1

شواهد گویای آن است که تجارت در کریدور شمال - جنوب چراغ خاموش از سوی ایران و روسیه شروع شده اما برای توسعه این کریدور برد - برد احتیاج به سرمایه‌گذاری بیشتر و ایجاد زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۴ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش‌ها به طرح پیگیری حقوقی و قضایی اخبار کذب، چشم‌انداز درآمدها و تحلیل‌هایی درباره بودجه ۱۴۰۲، مسیر آینده برجام و اغتشاشات از دیگری موارد است که در روزنامه‌های امروز مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه سازندگی در شماره امروز خود به نقل از محمد صدر دیپلمات اصلاح‌طلب نوشته است که روسیه ضربه مهلکی به موقعیت بین‌المللی ایران زده است!

صدر گفته است که ایران روابط بین المللی خود را به دو کشور چین و روسیه محدود کرده است در حالی که رفتارهای این دو کشور نشان می دهد نه تنها چندان متحد استراتژیک ایران نیستند بلکه به فکر تأمین منافع خود می باشند. در ارتباط با فروش نفت نیز روسیه به خصوص پس از تحریم از سوی اروپا، سیاست هایی را دنبال می کند که به نوعی رقیب ایران در فروش نفت شده و به دنبال تصاحب برخی از بازارهای نفتی ایران در چین، هند و سایر کشورهاست که این سیاست روسیه نیز با روابط استراتژیکی که برخی مقامات ایران مطرح می کنند به هیچ وجه همخوانی ندارد و نکته جالب اینکه مقامات روسیه تاکنون رسماً بیان نکردند که با ایران متحد استراتژیک هستند!

این دیپلمات اصلاح‌طلب ادامه داده است:

از سوی دیگر روسیه با اقدامات اخیر خود مخصوصاً در قضایای اوکراین و بحث پهپادها ضربه بسیار مهلکی به موقعیت بین المللی ایران زد و باعث شده که روز به روز تحریم ها علیه ایران افزایش پیدا کند این در حالی است که روسیه به لحاظ اقتصادی به هیچ وجه توان جبران این تحریم ها علیه ایران را ندارد. ایران با فروش نفت به چین بخشی از انرژی این کشور را تأمین می کند، اما آقای «شی جین پینگ»، رییس جمهور چین در نشست دوره‌ای شورای حکام خلیج فارس در عربستان، تمامیت ارضی ایران را زیر سوال می برد! و من بسیار متأسفم که از سوی دستگاه دیپلماسی ایران آنگونه که باید و شاید نسبت به این اظهارات رییس جمهور چین عکس العمل نشان داده نشد.

دفاع شیرین عبادی از تجزیه‌طلبی مسالمت‌آمیز! / ایران در سیاست خارجه گرایش روسیه دارد یا آمریکا؟

در حالی ادعای ضربه روسیه به ایران از سوی محمد صدر مطرح شده است که در حال حاضر حجم تجارت در کریدور شمال - جنوب، ایران و روسیه افزایش قابل توجهی یافته است، وطن امروز دراین‌باره نوشته است:

شواهد گویای آن است که تجارت در کریدور شمال - جنوب چراغ خاموش از سوی ایران و روسیه شروع شده اما برای توسعه این کریدور برد - برد احتیاج به سرمایه‌گذاری بیشتر و ایجاد زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است. روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین‌قاره‌ای جدید هستند که از لبه شرقی اروپا تا اقیانوس هند امتداد دارد؛ گذرگاهی به طول ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۸۶۰ مایل) که خارج از دسترس هر گونه مداخله خارجی است. دو کشور میلیاردها دلار برای تسریع تحویل محموله‌ها در امتداد رودخانه‌ها و راه‌آهن‌های متصل به دریای خزر هزینه می‌کنند. داده‌های ردیابی کشتی که توسط بلومبرگ گردآوری شده، نشان می‌دهد ده‌ها کشتی روسی و ایرانی -از جمله برخی که مشمول تحریم‌ها هستند- در حال تردد در این مسیرند. این نمونه‌ای از این است که چگونه رقابت قدرت‌های بزرگ به سرعت در حال تغییر شکل شبکه‌های تجاری در اقتصاد جهانی است که به نظر می‌رسد در حال تقسیم شدن به بلوک‌های رقیب است. روسیه و ایران، تحت فشار شدید تحریم‌ها، به سمت یکدیگر می‌چرخند و هر دو به سمت شرق نگاه می‌کنند.

دفاع شیرین عبادی از تجزیه‌طلبی مسالمت‌آمیز! / ایران در سیاست خارجه گرایش روسیه دارد یا آمریکا؟

ادعای گردش به شرق از سوی برخی جریان‌های سیاسی در حالی مطرح شده است که دو روز قبل بایدن در حمایت از اغتشاشات در ایران مرگ برجام را اعلام کرد؛ در مارس ۲۰۰۷، ژنرال آمریکایی وسلی کلارک، فرمانده سابق نیروهای پیمان ناتو در اروپا خبر داد که آمریکایی‌ها طرحی دارند که بر اساس آن ۷ کشور از جمله ایران در خط تجزیه قرار گرفته‌اند، اگر هدف از گرایش به شرق این بوده که ایران را از خطری که ژنرال وسلی کلارک درباره آن صحبت می کرد و تبدیل شدن به افغانستان و عراق و سوریه و لیبی و سودانی دیگر مانع شود، در آنصورت هرگونه تعلل و تزلزل در این عرصه اشتباهی استراتژیک است، واقعیت صحنه بین المللی آن است که تهران نه تابع مسکو و پکن است و نه شیفته واشنگتن و لندن، آن چیزی که گردش جمهوری اسلامی ایران را مشخص می‌کند توجه به مصالح ملی و جهان اسلام، خطوط قرمز امنیتی و استقلال آن است؛ این اصل اساسی برای همه چپ‌ها و لیبرال‌ها غیر قابل درک است.

روزنامه آرمان ملی چون روزهای گذشته به مسئله برجام پرداخته و می‌نویسد:

در شرایطی که توافق برجام در نوعی بلاتکلیفی قرار دارد و هنوز مشخص نیست که آینده این توافق چه خواهد شد و آیا قرار است این توافق احیا شود یا با فروپاشی آن کشورهای عضو زیست بدون برجام را در جهان تجربه کنند؛ صحبت‌های مختلفی به گوش می‌رسد که بسیاری از آنها از امیدواری برای احیای توافق خبر می‌دهند. هر چند که برخی اظهار نظرهای غربی‌ها نیز نشان می‌دهد که آنها احیای برجام را تحت شرایطی می‌خواهند و دیگر بازگشت صرف به سال ۲۰۱۵ رضایت آنها را به عمل نمی‌آورد.

در ادامه این گزارش آمده است:

با این حال از مجموع نظرات و اظهارات می‌توان اینگونه برداشت کرد که نوعی عزم راسخ از سوی طرفین برای احیای برجام لازم است که با وجود اختلافات و نوع رویکردهای مختلف نسبت به برجام به سمت توافق حرکت کنند. چرا که چه به جهت صلح و امنیت بین‌المللی و چه به جهت منافع اقتصادی احیای برجام امری ضروری می‌نماید. با این حال هستند برخی غربی‌هایی که مطرح می‌کنند ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند و باید جلوی آن را گرفت. در حالی که مقامات کشورمان بارها چنین امری را از اساس تکذیب کرده‌اند. حال باید دید با چنین رویکردهایی چه آینده‌ای در انتظار برجام خواهد بود.

دفاع شیرین عبادی از تجزیه‌طلبی مسالمت‌آمیز! / ایران در سیاست خارجه گرایش روسیه دارد یا آمریکا؟

چشم‌انداز درآمدها

روزنامه اعتماد در شماره امروز به لایحه بودجه سال آینده توسط دولت پرداخته و نوشته است:

امروز به واسطه تحریم‌ها درآمدهای نفتی کشور محدود شده و از سوی دیگر موضوع درآمدهای گمرکی و عوارض‌ها مطرح است که مسلما با ممنوعیت‌های موجود فشار بر مالیات بر کسب و کارها و شرکت‌ها بیشتر خواهد شد که اثرات منفی بر رکود اقتصادی به دنبال دارد.
امام‌وردی تصریح کرد: با توجه به اینکه ساختار دولتی تغییر نکرده و کوچک هم نشده است و همچنان برای سال ۱۴۰۲ تورم‌های بالا و بیش از ۵۰ درصد پیش بینی می‌شود طبیعی است که هزینه‌های جاری و بودجه عمومی و عملیاتی دولت هم با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه خواهد شد و در حالی که هزینه‌ها رو به رشد است اما متاسفانه چشم‌انداز روشنی از بخش درآمدی وجود ندارد و نه در بخش فروش نفت توفیقی حاصل شده و نه درآمدهای مالیاتی به دلیل رکود موجود محقق خواهد شد.

دفاع شیرین عبادی از تجزیه‌طلبی مسالمت‌آمیز! / ایران در سیاست خارجه گرایش روسیه دارد یا آمریکا؟

روزنامه ایران اما روایتی دیگر از بودجه سال اینده داشته و می‌نویسد:

درزمانی که این لایحه در هیأت دولت درحال بررسی بود، برخی از مسئولان دولتی جزئیاتی از بودجه ۱۴۰۲ ارائه دادند. جزئیاتی که نشان از ویژگی‌های خاص دومین بودجه تدوینی دولت سیزدهم است. درهمین راستا، برای نخستین بار احکام سالانه از احکام دائمی تفکیک شده و این امر بدان معناست که لایحه‌ای که از هیأت دولت به مجلس خواهد رفت در جلوی هر قانون نوشته شده که می‌تواند به قانون تنظیم مقررات صرف رود به عنوان حکم دائمی تا دیگر لازم نباشد هر سال حجم زیادی از احکام تفصیلی به لایحه بودجه الحاق شود. همچنین در راستای شفاف‌سازی بودجه ۱۴۰۲ نیز برای نخستین بار تلاش شده تا بخش قابل توجهی از آنچه تحت عنوان تبصره ۱۴ شناخته می‌شود و بیرون از سقف منابع عمومی دولت بود و به نوعی در درآمدها و هزینه‌ها پنهان شده بود به سقف منابع و مصارف عمومی بودجه اضافه شود به این ترتیب پیگیری و هدفمندی یارانه‌ها دقیق‌تر و شفاف‌تر انجام خواهد شد و رویکرد دیگر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه به درآمدهای پایدار، مولدسازی اموال غیرمولد و ناکارآمد نهادهای دولتی و کسب درآمد و کاهش کسری بودجه از طریق این درآمدهای پایدار بوده است.

دفاع شیرین عبادی از تجزیه‌طلبی مسالمت‌آمیز! / ایران در سیاست خارجه گرایش روسیه دارد یا آمریکا؟

روزنامه کیهان نیز گزارشی اقتصادی از بازار از منتشر کرده و نوشته است:

زمانی که شاخص بورس در سال ۹۹ تا ۲.۱ میلیون واحد رسید، همه تقریبا تاکید داشتند که این شاخص برمی‌گردد. پس از ۱۹ مرداد که بازار منفی شد تا به امروز که ۲.۵ سال گذشته است هنوز شاخص بورس ۲.۱ میلیون را به خود ندیده است. در مورد ارز هم همین موضوع صادق است. شاید امروز ما قیمت ۳۸ و ۳۹ هزار تومان را مشاهده می‌کنیم که البته قیمت غیرواقعی و آزاد ارز است، اما نظیر همان مثال بورس ممکن است قیمت‌ها برگردد و قطعا مردم عادی در این بین زیان می‌بینند.

دفاع شیرین عبادی از تجزیه‌طلبی مسالمت‌آمیز! / ایران در سیاست خارجه گرایش روسیه دارد یا آمریکا؟

وکیل مدافع تجزیه طلبان روی خط آمد

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود به آخرین مواضع شرین عبادی وکیل مدافع گروهک‌های تجزیه طلب پرداخته و نوشته است:

تلاش برای عادی‌سازی و تئوریزه کردن تجزیه‌طلبی اتفاقی است که در جریان آشوب‌های سه ماه اخیر به دفعات رخ داد. به شکل پررنگ در تجمع براندازان در شهر برلین آلمان پرچم‌های گروهک‌های مختلف تجزیه‌طلب بالا رفت و نشان داد برای سرنگونی جمهوری اسلامی حاضرند از خاک ایران هم بگذرند و تمامیت ارضی برایشان موضوعیت ندارد. شیرین عبادی خود را حقوقدان می‌داند و به عنوان فعال صلح و حقوق بشر با رسانه‌های ضدایرانی گفتگو می‌کند. او با همین ژست اخیراً گفت‌وگویی کرده و برای تجزیه‌طلبی هم هویت سیاسی و مدنی قائل شده است. عبادی با «بی اشکال» دانستن اعتقاد به جدا شدن از ایران گفته که «هیچ ایرادی ندارد این‌ها فعالیت کنند، حزب رسمی تشکیل بدهند و صراحتاً بگویند ما می‌خواهیم جدا بشویم و بنا به این دلایل می‌خواهیم جدا بشویم.» او گفته باید این کار را با «تأسیس حزب» و «از طریق مدنی» و «بدون خونریزی و به طریق مسالمت‌آمیز» انجام دهند!

دفاع شیرین عبادی از تجزیه‌طلبی مسالمت‌آمیز! / ایران در سیاست خارجه گرایش روسیه دارد یا آمریکا؟

جوان در ادامه این خبر نوشته است:

ر حقوق بین‌الملل، «اصل تعیین سرنوشت» شامل «حق» تجزیه یا جدایی بخشی از خاک یک کشور - بر خلاف اصل حاکمیت و تمامیت ارضی آن - نمی‌شود. در حقوق بین‌الملل، حق تعیین سرنوشت اساساً در چارچوب حق رهایی از «استعمار» و سرکوب «خارجی» به رسمیت شناخته شده است. پس اینکه خانم عبادی پیشاپیش این «حق» را به گروه‌های تجزیه‌طلب اعطا کرده، این ذهنیت را تداعی می‌کند که ایشان ایران را «استعمارگر» یا «اِشغالگر» بخشی از سرزمین‌های مورد نظر - مثلاً اِشغالگر استان آذربایجان - می‌داند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 37
    هههه. درسته که رشد روابط ایران و روسیه تفاله های غرگدا (بخصوص روزنامه چی های بیسواد و درجه 3 افسادطلب) رو به تکاپو انداخته که مثلا با انتشار مقالات 2زاری جلوی این روابط رو بگیرن ولی این طفلک های درجه 3 با اون مغز علیل شون تشخیص نمیدن که نباید اینقدر «رو و گل درشت» عکس العمل نشون بدن. خوب بدبخت های مفلوک همه شماهارو بعنوان پادوهای غرب می شناسن. اقلا" 2زار آبرو برای خودتون باقی بگذارین. پلیدتر از کلوخ استنجا بودن براتون افتخاره؟!
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 0
      پادو غرب میشناسن ینی چی؟
    • AT ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      چقدر زود سعید محمد تبلیغات نامزدی انتخابات ۳ سال آینده را کلید زد . از همین حالا شروع کرد .خوب ستاد انتخابات خودت را هم معرفی میکردی .لیست دولت و وزیر وزرای خودت را هم بده دیر میشه ها یا گذاشتی شب انتخابات معرفی کنی. رنگ دولتت را بگذار ارغوانی .قشنگ. میشه
  • نه شرقی نه غربی IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    5 33
    حدودا 15 سال پیش یک دوستی ازم پرسید که بنظرت این رویه مذاکره با اروپا چی می شه ؟ بهش گفتم قطعا نتیجه نمی ده که شرایط کشور را بحرانی می کنه پرسید از کجا مطمئنی ؟ چرا بحرانی ؟ گفتم مطئنم به دلایل تاریخی و نژادپرستی این ها و خوی سلطه ایی که تو DNA این ها رفته و بحرانی می شه چون با جاسوسی اقتصادی جلو می آن و از درون به بیرون سازمان دور زدن تحریم های ما می رسند که طی چند دهه پخته شده و بعد زمان ما را هم می سوزانند تمام استراتژی های کلان کشورداری ما را هم بهم می ریزند گفت اگر گرفت چی ؟ گفتم محاله اما 1 درصد هم غرب دچار تحول یکهویی شده باشد برای ما خیره و خب تحریم ها کنار می ره ما می توانیم هم به سمت کسب استقلال حرکت کنیم هم با غرب روابط جدی داشته باشیم اما این 2 با هم جمع نمی شود ! بهش گفتم برجام فقط 1 خوبی برای ما دارد اونم اینکه دهن این هایی که همه سال های قبل می گفتند چرا به سمت غرب نمی روید بسته می شود این ها می فهمند واقعیت غرب چیه ببینند که سمت غرب رفتیم و غرب طبق واقعیات تاریخی خود رفتار کرد و تا توانست جفتک زد تا بفهمند هسته ایی بهانس این ها به چیزی جز اطاعت محض ایران در همه امور رضایت نمی دن امروز این پیام را می نویسم به این امید که آن آقا بخواند که اشتباه کردم غربگرا همیشه غربگراس ساعت قبل از غرب لگد خورده باشد الان می دوئه به سمت غرب بس که شیفته غرب هستند چرا که این ها عاشق غربن و عاشق هیچوقت عیب معشوق نمی بیند من فکر می کردم کشور 1 دهه از غرب رگباری لگد بخورد چند دهه هم عقب بیفته ازش یک نتیجه ایی در می آد که بله غرب اصلا ما را داخل آدمیزاد حساب نمی کند به برد 10 به 1 هم راضی نمی شه کلشو می خواد برد باخت و زیرمجموعه می خواد باز امروز می بینیم که یکسری خواص تا اسم غرب می آد اصلا حالی به حالی می شن دقیقا لغت شرق گدا را هم همین ها اختراع کردند چون وابستگی ذهنی قلبی به غرب دارند مخشون هم اینجوری کار می کنه که وابستگی یک نیاز و واقعیت است پس اگر مثل ما غربگرا نیستند پس شرق گرا هستند !
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 1
      فرق ما با ۲۰۰ تا کشور دیگه چیه
    • US ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 2
      اشتباه میکنی عزیزم کارتون تمومه وعمرتون به سر رسیده
  • دختر تورک IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    15 17
    نمیدونستم شیرین عبادی اینقدر آدم منطقی و درستی باشه ، نوش جونش جایزه ی نوبل صلحی که گرفته 👏👏👏
  • عماد FR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    20 24
    خانم عبادی / خری در کاهدان افتاد ناگاه / نگویم وای بر خر وای بر کاه /
  • DE ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    10 2
    فقط شیرین عبادی نیست که از تجزیه طلبی دفاع میکنه. سایر اپوزیسیون از بالا گرفته تا پایین پایین با ایران دشمن شده اند و با تجزیه ایران موافقند . درست مثل اعضا و هواداران سازمان منافقین که در ابتدا با نیت خوب وارد این فرقه شدند ولی آهسته آهسته به دشمن ایران تبدیل شدند ، اکثریت بزرگی از این اپوزیسیون زن زندگی آزادی هم دشمن تمامیت ایران هستند .
  • سید فروزان CH ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 1
    آنقدر که اصلاح طلبان غصه مرگ برجام را دارند ،غربیها ندارند ، امثال محمد صدر دیپلمات سابق ، گویا در دوران کار خود تنها به فکر منافع غربیها بودند و‌دوره آن را دیدند تا منافع ایران ، این اشخاص کماکان حقوق و‌مزایا از بیت المال دریافت و تمام هدفشان نوکری غرب آقای سعید محمد را هم انتظار نداشتیم که با بک روزنامه غربکدا مصاحبه کند نا عکس و تیترش بسود روی صفحه اول یک روزنامه زنجیرهای ,شخصیت و دانایی ایشان بسیار بالاتر از این بوده و هست
  • سلام IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 3
    زنده باد پوتین، مرگ بر غرب گدا
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    10 3
    شیرین عبادی این توصیه را به زلنسکی کند تا صلح و ثبات جهانی برقرار شود. بالای ۹۰ درصد مردم جنوب و شرق اوکراین پیوستن به روسیه را میخواهند. حتی اکثر جمعیت مردم کیف پایتخت اوکراین دوست دارند بخشی از روسیه باشند.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      7 1
      انتخابات شرق اوکراین اکر قبل از حمله و زیر نطر سازمان ملل بود معتبر بود . روسیه نزاشت عملا رای گیری مستقل انجام بشه و کار رو خراب کرد چون واقعا همچنین موصوعی نبود . بعلاوه اینکه روسیه الحاق انجام داد و این شک رو ایجاد میکنه که ،جدایی طلبی شرق اوکراین توطیه بوده .
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 1
    برای تجزیه کشورها قوانین رسمی وجود دارد. چند سال پیش کاتالونیا از اسپانیا اعلام استقلال کرد ولی پلیس اسپانیا مسئولان محلی را که با رای مردم انتخاب شده بودند دستگیر و روانه زندان کرد
  • IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 3
    این شیرین عبادی چرا رفراندوم ۹۸ درصد مردم ایران در رای به جمهوری اسلامی را نمی پذیرد. جایی که رای اکثریت با لیبرالیسم در تضاد باشد او دشمن رای مردم می شود
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 2
      اون مال نیم قرن‌پیشه
    • شیوا IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 1
      اون 98 درصد که رای دادن
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 2
      الان زیر خاکن یا دارو الزایمر دارن میگیرن
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    8 1
    حیات این شیرین عبادی در توجه دولت های دشمن ایران هست. اگر یک لحظه توجه را از او بردارند و پوشش رسانه ای از صحبت هایش نکنند برای همیشه تمام می شود
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    6 0
    غربی با اعطای جایزه به شیرین عبادی سعی در اعتبار بخشی به تفکرات بی اساس او داشتند چند سال پیش هم به اشرف غنی لقب دومین مغز متفکر جهان داد نشریه فارین پلیسی و موجب شد این آقا بشه رئیس جمهور افغانستان و چنین اتفاقاتی توی اون کشور بیفته
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 0
    شیرین عبادی در جریان این اغتشاشات سعی کرد قتل پلیس را مشروع جلوه بده و دستش به خون ۱۰۰ نفر پلیس آلوده است، از کشورهای جهان تقاضای قطع رابطه با ایران و خارجدکردن سفرا کرد و اخیرا هم از اغتشاشگران خواسته پول هایشان را از بانک بیرون بکشند! حالا هم با حمایت از تجزیه ایران حتی دست منافقین را هم در وطن فروشی از پشت بست
  • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    7 1
    یه جایزه بهش دادن چقدر ارزون وطنشو فروخت
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 1
    از حسین فهمیده که جانشو برای اسلام فدا کرد رسیدیم به شیرین عبادی که همه چیز را برای یه لحظه نگاه دشمن به او فدا کرد
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 6
      قصه بوده
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 0
    آن هایی که فکر می کنند با از بین بردن صنعت هسته ای و موشکی و سکولاریزه کردن و به رسمیت شناختن ارزش های لیبرال در ایران تحریم لغو میشود ببینند تا کجاها باید با غرب مذاکره کرد. حق تعیین سرنوشت و تجزیه ایران موضوع مذاکره بعدی غرب با مقامات حاکم بر ایران خواهد بود. صربستان حتی مسئولان همجنس باز گذاشته ولی باز هم غرب میخواد کوزوو را ازش جدا کنه
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      دقیقا
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    9 0
    خوشحالم که شیرین عبادی تا این اندازه عمر کرد تا چهرش برای مردم نشون داده بشه
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    6 0
    شیرین عقل
  • سید IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 0
    نگرانی اصلاح طلبان چی چی آور از توسعه روابط ایران با چین و روسیه و هند ناشی از به حاشیه رفتن برجام شان است که به یانکی ها تعهد داده بودند در قبال امتیازاتی که برای نحله شان گرفته اند این قرارداد ننگین را یک جانبه از سوی ایران حفظ و اجرا کنند که با سیاست جدید دولت آقای رئیسی آن را در شرف نابودی می بینند و شرمندگی در مقابل کدخدا !
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    مسالمت امیز ، مثل لوهانسک و دونسک .اوکراین زیر بارش نرفت و روسبه بهش حمله کرد .
  • US ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 0
    از شنيدن نام امثال شيرين عبادى كه پس مانده هاى ملكه اعتقادى ها و پرى بلنده ها فواحش دروازه قزوين زمان كودتاى ٢٨ مرداد هستند راستى حالم بهم ميخورد . من خود داراى گواهينامه وكالت در آمريكا دارم.و شايد ندانيد كه براىورود بدانشكده حقوق حتما پايان نامه ليساس نياز است ولى در ايران ورود بدانشكده حقوق فقط با گذراندن ديپلوم دبيرستان است . اين زنده بيسواد كه خود را حقوقدان ميداند حرف بسيار ياوه و براى خودش نيز نيز جز خود بزرگ بينى چيزى نيست. اين زن بيسواد خود را پيشكسوت انقلاب فواحشيون ميداند كه بشخصيت فاحشگى اش هم ميخورد
  • US ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 0
    از شنيدن نام امثال شيرين عبادى كه پس مانده هاى ملكه اعتقادى ها و پرى بلنده ها فواحش دروازه قزوين زمان كودتاى ٢٨ مرداد هستند راستى حالم بهم ميخورد . من خود داراى گواهينامه وكالت در آمريكا دارم.و شايد ندانيد كه براىورود بدانشكده حقوق حتما پايان نامه ليساس نياز است ولى در ايران ورود بدانشكده حقوق فقط با گذراندن ديپلوم دبيرستان است . اين زنده بيسواد كه خود را حقوقدان ميداند حرف بسيار ياوه و براى خودش نيز نيز جز خود بزرگ بينى چيزى نيست. اين زن بيسواد خود را پيشكسوت انقلاب فواحشيون ميداند كه بشخصيت فاحشگى اش هم ميخورد
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 0
    مگر مکرون کسی است که بتواند ایران را از تحولات منطقه غرب آسیا حذف کند آمریکا با تمام امکاناتش نتوانست و خودش در حال حذف شدن است یقین بدانید ی الف بچه به نام مکرون هیچ غلطی نمی تونه بکنه همین مکرون مگر توانست در لبنان دخالت کند حزب الله چنان مکرون را از لبنان که یک زمان حیات خلوط فرانسه بود حذف کرد که خودش هم باورش نمی شد
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    مثل طلاق . اصولا مشکلی نداره . وقتی توافق و رصایتی نباشهو منجر به جنگ و دعوا باشه کار درستی هست . نه زن و شوهر اسیب میبینن نه بچه هاشون .
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 6
    ایران عملا از تجزیه مسالمت آمیز یا مشروع حمایت کرده
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    بله برنامه هفتم آماده شد، ولی با یک ماست مالی تمام عیار آن هم با ممیزی نیروهای غربگرای سازمان برنامه و بودجه که به یمن بذل و بخشش دولت انقلابی! همچنان در راس امور این سازمان هستند (مشاوران و معاونان و مدیران کل و کارشناسان و...). برنامه ای که ظرف کمتر از یک ماه تدوین و تظیم شود، فقط فرمالیته‌ای است برای رفع تکلیف. در حالی که برای رسیدن به احکام موثر و قابل توجه، حداقل یکسال وقت لازم است تا کمیسیون‌های مختلف تشکیل شوند و با همفکری به یک برنامه خوب برسند.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    7 2
    مرگ بر شیرین عبادی
  • یک ایرانی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    نگران گرونی و فقر باشید
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 8
    با رای گیری همه کار میشه کرد .
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 4
      اصلش همون دلاره ، که الان روز به روز میره بالا . شعار که کاری نداره ، عملا بگو چیطور ؟
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اجازه. هست. اون مغز پوکتان را. تجزیه. کنیم
  • AT ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 0
    خانم عبادی عقلشا از دست داده !
  • AT ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    دفاع شیرین عبادی از تجزیه‌طلبی مسالمت‌آمیز! /باز که این شیرین بادی اومد حرف بزنه بادش در رفت پنچر شد. از روی باد معده اینقدر حرف زد تا صهیونیستها جایزه بهش دادند عین جایزه مناخن بگین قاتل هزاران نفر از مردم فلسطین .
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    4 0
    دوستان توجه داشته باشند که غالب نظرات غربگرایانه و منفی متعلق به یابوهای پیروفرتوت طویله آلبانی ست....خیلی به عرعرشان توجه نکنید اصلا قابل آدم و پاسخ نیستند
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    خانم عبادی / خری در کاهدان افتاد ناگاه / نگویم وای بر خر وای بر کاه /

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس