کد خبر 1491182
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
ریاض: همکاری با دمشق، تنها راه حل بحران سوریه است

وزیر امور خارجه عربستان در یک نشست خبری که پس از پایان نشست جده برگزار شد، بر حل و فصل بحرانهای کشورهای عربی مانند سوریه، فلسطین و یمن تأکید کرد.

به گزارش مشرق، سی و دومین نشست سران کشورهای عربی امروز (جمعه، ۲۹ اردیبهشت) به میزبانی عربستان سعودی و در شهر جده در حالی برگزار شد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه بعد از ۱۲سال در این نشست حضور پیدا کرد.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در یک نشست خبری که پس از پایان این نشست برگزار شد، بر حل و فصل بحرانهای کشورهای عربی مانند سوریه، فلسطین و یمن تأکید کرد و گفت که برای حل بحران سوریه، گفت‌وگو با دولت این کشور، ضروری بود.

شبکه خبری الشرق به نقل از بن فرحان گزارش داد، بیانیه پایانی نشست جده، بر تقویت همکاری مشترک بین کشورهای عربی تأکید داشت و عربستان امیدوار است که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باعث پایان بحران در این کشور شود.

وی با بیان اینکه عربستان درباره روابط با سوریه، با اروپاییها نیز گفت‌وگو خواهد کرد، ادامه داد: از نظر سعودی، وضع موجود در سوریه نمی‌تواند ادامه داشته باشد. یافتن راهکارهای واقعی برای بحران سوریه، فقط از رهگذر همکاری با دولت دمشق امکان‌پذیر است.

وزیر خارجه عربستان با اشاره به اینکه کشورهای عربی با دولت سوریه همکاری خواهند کرد تا آوارگان سوریه به کشور خود بازگردند، تصریح کرد: موضعگیریهای افراطی به سود ملت سوریه نیست.

نشست اتحادیه عرب هم ساعاتی پیش، با انتشار بیانیه‌ای، در جده به کار خود پایان داد. حاضران در این نشست، با انتشار بیانیه پایانی، بر اهمیت هم‌افزایی تلاشها برای حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین، تأکید و تصریح کردند: مداخلات خارجی در مسائل داخلی کشورهای عربی باید متوقف شود و بحران سوریه هم از طریق سیاسی قابل حل است.

پس از این نشست هم، محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی میزبان رئیس جمهور سوریه بود. طرفین در این دیدار، روابط دوجانبه بین دو کشور را بررسی کردند. اسد و بن سلمان همچنین تحولات کشورهای عربی و بازتاب مثبت روابط بین این کشورها را بررسی و تأکید کردند که این فضا، نشانگر حرکت جمعی به سمت دیدگاههای مشترکی است که در نشست جده شاهد آن بودیم.

رئیس جمهور سوریه از تلاشهای عربستان برای همگرایی میان کشورهای عربی و فراهم کردن فضای سیاسی قدردانی کرد که به اقدامات مشترک بین کشورهای عربی و تحقق منافع ملتهای آنان کمک می‌کند.

اسد برگزاری موفق نشست جده را به بن سلمان تبریک گفت و تأکید کرد که این نشست باعث افزایش انسجام در میان کشورهای عربی خواهد شد. طرفین همچنین از برقراری مجدد روابط ریاض-دمشق ابراز خرسندی کرده و گفتند که این مسئه باعث ثبات منطقه شده و به همکاری کشورهای عربی کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    فراموش نباید کرد که اکثر این تروریست های داعشی رو همین عربستان به سوریه فرستاد همین ترکیه تجهیزات و سلاح بهشون رسوند ، حالا این حضرات !! مدعی اند که مشکل سوریه با همکاری ریاض حل میشه !!؟؟؟ / غرامت خون های بیگناه و پاکی که در سوریه ریخته شده رو کی باید پس بده !؟ اینکه بروی نامبارک خودشون هم نمیارن که همین حضرات سعودی و.. برای نا امن کردن سوریه و چکار ها که نکردن. واقعا تأسف برانگیزه /

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس