونمایی می‌شود. فرماندهان سپاه پاسداران ایران از ماه‌ها قبل خبر داده بودند که ایران به فناوری پیشرفته‌ی ساخت این موشک‌ها دست پیدا کرده است. (+)

نشریه‌ی آمریکایی «۱۹۴۵» اخیراً طی گزارشی در همین‌باره، نام «معضل بعدی جو بایدن» را روی موشک فتاح گذاشته است. این گزارش که تحت عنوان «معضل بعدی جو بایدن؟ ایران می‌گوید می‌تواند موشک فراصوت بسازد[۱]» منتشر شده، توضیح می‌دهد که چگونه علاوه بر اسرائیل که اکنون در معرض تهدید مستقیم ایران قرار گرفته، با توجه به تداوم پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و شکایت کشورهای اروپایی از به نتیجه نرسیدن مذاکرات با ایران، رونمایی از موشک فتاح می‌تواند ابعاد مشکل پیش روی بایدن برای مقابله با تهران را گسترده‌تر کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش ۱۹۴۵ است.

تصاویری از موشک فراصوت «فتاح» و نحوه‌ی عملکرد آن


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


ایران اخیراً از یک موشک فراصوت جدید رونمایی کرد و مدعی شد که این سلاح قادر است با سرعت ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند [در حقیقت، سردار «حاجی‌زاده» فرمانده‌ی نیروی هوافضای سپاه پاسداران، سرعت موشک فتاح را ۱۳ ماخ اعلام کرد]. تهران ادعا می‌کند این موشک بومی، که نام «فتاح» را روی آن گذاشته‌اند، بردی معادل ۱۴۰۰ کیلومتر دارد؛ ادعایی که ایرانی‌ها احتمالاً آن را تبلیغ می‌کنند تا نگرانی‌های اسرائیل و غرب درباره‌ی زرادخانه‌ی موشک‌های بالستیک این کشور را افزایش دهند.

گزارش نشریه آمریکایی از «معضل جدید بایدن»/ کدام معادلات با رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» عوض می‌شود؟ +عکس و فیلم

(از راست) سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده‌ی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و سرتیپ «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده‌ی نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در مراسم رونمایی از موشک فراصوت «فتاح». سردار حاجی‌زاده پیشاپیش وعده داده است که برد موشک‌های فراصوت ایران در آینده افزایش خواهد یافت. (+)

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، که در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای معرفی رسمی «فتاح» حضور پیدا کرده بود، گفت: «امروز ما احساس می‌کنیم که قدرت بازدارندگی به وجود آمده. این قدرت و توان برای کشورهای منطقه نقطه‌ی امنیت و صلح پایدار است[۲] به گزارش خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت ایران، سرلشکر «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده‌ی نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران افزود که این سلاح جدید، منشأ نسل بعدی موشک‌ها در این کشور خواهد شد.

بخشی از صحبت‌های ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در مراسم رونمایی از موشک فراصوت «فتاح»

سلاح‌های فراصوت[۳] [به عبارت دقیق‌تر ابَرصوت تا هایپرسونیک[۴]] به طور کلی به سلاح‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت (۵ ماخ) حرکت کنند. ایران مدعی است موشک بالستیک فتاح، که در داخل کشور آن را تولید می‌کند، می‌تواند با حداکثر سرعتی معادل ۱۵ ماخ حرکت کند. حاجی‌زاده[۵] همچنین اظهار داشت که این سلاح جدید می‌تواند «از پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی ضدبالستیک آمریکا و رژیم صهیونیستی، از جمله گنبد آهنین اسرائیل، عبور کند.» از آن‌جایی که موشک‌های فراصوت، سریع هستند و اغلب قابل مانور هستند، می‌توانند چالش‌های مهمی برای سیستم‌های دفاع موشکی ایجاد کنند.

گزارش نشریه آمریکایی از «معضل جدید بایدن»/ کدام معادلات با رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» عوض می‌شود؟ +عکس و فیلم

در مراسم رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» بخش‌هایی از موشک نیز به شکل جداگانه به نمایش گذاشته شدند. کارشناسان نظامی بین‌المللی به وجود نازل‌های متحرک در ساختار این موشک ایرانی اشاره کرده‌اند که طبیعتاً قابلیت مانورپذیری این موشک و توانایی آن برای عبور از پدافندهای موشکی را نشان می‌دهد. (+)

گزارش نشریه آمریکایی از «معضل جدید بایدن»/ کدام معادلات با رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» عوض می‌شود؟ +عکس و فیلم

علاوه بر موشک‌ها، جنگنده‌های نسل جدید نیز از قابلیت نازل متحرک استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه، تصویر بالا نمای نزدیک از نازل جهت‌دهی رانش یک فروند سوخو-۳۵اس روسی را در نمایشگاه هوایی پاریس سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد. جنگنده‌ی سوخو-۳۵ با استفاده از این نازل که قابلیت چرخش در جهت‌های مختلف را دارد، می‌تواند جهت رانش خود را به‌سرعت، در جهت‌های غیرهم‌راستا با بدنه‌ی جنگنده، تغییر دهد. این قابلیت، امکان مانور بالایی را به جنگنده می‌دهد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه

›› نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز

این اولین باری نیست که تهران ادعای تولید یک سلاح فراصوت داخلی را مطرح می‌کند. نیروی هوافضای سپاه پاسداران، ماه نوامبر [سال ۲۰۲۲]، نیز افشا کرد که سلاحی از این نوع ساخته است. با این حال، تهران در آن مقطع هیچ موشک فیزیکی‌ای را به نمایش نگذاشت و هیچ مدرکی نیز برای اثبات دستیابی ادعایی‌اش به قابلیت‌های فراصوت، ارائه نکرد.

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

سربازان اسرائیلی، ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، در جریان مانور مشترک «جونیپر کبرا» میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «ختسور» متعلق به نیروی هوایی این رژیم در مرکز فلسطین اشغالی، از کنار یک پدافند هوایی اسرائیلی «گنبد آهنین» (چپ)، یک پدافند موشکی آمریکایی «ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت» (وسط)، و چند فروند موشک ضدبالستیک آمریکایی-اسرائیلی «پیکان ۳» (راست) رد می‌شوند. مانور جونیپر کبرا هر دو سال یک بار با هدف تقویت آمادگی اسرائیل برای مقابله با حملات بالستیک احتمالی از سوی ایران و ایجاد هماهنگی بیش‌تر میان ارتش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. با این وجود، در صورت وقوع یک درگیری گسترده و واقعی، هیچ‌کدام از این پدافندها در مقابل موشک‌های فراصوت و قابلیت‌های «حمله‌ی فوجی» ایران کاری از پیش نخواهند برد. (+)

ایران ساخت موشک‌های بالستیک را افزایش داده است

ماه گذشته، ایران یک موشک بالستیک دیگر را نیز با موفقیت آزمایش کرد[۶]: موشک «خرمشهر-۴» [موسوم به «خیبر»]. این موشک تنها چند روز پس از آن رونمایی شد که رئیس ستاد ارتش اسرائیل طی بیانیه‌ای هشدار داد که به دلیل برنامه‌ی هسته‌ای ایران، جنگ با رژیم این کشور احتمالاً در شرف وقوع است. تهران موشک خرمشهر-۴ را نیز [مانند موشک فراصوت فتاح] در چارچوب تهدید مستقیم دولت یهودی به نمایش گذاشت: با استفاده از یک نمونه‌ی مینیاتوری قبه‌الصخره در مسجدالاقصی در اورشلیم برای نمایش پرتاب موشک.

توضیحاتی درباره‌ی موشک «خرمشهر-۴» موسوم به «خیبر». اگرچه در ویدیوی بالا، نمونه‌ی گنبدی که در کنار محل نمایش موشک گذاشته شده، متعلق به «مسجدالاقصی» توصیف می‌شود، اما در حقیقت این گنبد، متعلق به مسجدی به نام «قبه‌الصخره» است که در نزدیکی مسجدالاقصی در بیت‌المقدس واقع است.

گزارش نشریه آمریکایی از «معضل جدید بایدن»/ کدام معادلات با رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» عوض می‌شود؟ +عکس و فیلم

مسجد «قبةالصخره» در بیت‌المقدس و گنبد طلایی که گاهاً به‌اشتباه متعلق به مسجدالاقصی تلقی می‌شود، در حالی که مسجدالاقصی مسجد دیگری در نزدیکی همین مکان است. قبةالصخره یکی از مکان‌های مقدس یهودیان و مسلمانان است. یهودیان معتقدند زمین از این صخره گسترش یافته؛ بدن حضرت آدم از خاک آن خلق شده؛ و موارد دیگر. مسلمانان معتقدند این صخره نزدیک‌ترین نقطه‌ی زمین به آسمان بوده؛ پیامبر معراج خود را از ان صخره آغاز کرده؛ و موارد دیگر. (+)

گزارش نشریه آمریکایی از «معضل جدید بایدن»/ کدام معادلات با رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» عوض می‌شود؟ +عکس و فیلم

نمایی از صخره‌ی مقدس زیر گنبد مسجد «قبةالصخره» در بیت‌المقدس. یهودیان معتقدند هابیل و قابیل قربانی‌های خود را روی این صخره تقدیم خداوند کردند؛ حضرت ابراهیم روی این صخره تلاش کرده فرزند خود را قربانی کند؛ و موارد دیگر. مسلمانان معتقدند پس از ظهور منجی و رجعت، پیامبر ابلیس را روی آن خواهد کشت؛ اسرافیل روی آن می‌ایستد و در صور می‌دمد؛ و موارد دیگر. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پهپاد آرش-۲/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟

›› همکاری‌های جدید تهران و مسکو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

›› اندیشکده اسرائیلی: فراتر از اسرائیل هم در تیررس موشک‌های ایران است

[هفته‌نامه‌ی تخصصی نظامی انگلیسی] «جینز دیفنس» در تشریح قابلیت‌ها و طراحی خرمشهر-۴ این‌گونه می‌نویسد: «رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که این موشک جدید، موتور پیشرفته‌تری دارد که از سوخت «هایپرگالیک[۷]» استفاده می‌کند و بنابراین می‌تواند یک کلاهک ۱۵۰۰ کیلوگرم را تا برد ۲۰۰۰ کیلومتر حمل کند. بر خلاف سایر انواع ترکیبات سوخت/اکسیدکننده، این سوخت پیشران جدید را می‌توان تا سال‌ها در مخزن نگه داشت. به این ترتیب، زمان آماده‌سازی برای پرتاب به ۱۲ دقیقه کاهش می‌یابد و (طبق ادعاهای مطرح‌شده [توسط رسانه‌های ایرانی]) در این صورت، این موشک حکم یک سلاح تاکتیکی را پیدا می‌کند[۸]

دکترین بگین: اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، چه می‌شود؟

این تصویر ماهواره‌ای از «مرکز تحقیقات هسته‌ای شیمون پرز-نگو»، مشهور به تأسیسات هسته‌ای «دیمونا»، در فلسطین اشغالی در ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد این تأسیسات شاهد بزرگ‌ترین عملیات ساخت‌وساز طی چندین دهه‌ی گذشته بوده است. در صورتی که اسرائیل دست به حمله علیه یکی از تأسیسات هسته‌ای ایران بزند، تأسیسات دیمونا که محل تولد برنامه‌ی اعلام‌نشده‌ی تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی است، یکی از اصلی‌ترین اهداف ایران برای انتقام‌جویی خواهد بود؛ چه با موشک «خرمشهر-۴» و چه با موشک «فتاح». (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اعراب خلیج فارس هیچ پاسخی مقابل موشک‌ها و سپاه پاسداران ایران ندارند

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران

وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای ایران

مذاکرات با ایران درباره‌ی احیای احتمالی «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام)، که سال ۲۰۱۵ امضا شد، پس از گذشت بیش از یک سال و نیم، ماه آگوست [سال ۲۰۲۲] زمانی که تهران آخرین بسته‌ی پیشنهادی را رد کرد، بی‌نتیجه منحل شد[۹]. بنا به گزارش سازمان ملل، ایران پیشاپیش دارد اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند و همچنین مقادیر کمی اورانیوم با غنای نزدیک به درصد مورد نیاز برای تسلیحات را نیز انبار کرده است. کشورهای اروپایی نیز نسبت به آرمان‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند و دولت بایدن را برای از سرگیری مذاکرات با تهران تحت فشار قرار داده‌اند[۱۰].

آن‌چه باید درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها بدانید/ کدام مسائل حل شده و کدام موضوعات باقی مانده است؟ +عکس و فیلم

کارگران در یک کارخانه‌ی تبدیل اورانیوم در حاشیه‌ی شهر اصفهان مشغول کار هستند. در حالی که طرف‌های امضاکننده‌ی برجام دیگر امید چندانی به احیای آن ندارند، ایران با غنی‌سازی اورانیوم تا درصدهای بالا، ضمن رفع نیازها و تداوم پیشرفت‌های هسته‌ای خود، اهرم فشارش را برای هرگونه مذاکرات احتمالی در آینده تقویت می‌کند. از سوی دیگر، دولت بایدن از ترس فضای داخلی آمریکا اقدامی در جهت احیای توافق هسته‌ای انجام نمی‌دهد و عملاً روزبه‌روز اهرم فشار آمریکا را ضعیف‌تر می‌کند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده آمریکایی فاتحه برجام را خواند

›› مذاکرات لغو تحریم‌ها: کدام مسائل حل شده و کدام موضوعات باقی مانده است؟

›› آیا برجام احیا می‌شود؟/ «تصمیم سیاسی» مورد نظر ایران چیست؟

[از سوی دیگر،] اعتراضات سراسری‌ای که سال گذشته ایران را فرا گرفت، هنوز به طور کامل فروکش نکرده‌اند و زنان بیش‌تری از قانون رژیم درباره‌ی الزام به پوشیدن حجاب اجباری سرپیچی می‌کنند[۱۱]. علاوه بر این اعتراضات که ایران را مانند زمین‌لرزه تکان داده‌اند، این کشور از نظر اقتصادی نیز در نتیجه‌ی بن‌بست هسته‌ای در مقابل غرب، با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. چه‌بسا تهران با به نمایش گذاشتن تسلیحات جدیدتر و پیشرفته‌تر، مانند فتاح و خرمشهر-۴، سعی داشته باشد افکار عمومی را از مشکلات داخلی خود منحرف کند.

گزارش نشریه آمریکایی از «معضل جدید بایدن»/ کدام معادلات با رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» عوض می‌شود؟ +عکس و فیلم

ایران با رونمایی از موشک «فتاح» به باشگاه کوچک کشورهایی در جهان پیوست که ظرفیت ساخت سلاح‌های فراصوت، یا هایپرسونیک، را دارند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «مرکز اعتدال»: اتاق عملیات اغتشاشات ایران در عربستان

›› ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی

›› دفاع از اغتشاش و تهدید به حمله نظامی؛ ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن


[۱] Joe Biden’s Next Problem? Iran Says It Made A Hypersonic Missile Link

[۲] در مراسم رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» چه گذشت؟ لینک

[۳] Kh-۴۷M۲ Kinzhal Link

[۴] سرعت هایپرسونیک لینک

[۵] Iran Successfully Tests New Missile, Concerning Israel Link

[۶] Iran Unveils What it Calls a Hypersonic Missile Link

[۷] سوخت هایپرگل لینک

[۸] Iran unveils Khorramshahr-۴ ballistic missile Link

[۹] Israel: Iran Could Develop ۵ Nuclear Bombs Link

[۱۰] Europe Presses White House to Address Iran’s Growing Nuclear Program Link

[۱۱] As more women forgo the hijab, Iran’s government pushes back Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    20 7
    فتاح خوب بعضی ها را چزونده. این موشک حالا حالاها ذهن خیلی از دشمنان را درگیر خودش میکنه و خواهد کرد. ما ابرقدرت جهان خواهیم شد و با این موشک فتاح ما تعیین کننده معادلات و برهم زننده معادلات به نفع خود هستیم. ان شالله
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      10 1
      کشور آناتولی درست است نه نام فاشیستی و ساخته دست یهود یعنی طورچیه
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      3 35
      والا بیشتر مشرق ویکی دوسایت داخلی از صبح تا عصر فتاح فتاح میکنن کسی عین خیالشم نیست..........
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      1 0
      امروز غرب با اقتصاد - دارو - تجهیزات پزشکی - تجهیزات و قراورده های کشاورزی و صنعتی و...از همه بدتر صنایع فرهنگ بعنوان یک سلاح استفاده میکند . رزمندگان مدافع نظامی پیشرفت های خوبی داشته اند ولی نقاط اسیب پذیر زیادی داریم و حتی بخشی از توان فرهنگی و اقتصادی ما در اختیار دشمنان ما هستند و نوکری و جاسوسی دشمن را میکنند . امروز وزارت ارشاد و صدا و سیما خط مقدم جبهه هستند ولی بخشی از سربازان و فرماندهان این جبهه خوابند یا خود را بخواب زده اند و یا کاملا برای دشمن کار میکنند.
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      2 2
      همش جنگ و جنگ و خونریزی ، همش بمب و اتم و کشتن ، بسه بابا اقتصاد رو درست کنید کمر مردم شکست
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      1 3
      با گرم شدن هوا شاهد حضور قابل توجه کودکان کار و خیابانی بر سر چهارراه‌ها هستیم و این در حالی است که قرار بود سازمان‌های همانند بهزیستی و شهرداری تهران تمهیداتی را برای رفع این پدیده انجام دهند. حالا هی بگویید موشک ساختین و بمب اتم
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 2
      کاش فقط می توانستند حتی با حرف هم که شده جواب طالبان رو می دادند موشک و بمب اتم پیشکش
  • IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    5 6
    متاسفانه تنها سلاح بازدارنده جنگ کلاهک اتمی است. و بس. البته کلاهک اتمی رفاه و مانع رژیم چنج نمی شود اما مانع جنگ چرا خواهد شد. توان یک کلاهک اتمی کوچک برابر با دهها هزار موشک قوی است. موشک بالستیک کروز و هایمر سونیک قطعا لازم است اما برای حمل کلاهک اتمی نه متعارف
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      9 1
      کشور آستانه اتمی هم بازدارنده است...!
  • CH ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 0
    معجون شیشه بود کارگران اورانیوم چی بود ؟
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    3 2
    ایران مرکز ترانزیت جهان علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ امنیت ملی
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    9 1
    واقعا خسته نباشید،خداقوت.این موشک رو نشون دادید،خدا میدونه چی چیزهای دیگه ای دارید که رو نکردید.خدا حافظتان حافظین وطن.
    • سعید IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 5
      البته بفرمایید حافظان پوتین
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 7
    موشک فتاح رو کی دیده
    • لنگی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      8 2
      آلبانی نشین ها و اصلاح طلبان مزدور و از همه مهمتر اسرائیل و آمریکا این موشک رو دیدن که از حالا خودشون رو خیس کردن
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 3
      ۱۰:۳۱ خداییش شماها خسته نمیشین از این همه هذیان گویی وتوهم زیاد ورجزخونی بی مورد؟!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      5 0
      میخوای بیارن دم در خونتون تا شما هم رویت بفرمایید ارباب ... رودربایستی نفرمایید
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      0 2
      ۱۸:۱۸ اتفاقا سری قبل یکی از شماها تحدید کرد من ادرس دادم وترسید نیومد.ههههه
  • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    5 2
    خود تحقیر،اصلاحطلب،غربگدا میگه اگه فیروز نادری ایران بود راننده اسنپ بود،هزاران نخبه دانشمند اینجا وجود داره،همین موشک،واکسن،هسته ای،رباتیک،پدافند،رصد خانه،ماهواره و... شما اول اینهارو ببین و دریاب بعد نگران تاکسی نادری باش.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      3 0
      نادری اگه ایران بودو راننده تاکسی الان شاید چند سال سختی میکشید ولی عاقبت بخیر میشد ولی بااین که تو ناسا بود معلوم نیست کافر بود؛ مشرک بود باسه خدا هم شاخ و شونه میکشید زیا عللللللللللللم علم میکرد.خدا دماغ انسان مغرور را به خاک میماله این سنت الهی است. مغرور نشو که خونده‌ای ورقی/ زان روز حضر کن که ورق برگردد.لطفا انتشار بده
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 0
    امنیت ملی ایران مرکز ترانزیت جهان علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک_
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      2 0
      این سطح از هوشیاری رو از کجا آوردی! چرا 8 سال پیش که هیچ، 24 سال پیش که اینها حرف ها زده میشد فاز تعامل با دنیا (بگو آمریکا) تون گوش فلک رو کر کرده بود! راستی ظریف تونم عاشق قرارداد ترکمنچایه، سیاست بده بره تو ذات غرب پرست هاست! سیاست ذلت ابدی، سیاست پادویی مثل س..... واسه غرب!
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 1
    پیامبر اسلام،نژاد عرب:اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس به آن دست پیدا میکنن/اصلاحطلب،برانداز،خودتحقیر که خودشون میگن ما ایرانی و آریایی هستیم.رزم آرا:آفتابه رو هم نمی متونیم بسازیم.ترکان:ما در آبگوشت قرمه سبزی ماهریم:زیبا کلام:کاش ایران میتوانست دوچرخه بسازد.اندکی تفکر
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 0
    متاسفانه تو ایران یه عده ای زیادی دیگه هر چی نظام بگه برعکسش قبول میکنن در حد محسوسات و بدیهیات مثلا اگه نظام بگه ماست سفید این عده میگن ماست هر رنگی هست غیر سفید علتم ۳ چیزه فضایی مجازی مشکلات اقتصادی و فشل بودن صدا و سیما
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    باور کنیم دوستی و روابط گرم با کشورها و ملت های دیگر بزرگترین ضربه به اسرائیل خواهد زد توافق هسته ای به نفع ملت ما و به ضرر رژیم کودکش اسرائیل است
  • م IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 0
    باید قوی شد چاره ای نیست. دنیا دنیای قانون جنگل است و بدتر از جنگل. یعنی آمریکا دنیا رو اینطور کرد.
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 1
    هنوز اول کاره ! انتقام تمام مصیبتهای گذشته را از استکبار خواهیم گرفت ....
  • سید IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 0
    قابل توجه صهیونی ها؛! از نظر دستورات اسلام یکی از ورزش های مفید یادگرفتن شنا هست !!!!!!!!
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 4
    موشک های چین روسیه ایران هایپرسونیک نیست کینژال که از جنگنده شلیک میشه سرعتش بیشتر میشه اما هاپیرسونیک محسوب نمیشه موشک چین و ایران تو میانه سرعت هایپرسونیک است تکمیل نشده
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    خدا لعنت کنه کسانی که یکی به نعل میزنن یکی به میخ .
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 4
    کشتید خودتون را با معادله و جبر و انتگرال بابا به معادله هم بنویسید که این معضل تورم سرسام آور حل بشه.
    • سید IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      3 1
      از طرف جناب شکم باره ( سخنگوی نتانیاهو) !!!!
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 2
      تا وقتی فساد اقتصادی رو درست نکردید فتاح متاح تو کَت ملت نمیره...
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 4
    فعلا سپر عقب تیبا 2 میخوام هیج جا ندارن اینو موجود کنید اونوقت باور میکنم که تفاوت هایپرسونیک و سوپرسونیک فهمیدید
  • کریم آق منگل IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 1
    حقیقتا من به عنوان یه تصمیم گیر ونخبه این نظام، معتقدم سر جنگی این موشک پر بشه از اتم و اسرائیل کاملا صاف بشه،و ما بسی از دل بخندیم و بیوتی از شاه نامه، فقط باید جلوی شهریه باشگاه ها را گرفت که ودرمان از گور دریده و صداش هم درامده از این گرانی
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      1 0
      اسرائیل صاف بشه بعدا ناتو و آمریکا ما رو صاف خواهند کرد به همین راحتی.. خسته نباشی نخبه جان
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 1
    به خدا قسم توان نظامی خیلی خوبه و دشمنانمونو سر جاش میشونه ولی باید به قدرت مردم دست یابیم قدرت مردم رو از دست دادیم رفته
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 0
    شکم خالی بمب اتم میخاد چکار
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 2
    چقدر از کشتار انسان ها خوشحال می شویم ما مسلمانان
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 0
      وقتی یک ماده سگ اسقاطیلی کودک کش عرعر می کند! یهودی های سگیونیصت!
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      0 0
      والا بخدا همش حرف از کشتن است زنده باد صلح زنده باد آزادی
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 2
    این موشک هیج کشوری را نترسانده فقط برای ملت ایران هزینه تراشیده. همین صبه ۱۶ کیبومتری میقت نابود کردهامروز در شهر خبر اعلام شده که چرا اوکرانی ها به پاتریویت ادیشب ساعت ۳ روسیه ۱۲ موشک و که ۶ فروند ان پیشرفته ترین موشک هایپرسونیک زوسیه بوده به سمت کیف هم زمان شلیک شده سیستم پاتریویت امریکا هم انها در فاصله ۲۰۰ و اخرین را در فاصله ۱۶ کیلومتری نابود کرده. اگر موشک های اتمی مهم هستید هم رژیم اشغالکر در سال ۱۹۶۷ یعنی ۵۶ سال قبل اتمی شده و بیش از ۲۰۰ کلاهک اتمی دارد
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس