«سوخو-35»؛ روابط نظامی تهران-مسکو وارد مرحله جدیدی می‌شود

یک وبگاه انگلیسی گزارش کرد که برنامه جمهوری اسلامی برای خرید جنگنده‌های روسی «سوخو-۳۵» روابط نظامی و دفاعی رو به رشد تهران و مسکو را وارد مرحله جدیدی می‌کند.

به گزارش مشرق، وبگاه انگلیسی «اوراسیا دیلی مونیتور» در گزارشی برنامه ایران برای خرید جنگنده‌های روسی «سوخو-۳۵» را نشان‌دهنده تغییر ژئوپولتیک منطقه‌ای دانست.

در این گزارش آمده است که خبر خرید جنگنده‌های پیشرفته سوخو-۳۵ روسیه از سوی ایران، جدیدترین نشانه از تعمیق روابط تهران و مسکو است که این یک تحول بسیار مهم است.

طبق این گزارش، اقدام ایران برای خرید سوخو-۳۵ از روسیه بسیار قابل توجه است زیرا در سال‌های اخیر قراردادهای مشابهی برای فروش سوخوهای روسی به الجزایر، مصر و اندونزی تحت فشار آمریکا و تهدید به تحریم اقتصادی لغو شده است و چین تنها کشوری بوده است که در خرید سوخو-۳۵ از روسیه موفق شده است و مذاکرات هند با مسکو در این زمینه هنوز پیشرفتی نداشته است.

این گزارش ادامه داد که هم‌اکنون این جنگنده روسی قرار است به ایران عرضه شود و این نشان‌دهنده روابط رو به رشد نظامی بین مسکو و تهران است.

«حمید واحدی» فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در چهارم سپتامبر ۲۰۲۲ رسماً اعلام کرد: «تصمیم‌گیری نهایی در زمینه خرید سوخو-۳۵ از روسیه در اختیار فرماندهی ارتش و فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح است و امیدواریم بتوانیم در آینده به این جنگنده‌های نسل ++۴ دست پیدا کنیم».

از طرف دیگر، «شهریار حیدری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگاران در این خصوص گفت: «جنگنده‌های سوخو۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده است، اوایل سال ۱۴۰۲ وارد کشور می‌شود».

وی همچنین تصریح کرد: «ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به‌ زودی وارد کشور می‌شوند».

این گزارش سپس در خصوص قرارداد نظامی خریداری سوخو-۳۵ بین روسیه و ایران توضیح داد که چنین جنگنده‌هایی تجدید برخی از ظرفیت‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تسهیل می‌کند و احتمالاً پایه‌ای را برای همکاری بیشتر در تولید دفاعی بین روسیه و ایران فراهم می‌آورد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، گرچه هزینه نگهداری و تعمیرات جنگنده‌های سوخو-۳۵ زیاد است اما در صورتیکه توافقاتی در خصوص تولید مشترک موتور سوخو-۳۵ در ایران حاصل شود، این هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

این گزارش با اشاره به این موارد ادامه داد که خرید سوخو-۳۵ یکی از مهم ترین برآیندهای لغو تحریم تسلیحاتی ایران حاصل شده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئیه ۲۰۱۵، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را در رابطه با برنامه هسته ای ایران را تأیید کرد و تمامی محدودیت‌ها در مورد عرضه تسلیحات متعارف به ایران و از ایران در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی شد و این به مفهوم آن است که ایران از نظر قانونی قادر به خرید و فروش تسلیحات متعارف از جمله سلاح های سبک، موشک، بالگرد و تانک خواهد بود.

بر اساس این گزارش، علاوه بر این، تحریم علیه صادرات موشک‌های بالستیک ایران در اکتبر ۲۰۲۳ لغو می شود.

این وبگاه انگلیسی با این توضیحات ادامه داد، «محمدحسن سنگ‌تراش» کارشناس نظامی ایرانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص جنگنده‌ سوخو-۳۵ گفت: «ویژگی‌های رزمی سوخو-۳۵ توانایی مقابله با اهداف هوایی، زمینی و دریایی را برای این سوپر فلانکر فراهم می‌کند».

وی ادامه داد: «این جنگنده به ویژه در صورتی مؤثر خواهد بود که ایران بتواند سلاح‌های اصلی را بر روی آن نصب کند. سوپر فلانکر سوخو-۳۵ می‌تواند نقش یک مینی آواکس رزمی را ایفا کند و در صورت اتصال به شبکه راداری ایران، قابلیت‌های منحصر بفردی را در اختیار تهران قرار خواهد داد».

اوراسیا دیلی مونیتور با اشاره به این موارد نوشت، خرید سوخو-۳۵ از سوی ایران بر توازن قدرت هوایی منطقه در مقابل کشورهای عرب منطقه خلیج‌فارس به ویژه امارات عربی متحده، بحرین و عربستان سعودی تأثیر خواهد گذاشت و احتمالاً این کشورها بر آن خواهند شد که بیشتر از قبل به سوی تسلیحات غرب روی آورند.

این گزارش در بخش پایانی خود نوشت، در صورتیکه قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از سوی ایران نهایی شود، این قرارداد به یکی از مهم‌ترین خریدهای تسلیحاتی ایران از زمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ تاکنون تبدیل خواهد شد.

این رسانه در پایان نتیجه‌گیری کرد، جنگنده‌های سوخو-۳۵ ضمن به نوسازی و افزایش توانمندی‌های نیروی هوایی ایران، روابط نظامی و دفاعی رو به رشد تهران و مسکو را وارد مرحله جدیدی می‌کند و این پیامدهای کلیدی بر موازنه قوا و بازدارندگی در سراسر قفقاز جنوبی و غرب آسیا خواهد داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    6 1
    از اونور تهران-پکن ، از اینور تهران-مسکو. چه فشاری بخورن دشمنان انقلاب در راسش امریکا. خدا را شکر
  • سید IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    4 1
    تجهیز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تعداد کافی از جنگنده هوایی های پیشرفته اَبَرفلانکر از یک سو و مهارت و تجارب خلبانان ایران از دفاع مقدس که آن را در اختیار خلبانان جوان این نیرو قرار داده اند قطعاً نیروی هوایی ایران را در صدر قدرت های منطقه قرار می دهد چرا که این جنگنده هوایی ها برتر از جنگنده های موجود در منطقه از جمله میراژ 2000 و یورو تایفون و ایگل اِف 15و فالکن اِف 16 و هورنت اِف 18 و رافائل و تورنادو و غیره هستند و حتا به قول کارشناسان نظامی یانکیستان اگر خلبان آن مهارت کافی داشته باشد از پس اِف 35 هم برمی آیند!
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    5 0
    اس پانصد و موشک های راهبردی قاره پیما
  • حسین IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    5 0
    نیروگاه اب سنگین اراک را با طراحی قدیم راه اندازی کنید با تولید پلوتونیوم امریکا دیگه جرات رجز خوانی نخواهد داشت.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    2 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس