کد خبر 1433513
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
ماجرای ۳۰ تُن آزیترومایسین در انبار/ورود سازمان بازرسی

واردات ۵۰ تُن محموله آنتی بیوتیک از هند، در حالی اتفاق افتاد که گفته می‌شود مواد اولیه دارویی در انبار برخی شرکت های داخلی موجود بوده است.

به گزارش مشرق، وقتی کشور با کمبود داروهای ساده همچون آنتی بیوتیک های کودکان مواجه شد، وزارت بهداشت تصمیم گرفت برای رفع کمبود، دست به واردات بزند و اینگونه بود که محموله ۵۰ تُنی داروهای آنتی بیوتیک را از کشور هند وارد کرد.

در همین حال، عنوان می‌شد که علت کمبود داروهای آنتی بیوتیک در کشور، گلایه تولید کنندگان مواد اولیه دارویی، از نحوه قیمت گذاری توسط سازمان غذا و دارو بوده است.

شائبه‌ها در زمینه کمبود داروهای آنتی بیوتیک در کشور، باعث شد دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند. بر همین اساس، جلسه‌ای در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد و نمایندگانی از دست اندرکاران دارو، در این نشست حضور یافتند.

ایروان مسعودی اصل بازرس‌کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به گزارش بازرسی‌های سازمان بازرسی کل کشور در خصوص طرح «دارویاری»، گفت: جمع‌بندی و نتایج بررسی‌های بازرسی کل امور بهداشت و درمان در مرکز و همچنین بازرسی کل استان‌های سازمان نشان می‌دهد که مردم از کمبود دارو و افزایش پرداخت از جیب گلایه دارند.

وی با تأکید بر اینکه نگاه سازمان بازرسی بر تعامل و پیشگیری است، تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور تلاش داشته و دارد که مشکلات طرح «دارویاری» و موضوع کمبود برخی اقلام دارویی را با برگزاری جلسات مختلف با سازمان غذا و دارو و همچنین بخش صنعت رفع کند.

مسعودی اصل تأکید کرد: چنانچه سازمان بازرسی به اسنادی برسد که سازمان غذا و دارو در خصوص وظایف خود تعلل داشته یا شرکت‌های دارویی اقدام به دپو دارو با هدف بالا بردن قیمت‌ها کرده‌اند، به صورت قاطع برخورد می‌کند.

وی با اشاره به فراخوان سازمان غذا و دارو در خصوص واردات داروهایی که در بازار با کمبود مواجه است، گفت: آنچه مشخص شد این است که شرکت‌ها دارای مواد اولیه کافی برای تولید محصول نهایی اقلامی که با کمبود مواجه است، هستند.

همچنین اشکان میرمحمدی بازرس کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی» سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به بازدید خود از برخی شرکت‌های پخش دارو و همچنین شرکت‌های «مواد اولیه ساز» در پی بررسی کمبود اقلام دارویی، اظهار کرد: بررسی‌های میدانی حاکی از این است که ماده اولیه انواع آنتی‌بیوتیک در انبارهای شرکت‌های تأمین کننده به طور کامل فراهم است. به طور نمونه در بازدید از یکی از شرکت‌های دارویی مشخص شد حدود ۳۰ تن ماده اولیه «آزیترومایسین» در انبار این شرکت موجود است و حدود ۳۰ تن دیگر از مواد اولیه این شرکت در گمرک وجود دارد که جمعاً این مقدار برای نیاز ۶ ماهه کشور کافی خواهد بود.

وی راجع به امتناع شرکت‌های دارویی از تولید اقلام دارویی آنتی‌بیوتیک گفت: در این بازدیدها «حذف ارز ترجیحی و عدم همسان‌سازی قیمت‌های جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه» و نیز «افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید محصولات دارویی»، دو عامل مهم امتناع شرکت‌های دارویی از تولید برخی اقلام دارویی به واسطه عدم اصلاح به موقع قیمت‌ها توسط سازمان غذا و دارو منتج به زیان شرکت‌های تولید کننده ناشی از آن عنوان شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CN ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 1
    داروسازان همچنان دستهای نامرئی در دولت داشته و با روابط فامیلی یا دوستی قیمتها را کنترل میکنند، ملت و کشور ایران هم برایشان مهم نیست مهم سرمایه‌های نامشروعشان است، صد رحمت به داروسازان دزد خارجی، حداقل اسم مسلمان را یدک نمی‌کشند.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 1
    کارخانه های تولید دارو را از انها بگیرید و زندانی شان کنید . و به داروسازها و مدیرانی که لیاقت خدمت به مردم را دارند ، بسپارید . آنهایی که با جان و سلامت مردم بازی می کنند ، کمتر از قاتل نیستند .
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 0
    ایران دشمن خارجی لازم نداره
  • عیسی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 1
    رئیس جمهورمحرومان کاری کردکه بچه هامردم بخاطرسرم دارن تلف میشن
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      3 1
      چرت نگو سرم هست و هیچ بچه ای به خاطرش نمرده
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      2 0
      داداش این اصطلاحی است که گفته می شود . اون کارخانه ها را از دست دشمنان مردم خلع ید کنید .
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      آلبانی هوا چطوره
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 1
    پدرشان در بیاورید با سلامت مردم بازی میکنند
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    تند سریع و انقلابی ، تمام داروها رو بفرستید داروخانه ها‌.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس