کد خبر 1472428
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
چشم امید جهان عرب به توافق تهران و ریاض

در پی توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، استقبال کشورها و افکار عمومی جهان عرب از این توافق ادامه دارد و کشورهای عربی با صدور بیانیه‌هایی جداگانه از آن حمایت کردند.

به گزارش مشرق، در بیانیه وزارت خارجه الجزایر آمده است که الجزیره از بازگشت روابط ریاض و تهران و بازگشایی سفارت‌های دو کشور در هفته‌های آینده استقبال می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده که الجزایر خرسندی خود را از فضای مثبت مذاکرات بین دو کشور برادر زیر نظر جمهوری خلق چین ابراز می دارد. این توافق به دو کشور دوست و برادر ایران و عربستان این امکان را می دهد تا به تقویت روابط و همکاری و همبستگی بر مبنای اصول مورد تاکید منشور سازمان ملل و حل و فصل اختلافات از طریق گفت و گو بپردازند، امری که به نوبه خود در تقویت صلح و امنیت در منطقه و جهان سهیم خواهد بود.

اردن هم از بیانیه سه جانبه ایران، عربستان و چین در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض استقبال و از نقش سلطان نشین عمان و جمهوری عراق در رسیدن به این توافق قدردانی کرد.

وزارت امور خارجه این کشور ابراز امیدواری کرد که این اقدام به تقویت امنیت و ثبات در منطقه منجر شود و به حفظ استقلال و حاکمیت کشورها و اصل عدم مداخله در امور داخلی آنها و تامین منافع مشترک، کمک کند.

وزارت امور خارجه کویت نیز ضمن حمایت از این توافق، ابراز امیدواری کرد که این رخداد به تقویت پایه های امنیت و ثبات در منطقه کمک کند.

وزارت امور خارجه بحرین هم بیانیه ای در این خصوص صادر کرد. در این بیانیه از توافق انجام شده میان تهران و ریاض استقبال و ابراز امیدواری شده که این امر «گامی مثبت در جهت حل اختلافات و پایان دادن به همه درگیری های منطقه ای از طریق گفت وگو و ابزارهای دیپلماتیک باشد».

مصر هم در واکنش به توافق ایران و عربستان، در بیانیه ای از سوی وزارت خارجه خود اعلام کرد که «این توافق را با علاقه مندی دنبال می کند و امیدوار است که این توافق به کاهش تنش و تقویت ثبات در منطقه و همچنین امنیت جهان عرب کمک کند.»

وزارت امور خارجه سودان نیز ضمن استقبال از این توافق، تاکید کرد که «اثرات مثبت این توافق ناگزیر بر وضعیت کلی حال و آینده منطقه منعکس خواهد شد.»

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه مشترکی از سوی ریاست این تشکیلات و وزارت خارجه خود، از توافق تهران و ریاض استقبال و تاکید کرد که این توافق به حل و فصل مسائل و بحران های جاری در منطقه و بهبود فضای مثبت حاکم بر آن کمک خواهد کرد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت و استقبال از سوی کشورهای منطقه تا پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن بازتاب گسترده‌ای داشت.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس