کد خبر 1477557
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
تداوم اعتراضات در پی محاسبات اشتباه نتانیاهو

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی اذعان کرده است که بحران در اراضی اشغالی برطرف نشده و عقب‌نشینی موقت نتانیاهو از اصلاحات قضایی، نتوانسته منجر به اقناع معترضین برای ترک اعتراضات و بازگشت از خیابان‌ها شود!

به گزارش مشرق، تاکتیک سیاسی نتانیاهو برای مهار اعتراضات گسترده عمومی در اراضی اشغالی با شکست مواجه شده و استمرار اعتراضات برای سیزدهمین هفته متوالی نشان می‌دهد که مشاوران بار دیگر مشورت نادرستی را به او ارائه کرده‌اند.

اکنون نتانیاهو از یک سو بابت عقب‌نشینی تاکتیکی از اصلاحات قضاییِ مدّنظر خود از سوی جریان‌ها و احزاب تندرو مورد شماتت قرار گرفته و از سوی دیگر، اعتراضات علیه کابینه او همچنان به قوت خود باقی است.

به عبارت بهتر؛ این بار نتانیاهو نه تنها هدف خشم و اعتراض سیاست‌مداران بیشتری نسبت به قبل قرار گرفته، بلکه اعتراضات داخلی و کشیده شدن آن به ارتش رژیم صهیونیستی نیز با توجه به مشخص نشدن وضعیت وزیر جنگ همچنان ادامه دارد.

در یکی از این موارد، چندین اسرائیلی فرمان‌های سربازی را آتش زده تا اعتراض سیاسی علیه دولت داشته باشند.

از سویی؛ خروجی مذاکرات دو ائتلاف محافظه‌کار و لیبرال نیز آرامش و ثبات اوضاع در فلسطین اشغالی نبوده و عملا تاریخ مصرف بازی تاکتیکی نتانیاهو جهت مهار اعتراضات به مراتب زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، به پایان رسید!

تعداد معترضان اسرائیلی در خیابان‌های تل‌آویو، حیفا، قدس اشغالی و... در هفته سیزدهم به بیش از ۱۲۷ هزار تن رسیده و دامنه آن به مقابل منزل «یاریو لیوین» وزیر دادگستری رژیم که پیشنهاد اصلاحات قضائی را داده بود، کشیده شده است.

در این میان؛ «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی اذعان کرده است که بحران در اراضی اشغالی برطرف نشده و عقب‌نشینی موقت نتانیاهو از اصلاحات قضایی، نتوانسته منجر به اقناع معترضین برای ترک اعتراضات و بازگشت از خیابان‌ها شود!

بر اساس مستنداتی که برخی مخالفان نتانیاهو در تل‌آویو به آن اشاره می‌کنند، او قصد داشته پس از حدود یک‌ماه دوباره طرح اصلاحات قضایی را در کنست طرح کند، از این رو ائتلاف مخالف نتانیاهو نیز پایان اعتراضات را بر نمی‌تابند!

«یائیر لاپید» رهبر مخالفان نتانیاهو در این خصوص می‌گوید: «ما هنوز خطر را پشت سر نگذاشته‌ایم، ما کاملاً آماده هستیم.»

«آویگدور لیبرمن» دیگر مخالف نتانیاهو و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرده است: «اگر کسی به شما دروغ بگوید، برای چه باید با او همکاری کنید؟ من بی بی (نتانیاهو) را از سال ۱۹۸۸ می‌شناسم و مشخص است که او در حال فریب‌کاری است. این مرد در تلاش برای آرام کردن تنش‌ها در درون حزب لیکود است. تظاهرات‌ها باید ادامه یابد.»

اکنون یکی از سناریوهای ممکن، اعمال فشار هم‌پیمانان نتانیاهو از جمله «بن گویر» بر او برای طرح هر چه سریع‌تر دوباره اصلاحات قضایی طی روزهای آتی است. این اقدام، در واکنش به شکست محاسبات نتانیاهو درخصوص خرید زمان از طریق عقب‌نشینی موقت از اصلاحات صورت می‌گیرد.

در این میان هرگونه انتخاب و اقدامی که از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان او مورد توجه قرار گیرد، برای ائتلاف نتانیاهو پر هزینه خواهد بود.

حقایق میدانی نشان‌می‌دهد که بحران‌های داخلی در اراضی اشغالی به مرحله‌ای رسیده که جز عقب‌نشینی مطلق یکی از طرف‌ها، راهکاری برای حل و فصل آنها وجود ندارد! گزینه‌ای که امکان تحقق آن تقریبا ناممکن خواهد بود.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس