چاووش‌اوغلو: تحریم‌های آمریکا، روابط دوجانبه را مختل می‌کند

وزیر خارجه ترکیه طی نشست خبری با همتای آمریکایی خود، ضمن درخواست برای توقف حمایت‌های واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد، گفت که کنگره آمریکا نباید مانع فروش جنگنده به ترکیه شود.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) به همراه «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود که به آنکارا سفر کرده، در نشست خبری مشترک حاضر شد.

چاووش‌اوغلو در این کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه آنکارا به دنبال تقویت روابط با واشنگتن و مدیریت موثر مشکلات است، گفت: «تحریم‌های آمریکا روابط دوجانبه را مختل می‌کند و ما انتظار داریم این تحریم‌ها هر چه زودتر لغو شود».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی ضمن قدردانی از دولت و مردم آمریکا به‌دلیل کمک به زلزله‌زدگان در ترکیه، اظهار داشت: «ما از مناطق آسیب‌دیده بازدید کردیم و تعدادی از سازمان‌های آمریکایی در کمک‌رسانی فعالیت می‌کنند».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه درباره امکان خرید جنگنده‌های اف-۱۶ با همتای آمریکایی خود رایزنی کرده، توضیح داد: «امیدواریم آمریکا با فروش این جنگنده‌ها به ما موافقت کند و کنگره آمریکا نباید مانع آن شود. پذیرش پیش‌شرط‌ها برای ترکیه ممکن نیست».

طبق این گزارش، چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به گفتگو با بلینکن درباره مسئله درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، تصریح کرد: «لازم است که فنلاند و سوئد به یادداشت تفاهمی که برای تکمیل پرونده الحاق آنها به ناتو امضا شد، پایبند باشند».

به نوشته آناتولی، وی همچنین افزود که طرف ترکیه‌ای در این دیدار بر لزوم پایان حمایت‌های سیاسی و نظامی آمریکا از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان کُرد از جمله «پ.ک.ک» و «ی.پ.گ» تاکید کرده است.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه تبلیغات گروه‌های تروریستی و تامین مالی آنها در سوئد ادامه دارد، افزود: «باید جلوی آن گرفته شود و آنها این کار را نمی‌کنند. همه طرف‌ها باید سوئد را متقاعد کنند تا برای اطمینان بخشیدن به نگرانی‌های ترکیه گام‌های محکمی بردارد».

وزیر خارجه ترکیه پیش از این نیز درباره مخالفت این کشور با درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، گفته بود که نگرانی‌های امنیتی آنکارا نه فقط روی کاغذ، بلکه باید در عمل رعایت شود.

چاووش‌اوغلو: پذیرش پیش‌شرط‌ها برای ترکیه ممکن نیست

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    نه فقطباید از شما حمایت کنند. قوم جنایتکار مهاجر و مهاجم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس