کد خبر 1493242
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
طرح ترکیه برای انتقال پناهجویان سوری به خاک سوریه

آنکارا همزمان با تلاش برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان طرح ساخت واحدهای مسکونی جدید در شمال سوریه را آغاز کرده است.

به گزارش مشرق، آنکارا همزمان با تلاش برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان طرح ساخت واحدهای مسکونی جدید در شمال سوریه را آغاز کرده است.

وبگاه خبری «فرانس پرس» با تأیید محل این طرح در حومه شهر «الغندوره» در منطقه «جرابلس» (شمال سوریه) در مرز با ترکیه، از فعالیت کارگران برای احداث مجموعه‌ای از خانه‌ها و فعالیت خودروهای ویژه عملیات احداث ساختمانی خبر داده است.

طبق گزارش خبرگزاری «IHA»، سلیمان صویلو، وزیر کشور ترکیه روز چهارشنبه در مراسمی کلنگ این پروژه را زده و تأکید کرده که پناهجویان سوری مقیم ترکیه در چارچوب طرح بازگشت داوطلبانه و همراه با حفظ کرامت، در خانه‌های خود اسکان خواهند یافت.

وی گفت که ۲۴۰ هزار خانه در این منطقه ساخته می‌شود و امیدوار است این پروژه ظرف ۳ سال به اتمام برسد.

ترکیه نوار مرزی وسیعی را در شمال سوریه تحت کنترل دارد که شامل تعدادی از شهرهای بزرگ است.

نیروهای این کشور در چندین نقطه دیده بانی در استان‌های حلب (شمال سوریه) و ادلب (شمال غرب) که گروه‌های جهادی و سایر وفاداران به آنان مناطق وسیعی را کنترل می‌کنند، مستقر هستند.

صویلو در حضور نیروها و خودروهای زرهی ترکیه و پرچم‌های ترکیه و قطر (تأمین کننده اصلی سرمایه طرح) از محل این طرح در زمین فرودگاهی قدیمی، که برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شد، بازدید کرد.

در این مراسم، روی بیلبورد بزرگی به عربی و ترکی نوشته بود «طرح بازگشت داوطلبانه، امن و محترمانه» که همراه با نمادهای سازمان اورژانس و حوادث غیر مترقبه ترکیه(AFAD)، صندوق توسعه قطر و انجمن «العیش الکریم» بود.

به گزارش خبرگزاری IHA، صویلو گفت که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گام بزرگی در جهت تعیین تکلیف به یکی از مهمترین مسائل جهان برداشته‌اند.

ساخت واحدهای مسکونی در چارچوب طرح «بازگشت داوطلبانه» برای پناهجویان سوری انجام می‌شود که ترکیه میزبان بیش از ۳ میلیون نفر از آنهاست و حضور آنها در ترکیه بحث‌های داغی را در انتخابات ترکیه برانگیخته است.

اردوغان هشتم ماه جاری اعلام کرد که کشورش قصد دارد با حمایت سازمان‌های امدادی بین المللی، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۳ نقطه در سوریه بسازد تا یک میلیون آواره سوری مقیم ترکیه را به کشور خود بازگرداند.

صویلو با بیان اینکه تاکنون ۵۵۴ هزار بازگشت داوطلبانه انجام شده است، گفت که تقاضای جدی برای بازگشت داوطلبانه و آبرومندانه به این منطقه امن وجود دارد.

در حالی که اردوغان (که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۴۹.۵ درصد آرا را به دست آورد) از بازگشت داوطلبانه پناهجویان به سوریه صحبت می‌کند، رقیب وی، کمال قلیچدار اوغلو، (که ۴۴.۹ درصد آرا را به دست آورد) وعده داد که در صورت به قدرت رسیدن، ظرف دو سال تمام پناهجویان را بازگرداند.

موضوع پناهجویان سوری همواره یکی از سوژه‌های داغ سیاست ترکیه بوده و اهمیت آن در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نیز بار دیگر برجسته شد به ویژه در کارزار انتخاباتی کمال قلیچدار اوغلو، نامزد حزب اپوزیسیون که گفته است در صورت پیروزی در انتخابات، ترکیه ظرف دو سال با تمام پناهجویان «خداحافظی» خواهد کرد.

قلیچدار اوغلو پیشنهاد عادی‌سازی روابط دیپلماتیک آنکارا با دولت سوریه را مطرح کرده است. این طرح، توافق مشترک با دمشق به منظور حصول اطمینان از بازگشت پناهجویان سوری و اقدامات مشترک در راستای بازسازی سوریه از طریق شرکت‌های ترکیه‌ای و با استفاده بودجه سازمان ملل و اتحادیه اروپا را شامل می‌شود. براساس داده‌های آماری، در ماه ژانویه حدود ۳.۵ میلیون پناهجوی سوری در ترکیه حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    یاد بگیرید، هنوز که هنوزه دارید روزانه ۱۰۰۰۰ افغانی وارد کشور میکنید. منافع مردم جای دلبخواه کار کردن نیست. چرا دولت ما چپ و راست کارت بهشون میده و اخراج نمیکنه؟؟ همینا مشوق برای هجوم بیشتر به مرزه
  • بهمن IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 0
    ۲۴۰ هزار مسکن ظرف ۳ سال..رئیسی ما هر سال ۱ میلیون خانه میسازه..قدر رئیسی را بدانید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس