کد خبر 1458310
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
هادی محمدی

جورج بوش اعلام کرد که به‌دلیل شرایط درگیری مسلحانه امریکا و عراق و بر این اساس که منافع ایالات متحده ایجاب می‌کند، بخشی از دارایی‌ها و متملکات عراق در اختیار وزارت خزانه‌ داری امریکا قرار می‌ گیرد.

به گزارش مشرق، هادی محمدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: جورج بوش در دستورالعمل اجرایی ریاستی در ۲۰ مارس ۲۰۰۳ با صراحت اعلام کرد که به‌دلیل شرایط درگیری مسلحانه امریکا و عراق و بر این اساس که منافع ایالات متحده ایجاب می‌کند، بخشی از دارایی‌ها و متملکات عراق مصادره می‌شود و در اختیار وزارت خزانه‌داری امریکا قرار می‌گیرد. این دستور رئیس‌جمهور وقت امریکا تا امروز ادامه دارد و با قراردادهای تکمیلی در دوره مصطفی الکاظمی که تمامی درآمدهای نفتی ماهانه ۶ میلیارد دلاری عراق را در اختیار بانک فدرال امریکا قرار می‌دهد، کامل شده و دولت السودانی برای هزینه‌های کشورش گروگان امریکا قرار دارد.

در قراردادهای جدید که الکاظمی کنار دست‌چین کردن تمامی مقامات ساختارهای امنیتی و نظامی و رسانه‌ای و سیاسی دراختیار امریکا قرار داد، تمامی حواله‌جات بانکی و بین بانکی عراق با نظارت امریکایی‌ها انجام می‌گیرد. دولت السودانی در اولین موضع خود در قبال حضور اشغالگرانه امریکا در عراق تأکید کرد که نیازی به حضور رزمی-نظامی امریکایی‌ها نیست و بخش‌های آموزشی و امور مربوط به تسلیحات با تعریف جدید همکاری و نقاط حضور و کلیه اطلاعات آن‌ها می‌توانند در عراق باشند. این رویکرد دولت عراق موجب شد امریکا با مختل کردن روندهای مالی-بانکی یک شوک قیمت دلار را به بازار عراق وارد کرده و موتور بحران اقتصادی و اجتماعی و احتمالاً در آینده نزدیک، بحران سیاسی را در عراق روشن نماید.

میلیون‌ها دلار برای مؤسسات NGO که همان پیاده‌نظام شورش و تظاهرات اجتماعی هستند، اختصاص یافته و مقتدی صدر پس از ماه‌ها و به آهستگی وارد فعالیت‌های اجتماعی شده و نماز جمعه سراسری راه انداخته است. سفیر امریکا در عراق در همین چندماه تصدی السودانی به نخست‌وزیری عراق، ۱۲ ملاقات با ایشان داشته و بنابه آنچه شنیده شده، درخصوص برکناری مقامات دست‌چین شده در ساختارهای عراق هشدار داده است. همانگونه که در لبنان رئیس بانک مرکزی آن کشور مسئول بحران‌سازی اقتصادی است و در سایه حمایت مطلق امریکا، کسی حق برکناری او را ندارد و این درحالی است که حتی دستگاه‌های قضایی در اروپا، با اتهام اختلاس چندصدمیلیون‌دلاری به‌دنبال محاکمه او هستند. کشورهای هدف امریکا از نگاه گاوچران‌های امریکایی یا باید چپاول کشور و نقض حاکمیت آن را با آغوش باز بپذیرند یا باید ویرانی و نابودی و کشتار و تحریم و سازمان‌های تروریستی امریکاساخت، را تحمل کنند.

قبلاً نیز تشریح شده که مدل مهار و براندازی، فشار و مجبورسازی در ایران، عراق، سوریه و لبنان که فاز جدید آن از سال ۹۸ آغاز شد، ارکان یکسانی دارند و طمع‌ورزی و زورگویی امریکا، انتها و پایانی ندارد. مقامات عالی کشورمان و دستگاه سیاست خارجی و دیگر دستگاه‌های مسئول از هم‌اکنون باید برای رویکردهای بحران‌سازی اقتصادی در ایران و کشورهای مرتبط با ایران چاره‌اندیشی داشته و سیاست‌های متناسب آن را اجرا کنند. این رویکرد امریکایی تأکید دارد که باید سیاست همکاری اقتصادی ایران با همسایگان که توسط دولت آقای رئیسی دنبال می‌شود را به چالش بکشد و در آخرین تلاش خود به چین هشدار داده است از خرید نفت ایران خودداری کند. کسانی که مصطفی الکاظمی را در ایران کارسازی کردند تا در عراق به قدرت برسد و کسانی که ایران را وارد چنبره ضرورت تعامل با امریکا و غرب کرده‌اند باید پاسخگو باشند و نمی‌توانند نسخه‌های ورود بیشتر به باتلاق تارهای عنکبوتی غربی را با هدف گرفتاری‌های بیشتر توجیه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 2
    تموم شد خیلی تاثیر گذار بود
    • هادی IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      1 0
      اتفاقا واقعا تاثیر گذار بود
    • ۰محمد IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      1 0
      دوست عزیز مطمئن هستم که نه اقای محمدی رامیشناسی ونه فهمیدی که چی گفت قبل از اظهارنظربیشتر بخوان
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      2 0
      08:11 آخه امثال توی غربگدا رو چه به خوندن این مطالب؟! برگرد برو پای عنترنشنال بشین که در حد شعور توئه!!
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      0 0
      عراق را بیارید به بازی. غرامت جنگ را بگیرید ازشون.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    1 3
    آقا شما با عراق چیکار دارید که دائم تفسیر میکنید . این دخالت ها در امور داخلی عراقو بس کنید .
    • محمود IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      2 0
      دوست عزیز! شما رد داده ای. برای اینکه اعصابت آرام باشد اصلاً مسائل سیاسی را دنبال نکن چون الفبای کار را بلد نیستی.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    1 0
    عراق 9 برابر ایران در سال گذشته درامد ارزی داشته است. امروز اقتصاد ایران وابسته به دلار آمریکا، چین، روسیه و اروپا است و تا کوچکترین کالاهای اساسی مردم این کشور وابسته به دلار شده است. مدیران و البته بهتر است بگویم ملیجکان چاپلوس دربار برای تقاضای اندک مال یا مقامی تحلیل های آبکی و ارباب پسند می کنند.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 1
    عراق بزرگ ترین صادر کننده نفت است. کافی است نصف تولیدش را در این شرایط جنگ اوکراین متوقف کند، کار اروپا گره خواهد خورد و باید دولت عراق از سلاح نفت علیه آمریکا و اروپا استفاده نماید برای بیرون راندن آمریکا از عراق.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    1 0
    کاش ما هم گروگان بودیم و اقتصاد عراق رو داشتیم ... کافیه به ماشین هایی که سوار میشن و درآمدهای نفتی و آسایش مردم شون نگاه کنید ... تازه همش تو جنگ بودن ولی یک میلیون برابر ایران پیشرفت کردن .... بورس ایران رو بدین دست عراق ....
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 0
    اقتصاد عراق گروگان شماهاست نه امریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس