کد خبر 1432814
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
قرص

اوایل آبان که خبری از شیوع و همه‌گیری آنفلوانزا به گوش رسید به ناگاه کمبود آنتی‌بیوتیک هم در گوشه گوشه شهرها و مناطق مختلف به عنوان یک مشکل جدی از سوی مردم و مسئولان مطرح شد.

به گزارش مشرق، برخی کارشناسان دارویی بخشی از دلایل کمبود آنتی‌بیوتیک را به دلیل کاهش تولید داروی آنتی‌بیوتیک در دو ماه گذشته در کشور و همزمانی با شیوع آنفلوانزا می‌دانند زیرا همه‌گیری آنفلوانزا و کاهش تولید داروی آنتی‌بیوتیک به طور همزمان چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای اول پس از کمبود داروی آنتی‌بیوتیک اظهار داشت: با توجه به اینکه همه‌گیری آنفلوآنزا به طور غیرقابل پیش‌بینی در اواسط مهر با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شده به دلیل افزایش بیماران مبتلا، کمبود آنتی‌بیوتیک هم احساس شد.

به صورت فوریتی تامین و توزیع آنتی‌بیوتیک از اوایل آبان آغاز شده و به میزان کافی در دسترس مردم است اما باید راهنمای تجویز منطقی دارو در کشور تدوین شود و پزشک براساس این راهنما به بیمار داروی مورد نیاز را تجویز کند.

وی استاندارد تجویز دارو در نسخ را ۱.۵ قلم در دنیا دانست و گفت: اما در کشور ما چهار قلم در نسخ تجویز می‌شود و این موضوع مصرف دارو را بالا می‌برد.

تخلف دو شرکت داروسازی با کاهش تولید آنتی‌بیوتیک با هدف سود بیشتر

اینکه علت کمبود آنتی‌بیوتیک منطقی نبودن تجویز دارو و مصرف بالای آن توسط مردم است یا نه، نیز مورد مناقشه بود تا اینکه دوباره وزیر بهداشت این موضوع را با پرده برداشتن از تخلف دو شرکت بزرگ داروساز در تولید آنتی‌بیوتیک مورد نیاز کشور فاش کرد و گفت: این شرکت‌ها برای سود بیشتر تولید را کاهش دادند اما پس از احراز تخلف، ملزم شدند به‌ صورت سه شیفت کمبود اقلام دارویی را جبران کنند.

پرده برداشتن از تخلف دو شرکت بزرگ داروساز در تولید آنتی‌بیوتیک مورد نیاز کشور

عین‌اللهی درباره کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها اظهار داشت: سازمان غذا و دارو آمار نیاز آنتی‌بیوتیک کشور را اردیبهشت ماه به شرکت‌های دارویی ارائه کرده مواد اولیه موجود بوده و این شرکت‌ها باید در زمان مناسب داروی مورد نیاز را تولید می‌کردند اما متأسفانه دو شرکت دارویی در ارائه اظهارات تخلف کرده و تولید را به بهانه سود بیشتر، در شهریور کاهش داده‌اند.

به هر حال کمبود داروی آنتی‌بیوتیک در شرایطی که شمار مراجعان به مراکز درمانی به دلیل ابتلا به آنفلوانزا در کشور ۴۰ درصد افزایش یافته می‌تواند برای بسیاری از افراد نیازمند این دارو مشکل‌ساز باشد و چاره‌اندیشی برای حل کمبود این دارو در کشور در دست وزارت بهداشت و دیگر نهادهای متولی است.

اگرچه برای جبران کمبود این دارو تاکنون اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست زیرا تا زمانی که مردم نیازمند به این داروها نتوانند برای درمان بیماری خود به راحتی به این داروها البته با تجویز پزشک دسترسی نداشته باشند، نمی‌توان مهر تایید بر حل این مشکل زد، بنابراین تولید به میزان نیاز و در دسترس مردم بودن با تجویز منطقی پزشک خواسته و مطالبه مردم و بیماران نیازمند به آنتی‌بیوتیک است.

ضرورت جبران کمبود آنتی‌بیوتیک در شرایط همه‌گیری آنفلوانزا

در کش و قوس‌های پیش آمده برای تولید آنتی‌بیوتیک، این روزها آنفلوانزا هم خودنمایی کرده و شاید اگر شیوع این بیماری در کشور به صورت همه‌گیری شایع نمی‌شد این تخلفات و اقدامات نادرست برخی از شرکت‌های داروسازی در کاهش تولید آنتی‌بیوتیک نمایان نمی‌شد.

اکنون که آنفلوانزا با سرعت بالا در حال انتشار است مصرف آنتی‌بیوتیک در بین مردم هم روند افزایش داشته که به همین منظور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال احمر برای جبران کمبود آنتی‌بیوتیک در شرایط همه‌گیری آنفلوانزا برنامه‌ریزی کرده تا این مشکل بزودی حل شود.

 براساس آمارهای موجود روزانه حدود ۳۰ هزار نفر به کلینیک‌های سرپایی در کشور به دلیل ابتلا به آنفلوانزا مراجعه کرده که حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر از آنها بستری می‌شوند و این افراد در چنین شرایطی نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک دارند اما در شرایط کنونی شاید برخی مناقشه‌ها موجود در تامین این دارو برای سلامتی این افراد نیز مشکل‌زا باشد.

طبق آمارهای موجود موارد ابتلا به آنفلوانزا به دلیل روند همه‌گیری این ویروس در کشور ۴۰ درصد افزایش یافته و ۵۰ درصد سرماخوردگی‌های شدید، ابتلا به آنفلوآنزا تشخیص داده می‌شود، به طور قطع با وجود چنین آمارهایی انجام برنامه‌ریزی‌های درست را برای تامین آنتی‌بیوتیک در کشور می‌طلبد.

ورود محموله ۵۰ تنی آنتی‌بیوتیک به کشور

پس از اعلام کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور برخی از مسئولان درصدد جبران این کمبودها برآمدند که در این راستا پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر روز ششم آبان اعلام کرد محموله ۵۰ تنی آنتی‌بیوتیک در پی درخواست سازمان غذا دارو از طریق کشور هند وارد ایران شد.

محموله ۵۰ تنی آنتی‌بیوتیک از طریق کشور هند وارد ایران شد

وی اظهار داشت: در صورت تقاضای وزارت بهداشت، ‌امکان واردات دوباره آنتی بیوتیک با کمک هلال احمر وجود دارد اما این محموله شامل سوسپانسیون آموکسی سیلین ۱۲۵، سوسپانسیون آزیترومایسین ۱۰۰،  سوسپانسیون آزیترو ۲۰۰،  سوسپانسیون سفکسیم ۵۰(۲ برند)، سوسپانسیون سفالکسین ۱۲۵، سوسپانسیون کوآموکسی کلاو ۴۵۷، سوسپانسیون کوآموکسی کلاو ۲۲۸ است.

همچنین محمود بیگلر سرپرست سازمان غذا و دارو نیز خبر از افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید آنتی‌بیوتیک‌ها به همت سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان داد و گفت: حمایت از تولید همچنان در اولویت این سازمان است و در این مسیر، صنعت نیز باید به تعهدات و مسئولیت خود در تامین داروی مورد نیاز کشور پایبند باشد و در این صورت می‌توان امیدوار بود که با تعامل مناسب مشکل کمبود دارو به حداقل برسد.

توزیع آنتی‌بیوتیک از ۱۰ آبان در داروخانه‌ها

پدرام پاک‌آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره توزیع ۵۰ تن آنتی‌بیوتیک وارد شده به کشور از روز سه‌شنبه ۱۰ آبان در داروخانه‌های منتخب تهران، کرج و سایر استان‌ها به تدریج گفت: محموله ۵۰ تن آنتی‌بیوتیک وارد شده به کشور توسط سازمان غذا و دارو نمونه‌برداری و شناسه‌گذاری شده است.

به مردم اطمینان می‌دهیم در حوزه تامین آنتی‌بیوتیک و داروهای فصلی مورد نظر بازار به اشباع می‌رسد همچنین تولید داخلی این داروها در کشور ۲ برابر شده و با توجه به اینکه حمایت از تولید داخلی سیاست اصلی و کلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است در صورت نیاز واردات نیز انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: همه ساله در اواخر پاییز شاهد شیوع آنفلوآنزا در کشور بودیم اما به دلیل اینکه این بیماری زودتر شیوع یافت، یکباره مردم نیاز بیشتری به مصرف آنتی بیوتیک پیدا کردند در حالی که از نظر پزشکان متخصص این بیماری ویروسی با مصرف آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود و استراحت کامل و مصرف مایعات در روند بهبود بیمار موثر است.

اکنون با اقداماتی که از سوی متولیان امر برای وارد کردن ۵۰ تن آنتی‌بیوتیک در کشور انجام شده، بخشی از مشکلات بیماران نیازمند این داروها حل خواهد شد اما مهمترین موضوع در این زمینه حل مناقشه‌ای است که برای کاهش تولید آنتی‌بیوتیک در کشور ایجاد شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    5 1
    باید همون دوتا شرکت رو به نفع دولت مصادره و وزیر هم برکنار کنند مگه سلامت مردم شوخیه.رسانه ها هم که هیچکدوم به این خبر مهم نپرداختن
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      0 0
      غیرقابل پیش‌بینی! چرا هرچی به زیان مردمه غیر قابل پیش بینیه؟ خوبم پیش بینی کرده بودید گرون شد چه گرونی.
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 2
    ای بابا مدیریت جهادی یعنی این دیکه وقتی چیزی لازم باشد نباید تولید شود تا جهاد جهاد کامل شود برای مرگ ملت این دولت امده تا ملت را نا بود کند انقلاب خون بار خمینی کبیر را که خون بهای هزاران شهید است را نا بود کند اینها اصولا با اصل انقلاب خمینی کبیر دشمنند مرگشان باد مرگ بر دشمن انقلاب خمینی کبیر مرگ بر امریکا از دلار 35 هزار تومانی چه خبر عجب مدیریتی دارد این دولت دست نشانده انقلابی خدا رحم کند با این مدیریت مرگ بر تما میت خواه مرگ بر امریکا
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 2
    بنزین زیاد مصرف شه و مفت باشه اصلا مسئله ای نیست... اما نباید برای سلامتی مردم دارو مصرف بشه... حاجی اونجا انگلیسه که مردم خوب میخورن و سالمن، دارو کم تجویز میشه. اینجا غیر از مسئولینی که یه پاشون انگلستانه همه یکی دوتا فنرشون در رفته و لنگ و سه کار میکنن.
    • حسن IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      0 0
      بنزین چه ربطی داره به دارو با این حرفت برا دارو کاری نکردی همراه شدی با گرون کردن بنزین یانفهمیدی گفتی یا بهت جیره میدن که بیای استارت اینجور حرفا رو بزنی صد در صد
  • زهرا IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 1
    مبارک همتون باشه. مبارک همه اونهایی که معترض ها گفتنند اغتشاشگر
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 1
    ما که یه ماهه دهنمونو پاره کردیم ک دارو نیس ،در جواب اون دوستمون مگه اغتشاشگران واسه کمبود دارو ،گرونی ،فساد و...اعتراض کردن واسه بی بندوباری و براندازی ایران و سود خودشون اغتشاش کردن ک دودش تو چشم ماها میره،#دارو به دارو خونه ها برسونید
  • محمود IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 2
    دختر9ساله ام به دلیل نبود آنتی بیوتیک دچار مشکل شدید شد به نحوی که از عفونت پرده گوشش رو پاره کرد و چند روز از گوشش خون و عفونت میامد بیرون به همراه درد شدید. خدا لعنت کنه این شرکتهای سازنده دارو رو که فقط به فکر منفعت شخصی شون هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس