1

قرار گرفتن اروپا در آستانه سرما زدگی باعث دل شوره شدید اصلاح‌طلبان شده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۱۷ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که انتشار فایل صوتی جدید از ظریف، بازگشت به کارلوس و فرجام برجام در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 سخنان ولادیمیر پوتین در نشست اقتصادی ولادی‌وستاک پیرامون فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در ایران مورد توجه روزنامه‌های مختلف قرار گرفته است:

روزنامه رادیکال هم‌میهن که تمایل دارد با تیترهای تند دیده شود؛ پوتین را عکس روی جلد کرده و نوشته است:

رئیس جمهور روسیه کشورهای اروپایی را به قطع گاز، نفت و زغال سنگ تهدید کرد؛ این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله نیز با عنوان «خواب زمستانی» به تهدیدهای پوتین اشاره کرده و نوشته: این سخنان طبعا باعث خشنودی محافلی در ایران می‌شود که این روزها دل در گروی زمستان دارند. آنها تصویری از مناسبات جهانی جدید پس از جنگ اوکراین تصویر می‌کنند که در آن، دست اروپا زیر سنگ روسیه است، آنها این تصویر را در قابی بزرگ‌تر هم بازنمایی می‌کنند. در این قاب بزرگ‌تر، از «شرق» بلوک قدرت نوینی را به نمایش می‌گذارند که روسیه، چین و قدرت‌ها نوپدیدی را در بر می‌گیرد که ایران از مهم‌ترین و موثرترین آنها است؛ توصیه به تاخیر و تعلیق مذاکرات و امید بستن به زمستان و بحران انرژی اروپا هم که در این روزها از سوی محافل تندروی داخلی تئوریزه و توصیه می‌شود یکی از این بیراهه‌هاست و جز به خواب زمستانی بردن دستگاه دیپلماسی و تصمیم گیرندگان حاصلی ندارد.

افشای یک فایل صوتی جدید: ظریف تحریم‌ها هیچ گاه رفع نمی‌شود!/ وحشت لیبرال‌های ایرانی از یخ زدگی در اروپا

به نظر می‌رسد قرار گرفتن اروپا در آستانه سرما زدگی باعث دل شوره شدید اصلاح‌طلبان شده است، آن‌ها سعی دارند این‌گونه وانمود کنند که اگر ایران نفت به غرب ندهد، برجام نیز به فرجام خود نخواهد رسید!

روزنامه اعتماد ارگان حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی نیز به تحلیل سخنان پوتین پرداخته و نوشته است:

تحریم‌های اروپا بر صادرات نفت روسیه قرار است تا ۵ دسامبر اجرایی شود. هدف این تحریم‌ها کاهش واردات نفت روسیه به کمتر از ۱۰ درصد میزان قبلی است. از دیگر سو، کشورهای عضو گروه هفت متعهد شده‌اند که برای نفت خام روسیه سقف قیمت اعمال کنند، اقدامی که روسیه را از بسیاری از درآمدهای نفتی خود محروم می‌کند. ایالات متحده ماه‌هاست که خواستار اعمال سقف قیمت برای تولیدات نفت روسیه است.

واشنگتن همچنین اعتقاد دارد که تحریم‌های غرب بر محصولات انرژی روسیه سبب افزایش قیمت‌ها شده و به مسکو در تامین هزینه جنگی که به راه انداخته کمک کند. غرب علاوه بر نفت، در حوزه گاز نیز تلاش می‌کند تا جایگزین‌هایی برای گاز روسیه پیدا کند. این مهم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، اما در صورتی که کشورهای غربی این مسیر را ادامه دهند و با تولیدکنندگان اصلی گاز در جهان برای تامین نیازهای خود در میان‌مدت به توافق برسند، کار برای روسیه سخت خواهد شد.

افشای یک فایل صوتی جدید: ظریف تحریم‌ها هیچ گاه رفع نمی‌شود!/ وحشت لیبرال‌های ایرانی از یخ زدگی در اروپا

روزنامه جوان هم  پوتین را عکس یک کرده و با تیتر «سقوط غرب با سقف قیمت» نوشته است:

در شرایطی که غربی‌ها سعی دارند برای تحت فشار قرار دادن روسیه و محروم کردن این کشور از درامدهای انرژی برای فروش نفت و گاز آن سقف تعیین کنند، اما ولادیمیر پوتین نسبت به این اقدام تحریک آمیز هشدار داده و گفته که با اجرایی شدن این طرح عرضه انرژی را به طور کامل قطع خواهد کرد.

جوان در ادامه گزارش خود شرح داده است که؛

درحالی که اروپایی‌ها شش ماه است با بحران انرژی بر سر بحران اوکراین دست و پنجه نرم می‌کنند و از زمستانی که پیش رو است وحشت دارند، اما با این حال امریکا دلش به حال متحدانش نیز نمی‌سوزد و قصد دارد تا طرحی را اجرایی کند که تبعات آن نه تنها اروپا بلکه کل جهان را دربر خواهد گرفت. پس از آنکه کشورهای غربی اعلام کردند که می‌خواهند برای فروش منابع نفت و گاز روسیه سقف تعیین کنند تا خریداران با همان قیمت این منابع را خریداری کنند این اقدام خشم مقامات مسکو را در پی داشته است.

افشای یک فایل صوتی جدید: ظریف تحریم‌ها هیچ گاه رفع نمی‌شود!/ وحشت لیبرال‌های ایرانی از یخ زدگی در اروپا

وطن امروز پوتین را به بهانه سخنان دیروزش در مجمع اقتصادی شرق، عکس یک کرده و با عنوان «دنبال بازار ایران» نوشته است:

در شرایطی که بر اثر تحریم گاز و نفت روسیه، شاهد افزایش سرسام‌آور هزینه انرژی در اروپا و حتی آمریکا- که خود صاحب منابع عظیم گاز و نفت است- هستیم، حالا در روندی باورنکردنی، این پوتین است که به طور یک طرفه همان شیر گاز نیمه‌باز به سوی غرب را می‌بندد تا اروپا حتی قبل از آغاز یکی از سخت‌ترین زمستان‌هایش، حس بازگشت به عصر یخبندان را داشته باشد. در حالی که بحران اقتصادی آشکارا گلوی اروپایی‌ها را می‌فشارد.

در ادامه این گزارش تاکید شده:

 آمریکا نمی‌تواند ناظمی باشد که نظم را بر هم می‌زند. پوتین دیروز در مجمع شرقی اقتصاد بر اساس همین نتیجه‌گیری گفت: منزوی کردن روسیه در وضعیت کنونی غیرممکن است و مسکو به تقویت امنیت در بخش صنایع و اقتصاد خود ادامه می‌دهد. روسیه در ورود به بازارهای ایران و خاورمیانه به دنبال فرصت‌های بیشتر است. لازم نیست اشاره کنیم که چرا پوتین مشخصا نام ایران را در طرف برنده نظم جدید پساآمریکایی ذکر کرده است.

افشای یک فایل صوتی جدید: ظریف تحریم‌ها هیچ گاه رفع نمی‌شود!/ وحشت لیبرال‌های ایرانی از یخ زدگی در اروپا

ظریف آذر ۹۱: همه قطعنامه‌ها حیات ابدی دارند

روزنامه فرهیختگان در شماره امروز خود از انتشار یک فایل صوتی قدیمی از وزیر خارجه دولت روحانی خبر داده است؛ دراین فایل ظریف گفته است که تحریم‌های سازمان ملل هیچ‌گاه رفع نخواهد شد، البته دو سال بعد از این ماجرا وزیر وقت خارجه ادعا کرد که امضای جان کری برای رفع تحریم‌ها کافی است!

فریختگان دراین باره نوشته است: بعد از نخستین مواجهه با اظهارات سال ۹۱ محمدجواد ظریف در کلاس درس، حداقل یک سوال اساسی در ذهن مخاطب شکل ‌می‌گیرد و آن اینکه محمدجواد ظریفی که آذرماه ۹۱ در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه با آن جزئیات از واقعیت‌های نظام بین‌الملل برای شاگردان خود می‌گفت و برای آن شاهدمثال می‌آورد، چطور تیرماه ۹۴ در هتل کوبورگ حاضر به پذیرش تعهداتی شد که ایران درمقابل وعده «لغو تمامی تحریم‌ها» از سوی غرب آنها را پذیرفت.

افشای یک فایل صوتی جدید: ظریف تحریم‌ها هیچ گاه رفع نمی‌شود!/ وحشت لیبرال‌های ایرانی از یخ زدگی در اروپا

در ادامه این گزارش آمده است:

 ظریف که در مقام استادی دانشگاه کنار گذاشته شدن قطعنامه‌های شورای امنیت را غیر ممکن می‌دانست بد نبود این موارد را به رئیس‌جمهور وقت نیز منتقل می‌کرد تا روحانی بتواند با نگاه واقعی‌تری به توافق بنگرد و وعده لغو بالمره تحریم‌ها را ندهد. بعد از امضای توافق روحانی با ادبیاتی پیروزمندانه برای دادن این خبر مقابل دوربین حاضر شده و در یک فضای موهومی نسبت به برجام می‌گوید: «عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا...

امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق توافق برجام، در روز اجرای توافق(دی ماه ۹۴) «تمامی تحریم‌ها»، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم «به‌صورتی که در قطعنامه بوده»، «لغو» خواهد شد. «تمام تحریم‌های اقتصادی» شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها «بالمره(یکباره) لغو خواهد شد» و نه تعلیق.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    74 3
    يا رب شر خائنين رو از سر مملكت كم كن
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      43 4
      تفاله های غربزده!
    • سوخته IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      17 2
      انشاالله مرگ این روح... با تیم همدست خائنش { اعدام }
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      4 2
      تا باد چنین بادا...
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      1 1
      ان شاءالله اصله
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    33 3
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      27 2
      یعنی آگاهانه وعده غیر ممکن دادن که تحریم ها بالمره(یکباره) لغو خواهد شد
  • سید IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    36 6
    بهتر است که ظریف الممالک و مرشدش یعنی حسن بالمرّه برای همیشه صحنه سیاسی ایران را ترک کنند و بیش از این ملت را با یادآوری دوران آن دولت .. آزرده خاطر نکنند!
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      26 5
      اصلا نگو که این اوباش بهتر و داناتر و فهیم تر از خودشون در عالم نمی بینند
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    28 10
    اسلاحتلب ها نگران ارباب غربی شدن خخخ
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      18 2
      کاش نگران بودند که کم مانده جان ...شأن در بیاد
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    16 7
    پس انشالله. کمر همتون بشکنه. که انروز کذائی وعده باالمره میدادید انروز ریختن صهیونیستها. به دریا اسانتر بود ، الان همزیاد مساله بغرنجی نیست .. بازم جاشون تو دریاست
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    21 4
    این فایلهای صوتی که مثلاً افشا می شوند فقط ثابت می کنند که غربگدایان کاسبان اصلی تحریم هستند و تمام این مدت دانسته از بابت رفع نشدن تحریم ها به مردم دروغ می گفتند تا در قدرت بمانند
    • حمیدرضا IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      11 2
      احسنت
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      3 19
      تو مى فهمى كاسب تحريم يعنى چه ؟! كاسبان تحريم مخالف برجام و مخالف مذاكره اند ! باش تا صبح دولت تون بدمد !
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      2 1
      کاسب تحریم کسانی هستن که در لیست تحریم نیستن. درکش خیلی سخته؟
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    12 0
    اروپایی ها با شروع اتحادیه کذایی یخ زده شدند و مربوط به زمستان امسال نیست و فقط بصورت فیزیکی هم قندیل خواهند بست و مردم برای گرم شدن مجبور خواهند بود چنان خیابانهای اروپا را کرم کنند تا از بند است ت آمریکا خلاص بشند البته کمی!!!!! هزینه برای رهبران سیاسی این اتحادیه خواهد داشت و آن هم تغییر بنیادین سیاسی در این کشورها خواهد بود!!!!!! وقتی از ابزار مالی و تحریم و کمک به نظامی گری آمریکا رفتار میکنند بایستی مناظر چنین وقایعی نیز می‌بودند. اروپا با حمایت کردن از آمریکا مرتکب جنایات بسیاری شد و امروز مردم کل زمین علیه انان هستند
  • محمد IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    15 1
    ماجرای زریف دقیقا مثل ماجرای وزیری است که گاهی در مدح و گاهی در مذمت گوجه فرنگی بر حسب شرایط سخن می گوید.
  • ایرانی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    12 0
    ضعیف الممالک در هر مذاکره ای بوده اولش جوری بَزک شده که انگار فتح الفتوح تاریخ را برایمان رقم زده اند ولی خیلی زود معلوم شده جز خسارت محض نبوده! کافیه به مذاکرات ایران و عراق بعد از جنگ که بدون تعیین و اخذهیچ غرامتی بسته شد،مذاکرات سعد آباد با اروپائیها که فقط باعث تعلیق صنعت هسته ای شد بدون هیچ دستاوردی و... و این آخری هم که دیگه شاهکار مدعی مجتهد دیپلماسی بود که هیچ فرد آگاهی آنرا جز خیانت نمی بیند!!!
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    12 1
    قابل توجه جناب نکره وزیر خارجه سابق جاسوس، دشمن شهید قاسم سلیمانی و همدم حسن فوضول بردن جهنم گفت هیزمش کم است راستی داغ اجرای برجام خرجام fatf بردل همگی تون ماند
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      4 0
      میدونسته و اینجوری با سرنوشت کشور بازی کرده؟ میدونسته و دستاوردهای کشور رو به فنا داده؟
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 0
    درست میگویند
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 5
    فرقی ندارید
  • امیر IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    7 0
    ممد جوالدوز . انشاءالله غم اولا باشه . مامان حسنی بدرک واصل شد . انشاءالله خداوند بهت آنقدر عمر بده تا از زیر محاکمه علنی در پیشگاه خداوند قادر و مردم قسر در نری .
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 0
      ان شاءالله اصله
  • حسين DE ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    10 1
    اروپا سرد بشه اصلاح طلبان و ليبرالها در ايران قنديل ميبندند
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    12 0
    پس سکه ها رو برگردون ظریف....
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    11 1
    اصلاح طلب یعنی عقب ماندگی !!
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      6 0
      مرگ بر منافقان
  • حسين DE ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    13 1
    جواد نيويوركى اصلا" نميدونست فرق لغو و تعليق چى هست شد وزير امور خارجه و بعد از مذاكرات برجام گفت امضاى جان كرى تضمينه.
  • نادر FR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    3 3
    یک سوال اساسی همیشه تو ذهنم بوده و هست! بالفرض که اروپا یخ بزند خب به درک ولی میشه بفرمائید ما که خودمون تو زمستان از ترکمنستان گاز وارد می کنیم چطور می تونیم به اروپا کمک کنیم؟!
  • حسین IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    7 0
    خب نگران یخمک شدن توله هاشون توی اروپا هستند
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    11 1
    آقای ظریف تو که می دانستی تحریم ها لغو نمی شوند مرض داشتی رفتی مذاکره کردی خوب می گفتی همه پولهایی که خرجت کردند یکجا می گرفتی اما هسته ای را تعطیل نمی کردی خیانت تا کجا
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    8 2
    ظریف با ظرافت کامل و دروغگیی بی حد و اندازه برجام و به نظام تحمیل کرد
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    6 0
    تمامی تحریمها بالمره رفع میشود را چه کسی هی تکرار میکرد؟
  • FR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    10 1
    دوستان : مصلحت دیگر اصلا مصلحت نیست ! ای ایرانیان ، با هم باید محاکمه مسئولان برجام، خائنان و جاسوسان را خواهان باشیم !
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 1
    مرگ بر روزنامه منافق کمونیست گرا
  • GB ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    6 2
    ظریف باید هرچه زودتر به یک سیرک منتقل شود.
  • IT ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    6 0
    قرار گرفتن اروپا در آستانه سرما زدگی باعث دل شوره شدید اصلاح‌طلبان شده است.
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    6 1
    در ایندگان بالاخره برجام روحانی هم در زمره یکی از ننگ آور ترین معاهده های تاریخی ایران قرار خواهد گرفت و نسل های اینده همانطور طعم تلخ ترکمانچای را حس خواهند کرد از برجام هم همانقدر تلخی حس خواهند کرد و مسبب اصلی تحمیل برجام را حسن روحانی علی لاریجانی و جواد ظریف خواهند دانست که این برای ایرانیان جز ازردگی همیشگی هیچ خاصیتی دیگری نداشته است .
  • US ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 1
    به زودی یه بازی موبایل میسازم درباره عاشقان تحریم که مخالف برجام هستند که خیلی ساده ماجرا رو بگه
  • DK ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 0
    متاسفم برای ظریف
  • حسين DE ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    8 1
    آيا با اين اظهارات جواد نيويوركى وى نبايد بازداشت و محاكمه و مجازات شود؟ اعتراف به خيانت از اين آشكارتر ؟ جواد نيويوركى و حسن اسكاتلندى و عباس بغدادى هر سه بايد به اتهام خيانت و وطنفروشى و فريب ملت بزرگ ايران در بربر دادگاه بايستند محاكمه و مجازات شوند،اين حداقل خواسته ملت ايران است.
    • . IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 2
      بعد کی میخواد محاکمه کنه؟؟؟
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 3
    تعریف لیبرالیسم در نفع منافع ملی در جهت رشد متعادل و علمی اقتصادی کشوشون خلاصه میشه و خروج سیاست از فرهنگ و اقتصاد انهایی که شما میگوید شاید نوعی تفکر دیگر را دنبال میکنند بگزریم اینها همه علم می خواهد و متخصص رده بالا اگر بخواهیم کشکی نسخه بپیچیم همه در عذاب هستیم.انهایی که میگویند با آمریکا مذاکره مستقیم نداشته باشیم چه راهکاری برای خارج کردن وضعیت ایران از بحران بین المللی دارند بازهم صلاح ممکلت خویش خسروان دانند اما برادر جان از همان میترسی که سرت می اید
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    3 0
    حالا فعلا غربیها واروپائیها تحریم هستند ودارند به ایران التماس میکنند(خاک تمام عالم برسرت ظریف نجومیبگیر دلاری)
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 0
    خائن بودن ظریف معلوم شده چرا اعدامش نمی کنند؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس