کد خبر 1482524
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۲
چگونه بعد از ماه رمضان به تغذیه روزانه برگردیم؟

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: وقتی افراد یک ماه روزه می‌گیرند سیستم بدن آن‌ها به گونه ای دیگر تنظیم شده است. حالا اگر بخواهند در روز عید فطر و روزهای پس از رمضان پرخوری کنند؛ دچار مشکلاتی خواهند شد.

به گزارش مشرق، تغذیه صحیح عید فطر و درست بعد از ماه رمضان اهمیت زیادی دارد، زیرا گرسنگی و تشنگی طولانی مدت در این ماه باعث کاهش سرعت متابولیسم روزه‌داران شده و برای اینکه سرعت سوخت و ساز بدن به حالت اولیه بازگردد باید تغذیه مناسبی داشته باشند؛ و پرخوری در عید سعید فطر و وروزهای پس از رمضان سبب عدم تعادل قند خون و مشکلات گوارشی می‌شود.

حسین بیگلری، رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص چگونگی تغذیه روزانه برای روزهای پس از رمضان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در طول ماه رمضان تعداد وعده‌های غذایی دو وعده بوده و الان می‌خواهد به سه وعده برگردد خیلی مهم است به ویژه برای کسانی که مشکلات دستگاه گوارش، فشار خون بالا، دیابت و سالمندان هستند، آهسته آهسته این تغییرات اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در وهله اول از مایعات زیاد و غذاهای بخار پز(آب‌پز) که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی کامل‌تری است و همچنین لبنیات استفاده کنند، تند تند غذا نخورنید و با حس سیری دست از غذا خوردن بکشید چون افزایش ناگهانی حجم مواد غذایی سبب بالا رفتن چربی‌های بدن می‌شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: از مصرف غذاهای پرکالری مانند نوشابه‌ها و فست‌فوت‌ها اجتناب کنید چون دستگاه گوارش را تحریک می‌کنید.

وی به نقش تحرک بدنی و ورزش در حفظ سلامتی و بهبود الگوی تغذیه اشاره کرد و افزود: درصد زیادی از وزن بدن انسان از مایعات تشکیل شده که اصلی‌ترین آن آب است که می‌توانیم روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان استفاده کنیم، اما باید به صورت مستمر، منظم و در فواصل زمانی مشخصی باشد تا فشاری به دستگاه گوارش نیاید.

بیگلری تصریح کرد: در استفاده از مایعات منظور مواد قندی مانند نوشابه نیست، منظور آب و مایعات طبیعی همچون دوغ است.

وی با تأکید بر استفاده از رژیم غذایی کم‌نمک، گفت: الان بعد از یک ماه رمضان قصد داریم به حالت طبیعی ۱۱ ماه دیگر سال برگردیم باید مراقب استفاده از نمک باشیم چون مصرف زیاد نمک تعادل بدن را به هم می‌ریزد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس