1

کاخ سفید به دلیل ترس از تبعات آزادسازی منابع ایران هنوز به تصمیم نهایی برای اقدام نرسیده‌اند، در این وضعیت لازم است شیوه مواجه تهران با ماجرای تبادل زندانیان نیز تغییر کند.

سرویس سیاست مشرق- مذاکرات وتفاهم مشترک اخیر تهران و ریاض بر مبنای عادی سازی روابط دوجانبه، نقطه آشکارساز دیپلماسی پویای منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. فراتر از آثار کوتاه مدت و مقطعی عادی سازی روابط تهران -ریاض، قطعاً می‌توان این پدیده را نقطه عطفی در حوزه سیاست خارجی کشورمان قلمداد کرد. لازم است ابعاد متنی و فرامتنی این توافق مورد توجه قرار گیرد تا بتوان «وزن دهی» و «جایابی» صحیحی از آن در حوزه سیاست منطقه‌ای و بین المللی کشورمان صورت داد.

سیاستی کلان یا رویکردی مقطعی؟

نخستین سوالی که در خصوص تفاهم اخیر به ذهن خطورمی کند، مربوط به جنس توافق و مصدر آن می‌باشد. آیا "نیازهای اقتصادی ایران"یا "نگاه مقطعی کشورمان"مولد این تفاهم بوده است؟ پاسخ این سؤال منفی است! این تفاهم منبعث از نوعی سیاستگذاری راهبردی در حوزه سیاست خارجی کشور مبنی بر تفوق سیاست خارجی منطقه‌ای بر فرامنطقه ای و دیپلماسی پویا با همسایگان می‌باشد.

استقبال و نقش آفرینی کشورهایی مانند قطر، عراق و عمان در شکل گیری مقدمات تفاهم نهایی در پکن، نشان دهنده اصالت دیپلماسی منطقه‌ای در معادلات سیاست خارجی کشورمان است. فراموش نکنیم که در بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰(در دولتهای یازدهم و دوازدهم)، متاسفانه اصالت بخشی دولت به «دیپلماسی فرامنطقه ای» و محوریت بخشی به بازیگرانی مانند آمریکا و تروییکای اروپایی نه تنها منجر به نزدیکی کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی ایران نشد، بلکه آنها را در نوعی رقابت کاذب منطقه‌ای با تهران حفظ کرد. بنابراین، ما با خروجی یک «سیاستگذاری کلان جدید» در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای مواجه هستیم که قطعاً به سود منافع ملی کشورمان خواهد بود.

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بدون شرط نیست! / مفهوم احیای مناسبات ایران و عربستان سعودی چیست؟

فرضیه‌ای که ابطال شد!

طی سالهای گذشته و اخیر، یک فرضیه نادرست ذهن شهروندان کشورمان را نسبت به خود مشغول کرده بود: اینکه هیچ گونه توافقی میان تهران و بازیگران منطقه‌ای بدون مداخله مستقیم واشنگتن به دست نخواهد آمد! متاسفانه سیاست‌های نامتوازن دولت سابق نیز این انگاره و گزاره را تقویت کرده بود. با این حال، انعقاد توافق اخیر میان تهران و ریاض با واسطه گری پکن (که خود رقیب آمریکا در نظام بین الملل محسوب می‌شود) به طور طبیعی منجر به ابطال این گزاره شده است.

ممکن است برخی استدلال کنند که آمریکا از سوی عربستان سعودی در جریان این توافق بوده است، اما محوریت یک بازیگر با مطلع بودن آن به کلی متفاوت است!

بدون شک مسئولین وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید نسبت به عادی سازی روابط دوجانبه تهران -ریاض (حتی در سطح تنش زدایی) و فراتر از آن، نقش آفرینی خاص چینی‌ها در واسطه گری میان دو قدرت منطقه‌ای دید مثبتی ندارند و موافقت آنها، صرفاً از سر نوعی "جبر راهبردی " بوده است. این جبر راهبردی، ناظر بر فقر راهبردی واشنگتن در منطقه غرب آسیا و کاهش قدرت مانور بین المللی آن بوده است.

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بدون شرط نیست! / مفهوم احیای مناسبات ایران و عربستان سعودی چیست؟

لزوم عملیاتی سازی توافق تهران-ریاض

در این میان، باید نسبت به بایسته‌های شکل گیری یک «رابطه» و «توافق» نیز توجهی ویژه داشته باشیم. قطعاً هر مذاکره‌ای (خصوصاً اگر منتج به بیانیه یا توافق شود)، دارای پیوست هایی عملیاتی و ملموس می‌باشد. این قاعده در خصوص توافق بر سر عادی سازی روابط تهران -ریاض نیز صادق است. آثار عملیاتی این توافق باید خود را در آینده‌ای نزدیک و در ترسیم روابط دوجانبه امنیتی -سیاسی میان طرفین و حتی انعقاد روابط چندجانبه منطقه‌ای با هدف تأمین امنیت پایدار و تقویت مؤلفه‌های بازدارندگی جمعی نشان دهد. فراتر از آن، کارشکنی‌های آشکار وپنهانی سعودی‌ها در تقابل با اصل نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران قطعاً باید در آینده‌ای نزدیک تحت تأثیر عملیاتی شدن توافقات مشترک میان طرفین متوقف گردد. در اینجا «اصل توافق» باید با «قرائن عملیاتی» توام شود تا بتوان به آن وزن و اصالت داد.

نکته مهم‌تر، به ضمانت اجرایی توافقات دوجانبه میان تهران و ریاض باز می‌گردد. چنانچه درمذاکرات احیای برجام، دیگر «توافق تعهد محور» برای ما موضوعیت ندارد، در توافقات دوجانبه و چندجانبه‌ای که بر مبنای عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی نیز شکل می‌گیرد، باید تضمین‌های معتبری از سوی ریاض در این خصوص ارائه شود. در غیر این صورت، تعلقات فرامنطقه ای ریاض و خصوصاً تلاش پشت پرده آن جهت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در آینده می‌تواند بر بُعد عملیاتی و اجرایی توافقات سایه بیفکند. ازا ین رو باید نقاط اشتراک، افتراق و حوزه‌های عملیاتی و راهبردی مشترک را به وضوح در این توافق اجرایی ساخت. انگیزه‌های چین از واسطه گری اخیر

در این میان سؤال مهم دیگری در خصوص چرایی وماهیت نقش آفرینی چین در توافق اخیر میان تهران و ریاض به ذهن متبادر می‌شود. دراین خصوص، دو انگیزه کوتاه مدت و بلندمدت چینی‌ها را باید در نظر گرفت: در بعد کوتاه مدت، چینی‌ها پس از رد طرح ۱۲ ماده‌ای صلح پکن در جنگ اوکراین (از سوی اعضای ناتو) در صدد یک مانوردیپلماتیک در نظام بین الملل بودند که واسطه گری در انعقاد توافق تهران -ریاض این فرصت را برای چینی‌ها فراهم ساخت.

بی دلیل نبود که درجریان سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به چین، مقامات ارشد این کشور طرح پیشنهادی واسطه گری میان تهران و ریاض را (با هماهنگی قبلی مقامات سعودی) ارائه کردند و این پیشنهاد، با موافقت تحسین برانگیزکشورمان مواجه شد.

اما انگیزه بلندمدت چین، به ارزش و اهمیت حوزه غرب آسیا در معادلات جهانی باز می‌گردد. چینی‌ها قصد دارند طبق هدفگذاری قبلی خود تا سال ۲۰۳۲ به قدرت اقتصادی برتر دنیا تبدیل شوند. با توجه به ارتباط مستقیمی که میان گزاره‌های امنیتی و اقتصادی در حوزه روابط بین‌الملل وجود دارد، چینی‌ها تبلور «ثبات امنیتی در غرب آسیا» را یکی از پیش‌شرط‌های حرکت روبه‌جلوی خود درمسیر برتری اقتصادی قلمداد می‌کنند. از سوی دیگر، واسطه گری چین در منطقه غرب آسیا، منجر به نقش‌آفرینی بیشتر پکن در این حوزه جغرافیایی و استراتژیک حساس می‌شود و همین مسئله، وزن و قدرت مانور آمریکا را در برابر چین طی سال‌های پیش رو کاهش خواهد داد. این همان موضوعی است که چینی‌ها در سیاست‌گذاری راهبردی خود دنبال می‌کنند: مهار بازی آمریکا از طریق حضور فعال در آوردگاه‌های بین‌المللی و ایفای نقش یک بازیگر ثبات ساز در حوزه روابط بین‌الملل.

عادی‌سازی رابطه با عربستان به چه معناست؟

نکته دیگر، به متعلقات و آثار رفتاری ریاض در شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب (متعاقب انعقاد این توافق) مربوط می‌شود. قطعاً سعودی‌ها باید تضمین دهند که مانع از انعقاد مناسبات دوجانبه میان تهران و اعضای غیر سعودی شورای همکاری خلیج‌فارس در حوزه‌های اقتصادی، بانکی و تجاری نخواهند شد. فراتر از آن، سعودی‌ها نباید به یکی از مؤلفه‌های بازی روانی، امنیتی یا منطقه‌ای واشنگتن یا تل‌آویو علیه کشورمان تبدیل شوند. هرچند تمامی این تضمین‌ها نمی‌تواند یک‌باره گرفته شود یا تحقق پیدا کند اما در نگاه «پروسه محور ما» نسبت به پرونده عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، این نگاه کلان و دوراندیشانه باید بر رویکرد کلی و مقطعی غلبه پیدا کند.

مسئله دیگر، به تأکیدی دوباره بر اصالت دیپلماسی منطقه‌ای و چینش صحیح آن بر اساس منافع ملی کشورمان بازمی‌گردد. بارها عنوان‌شده است که دیپلماسی منطقه‌ای و روابط با همسایگان نباید متغیری وابسته بر روابط با بازیگران فرا منطقه‌ای باشد بلکه خود باید به‌مثابه متغیری مستقل و تأثیرگذار، بر مناسبات فرا منطقه‌ای ما تأثیر بگذارد. اکنون، درحالی‌که وارد چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شده‌ایم، این «مصدریابی و ریل‌گذاری» به‌خوبی از سوی نهادهای عالی کشور صورت گرفته و باید آن را با رعایت همه ظرایف دیپلماتیک و ملاحظات محیطی و فرامتنی به سرانجام رساند

چنین دستاورد بزرگی نباید اسیر نگاه ایدئال رایانه یا وزن دهی غیرواقع بینانه به‌طرف سعودی شود. تلفیق چهار مؤلفه «دیپلماسی» ، «احتیاط»، «واقع بینی» و «قاطعیت» این دستاورد را تثبیت و آن را به مقدمه‌ای برای خلق دستاوردهای بعدی در منطقه و نظام بین الملل تبدیل خواهد کرد.

اثرات توافق با عربستان در مناسبات بین‌المللی

پس از آنکه توافق‌نامه امنیتی میان تهران و ریاض امضا شد از گوشه و کنار خبر رسید که به زودی ممکن است خبرهای بزرگتری نیز شنیده شده و حتی در یک صبح بهاری توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا نیز احیا شود.

علادمی نیز در فضای رسانه‌ای درباره این موضوع وجود داشت، سخنان ند پرایس سخنگوی وزات خارجه آمریکا برای پیدا کردن راه‌حل پایدار درباره برنامه هسته‌ای ایران و نیز اظهارات مبهم بایدن درباره توافق ایران با عربستان را برخی به معنای بازگشت بدون شرط آمریکا به سمت احیای برجام ارزیابی کردند.

البته تهران نیز سیگنال‌های مثبتی برای این ماجرا ارسال کرده است، اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره تبادل زندانیان در قبال آزادسازی برخی منابع مالی ایران را می‌توان پیش‌زمینه این تحولات تفسیر کرد.

البته آمریکایی‌ها خیلی زود ماجرای تبادل را تکذیب کردند! این دورویی مکرر از سوی کاخ سفید با واکنش سخنگوی وزارت خارجه روبرو گردید، کنعانی اعلام کرد که از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه (کشور قطر) توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا نموده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.

این روشن‌گری از سوی وزارت‌خارجه باعث شد تا روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک دیپلمات غربی اعلام کند که مذاکراتی پیرامون آزاد سازی اموال ایران درجریان است و در خصوص تبادل زندانیان نیز تحرک جدیدی شکل گرفته است.

درحالی‌که تهران از موضع انسانی به مسئله تبادل زندانیان توجه می‌کند، تائید و تکذیب‌های متوالی مقامات آمریکایی برای برداشتن قدم‌های بیشترنشان از عدم آمادگی دولت بایدن و نیز نشان از برخوردهای سیاسی کاخ سفید با ماجرا دارد.

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بدون شرط نیست! / مفهوم احیای مناسبات ایران و عربستان سعودی چیست؟

کاخ سفید به دلیل ترس از تبعات آزادسازی منابع ایران هنوز به تصمیم نهایی برای اقدام نرسیده‌اند، در این وضعیت لازم است شیوه مواجه تهران با ماجرای تبادل زندانیان نیز تغییر کند. عبور از توافق‌نامه قبلی و تعیین شروط جدید برای آزادی شاه‌مهره جاسوسی باعث تکاپوی بیشتر واشنگتن خواهد شد. آمریکایی‌ها باید برای تبادل زندانی نه‌تنها باید خط فشار حداکثری را بشکنند، بلکه پیش مقدمه تبادل را نیز رعایت کرد، آزاد شدن اسرای ایران در اروپا از جمله حاج اسدالله اسدی و نیز باز شدن مسیر انسدادی منابع ایران بخشی از این تحرکات است، اجرای این تغییر سیاست از سوی غرب، ادامه بازی درخشان جمهوری اسلامی ایران در زمین دیپلماسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • فرهادی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    2 6
    چه تلاش بیهوده ای برای عادی سازی
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      آره شیرین جان
    • US ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      1 0
      این روش مصالحه بهترین روش برای تأمین منافع ملی ایران می باشد در دنیای سیاست دوست و دشمن دائمی وجود ندارد بلکه منافع ملی ماندگار است،
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 1
      14:43 واقعأ همینطوره، منتهی هرچی میگیم زور بیخودی نزنین و تحویلشون نمیگیریم تو گوش این یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز فرو نمیره که نمیره!!!
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    9 7
    بزودی ایران دوباره ارباب جهان خواهد شد
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 1
      همین الان ایران ارباب جهان هست، ارباب بودن به استقلاله نه به نوکری و تجاوز نظام‌های یانکی گاوچرون تروريست به زنهای یک کشور و به جاش خرید تلفن پاناسونیک ازشون، افتاد؟؟!!
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      1 0
      ارباب ، هفته ای چند روز میتونی کباب چرب و چیلی بخوری ؟
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    8 9
    نوکران روس اسرائیل و عربها مانع از رابطه بین دو کشور آمریکا و ایران هستند ایالات متحده میتونه رفیق و دوست خوبی برای ایران باشه حتی از نظر طبیعی هم شبیه ترین کشور به آمریکا ایران هست
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 2
      ۱۵:۱۶ تو هم ابله ترین و کاسه لیس ترین فرد شبیه به یانکی ها هستی
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 1
      شبیه ترین منافق به آمریکایی ها
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 2
      یه مشت یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش با هیچ کشوری نمیتونن عین آدم دوست باشن! اگر کارشکنی یانکی‌ها و صهیونیست‌ها و نوکرهای غربگداشون در داخل نباشه ایران و چین و روسیه نزدیک ترین کشورها به هم هستن!!!!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    7 6
    ایالات متحده آمریکا با اون همه ثروت باد آورده و بودجه سالانه نتونست با پروژه اطلاعاتی زن زندگی آزادی با همیاری پادوهای داخلیش اصلاح طلبان ایران تجزیه کنه اینجا هم مجبور میشه راه بیاد، نیامدم مهم نیست.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    10 1
    انشالله که گشایش اقتصادی خوبی برای مردم ایران فراهم بشه و قیمت دلار سقوط کنه
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      قبلا با‌ دلار ۳ هزار تمن هم گشایش نداشتیم .‌
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      0 0
      مشکل ما ارز نیست ، عرضه هست
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    5 7
    کاسبان تحریم مخالف رابطه با آمریکا هستند
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      منافقین کاسب کاه و یونجه دوست دارترین خودتحقیرهای آمریکایی هستند
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      کاسبان تحریم که همان کاسبان برجام و غربگداها و اغتشاشو ها هستند مخالف ارتباط ایران با کشورهای مستقل جهان مثل چین و روسیه و.. هستند و فقط می‌خواهند ایران را به نوکری یانکیهای تروریست در بیاورند که کور خوندن!!!!
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    6 0
    بعد از برجام باید بریم با آرژانتین برزیل مکزیک شمال اروپا و بالکان مراکش آفریقای‌جنوبی تایوان استرالیا مصر توافق کنیم تا هر چه بیشتر سیاست خارجی ایران شناخته بشه در جهان و نفع اقتصادی و ارزی ایران بهتر بشه
  • علی افصحی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    2 5
    امام خامنه‌ای در ادبیات مناسبات دولت ها با یکدیگر اصل مراوده را در مقابل اتکاء به دیگر کشورها مطرح ساخت اصلی که می تواند تغییر جدی در سپهر سیاسی جهان ایجاد کند. در اصل مراوده، خیرخواهی به دیگر کشورها نهفته است و همین می تواند کلید حل بحران ها باشد. چرا که بحران ها ریشه در استکبار و بدخواهی نسبت به دیگر کشورها دارد.وقتی نگاه استکباری به کناری نهاده شد و خیرخواهی و کمک به رشد متقابل جایگزین شد آن وقت است که همه ملت ها در یک امنیت عمومی و رفاه نسبی قرار می گیرند. مراوده همان ظلم نکردن و نپذیرفتن ظلم است امری که قرآن در سورۂ مائده آیۂ دو آن را به بیانی دیگر مطرح فرموده که «تعاونوا علی البر و التقوی و لاتعاونوا علی الاثم و العدوان اصل در مراوده و مناسبات باید بر خیرخواهی و رعایت حدود الهی باشد نه بر اساس سوء نظر و دشمنی. همگرایی کشورها اگر بر اصل مراوده خیرخواهانه شکل بگیرد خودبخود بسباری از نگرانی ها برطرف می شود. ضمانت اجرای همه توافق ها رعایت اصل خیرخواهی است اما اگر در مناسبات «اتکاء»ملاک باشد هر ضمانتی نیز اخذ شود کارکردی نخواهد داشت در مراوده عاقلانه کشوری که دغل باشد آسیب چند برابری می بیند. آمریکا اگر می خواهد مبادله ای صورت بگیرد باید معادلی را بپردازد و گرنه تبادلی شکل نمی گیرد عربستان اگر می خواهد ازنکبت چندلایه چندساله رهایی یابد بایدبه متن توافق و شروط آن ملتزم باشدو الا چیزی تغییرنخواهدکرد.ایران اسلامی صریح است و قاطع. آن چه که همه توافق ها را آسیب پذیر ساخته اتکایی بودن مناسبت هاست به گونه ای که حتی کشوری چون روسیه در جریان جنگ اوکراین اعلام می کند «دیگر به هیچ شریکی متکی نخواهیم شد»!همان اصلی که امام خامنه‌ای آن را مذموم می دارد. هرگز کشور متکی و بی تحرک نمی تواند درمناسبات جایگاهی داشته باشد چنان که هیچ فرد انگل صفت نمی تواند دوستان مطمئنی پیدا کند لذا در روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده که «ملعون ملعون من القی کله علی الناس از رحمت الهی به دور است هرکس و هر نظامی که خود را بار بر دیگران کند»!پیامبر ملعون را دوبار فرمود تا تاکیدی باشد بر این که فرد و جامعه علوی مستقل و دستش به دهانش می رسد و لذا اهل مراوده و روابط انسانی است. این راهی است که امام خمینی گشوده و امام خامنه‌ای همواره بر آن پای فشرده. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • منصور IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    9 6
    امیر عبدالهیان دائما دروغ می گوید حرف های اعتباری ندارد .
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 2
      جاااانم منصور تو گوگولی کی بودی راستگووووو البته پرروتر از آن هستی که حماقتهای خودت را بپذیری
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 1
      یانکی جماعت دهنشو باز کنه ازش فقط دروغ درمیاد و لا غیر، البته غربگداهای نوکر یانکی‌ها و اغتشاشو ها و صهیونیست‌ها هم همینطور هستند!!!!
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    8 5
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    4 5
    این تحلیل درست و واقع بینانه است که آمریکا بدلیل ترس از آزاد سازی دارایی‌های ایران از تبادل زندانیان سر باز می‌زند پس ما باید شرایط را رقم بزنیم بر پایه دوستی و تعامل با همه دنیا غیر ازین ایران متضرر است
  • رضا IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    4 1
    ١- ديپلماسى پوياى منطقه اى
  • شعور IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    1 0
    اولا این بدونه چراغ سبز امریکا امکان پذیر نیست . دوم . ببن بودن و رفتن انتخاب بودن است . پس برای مردم کاری نکردن اگد فشار حداکثری نفس بندنمی اورد کاری میکرنند.... چه شده شیخ نمر زنده شده یا عربستان عرض خواسته!!!!.......
    • رزاق IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      0 0
      آمریکا مثل ... در گِل مونده نشانه های آن ورشکستگی دو بانک و ... هستند حنای اربابتون دیگر رنگی ندارد
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    آنگلا ساکسون ها تمام خرده تمدنها و فرهنگها را درقاره آفریقا و آمریکا با جنایتهای بسیار کثیف نابود کرده‌اند و حالا 3 تمدن بزرگ پارس ، چین و اسلاو یا همان روسیه باید برای همیشه نابود شوند،و این اتفاق فقط با تجزیه آنها به کشورهای جزیره‌ای ممکن است. متأسفانه ایران رتبه دومین مردم خائن به وطن را در جهان دارد و به همین دلیل از بزرگترین امپراتوری بشر به این وضعیت افتاده‌ایم و این داستان ادامه دارد.
  • سعید DE ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    این که واضح است کدام آدم ربا دزد و راهزن گروگان خود را بدون باج دادن آزاد می کند
  • سعید IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    5 0
    دو برادر مسلمان توسط یک کافر کمونیست آشتی داده میشوند و هر دو برادر ممنون هستند! قصه جالبیه اختلاف مسلمین...
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    3 0
    بیچاره کردید مردم را
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    1 2
    ما در این کشور یکسری پروژه زیرساختی و تولیدی داریم که اگر به افتتاح برسند هم کارخانه چاپ دلار می شن هم اهرم تحریم شکن خواهند شد هم باعث محرومیت زدایی و رضایتمندی بیشتر و بیشتر ملت می شه مثلا پروژه های پتروپالایشگاهی یا پروژه های ریلی شمال جنوب حالا اگر این پول های بلوکه شده ما که رقمش بالای 10 میلیارد دلار است به هر روشی آزاد شود مثلا ول کردن سگ توله های سوخته آمریکا , و این پول روی چنین پروژه هایی بیاد قطعا می شود سود اندر سود و حتما ارزش دارد .
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 2
    مبارکه.جنگ یمن هم بخاطر عظمت جمهوری اسلامی پایان یافت.پیروزی های دیگر نزدیک است
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      1 0
      ینی گوشت میشه کیلویی ده هزار تمن ؟
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    جوجه رو آخر پاییز میشمارن ، بعد از تمام شدن جنگ اوکراین همه چیز معلوم میشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس