1

اصلاح‌طلبان می‌خواهند هم در قدرت باشند و هم اپوزیسیون ساختار سیاسی که این امر ممکن نیست!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۴ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که نیمی از کشور زیر هجوم ریزگردها، ادامه تحصیل بیش از یک‌هزار دانشجوی متقلب، واکنش ها به مواضع اخیر روس ها در قبال جزایر سه گانه و بانک‌ها مالکان خانه‌های خالی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

‌نشست مشترک اخیر روسیه و وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مسکو و بیانیه پایانی آن خبرساز شده و مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است. بسیاری از این روزنامه‌ها بدون توجه به متن بیانیه دست به تحلیل‌های فضایی و عجیب و غریب زده‌اند.

روزنامه آرمان امروز در گزارشی با عنوان «ضربه دوم روسیه به تمامیت ارضی ایران» نوشته است:

اساسا باید پرسید روسیه در تاریخ خودش چه زمانی تمامیت ارضی ایران را به رسمیت شناخته است؟ زمان فتحعلی شاه قاجار و تحمیل معاهدات گلستان و ترکمنچای به دولت ایران؟ یا زمانی که ارتش سرخ استالین پس از اتمام جنگ جهانی دوم حاضر به خروج از تبریز نبود و با حمایت از گروهی تجزیه‌طلب، در پی الحاق آذربایجان ایران به آذربایجان شوروی بود؟ یا زمانی که با رفتارهایی شیطان صفتانه و امضای قرارداد آخال، ترکمنستان را از ایران جدا کرد و فاصله ای عمیق میان ایران و ملت های فراس زبانآسیای میانه ایجاد کرد. در واقع روسیه با امضای بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، نشان داد همان طور که برای تمامیت ارضی اوکراین احترام قائل نبوده و دقیقا به همین دلیل در پی الحاق مناطق شرقی اوکراین به خاک خودش است، برای تمامیت ارضی ایران هم احترامی قائل نیست؛ ولو که فعلا انگیزه ‌ای برای کاستن از تمامیت ارضی ایران نداشته باشد.

احزاب تحریم‌کننده انتخابات سلب مجوز خواهند شد؟ / رئیس غیرقانونی جبهه اصلاحات: من یک آمریکوفیل هستم!

روزنامه شرق نیز در گزارشی مشابه می‌نویسد:

کسانی که به روابط ایران و چین و روسیه اعتقاد دارند درست می‌گویند که این روابط برای ما ضروری و حیاتی است و نباید دراین‌باره در دام غربی‌ها بیفتیم که به روس‌هراسی و چین‌هراسی دامن می‌زنند؛ اما نباید نسبت به رفتار نادرست روس‌ها و چینی‌ها هم سستی و احمال کنیم. هرگونه رفتاری که آنها علیه امنیت ما نشان می‌دهند باید به‌طور جدی به آن واکنش نشان دهیم.

در ادامه این گزارش آمده است:

در روابط بین‌الملل اصلی تحت عنوان رفتار متقابل و متناسب وجود دارد و کشوری که رفتاری انجام دهد، باید در برابر آن رفتاری متقابل و متناسب نشان دهیم. اگر روسیه رفتاری نشان داده، ممکن است عمدا یا سهوا و از سر بی‌اطلاعی بوده باشد. باید اول توضیحات روس‌ها را بشنویم. اینکه این موضوع را بهانه قرار دهیم که کل روابط با روسیه و چین را زیر سؤال ببریم معقول و منطقی نیست». رحیمی‌جهان‌آبادی اضافه کرد: «ما دارای منافع مشترک هستیم و در شرایط تحریم قرار داریم و مجبور به ادامه این روابط با روسیه و چین هستیم اما از طرفی بیش از اینکه حفظ این روابط برای ما ضروری باشد، تمامیت ارضی ما برایمان مهم است و باید در قبال این رفتار آنها واکنش متناسبی نشان دهیم.

احزاب تحریم‌کننده انتخابات سلب مجوز خواهند شد؟ / رئیس غیرقانونی جبهه اصلاحات: من یک آمریکوفیل هستم!

در پیام سرگئی لاوروف آمده است: خوشحالم که به وزرای امور خارجه بحرین، کویت، عمان و پادشاهی عربستان سعودی، وزرای دولت در امور خارجه قطر و امارات متحده عربی و همچنین دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربیِ [حوزه] خلیج، خوشامد می‌گویم، اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب با ترجمه به مطلوب آن را به عبارت موهوم خلیج عربی تغییر داده‌اند تا به نوعی همکاری‌های استراتژیک ایران با جهان منهای آمریکا را زیر سوال ببرند.

احزاب تحریم‌کننده انتخابات سلب مجوز خواهند شد؟ / رئیس غیرقانونی جبهه اصلاحات: من یک آمریکوفیل هستم!

در هشتمین سالمرگ برجام آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در یادداشتی درباره برجام نکاتی را نوشته که بی شباهت به اظهار نظر مقامات آمریکایی درباره ایران نیست!

در بخشی از این یادداشت آمده است:

هنوز هم برای احیای برجام فرصت وجود دارد. ظرفیتی که به گمان من در این شرایط ناامیدی جامعه و تشدید شکاف‌های دولت-ملت، اجماع ملی روی آن وجود دارد. حرف آخر اینکه چه در قالب برجام و چه توافق موقت اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت ارجاع شود، دیگر با یک برجام و دو برجام و چند برجام هم نمی‌توان از این مهلکه جان سالم به در برد. آیا گذشت دو سال از یکدستی حاکمیت و آزمودن همه راه‌های غیر از برجام برای حل مناقشه هسته‌ای ایران و به نتیجه نرسیدن هیچ یک از آنها، حجت و دلیل کافی برای استفاده از ظرفیت برجام در زمان باقیمانده نیست؟

احزاب تحریم‌کننده انتخابات سلب مجوز خواهند شد؟ / رئیس غیرقانونی جبهه اصلاحات: من یک آمریکوفیل هستم!

تاکنون به دفعات به عبرت‌ها و خسارت‌های برجام پرداخته شده است، اما اصرار محض اصلاح‌طلبان تندرو برای پیوند دادن ایران با برجام عجیب وفراتر از یک تحلیل سیاسی است، واقعیت آن است که ارتباط با آمریکا برای اصلاح‌طلبان ساختاری به یک قضیه ناموسی بدل شده است! اظهارات بدون تعارف آذر منصوری یک مفهوم خاص در عصر جنگ سرد داشت با نام آمریکوفیل‌ها، واقعیت آن است که ما در ایران روسوفیل یا چینوفیل نداریم، حتی یک نفر در ایران از سبک زندگی روسی یا چینی تقلید نمی‌کند و علاقه ای هم به یادگیری‌اش ندارد. مطلقا هیچکس در ایران از واژگان روسی یا چینی در سخنش استفاده نمی‌کند. مطلقا هیچکس در ایران لباس چینی یا روسی نمی‌پوشد. اما تا دلتان بخواهد آنگلوفیل و آمریکوفیل داریم که این روزها حتی حاضر نیستند این تعلق خاطر را پنهان کنند! با این تفاوت که در عصر جنگ سرد این اظهار وابستگی در حد جاسوسی برای دولت بیگانه جریمه داشت!

تحریم انتخابات بدون هزینه نیست!

نشست فصلی خانه احزاب، با موضوع انتخابات مجلس در سال جاری، با حضور نمایندگان بیش از۷۳ حزب، روز پنجشنبه در وزارت کشور برگزار شد.

روزنامه هم‌میهن گزارشی از این نشست تهیه کرده و به نقل از منوچهر متکی، رئیس خانه احزاب نوشته است:

انتقاد به عدم مشارکت احزاب در انتخابات و تشویق به عدم مشارکت مردم در انتخابات، موضوع دیگری بود که منوچهر متکی، رئیس خانه احزاب درباره آن صحبت کرد. به اعتقاد او مجوز حزبی که انتخابات را تحریم می‌کند یا مردم را به عدم شرکت در انتخابات فرامی‌خواند، باید از سوی مسئولان مورد تجدیدنظر قرار گیرد. هرچند که او به نبود احزاب در ساختار سیاسی کشور هم اشاره کرد که منجر به بی‌توجهی دولت‌ها به حرف‌های احزاب می‌شود اما برای مقابله با چنین موضوعی راهکاری ارائه نکرد.

احزاب تحریم‌کننده انتخابات سلب مجوز خواهند شد؟ / رئیس غیرقانونی جبهه اصلاحات: من یک آمریکوفیل هستم!

البته آشفتگی اصلاح‌طلبان از این جمله به این دلیل است که می‌خواهند هم در قدرت باشند و هم اپوزیسیون ساختار سیاسی که این امر ممکن نیست و این زیست دوگانه دیگر امروز جوابگوی این جریان سیاسی نیست و باید تکلیف خود را روشن کند. تحریم انتخابات یعنی پاسخ مثبت به اردوکشی خیابانی که انتهای آن هم مشخص است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    12 0
    دول عربی خلیج میشه اونی که شما ترجمه کردی
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      7 1
      اینا هم روشون نمیشه که بگن اولین بار این ترجمه درست رو احمدی نژاد مظلوم در یک مناظره تلویزیونی به صورت کریه کروبی کوببد
    • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      7 1
      آذر سگباز تو هیچ نیستی .
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      5 1
      نوشته : خلیج العربی
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      0 0
      ناشناس 7.35 اگر ذره ای شرف داشتی چشمت هم کار می کرد و عبارت «دول الخلیج العربیه» رو کامل می دیدی . دول جمع دولت هس که کلمه مونث محسوب میشه برای همین هم عبارت العربیه با « ه » تانیث اومده برای همین معنای فارسی اون میشه دولتهای عربی خلیج نه ترجمه اشتباه دولتهای خلیج ع ر ب ی .
    • فرید IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      0 0
      تو شیطانوفیل هستی خانوم کاش آمریکوفیل بودی، افساد طلب ها با انتخاب تو به ریاست رسما پای عهدنامه معامله با شیطان رو امضا کردن
  • ساسان IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    30 4
    خانم منصوری آمریکاییها تو را به عنوان دربان سرویسهاشون هم قبول نمی کنن، آمریکوفیل باشی یا نباشی براشون هیچی نیستی
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      8 2
      لجن تو حلق هرچه غرب زده نوکر صفت است چه آنگلوفیل فرانسوفیل و چه آمریکوفیل
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      5 2
      ولی خدائیش تو کاملا مناسبی فقط نباید خیلی حرف بزنی.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    25 2
    پدرسوخته ها بی پرده می گن مزدور امریکا هستن خخخخ
    • alir IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      4 3
      همانقدر که غرب گرایی بد است روس گرایی نیز زشت و نکوهیده است!
  • بختیاری IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    8 0
    به اشکهای وَندی و لبخند فدریکا جون سوگند کدخداپرستان تا جلب رضایت ارباب و ولی نعمت گور به گور شده خود هرگز نخواهند آسود
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    4 0
    دموکراتها آمریکوخران هستید، فیل مال جمهوریخواهان.
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    1 13
    منم آمریکوفیل هستم
    • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      7 6
      من هم خاک پای سید علی هستم
    • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      7 1
      خب برو آمریکا. ایرانی نباش.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      1 0
      آمریکوفیل نداریم، فقط آمریکوخر هست!!!
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    4 0
    به قول آقای احمدی نژاد عربی موصوف دول است نه خلیج.
  • RU ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    1 0
    بدبختا
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    3 2
    اصلاح طلبان منافقین جدید هستن
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    3 0
    ذات خودشون رو باید نشون بدن .البته آمریکا به اینها ویزا هم نمی دهد
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    4 0
    خانم منصوری چرا اصلاح طلبان به رهبری خوینی ها به سفارت امریکا حمله کردند؟
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      0 0
      چون جهود لندن میخواستن سفارت را ببندن و کاسبان تحریم بشن.
  • TR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    1 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • رستم ایرانی IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    4 0
    آذرجوون خاک فیل هم نیست
  • رضا RU ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 3
    سلب امتیاز ؟! یعنی از یه رفتار مدنی اینقدر نگران و وحشت زده اید
  • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    4 0
    آقای ظریف عکس یادگاری با موگرینی و صد سکه جایزه ی عهد نامه ی نخوانده ی ذلت بار برجام را عشق است. پس دوباره یکبار فایده نداره.
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    5 0
    اشتباه می کنی آذرجون .... تو آمریکو فیل نیستی ... به خودت خوب نگاه کن ... تو در واقع آمریکوخری!
  • حمید IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    2 0
    قابل توجه کاسبان تحریم و نا بخردان ساده لوح،
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    1 0
    رسانه های اصلاح طلب همان رسانه های غربیها هستند با این تفاوت که آنها انگلیسی می نویسند اینها به فارسی ترجمه می کنند حرفهای اصلاح طلبان هم حرفهای ستیزه جویان غربی با جمهوری اسلامی است با این تفاوت که آنها انگلیسی و فرانسوی و آلمانی می گویند اینها حرفهای آنها را ترجمه می کنند و یا می نویسند یا حرف مفت می زنند اینها سربازان واقعی آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی هستند جا دارد که اداره اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات پرونده همه اینها را دسته بندی کرده و در روز موعود برای محاکمه نهایی به دادگاه های انقلاب ارائه دهد که عاقبت اینها شر است و نمی توانند بیش از این تحمل کنند قطعا وارد فتنه بعدی خواهند شد
  • ایرانی با غیرت IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 0
    سرکار خانم شما که اینقدر امریکا را دوست داری چرا داری وقت خودت و وقت سگ ات را تلف میکنی؟
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 1
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید جناب ضرغامی
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 0
    حالا چرا آمریکو فیل!،نمیشد آمریکو بز باشی!؟.
  • نادر IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 0
    بابا حالا تحریم هم بکنید یا نکنید فرقی نمیکنه
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 0
    لاوروف خبیث نمی تونست از عبارت دول عربی خلیج فارس استفاده کنه ؟
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 0
    الان دیگه حکومت جهانی هم آمریکوفیل نیس، کمی دیر رسیدی.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 0
    هر حزبی نیاد تو انتخابات خیانت کرده و هر حزبی حزب دیگر را سرکوب کند
  • علی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    0 0
    اگر ما نباید غربزده باشیم . شرق زده هم نباید باشیم . خطر روسیه از آمریکا بیشتر نباشه کمتر نیست.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    0 0
    اصلاح طلبان فقط یک نقش دارند خدمت به غرب .باکمک ارباب وجوسازی به قدرت میرسند خراب کاری میکنند ازقدرت که میافتند از خرابکاریها چماقی توسر نظام میسازن درهمه حال اپوزوسیون هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس