1

بزرگ‌ترین بازنده این توافق رژیم صهیونیستی است، نتانیاهو ضربه سختی دریافت کرد و علائم آن در سخنان مقامات امنیتی این رژیم جعلی قابل دریافت است.

سرویس سیاست مشرق- روز گذشته مساعد محمد بن العبیان در کنار دریابان شمخانی ایستاده و با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند، انتشار این تصویر هماره با صدور یک بیانیه تفاهم گره مذاکرات میان تهران و ریاض را بازکرده است.

مذاکره‌کننده ارشد سعودی پس از پایان دور ششم از گفتگوهای محرمانه میان ایران و عربستان در یک اطلاعیه نوشته است که به‌زودی سفارتخانه‌های دو کشور ظرف دو ماه آینده بازگشایی‌شده و توافقات امنیتی، علمی، فرهنگی، صنعتی و تجاری که حدود ۲۵ سال قبل امضاشده بود، دوباره احیا خواهد شد.

در سیاست عربستان مساعد العبیان به‌عنوان یک نیروی کهنه‌کار امنیتی شناخته می‌شود او فرزند محمد العیبان معمار سازمان استخبارات سعودی بوده و عضو دائم مذاکره‌کننده ارشد هیئت سعودی برای حل‌وفصل بحران میان برادران عربی (قطر، امارات و عربستان) نیز بوده است. مساعد العبیان همچنین از مؤسسان مرکز جهانی گفتگوی بین ادیان ملک عبدالله نیز هست، انتخاب او به‌عنوان مسئول مذاکرات میان ایران و عربستان نشان از مدل و رویکرد ریاض در برخورد با تهران نیز دارد.

چرا براندازان پس از توافق ایران با عربستان در افق محو شدند؟/ ۷ نکته‌ درباره توافق با دولت سعودی که باید بدانید!

بن‌بست شکنی رئیسی در چین

ماجرای مذاکرات میان ایران و عربستان نزدیک به هفت سال طول کشیده است، این گفتگوها بارها تا مرز توقف و ترک میز از سوی طرفین پیش رفته است! جنگ یمن، نقش آمریکا در منطقه و نیز مدل مواجه شیوخ عرب با رژیم صهیونیستی طی توافق آبراهام ازجمله نقاط مهم اختلاف میان دو کشور در سال‌های اخیر بوده است.

اما سیگنال‌های ارتباط دوباره برای رسیدن به توافق نهایی یک ماه پیش شکل گرفت؛ در آن زمان وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس سران عراق در اردن با همتای سعودی خود دیدار کرد. پس‌ازآن وزیر امور خارجه ایران در توئیتی به زبان عربی نوشت که من در کنفرانس بغداد - ۲ در اردن شرکت کردم تا بر حمایت خود از عراق تأکید کنم. در حاشیه این دیدار هم‌چنین فرصتی برای دیدار با برخی از همتایان‌ام ازجمله وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی فراهم شد و وزیر سعودی به من نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه گفتگو با ایران اطمینان داد.

در آن زمان حسین امیر عبداللهیان جزئیات بیشتری از گفتگو با مقامات عربستان ارائه نکرد و سعودی‌ها نیز بلافاصله به آن توئیت پاسخ ندادند؛ اما سه ماه پیش از آن و در زمان اغتشاشات در ایران، فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی به شبکه خبری فرانس ۲۴ گفته بود که ما قطعاً قصد ایجاد رابطه مثبت با همسایگان ازجمله ایران راداریم!

اما شکل‌گیری مسیر دیپلماتیک میان ایران و سعودی در امتداد سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی، به چین شکل‌گرفته است؛ جایی که مقام‌های پکن درخواست حاکمان سعودی برای میانجیگری جهت گره‌گشایی از رابطه پرتنش تهران و ریاض را اجابت کرده و از فرصت حضور رئیسی در این سفر برای حل اختلافات ایران و عربستان بهره بردند. تهران نیز به درخواست چینی‌ها پاسخ مثبت داده و از سر حفظ قواعد همسایگی و نیز مسلمانی و همچنین پایبندی به مسیر گفتگو دور ششم مذاکرات را به یک توافق میان طرفین پیوست کرده است.

مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان در دی‌ماه ۱۳۹۴ پس از صدور حکم جنجالی مقام‌های سعودی مبنی بر اعدام «شیخ نمر باقر النمر»، روحانی شیعه و ورود غیرقانونی شماری از جوانان معترض ایرانی به محل سفارت عربستان در تهران رو به تیرگی رفت و دو کشور با متوقف شدن فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک وارد دوره تازه‌ای از تنش و بحران شدند.

پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک از سوی عربستان، دولت ریاض به تحریک متحدان ریزودرشت خود پرداخته و شماری از کشورها همچون بحرین و سودان را به فراخوانی دیپلمات‌ها یا کاهش سطح رابطه با ایران تحریک کرد. البته این سیاست پس از افزایش دامنه جنگ تحمیلی یمن و گرفتار شدن عربستان در باتلاق آن و نیز بی‌اثر شدن پروژه حصر قطر به‌عنوان طرحی شکست‌خورده کنار گذاشته شد.

چرا براندازان پس از توافق ایران با عربستان در افق محو شدند؟/ ۷ نکته‌ درباره توافق با دولت سعودی که باید بدانید!

توافق با عربستان شامل چه مواردی است؟

پس از برگزاری مذاکرات فشرده علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و «مساعد بن‌محمد العیبان»، مشاور امنیت ملی عربستان که از ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه صورت گرفت، طرفین در یک بیانیه مشترک اعلام کردند: «جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند». این بیانیه سه‌جانبه که به امضای مقام‌های امنیتی ایران و عربستان و همچنین «وانگ یی»، عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، تصریح می‌کند: «مذاکرات تهران و ریاض بر مبنای تمایل دو طرف به حل‌وفصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی و ناظر بر پیوندهای برادرانه و تأکید بر پایبندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد، منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی صورت گرفته است». تقدیر از میزبانی پکن، عراق و عمان و تلاش این کشورها برای به ثمر نشستن گفت‌وگوهای حساس تهران و ریاض محور دیگر این بیانیه سه‌جانبه بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از امضای بیانیه مشترک، سفر بهمن‌ماه «آیت‌الله رئیسی» به چین و گفت‌وگوی او با «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین را بسترساز شکل‌گیری مذاکرات جدید و جدی میان هیئت‌های ایران و عربستان سعودی اعلام کرد و گفت‌وگوهای انجام‌شده میان دو کشور را صریح، شفاف، همه‌جانبه و سازنده خواند. شمخانی ۵ دور مذاکره اولیه انجام‌شده با عربستان سعودی را که به میزبانی عراق و عمان انجام شد، در دستیابی به توافق نهایی، مؤثر ارزیابی کرد و از تلاش این دو کشور نیز در این خصوص سپاسگزاری نمود. شمخانی علاوه بر این در یک تماس تلفنی جداگانه با «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق از زحمات این کشور در میزبانی پنج دور مذاکره تهران و ریاض تقدیر کرد.

چرا براندازان پس از توافق ایران با عربستان در افق محو شدند؟/ ۷ نکته‌ درباره توافق با دولت سعودی که باید بدانید!

واکنش‌های مثبت و منفی به توافق با ریاض

انتشار خبر توافق تهران و ریاض موج گسترده‌ای از واکنش مقام‌های دیپلماتیک داخلی و خارجی را به همراه داشت. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز در واکنش به این تحول مهم نوشته است که سیاست همسایگی آیت‌الله رئیسی بار دیگر جواب داد. جمشیدی بابیان اینکه در مذاکرات آقای «شی» با ایشان در پکن، ابتکارهای سازنده منطقه‌ای مطرح شد که اینک به ثمر نشسته است، افزود: ترکیب سیاست همسایگی و اوراسیاگرایی هم باعث تقویت همکاری‌های اقتصادی و هم گسترش ثبات و برادری و امنیت درون‌زا بدون مداخله خارجی می‌شود.

در واکنش‌های خارجی به توافق ایران و عربستان، مقام‌های ایالات‌متحده اعلام کردند که از این رویداد استقبال می‌کنند. یک سخنگوی کاخ سفید دراین‌باره گفت: امریکا از هرگونه تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن استقبال می‌کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که عربستان سعودی، امریکا را در جریان گفت‌وگوها با ایران گذاشته بود. وی در ادامه عنوان کرد که امریکا هیچ دخالتی در حصول این توافق نداشته است.

نفتالی بنت نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز توافق تهران و ریاض را یک پیروزی سیاسی برای ایران خواند. یائیر لاپید دیگر نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هم در واکنش تأکید کرد که این توافق شکستی تمام‌عیار برای رژیم صهیونیستی است. برخلاف ابراز نارضایتی مقام‌های صهیونیستی، عراق و عمان از توافق تهران و ریاض استقبال کرده و در بیانیه‌هایی یادآور شدند که ازسرگیری روابط دیپلماتیک به تقویت پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه کمک می‌کند. وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط را «یک پیروزی برای صلح» خواند.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیئت مذاکره‌کننده یمن هم گفت که منطقه به بازگشت روابط طبیعی میان کشورهایش نیازمند است. شورای همکاری خلیج‌فارس نیز در بیانیه‌ای از ابتکار عمل چین و توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط میان دو کشور استقبال کرد.

تولد یک توافق جدید در منطقه چه معنایی دارد؟

توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی‌سازی رابطه با توجه به زنجیره دیدارهای برگزارشده میان دو طرف در دو سال اخیر امر دور از ذهنی نبود، سیگنال‌های این توافق را مدتی پیش محمد بن سلمان ارسال کرده بود، شاهزاده سعودی گفته بود که دیگر به دنبال جنگ تمدنی با ایران نیست! این جمله را باید در کنار رجزخوانی او در ابتدای تجاوز عربستان به یمن قرارداد، جایی که او ادعا می‌کرد آتش جنگ را به داخل مرزهای ایران می‌کشاند.

چرا براندازان پس از توافق ایران با عربستان در افق محو شدند؟/ ۷ نکته‌ درباره توافق با دولت سعودی که باید بدانید!

توافق ایران با عربستان از زاویه دید جدید دارای چند نکته قابل‌تأمل است:

۱- احیای روابط همسایگی بدون دخالت امریکا نشان داد که توافق همه چراغ‌ها برای خروج تروریست‌ها سنتکام از منطقه را روشن کرده است.

۲- واقعیت آن است که بایدن نیز به چنین توافقی در آینده نیاز دارد. دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده باید برای عربستان ثبات و امنیت بیاورد تا آل سعود را از غلتیدن در دامن جمهوری‌خواهان و لابی یهود بر حذر دارد.

۳-ابتکار جدید برای رسیدن به توافق با گذر از توافق دوجانبه به چندجانبه نشان داد که می‌توان روابط همسایگی و مسلمانی با برخی کشورها چون مصر و اردن را نیز دوباره احیا کرد.

۴-امضای توافق‌نامه میان ایران و عربستان زاویه دید جدید چین به مسئله غرب آسیا را نشان داد، پکن برای عبور از مرحله فعلی نیاز به ثبات و امنیت در منطقه دارد. هم در سفرشی به عربستان و هم در سفر هیئت چینی به ایران و هم در سفر رئیس‌جمهور به پکن، طرف چینی روی ایجاد یک سازوکار امنیتی برای جریان انرژی قابل‌عبور از هرمز تأکید کرد و این تأکید نمی‌توانست از یک سازوکار سه‌جانبه شروع نشود.

۵-ایران باید پرچم‌دار مبارزه با رژیم صهیونیستی باشد. این باعث نزدیکی ملت‌ها به ایران خواهد شده و توافق صلح آبراهام را به تاریخ الصاق خواهد کرد.

۶- توافق‌نامه با عربستان نگاه جمهوری اسلامی ایران در مرحله عبور از پیچ تاریخی را به‌خوبی نشان می‌دهد، درحالی‌که غرب سعی دارد عربستان را به‌صورت گلخانه‌ای حفظ کرده و در درون مرزهایش کنترل کند؛ ایران «هاب مقاومت» را طراحی، برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد کرد.

۷-بزرگ‌ترین بازنده این توافق رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو ضربه سختی دریافت کرد و علائم آن در سخنان مقامات امنیتی این رژیم جعلی قابل دریافت است. از سویی جریان برانداز ضدانقلاب که پس از اغتشاشات که دلباخته به کمک‌های خارجی بود با این توافق میان ایران و عربستان در افق محو شده است، تصویر جدید از تحرکات گروهک‌های تروریستی چون جیش‌الظلم و نیز تعین تکلیف شبکه اینترنشنال به زودی منتشر خواهد شد.

تولد یک نظم امنیتی جدید در منطقه با اتکا به قواعد همسایگی پیام‌های روشنی در خود دارد، در گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ایران روی به‌هم‌ریختگی امنیتی، اجتماعی و سیاسی میان ایران با همسایگان در حوزه عربی حساب ویژه بازشده و آن را دریچه‌ای برای نرمال کردن رفتار تهران ارزیابی کرده بودند. این توافق‌نامه جدید به‌طور قطعی باعث آچمز شدن محاسبات ضد ایرانی شده و جریان محاسباتی غرب را برهم خواهد زد.

برخی از کارشناسان سیاسی اعتقاددارند که توافق عربستان و ایران درزمانی انجام‌شده است که تحرکات برای بازگشت امریکا به میز مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام افزایش‌یافته است. با توجه به اینکه امریکا مدعی است در توافق احتمالی با ایران باید منافع متحدان عربی این کشور هم تأمین شود، لذا توافق با عربستان می‌تواند گره کور برجام را تا حدی باز کند. البته توافق مهم ایران و عربستان در پکن برای احیای روابط تقویت؛ چندجانبه گرایی و تسریع حرکت به سمت نظام چندقطبی ممکن است نیاز منطقه به ابزارهایی چون برجام را نیز برطرف کند؛ در حال حاضر برنده این توافق رویکردهای سازنده دیپلماتیک و بازنده آن هر نوع اقدام ضد ایرانی است، این بازی درخشان همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 178
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    99 34
    دیگه با چه رویی بهشون بگیم آل سقوط!!!!🤣
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      12 6
      جوش نزن
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      15 23
      فراموش نکن که این توافق وقتی داره حاصل میشه که ایران سمبه خودش رو به عنوان یه قدرت منطقه ای کوبیده. بنابراین دست زیر رو گرفتن.
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      11 8
      تاریخ همیشه تکرار میشه و باید ازش درس و عبرت گرفت. الان ایران باید مثل مختار (در سریال مختارنامه) عمل کنه. به گونه ای که اول با عربستان (عبدالله بن زبیر زمانه) اشتی مصلحتی کند تا امریکا و غرب (شامیان زمانه) را از منطقه قلع و قم کند و بعدش سر فرصت ان شالله حساب دولتمردانی از عربستان که جنگ یمن را اتش می افروختند و با اسرائیل دوست بودن را برسد.ان شالله
    • سروش IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      5 3
      لازم نیست ما بگیم خودشون زمینش رو فراهم می کنند
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      20 10
      نترس فعلا السقوط نمی گیم بعد اسراییل می رویم به حسابشون برسیم
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      23 9
      هنوزم آل سقوطن
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      7 5
      لطفا فعلا سکوت کنید . گرفتی اخوی ؟؟؟
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      6 3
      با همان رویی که بعد از جنگ هشت ساله با ان طول و تفسیر مناسبات و مراودات با صدام درست شد اما صدام و داعش بدتر از او الان نیستند و توسط حاج قاسم ها کنار رفتند
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 0
      نهایتا روابط ایران و عربستان مثل ایران ترکیه شود خوب است در حالی که در سوریه و قسمت اذربایجان این دو کشور رقیب و جانی نسبت به هم هستند و مترصد حذف دیگری و در سوریه انطور مقابل هم بودند اما همزمان بهترین روابط تجاری اقتصادی امنیتی را هم با هم داشتیم حتی صدام افلقی هم بعد از جنگ خونبار و خسارت بار تحمیلی روابط زیادی با ایران برقرار کرد
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 2
      باز هم به جای اقتصاد مقاومتی ،یه مشت لیبرالی که سرتاسر این دولت رو در دست دارند،بازیمون دادند.شمخانی=هنوز فتنه 88 رو قبول نداره ودستیارش جاسوس اعدامی است.
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 3
      همین که یانکیستان و نوچه های اروپایی اش به خواست ایران در این اعاده روابط بین دو کشور کنار گذاشته و دخالت داده نشده اند، خود پیروزی و دستاورد بزرگی برای ایران، جبهه مقاومت و ابرقدرت های متحد ایران است!!!
    • قریشی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 2
      اگر همین فرمون رو ادامه میدادن قطعا اصحاب سقوط بودند
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      2 0
      توافق عربستان با ایران مقدمه توافق عربستان با اسرائیل هست. امارات هم همین کار را انجام داد.
    • رمضانعلی محمدیان IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 2
      بسم الله. به12:5 جاذبه انقلاب اسلامی به رهبری ولی فقیه پایبندی مقتدرانه به معاهداتی است که نظام جمهوری اسلامی متعهد به انجام آن شده و اگر عرب جاهلی مانند صلح حدیبیه نقض عهد کند غداری خودش حجت چشیدن مزه غلاف ذوالفقار است در حد تنبیه که حسابرسی حکام هر کشوری تنها باید به دست مردم همان کشور انجام شود
    • SE ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 3
      خب توافق رو انجام داده بخاطر همینکه سقط نشه دیگه
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    19 8
    عراق هم قطر هم سر عقل بیان نفت میشه 10 برابر قیمت فروخت هم خاورمیانه پیشرفت میکنه هم پر رویی غرب کم میشه
  • یوسف از همدان IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    35 15
    پس دیگه به ارتش سایبریتون یا همان افسران جنگ نرم بفرمایید دیگر از کلمه آل سعود به جای آل سقوط استفاده کنند و دیگه عربستان رو فحش ندهند.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      4 10
      از اثرات سوزش
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 11
      چشم جیگر فقط اگه فرمایش عرز دیگه نداری بریم سراغ اسقاطیل تا کلا قطع کنیم کاه و یونجه تو راااا
    • امیر US ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 0
      داداش
    • آرش IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 0
      😂😂🤣🤣🤣😉😉😉
    • یوسف از همدان IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      3 1
      اون 18.59که فرمودند کاه و یونجه منو فلان می کنند توجه فرمایند کاه و یونجه رو به حیوانات می دهند .
  • مجید IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    4 2
    ایران به امثال این توافقنامه احتیاج داره فشار از خارج به کشور را کم می‌کند
  • احسان معتمدی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    خداوند
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    15 7
    اکه با این توافق پیش بنی میشه : 1- عربستان وارد برجام خواهد شد رسما 2- عربستان با توجه ثروت و قدرت در کشورهای منطقه و اعراب تبدیل به قدرت موازی ایران می شود 3- عربستان برای ایران گاو نخواهد بود بلکه نهنگ خواهد شد 4- وهابت را از میسر استانهای جنوبی ایران به افغانستان و پاکستان صادر میکند 5- عربستان جسورتر و پروتر از این حرفاست . مگه دیه شهدای منا را پرداخت کرده ؟ بعید اینکار بکنه 5-ایران فقط از بن بست اقتصادی و سیاسی ممکن است یک هوایی تازه کنه که احتمالش هم ضعیف هست.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      1 5
      عزیزم اینقدر فکر و خیال نکن
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      2 5
      ۱۲:۱۶ کارشناس ارشد کی بودی توووو، کوچولو کی گفته این را بگی؟!!!! فقط دست بابات را ول نکن گم و گور میشی...
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 9
    اگر ایران و عربستان و روسیه و چین در یک بلوک واحد(بلوک شرق)قرار بگیرند با توجه به وسعت و قدرت و منابع انرژی شکست آمریکا حتمی است
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      1 5
      بدون این ائتلاف هم شکست آمریکا قطعی هست، دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نه
  • قشقایی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    9 2
    صلح و دوستی با همسایگان بسیار ضروریست،امیدوارم هیچوقت شاهد ناسازگاری و کشت و کشتار دردنیا نباشیم⚘🤲به امید صلح روسیه و اوکراین🤲مردم گناه دارن😢
  • محسن FI ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    11 5
    یعنی دیگه شبکه ی عبری عربی اینترنشتال تعطیل میشه؟ قاعدتا دیگه نباید هزینه ش رو بدن دیگه
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 3
      متاسفانه حتما آمریکا میشه اسپانسر عنترنشنال
    • سیاری IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 0
      چرا پرچم ایرانو نزاشتی؟؟ وطن پرست😅
  • بختیاری IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 2
    امیدوارم که همینطور باشه.بااینکه شک دارم در صورت واقعیت بایدمواظب کاسه لیسان اسقاطیل بزدل بود که همیشه در بزنگاه های توسعه روابط یک خیانتی کردند از ارسال مواد منفجره به عربستان توسط مهدی هاشمی معدوم تا قتل های زنجیره ای و ترور وارسال سلاح به آلمان!
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    4 1
    حتما صلح امام حسن!
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    بالاخره دوئل جواب داد!
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    الله اعلم. بنام نامی متناسب!
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    خوندم برداشت اموزنده ای ازتوافق ایران عربستان بود
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 1
    خوندم برداشت اموزنده ای ازتوافق ایران عربستان بود چرخس سلاحها ونقدینگی سعودی به قدرت افزایی امنیتی منطقه باحمایت ایران ورشداقتصادی وترانزیت ایران باعربستان بنظرمثبت میادازجنبه ی سیاسی بشدت ضدصهیونیسم است سعودی برای ملت عرب نیزناچاربه ضدصهیونی شدن استبخصوص بااین کابینه ی هیتلریسم فاسدین دژخیم صهیونیستی
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 1
    خوندم برداشت اموزنده ای ازتوافق ایران عربستان بود چرخس سلاحها ونقدینگی سعودی به قدرت افزایی امنیتی منطقه باحمایت ایران ورشداقتصادی وترانزیت ایران باعربستان بنظرمثبت میادازجنبه ی سیاسی بشدت ضدصهیونیسم است سعودی برای ملت عرب نیزناچاربه ضدصهیونی شدن استبخصوص بااین کابینه ی هیتلریسم فاسدین دژخیم صهیونیستی
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    6 1
    چقدر احمق هستید
    • حسین IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 1
      صفت خودتو به دیگران نچسبون
  • CH ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 5
    باید به جز اسرائیل با همه کشورها رابط داشته باشیم چون اسرائیل دوست ندارد ما با هیچ کشوری رابط داشته باشیم
  • US ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    20 10
    توافق با رژیم کودک کش؟ یعنی از خون کودکان و زنان یمنی گذشتید؟
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      15 5
      یانکی از هر کسب بگذریم از آل اره و اسقاطیل و ارباب تو نمی‌گذریم پس منتظر باش تا آخر قصه را بدانی یعنی شاهنامه آخرش‌خوشه هرزه منافق البته منافق هرجایی مناسب تر هست برات
    • سیاری IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 0
      برو حمله کن
    • سیاری IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      1 0
      برو حمله کن
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 1
    تحریم تاثیر ندارد؟!
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 4
    زرنگی آل سعود و امارات برای دور شدن از پس لرزه های نبرد ایران و اسرائیل هست
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 1
      فکر کنم زرنگی ایران و چین برای دور شدن از پس لرزه های حملهٔ اتمی کرهٔ شمالی به عربستان هست!!! خخخخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 0
    این نظر یا چاپ نمی شود یا کامل چاپ نمی شه اما اینکه فکر کنیم توافق کردیم و دیگر یک عربستان جدید خواهیم داشت تحلیلی ساده انگارانس آل سعود از قبیله عنزه و قبایل یهودی خیبر هستند قلعه فتح نشدنی که به دست حضرت علی (ع) فتح شد پس بدانیم که این ها نسبت به شیعیان بغض تاریخی دارند و اصلا بیخیال پشتیبانی از گروه های تروریستی سلفی تکفیری نخواهند شد شاید در بهترین حالت , گروه های تروریستی و تجزیه طلب کمی فتیله را پایین بکشن , بدانیم که آل سعود اصلا یهودی مخفی است و طرح های این ها برای شکستن انزوای اسرائیل هم کنار نخواهد رفت در مورد ایران اینترنشنال هم شاید , شاید این شبکه کمی از این سطح دشمنی و درواقع خروج از هر گونه قوائد و چارچوب های یک خبرگزاری کم کند شبکه ایی که با دیگر با مسئولان اسرائیلی هم مصاحبه ترتیب می دهد ! این ها به این معنی نیست که این توافق اشتباه است اتفاقا این توافق اگر ظاهر کار را هم حفظ کند برای اقتصاد ما و شرایط منطقه شرایط بهتری فراهم می کند اما اینکه فکر کنیم عربستان جدیدی متولد خواهد شد دور از منطق است شاید اگر پادشاهی مثل عبدالله (حاکم سابق و فوت شده) در عربستان می بود که کمی محافظه کارانه تر رفتار کند می شد امید بیشتری داشت اما با وجود صدامک یعنی بن سلمان این امیدها کمرنگ است این جوان بدجوری کلش بوی قورمه سبزی می ده و اندازه خودشو و اندازه کشورشو نمی فهمه .
    • CA ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      4 0
      دو کشور توافق کردن سفارتهاشون رو باز کنن. انگلیس خبیث،فرانسه و امارات در ایران سفارت دارن پس این به این معنی نیست که رابطه ایران و آلسعود به حد کشورهای خیلی دوست ارتقا خواهد یافت. آلسعود خیلی راه داره تا برسه به آن مرحله. اینکه آمریکا ارباب آلسعود در این توافق نتونسته نظر خودش رو تحمیل کنه و اینکه رژیم صهیونیستی بعد از عادی سازی نتوانست جلوی این توافق رو بگیره شکست بزرگی برای آمریکا و صهیونیستهاست. اما این قدم اول است. امیدواریم سران عربستان از شکست داعش،هزینه سرسام آور دوستی با آمریکا و جنایاتشون علیه مردم مظلوم یمن درس گرفته باشن و در سیاستشون تغییر جهت بدن.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    14 5
    یک بام دو هوای دولت روحانی و دولت رئیسی.
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 5
      بام جان زیاد هوا هوا نکن که از پشت بوم میوفتی و سقط میشی
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    10 5
    یک بام دو هوا
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    8 13
    فقط زبان بدن شمخانی رو با نماینده عربستان مقایسه کنید تو عکسها تا اقتدار ایران رو ببینید. شمعخانی با بدنی کاملا رو به دوربینها کرده دستهارو باز کرده و یه ژست به قول خودمون لاتی گرفته. لبخند اقتدار بر لب داره در حالی که نماینده عربستان بدن کاملا رو به شمعخانی هست و ابوس و ناراحته. دست دادن شمعخانی رو دقت کنید که کامل دست عربستانی رو نگرفته و ولی نمایندهدعربستان کاملا دستای شنعخانی رو گرفته که نشان از ضعفشه . انگشت شصت شمعخانی بازه و مسلطه روی دست نماینده عربستان. شمعخانی سر رو به بالا که نشانه اقتدار هست و عربستان سر رو به پایین که نشان سرخوردگی و تسلیم هست. در عکسی هم که پشت میز نشستن شمعخانی دستهاشو گذاشته روی میز که نشانه تسلط بر اوضاع و ارامش و ....هست و نماینده عربستان دست هارو مخفی کرده پشت میز که نشانه خجالت و عقب نشینی و ترس هست. حالا همینارو مقایسه کنید با اون حرکت تاریخی ظرف که تو اون اجلاس جلوی امیر یا نماینده یکی از کشورهای عربی که الان یادم نیست کدوم کشور بود رو زانوهاش نشسته بود و اون نمایتده عرب رو صندلی نشسته بود‌ خفت بزرگی بود واقعا
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 3
      تودیگه دنبال گوشتهای داخل آبگوشت میگردی امیدوارنباش گوشتی داخلش نیست همه اش آب هست هیچ تاثیری برکشور ما نداره
    • صفورا US ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 4
      غبغب شمخانى همچنين رو به بالا بود در حاليکه اونورى رو به پايين٬ جمعش کنيد الکى خوش ها
    • امیر US ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 1
      ملت پراید رو باید سیصد میلیون بخره
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      2 1
      معلوم هست که تاثیری در کشور تو یعنی آواره در عراق و افغانستان و آلبانی و فرانسه و.... نداره بی وطن
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    ازین آشتی انصافا خوشحالم چرا که هم ایران و هم عربستان دو کشور مسلمان و همسایه نباید اشتی نباشند و اسرائیل شاد بشه ازین توافق هر دو کشور نفع میبرند شاید نفع ما بیشتر باشه چرا که تحریم هستیم البنه چین هم نفع زیادی میبره چون روابط اقتصادی عمیقی با هر دو داره
  • رضا IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    16 3
    از مقاومت مردم یمن چه خبر ، راستی چیشد آخر اینا ال سقوط هستند یا شریک جدید ، خلاصه دنیای آینده دنیای ، گفتمان هست نه گردن کلفتی .
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      2 1
      این توافق در سایه موشک هایپرسونیکی ایجاد شد که هیچ گنبد ضد موشکی قادر به مهارش نیست برادر..
  • محمد رضا IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    6 4
    سلام انشا ا...برجام هم تا دو ماه دیگر انجام خواهد شد. انشاا...
  • سفارت IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    14 4
    خاندان آل سقوط ظرف 24 ساعت تبدیل شد به پادشاهی عربستان سعودی!؟
  • علی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    13 13
    اقتدار جمهوری اسلامی. زنده باد جمهوری اسلامی ایران. مخالفا کجان؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 3
    با سلام تحلیل نسبتا جامع و سازنده ای است. ابعاد سازنده این توافق در نگاه کلی و در سطح روابط بین الملل آن را به یک رویداد تاریخی تعبیر می کند. این اتفاق نشانه ای از یک رخداد بزرگ تری حکایت دارد. کمی تا اندکی بایستی صبر پیشه کرد.
  • علی افصحی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 5
    معمار مناسبات خردمندانه با همسایگان و جهان معاصر بی شک امام خامنه‌ای است ایشان بودند که فرمودند«ما با همه کشورها مراوده خردمندانه داریم اما متکی به هیچ کشوری نیستیم» این دیدگاه برگرفته از آیه نغر قران است که در سوره نساء می فرماید «والصلح خیر» یک نطام ولایی هرگز به دنبال ستیز نیست البته در برابر ستیز مهاجم قطعا یک مدافع بی همتاست چنان که در هشت سال دفاع مقدس به صورت عینی نشان داده شد.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 3
      نه بابا لاست میگی ایشون ....نیستن
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 2
      راستی اونی که هیچی نیست تو و اربابهای ورشکسته شرقی و غربی تو هست که از فلاکت و دریوزگی که امام خمینی رحمت الله علیه و امام خامنه ای عزیز سرتون آروده دارید زوزززه میکشید... راستی از جویی خوشخواب چه خبر؟!!!!🤫👎
  • ناشناس IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 6
    به این ال سعود ملعون پلید دل خوش نکنیدفرداازپشت جنجر میزند
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    15 2
    گاو شیرده از زمستان سخت !!! جان سالم به در برد !!!!!!!!
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 1
    انشاا... در مورد برجام نیز این اتفاق بیفتد.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    چرا!!!!!!!!!!!!!!1؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • NL ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    8 1
    سران مملکت مراقب باشید این توافق اسب تروا نباشه که اسراییل بخواد حمله کنه و امنیت انرژی جهان تهدید نشه
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 2
      حالا چرا فرانسه از این توافق اینقدر خوشحال است؟!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 0
      غرب خوشحاله چون دیگه نفت و گازشون تضمینه برای زمستان دیگه
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 1
    بستگی به انفعال همیشگی وزارت خارجه ما داره
  • آراز IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    12 2
    یمن هم موافق این مذاکره بود
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    7 0
    پس دیگه تنگه هرمز برای همیشه باز میمونه
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    6 3
    سال دیگه زمستان سخت نداریم
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 1
    شما هنوز متوجه نیستید که مساله بقا یعنی چه
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 2
    شما بگو ببینم که چرا رفتید توافق کردین؟
  • CA ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    12 8
    حالا عربستان شد خوب؟!!!!!!
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    7 10
    خب البته عربستان که به هیچ عنوان به این ارتباط نیازی نداشت. چون روابط خارجی عربستان بر اساس عقلانیت و منافع ملی تعریف شده. وبا تمام دنیا روابط نرمالی داره!! البته مسایل حقوق بشری تو عربستان جای بحث داره. ولی اونم داره با اصلاحات واقعی وضعیتش بهتر میشه. ولی جمهوری اسلامی که دیگه..................
  • SE ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    20 8
    دیگه عربستان خاندان آل سعود نیست؟!دیگه وهابی نیست؟!دیگه گاو شیرده و نوکر آمریکا نیست؟!دیگه نوکر اسرائیل نیست؟!دیگه قاتل قاشقچی نیست؟!
    • منافق IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      2 3
      همه اینا هست داداش،توچرا ناراحتی؟راستش بگو ازچی میسوزی؟
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    18 8
    مشرق توجیه نکن
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 1
    رابطه ودوستی با(دوستان ودشمنان)دشمنان اصلیمان عالیه،ولی چرا بعداز۴۵سال واینهمه خسارات جانی و مالی که عربستان بهمراه زده!؟
  • SE ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    عربستان شده مصداق تف سربالا
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 3
    احسنت به طرفین این توافق که نیامده موجب خیر و برکت شده است.
  • DE ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    باید از دولت چین تشکر کرد
  • US ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 3
    او ه.نکشید خودتون را با این توافقنامه.بالاخره سرتون به سنگ خورد
  • سینا DE ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    سلام مشرق چرا نظر ماها که مخالف شما هستیم رو منتشر نمیکنید دوست دارم علاوه بر خودت مخاطب هات هم متوجه بشوند که من دوست دارم سر به تن هیچکدوم تون نباشه دوست دارم ببینم مرگتون رو خیلی ازشون
  • ارش IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    10 3
    هیچ پیامی از من تا باحال منتشر نکردی چون به ضررته اینو منتشر کن حداقل اکه وجود داری!مگه شماها از دیوار سفارت بالا نرفتید؟الان از توافق خوشحالید؟
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 3
    با اجرای طرح اقتصادی اسلامی که تعیین ارزش تعهد تومان توسط خود دولت و سازنده تعهد تومان به همراه نظارت بر سود و قیمتگذاری کالاها و خدمات (با خلع ید اصناف و اتاق های بازرگانی) است، مشکل اقتصاد ایران به لطف خدا کامل حل و با ثبات زیاد می‌شود، ان شاءالله.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 2
    با اجرای طرح اقتصادی اسلامی که ۱-تعیین ارزش تعهد تومان توسط خود دولت و سازنده تعهد تومان است و ۲-نظارت بر سود و قیمتگذاری کالاها و خدمات (با خلع ید اصناف و اتاق های بازرگانی) با دولت است، مشکل اقتصاد ایران به لطف خدا کامل حل و با ثبات زیاد می‌شود، ان شاءالله.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 2
    با اجرای طرح اقتصادی اسلامی که ۱-تعیین ارزش تعهد تومان توسط خود دولت و سازنده تعهد تومان است و ۲-نظارت بر سود و قیمتگذاری کالاها و خدمات (با خلع ید اصناف و اتاق های بازرگانی) با دولت است، مشکل اقتصاد ایران به لطف خدا کامل حل و با ثبات زیاد می‌شود، ان شاءالله. تورم، منفی می‌شود
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      2 0
      بزه چی بیا بهار میاید کمبیزه با خیارمیایدچه رابطه باشد وچه نباشد دهن مردم را دولتها باسوزن ونخ ازچپ وراست یک مقداری دوخته اند تا فقط آب بخورند واگر غذایی گیرآمد
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    10 4
    ما از خون شهید قاشقچی نخواهیم گذشت
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      1 0
      خخخخخخخ
    • SE ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 0
      شمخانی به این حرفت داره قاه قاه میخنده!
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    آقای شمخانی که این توافق رو داره امضا میکنه چرا این قدر اخم هاش تو همه ؟
  • ناشناس IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    4 2
    شیخ نمر زنده شد یا آل سعود توبه کرد
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    4 2
    تا دیروز که فحش می‌دادن یه عربستان خدا می‌دونه چجور میخاین توافق برجام رو ماست مالی کنید
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    از روز گذشته و در پی اعلام توافق ایران و عربستان برای عادی سازی روابط، روند نزولی دلار شدت بیشتری پیدا کرده است. لازم به ذکر است که پیش از اعلام توافق، دلار در بازار آزاد در محدوده ی 49 هزار تومان بود. برخی اخبار دیگر در کنار توافق تهران - سعودی، از جمله افزایش احتمال توافق با امریکا بر سر مبادله زندانی و آزادسازی بخش هایی از پول های ایران در عراق ممکن است در روند نزولی فعلی نقش داشته باشد. عزیزان خودرو داخلی و وارداتی رو چند صد میلیون گرون نخرین.روزهای ارزونی در راهه.خسته شدیم از خودروهای بی‌کیفیت با قیمت نجومی
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    از روز گذشته و در پی اعلام توافق ایران و عربستان برای عادی سازی روابط، روند نزولی دلار شدت بیشتری پیدا کرده است. لازم به ذکر است که پیش از اعلام توافق، دلار در بازار آزاد در محدوده ی 49 هزار تومان بود.
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    4 1
    بالاخره کسانیکه ادعا میکردند که برچیده شدن سفارتهای دوکشور بسیارعالی است الان خودشان پیشقدم دربازگشایی سفارتخانه ها شدند
  • NL ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 1
    از این ببعد
  • DK ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    شما چه رویی دارین
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    جنگ بیهوده یمن...
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 2
    محمد مهاجری وغرب گدایان بدجور میسوزند مهاجری نوشته دلواپسان چه شده باعربستان توافق کردند ایا شیخ نمر ژنده شده یا السعود توبه کرده. باید در جواب غربگدایان یاوه گو تفهیم گردد دلواپسان به علت شهادت شیخ نمر ۷ سال با عربستان قطع رابطه کردد. واما امریکا این همه به ایران ظلم. کرده تحریم های فلج کننده وضع کرده ده نفر بعلت تحریم دارو جان خودشان از دست دادند صدها میلیارد دلار ایران بعلت تحریم از دست دادند وامریکا هواپیمای مسافربری ایران را زد و ۳۵۰ نفر زن وبچه ایرانیان را کشت وده ها خسارت جانی ومالی به ایران زده است ولی همان اقای مهاجری وغرب گدایان حاضرند همه چیز را به امریکا تقدیم کنند تا امریکا انها را بسرسپردگی قبول کند رو ندارندکه سنگ پای قزوین است
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 3
    بجای نام جعلی «خاورمیانه» از نام اصلی و اولیه آن یعنی «ایران» استفاده کنیم. استانهای اشغال شده ایران را پس میگیربم تا مصر
  • علی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 2
    تا دیروز اسم ال سعود وعربستان می‌آمد انگار اسم اسرائیل امده،حالا چهشده
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    این توافق فقط به نفع موجودیت عربستان و به نفع امنیت سرمایه گذاری چین هست و نفعی برای ایران ندارد.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    دقیقن ، چی گیر ایران میاد؟ عربستان که درآمد توریست و سرمایه گذاریش بالا میره چون امنیتش تضمین شد ‌. ایران دقیقن چیگیرش میاد؟
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 0
      شد برجام ۲
  • سیدمهدی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 2
    الحمدالله ابراهیم رئیسی خوب داره میرود
  • ایرانی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    کسی فراموش نکرده
  • BE ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    چه حالی میده
  • صفورا US ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 2
    در مقابل اين صلح چه امتيازاتى به عربها دادين؟
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      2 1
      تنگه هرمز ، ساکت کردن حوثی ، امنیت آرامکو ، تمام شدن زمستان سخت .
  • ققنوس IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 1
    بخشی از شهرک اکباتان تهران محل فسق و فساد باید کاملا تخریب گردد.
  • ارش IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 1
    عربستان باید نابود شود .رابطه با ال سقوط که داره سقوط میکنه اصلا درست نیست باید با انگلیس و فرانسه هم قطع رابطه کنیم
    • سیاری IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 0
      تو اصن مگه سر درمیاری از سیاست و این چیزا که نظر میدی نخود آش
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    این مملکت اینقدرچاله چوله وهزینه جانی ومالی....درداخل ودنیا داره که هرچی هم دلار وارز ایجاد بشه-مشکلاتش دلاریش بایک یاچند توافق حل نمیشه
  • رضا IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 1
    گره کور برجام را باز خواهد کرد ؟! منهم موافقم ! البته زین پس
  • رضا IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 2
    گره کور برجام را باز خواهد کرد ؟! منهم موافقم ! البته زین پس
  • رضا IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 1
    گره کور برجام را باز خواهد کرد ؟! منهم موافقم ! البته زین پس
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 2
    عربستان با این کارش ابقا شد و نه سقوط
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 1
      آخه مگه مابرای سقوط آل نحس منتظر عملکردایرانیم؟ یامنتظرعملکرداسرائیل یاامریکاییم؟ (ببین عزیزم اعصابتوخردنکن ایران-عربستان آشتی کردن اصلا مهم نیست حتی اگرباامریکاوانگلیس هم آشتی کنن بازمهم نیست...یادت باشه قضاوقدرکارخودشومیکنه بدون توجه به آشتی وقهرواداواصول واطواروووکسی.. )برای آمدن بقیه الله عج محکمتروسفتردعاکنین!😇
  • امیر US ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 2
    رونیست که سنگ پای قزوینه
  • امیر US ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 2
    میگفتیم توافق با عربستان به نفع منافعایران و به ضرر غرب و اسراییله میگفتن ضد انقلاب و ترسو الان همون جماعت از خوشحالی بعد این توافق ننیدونن چیکار کنن فقط زندگی مزدم رو سیاه کردین
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    اول باید به عربستان می‌گفتیم با یمن صلح کامل بکن بعد باهات توافق میکنیم
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    این توافق برجام ۲ بود.برجام اول که ضرر کردیم محصول آقای ظریف بود و برجام دوم هم شد محصول آقای شمخانی.در برگشت به ایران آقای شمخانی باید توضیح بدن که آینده سوریه و یمن و بحرین و فلسطین چی میشه.مکه مدینه باز هم که دست افراد ناصالح ماندگار شد.چه نیازی به این توافق بود؟
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 1
    عربستان چاره ای جز توافق با ایران ندارد و دارد زمان می خرد به زودی در همین پشت پرده فریب توافق داعش دوم رو ساماندهی می کنند و طی یک ابرنقشه در سوریه بشار اسد رو ترور و سفیانی اخرالزمانی رو برای کشتار شیعیان عراق به پیش می فرستند.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    بالاخره بعد از 43 سال
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    عملااستکباربوسیله خودمان(ایران را پلی بین عربستان و چین... کرده)و(عربستان را پلی بین ایران و غرب....کرده)ودرصورت جنگ بین استکبار غرب وشرق ،ایران وعربستان مثل اوکراین قربانی میشوند
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    عملااستکباربوسیله خودمان(ایران را پلی بین عربستان و چین... کرده)و(عربستان را پلی بین ایران و غرب....کرده)ودرصورت جنگ بین استکبار غرب وشرق ،ایران وعربستان مثل اوکراین قربانی میشوند
  • NL ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    چین که الکی خودشو ننداخته وسط! حالا چین بی دغدغه منابع انرژی هر دو طرف دعوا رو حسابی میچاپه اینبار به عنوان میانجی صلح!
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    خوش بحال مردم جهان که ایرانیان هنوز هستند.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    نگاه اقتصادی دارید دنبال بیرون آوردن توصیه کالاهای اساسی از زیر سبیل آمریکا و از بین بردن نیتز ایران به درهم هستید در ضمن یک توافق خوب روی میز با چیندر حوزه های تکنولوژیک
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران در پیامی توئیتری مطرح شد؛ کنایه همتی به اصولگرایان درمورد توافق ایران و عربستان: خوشحالیم که بالاخره شما هم یاد گرفتید همتی اگر اصلاحاتچی‌ها بلد هم باشند که نیستند عنصر اصلی جرات وعرضه را ندارند
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    حالا استکبار به دست خودمان(ایران راپلی برای عربستان وغرب...کرد)و(عربستان راپلی برای ایران وچین و...کرد)حالا هم ایران وچین دستش هست وعربستان هم که خیلی ساله جز آمریکاست (10درصدآمریکا مال عربستان هست وکل عربستان آمریکائ اسرائیلی و غربیست)قربانی اصلی ایران ومنطقه هستندمثل اوکراین
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 2
    کشوری که روی بنیه نظامی قدرتمند با زیر بنای ایمان و توکل قوی به خدا و ارزشهای انسانی پایه گذاری شود آینده ای درخشان خواهد داشت، سلام و درود خداوند به معمار خلف نظام جمهوری اسلامی امام خامنه ای عزیز
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 0
      ولی حال خراب دارد
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    جدای از،نقش چین وروسبه با نزدیکی به انتخابات ترکیه واحتمال پیروزی کمال قلیچدار اوغلو اعراب از ترکیه وگروه اخوانی عدالت وتوسعه ناامید شده وبه سمت ایران می ایند محور اسلام گرایی حالا به سمت ایران وپاکستان رفته وترکیه در اروپا ی شرقی ادغام می شود فرصت همکاری اقتصادی بزرگی برای ایران وپاکستان با اعراب است
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 0
      بابا ای ول.چه تفسیری.خوشم اومد
  • US ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    انشاالله برقراری رابطه
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    رهبر بدرستی همیشه حساس ومخالف رفسنجانی وروابط با وهابی‌ها بود مگر حکومت(عربستان آمریکایی اروپایی و اسراییلی) می افتاد دست مردم عربستان-حالا معلوم نیست دوباره مثل برجام چه کسانی باعث شدن منطقه وما مثل اوکراین...گوشت قربانی بشویم!؟
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 1
      یه مثالی بزنم شاید بی ارتباط نباشه تصورکنید سارقی درتلاش هست که سرمایه شما را بدون دردسر غارت کند ولی این توان را ندارد که مستقیما شما راوادارکند که سرمایه اش را بگیرد درنتیجه بفکر خانواده اش میافتد وآنها را تهدید میکند که اگر تحویل ندهید خانواده ات را ازبین میبریم وبازهم مقاومت میشود وازراهی که انتخاب کرده کوتاه نمیاید .بله فرزندان این صاحب سرمایه فعلا مردم هستند وغارتگران مردم که همان خانواده هستند تحت فشار قرار میدند تا شاید عقب نشینی کند .مثل امروز کشورماست . سیاست مثل تجارت است که اگر زیرک باشید درتجارت موفق خواهید بود وسیاست اگر مسلط باشید جرات ورود را خواهید داشت وازین طریق است که میتوانید مردم خود را حفظ کنید .حفظ کردن مردم آدابی دارد ورعایت آن آداب رکن کشورداری است
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 1
    بعضی اعتقاد دارند پروژه اغتشاشات چون بشکست انجامید توافق را هموار کرد وشایدهمین عربستان بود که با پمپئو درترور سردار نقش بازی کرد وعربستان هم بدش نمیآمد که ترور شود درحالیکه ماموریت پیام ایران را باواسطه به عربستان حمل میکرد .عده دیگری اعتقاد دارند راهی که هاشمی میرفت کاملا منطبق با کاری بود که امروز پیوند خورد وبعضی دیگر معتقد هستند که با وجود میانجیگری عراق وعمان دراین رابطه یکمرتبه سرازچین درآودند وجلساتی که سالها درباره آن دراین کشورها شد بجایی نرسید اما یکمرتبه با یک جلسه چندروزه خروجی توافق بیرون آمد ودلایل آنرا صحبتهای پکن درریاض قلمداد میکنند موضوعی نابجا گرفت وایران را مجبورکرد به این توافق کردکه تن دهد زیرا شریک تجاریش محسوب و ازطرفی چین سرمایگذاری درعربستان کرده بود که ممکن بود این سرمایه ها ازبین برود عده ایی دیگر هم اعتقاد دارند که دولت فعلی وآن کسانیکه طبل مخالفت میکوبیدند وجانبداری ازبستن سفارتها میکردند اکنون ازمدافعان سرسخت میبینند زیرا احساس کردند امنیت اجتماعی درخطرست ومسمومیتها هم میتواند یکی ازرگهای این پازل بوده است .عده ایی دیگر معتقد هستند ایران برای فائق آمدن برمرزهای شرقی وجنوب شرقی وخلیج فارس وراحتی خیال برای تصمیم دیگری توافق نموده است که هیچ ربطی بمداخله درکشورهای یکدیگر ندارد .
  • سعید IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    بقول قاضی شارح در سریال سربداران که در مقابل خان مغول برای توجیه کاری گفت:قبله عالم دامنه اسلام وسیع است و انعطاف آن زیاد'تا میل مبارک حضرت حاکم چه باشد''اگر قرار به صرفنظر از اصول و ارزشها باشد با عمو بی بی اسقاطی هم میشه هم پیاله شد''بهر حال اگر این توافق مصلحتی و موقتی باشد شاید قابل قبول باشد'اما تحت هیچ شرایطی و در مقابل هیچ امتیازی نباید برادران حوثی قربانی شوند'باید این توافق کمک مضاعفی باشد بر حاکمیت و احقاق حق حوثیها'بدون ذره ای تردید حوثیها باید در جریان همه توافقات قرار بگیرند'نقطه قوت ما محور مقاومت هست نه عربستان و آل سعود.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 0
      استدلال درستی نیست بلکه میتواند به کاهش آلام مردم یمن کمک کرد ودیدگاه شما هم بمعنی اینست که مردم ایران هم باید مثل یمنی ها درباتلاق فقر فرو بروند ومن کاملا به آن مخالف هستم دیدگاه ولایتی هم تا زمانیکه ازمنزل آنچنانی بریده نشود ودست ازبهترین امکانات زندگی برندارد مثل درختی است که بارمیوه ندارد ومردم باید فقط ازسایه درخت استفاده کنند که ایشان حتی آن سایه را هم نداره آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند
  • سعید IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    برادران وطن فروش و دین فروش اصلاح طلب همه جا حضور دارند'پاینده و برقرار باد محور مقاومت و برادران حوثی
  • RU ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ رئیسی: ایران نیازی به رابطه با عربستان ندارد دادستان کل کشور با اشاره به قطع رابطه عربستان با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران نیازمند ارتباط با رژیم سعودی نیست. به گزارش مشرق، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در حاشیه گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به قطع رابطه عربستان با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران نیازمند ارتباط با رژیم سعودی نیست. وی با بیان اینکه تعطیلی سفارت عربستان در ایران به ضرر این کشور خواهد بود، تصریح کرد: جهت حرکت حکومت آل سعود به سمت خواسته های دشمن است و ما اقدامات این رژیم را امتداد راهبردی نظام استکبار جهانی می دانیم. دادستان کل کشور تاکید کرد: آل سعود تبدیل به غده سرطانی در منطقه و جهان و جهان اسلام شده است.
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    من به عربستان خوشبین نیستم این کشوری محافظه کارست وهمیشه اشخاصی را بکارمیگماره تا درایران یا منطقه اقدام به ترور غیرمستقیم کند
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    سیاست پدر مادر نه داره نه میشناسه. هرجا بنفع باشه سیاست هم بابا ننشو اونجا پیدا میکنه. البته سیاستهای ج اسلامی یک سیاست خلم نیست بلکه پخته و الهی است. تا حالا هرکاری شده چه ظاهرا به ضرر چه منفعتی، تهش نایجه به نفع بوده. زود قضاوت نکنید. اگر با خدا باشیم مثل 22 بهمن که تقریبا همه بودیم، خیالتان راحت با دعای صاحبالعصر «عج» خدا با ماست. شک نکن با ولایت باش
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    عربستان می داند که نیاز به فروش نفت دارد و بهترین خریدارش چین است و برای فروش نفت باید اول از همه نفت خودش را حفظ کند در حالی که قبلا پهپادهای یمن پالایشگاههای عربستان و تفتکشهایش را نابود کرده بودند و برایش خسارت ایجاد کرده بودند پس عربستان برای صلح به یمن به صلح با ایران نیاز دارد و برای ارتباط با ایران از چین بهره می برد که در حال حاضر با هر دو کشور روابط خوبی دارد
  • SE ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    محو نشدن همینجا زیر این خبر دارند کامنت های کنایه آمیز میزنند که نشان از جلیز و ولی ایشان دارد! گفتگو خوب است بشرط اینکه سروری ایران بر منطقه مورد توافق واقع شود که عربستان سرش به ستگ سخت ایران مقتدر اسلامی خورد و رام شد و افسادطلبان مثل بلال روی اتیش دارند میسوزند. اخه از دید اینها امریکا خیر سرش ارباب بود و بدون اون نمیشد عربستان را رام کرد ولی دیدیم که اقتدار ایران عزیز اینکار رو کرد بدون برجام بدون امریکا. بله یه بابایی بود میگفت مشکل آب هم با برجام حل میشه ولی حالا حساس ترین و نزدیک ترین متحد امریکا در منطقه مجبوره قدرت ایران و سیطره تمدنی ما رو قبول کنه و صداش هم درنیاد. البته فکر نکنید امریکا با دل باز این توافق رو انجام داده خیر انها محبور هستند با ایران ابرقدرت منطقه کنار بیایند همین
  • Seyed IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    سلام هیچ کشوری وقتی جنگ روانیو شروع میکنه تمومش نمیکنه چون هزینه کرده بعدش ما خیلی چیزا رو نباید فراموش کنیم: هشت سال جنگ تحمیلی با ۸۵ کشور حادثه منا شهدای این دوفاجعه جنگ یمن تهدید برای نا امنی تو کشورمون این فقط یه توافق ساده است وقتی کشورم تو هر زمینه ای روز به روز پیشرفت میکنه نمیتونن باهاش مقابله کنند امثال حاج قاسم هنوز هستن یکم فکر کنید عربستان فقط بخاطر مکه در امانه وگرنه تا الان وجود نداشت اونایی هم که اختشاش کردند رهبر بخشیدشون فکر میکنید اگه تو کشور های دیگه همچین عفوی وجود داره درجا میکشن یا تبعید و زندانیشون میکنند خیلی چیزا رو نباید فراموش کرد به خودتون بیاید یکم بیشتر مطالعه کنید
  • محمدکریم IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    چهار شنبه سوری دوباره پیدا میشن وال سقوط رو با چشم خودتون می بینید😂😂
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    پس دیگه برجام بیمعنیه . غرب برای چی باید دنبال برجام باشه ؟
  • ساس IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    روش و نحوه ی تحلیل شما شاید خوراک داخلی داشته باشد اما در رژفای این سنجشها پیشنهاد شما به دشمنانتان میدانید چیست ؟ شما دارید میگویید ما از اقدامات شما آسیب دیده ایم و اگر باز هم از این روشهایتان استفاده کنید شاید در افق محو بشویم.
  • پیروز IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    باوجود اینکه از این توافق خوشحال هستم ولی باتوجه به سوابق عصیان عربستان وهابی و نوع رفتار بن سلمان ، کمی با نگرانی این توافق رو باید ورانداز کرد نه از این نظر که توافق نقصی داشته باشه که الحمدلله توافق خوب باید بسته شده باشه ، اما این نگرانی هست که بن سلمان باوجود اینکه به اجبار تن به این توافق داده ، اما احتمال برهم زدن اون و ضربه به ایران ( مثل ضربه ای که ما در برجام خوردیم وجود داره و با برهم زدن این توافق بازار رو بهم ریخت ) هست و مسئولان استراتژیست و امنیتی ما حتما باید برای روز مبادا ،واکنش در خوری رو کنار گذاشته باشند، یعنی از هم اکنون سوپاپ های اطمینانی وجود داشته باشه که اگر بن سلمان بخواد در این خصوص کاری بکنه جواب در خوری بهش داده بشه
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    شمخانی آدم معلوم الحالیه...خیلی روی این فرد تمرکز باشه برای اینکه سوتی نده، جناب امنیت ملی...
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    بهترین کاربرای مردم ایران وعربستان همین است انشالله ایران وغرب هم در مورد هسته ای توافق کنند شاید فشارهای اقتصادی فلاکت بار کم بشه باید با سیاست کشور را چرخاند نه با جنگ وخونریزی که نتیجه جنگ ودشمنی نابودی کشورها وفلاکت مردم است
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    اولین مزایای این توافق برای آمریکا رزمایش مشترک عربستان وآمریکا هست که!؟
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    حالا ببینین چندصد میلیون بشکه نفت مفتکی باج دادن
  • امیر IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 0
    جالبه اگر تا دیروز میگفتی به ارزشیا با عربستان صلح کنین میگفتن غربزده منافق الان بگی چرا زدین زیر گفته خودتون و رفتین تن به صلح دادین باز میگن منافق غربزده برانداز بسوز بابا باشه ما همه چیزی که میگین ولی شما چرا انقدر حذب بادین
  • مونا IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    من فکر نمی‌کنم توافق خوبی باشه. بیشتر شبیه این هست که عربستان یه ماجرایی جدیدا براش پیش اومده کم آورده. و برای وقت کشی با ایران دوست شده. به نظرم الان بهترین موقع بود که به عربستان فشار آورد تا دوست شد. مثلا شاید قرار بود ترکیه نقشی رو برای عربستان بازی کنه ولی زلزله کار رو خراب کرد برای عربستان . قضیه مشکوکه به نظرم این دوستی فرمالیته تا وقت بخره
  • مونا IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    چرا باید ایران با کسی که رابطه اش خراب شده و طرف مقابل تمام سعی اش رو کرده اینها رو بترکونه چرا قراداد امنیتی میبنده. این قضیه هیچ سودی به نفع ایران نداره ولی برای عربستان داره. یه مدت از شر ایران تو سوریه راحته و همینطور از طریق یمن هم به آرامش میرسه. ایران میخواد بهش وقت بده تا عربستان جان و دوستانش نفس بگیرنند تا با قوای تازه به جنگ هم برنند
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    براندازان محو نشدند بلکه شما محو شدید
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    خودتون به حاشیه نگرفتید و بی اعتبار شدید چون عربستان الان باهمه خوب هست حتی حتی با نامسلمان و ستاره های مشهور هالیوود و بالیوود و خواننده ها
  • عباس علوی IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    تب شدید، سرانجام صحت است( ویقول راننده ها انتهای هرسر بالایی سرازیری است)
  • علی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ترس از افت ارزش پول ملی و فروپاشی اقتصادی چنان فشاری آورد که مجبور شدن با عربستان دست دوستی بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس