داروخانه

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: ما به داروخانه ها ۲۰۰۰ میلیارد بدهکار هستیم که در هفته‌های آتی به همت سازمان برنامه ۱۰۰۰ میلیارد آن پرداخت می‌شود.

به گزارش مشرق، شب گذشته تهران ۲۰ در بحبوحه آنفولانزا و بیماری‌های فصلی به مسئله توزیع و رابطه داروخانه‌ها با تامین اجتماعی پرداخت. ابن قسمت از برنامه تهران ۲۰ در دهمین روز آبان در حالی برگزار شد که شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی مهمان حضوری آن بود. 

طرح دارویار، طرحی است که به همت دولت سیزدهم برای بهبود نظام توزیع دارو در کشور مصوب شد. برخی داروها در داروخانه‌ها پیدا نمیشد ولی در بازار سیاه موجود بود؛ وزارت بهداشت این طرح را ارائه کرد تا منجر به ایجاد نسخه‌های الکترونیک، آزادسازی قیمت دارو، خرید آزاد دارو توسط داروخانه و پرداخت مابه‌التفاوت آن توسط بیمه بشود تا قیمت برای مردم فرقی نکند.

با این وجود پرداخت‌های تامین اجتماعی به داروخانه‌ها غالبا دیرهنگام انجام می‌شود واین باعث شده تا نائب رئیس انجمن دارو سازان از خودداری کردن نسخ تامین اجتماعی به دلیل وصول بدهکاری‌اش داد.

چرا تامین اجتماعی پول داروخانه‌ها را نمی‌پردازد؟

غفاری در شروع گفت: سازمان تامین اجتماعی ادعا دارد مطالبات داروخانه‌ها را طبق قرار پرداخت می‌کند. طرح دارویار ۲۳ تیر به موجب تفاهم‌نامه ۴۳ بندی شروع شد. زمانی که این طرح مصوب شد ما ۱۷۰۰ میلیارد تومان به داروخانه‌ها بدهی داشتیم؛ اما الان حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم. یعنی اتفاق ویژه‌ای از منظر سازمان تامین اجتماعی نیفتاده است.

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی ردیف بودجه‌ای ندارد. مگر در یکی دو موارد خاص؛ و این برخلاف سازمان‌های بیمه دیگر است. پول ما از حق بیمه مردم و کارفرماها می‌آید. روزانه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان وصولی سازمان و میزان هزینه‌های روزمره آن ۱۳۰۰ میلیارد تومان است. انتظار ما از دولت این است که به عنوان کارفرمایی که پذیرفته حق بیمه بخشی از بیمه‌شدگان را واریز کند، ماهانه ۸۰۰۰ میلیارد حق کارفرمایی‌اش را بپردازد. 

وی افزود: متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران که بخشی از آن را برای طرح دارویار به عنوان سهام دادند که نقد بشود، به کار نمی‌آید. ما یک تفاهم‌نامه ۴۳ بندی داشتیم و وارد طرح شدیم. قرار شد مبلغ به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق یا نفت در اختیار سازمان بگذارند که به ما پرداخت نشد. در نهایت۲۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردند و ما ۱۰۰۰ میلیارد دیگر رویش گذاشتیم و به داروخانه‌ها دادیم. ۲۰۰۰ میلیارد هم طلب داروخانه ها از ماه‌های شهریور و مهر است.

غفاری ادامه داد: دیگر بیمه‌ها مانند سلامت و نیروی مسلح ردیف بودجه دارند. ردیف بودجه ما به طور کلحذف نشده و قرار شده ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی‌ها به تامین اجتماعی پرداخت شود؛ در آخر ث مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان وصول شد که ۱۰۰۰ میلیارد آن به تازگی پرداخت شده است. تامین اجتماعی به لحاظ تعهدی کسری ندارد؛ کسری ما نقدی است. هیچ یک از دولت‌ها تعهدات خود را در قبال سازمان عملی نکرد. 

این مقام مسئول ادامه داد: داروخانه‌ها حق دارند که حقوقشان را طلب کنند اما در نظام سلامت نباید جان مردم را به گروگان بگیریم. طبیعتا این صحبت آنان مبنای عرفی ندارد و طبق قراردادشان با ما نیست. ما به داروخانه ها ۲۰۰۰ میلیارد بدهکار هستیم که در هفته‌های آتی به همت سازمان برنامه ۱۰۰۰ میلیارد آن پرداخت می‌شود.

از مجروحین حادثه تروریستی شیراز چه خبر؟

سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تماس تلفنی با برنامه تهران ۲۰ از آخرین وضعیت مجروحین حادثه تروریستی شیراز خبر داد و گفت: از روز حادثه ۲۶ مجروح داشتیم که خوشبختانه با دقت کادر درمان هیچ کدام بعد از صحنه حادثه شهید نشدند. اینها خیلی وضعیت بدی داشتند. تعدادی سه یا چهار گلوله خورده بودند. 

حسینی افزود: ۱۹ نفر از زخمی‌شدگان با حال عمومی خوب ترخیص شدند. در حال حاضر ۷ بیمار داریم که وضع مساعدی دارند. شایعه شده بود که حال یکی از آنها بد است که من تکذیب می‌کنم. بعضی از این افراد دو یا سه مرتبه عمل شدند و ظرف دو سه روز آینده همگی ترخیص می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از بین ۷ بیمار، ۴ نفر در مراقبت ویژه است که ۲ نفر حمایت تنفسی است. البته این ۴ نفر را به جهت احتیاط در مراقبت‌های ویژه نگه داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در بین مجروحین ۳ کودک، ۵ زن حضور داشت و بقیه آقا بودند. یکی از این کودکان آرتین است که با وضعیت مناسب ترخیص شد. کودک دو ساله و یک ساله‌ای هم در بین زخمی شدگان بودند که تیر به شکمشان خورده بود. آنها با وضعیت خوبی در بخش بستری هستند و به زودی مرخص می‌شوند.

دارویار بدهی بیمه‌ به داروخانه‌ها را دو برابر کرده است

علی فاطمی، نائب رئیس انجمن داروسازان ایران در تماس تلفنی در خصوص مطالبات داروخانه‌ها از سازمان تامین اجتماعی به تهران ۲۰ گفت: مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها بعد از اجرای طرح دارویار ۲ برابر شده است. پوشش بیمه‌ای دارو ها بعد از افزایش قیمت، کمتر شده است. بدهی کنونی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که سال گذشته کمتر از نصف این مبلغ بود. مسئله ما با تامین اجتماعی عدم تهعد به پرداخت بدهی‌هایشان است. در حال حاضر مطالبات از بیمه سلامت را به روز دریافت می‌کنیم؛ دلیل این امر الکترونیک شدن نسخ است.

فاطمی ادامه داد: چه دلیلی دارد که وصول بدهی تامین اجتماعی چند ماه طول می‌کشد؟ با سازمان برنامه و بودجه هم در این مورد صحبت کردیم و آنها می‌گویند به محض اینکه اسناد بیمه‌ای توسط بیمه‌ها تایید شوند ما مبلغ را پرداخت می‌کنیم. سازمان‌های دیگر به تعهدات عمل می‌کنند اما تامین اجتماعی از قبل هم اینگونه بود.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: اگر من حق بیمه داروخانه‌ام را ندهم به صورت روزانه جریمه می‌شوم. چرا نباید سازمان تامین اجتماعی مطابق ماده ۳۸ قانون مقرارت مالی دولت در صورت تاخیر به صورت روزانه مبلغ نصف اوراق مشارکت را جریمه بدهد؟ بر اساس این قانون بیمه باید ۶۰ درصد مطالبات را بلافاصله و مابقی را ظرف ۳ ماه تسویه کند. البته این برای زمانی است که اسناد به بررسی نیاز داشت ولی الان به خاطر الکترونیک بودن احتیاجی ندارد.

وی افزود: با این حال بسیاری از شرکت‌های توزیع دارو که متعلق به تامین اجتماعی هستند به دلیل کمبود دارو بلافاصله پول خود را می‌خواهند.

غفاری در پاسخ گفت: نقدینگی سازمان تامین اجتماعی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و عمل نکردن برخی شرکا به تعهداتشان دچار تاخیر است. ما می‌گوییم که کل بدهی‌مان به داروخانه‌ها ۲ میلیارد تومان و به بخش خصوصی ۵ هزار میلیارد تومان است. این مبلغ ۵ درصد طلب ما از دولت هم نیست. ما یا باید وام بگیریم یا حق بیمه را زیاد کنیم. پس دولت به تفاهم‌نامه‌ای که امضا کرده عمل کند.

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: امروز در مجلس تامین اجتماعی را نقد می‌کنند اما باید واقع‌نگر باشند. شما ۲۴۰۰ میلیارد به ما پرداخت کردید ولی ما باید ۱۰۰۰ میلیارد دیگر رویش می‌گذاشتیم تا بخشی از بدهی‌هایمان را وصول کنیم. با این وضعیت ما دو راه بیشتر نداریم یا پول مستمری بگیر را دیرتر بدهیم و پول دارویار را امروز فردا کنیم. یا پول مستمری را اول بدهیم و پول دارویار را با تاخیر پرداخت کنیم.

وی افزود: سازمان برنامه بودجه باید به وعده‌هایش عمل کند. مجلس به جای اینکه برنامه بودجه را خطاب قرار بدهد تامین اجتماعی را که ۴۵ میلیون جمعیت بیمه شده را هم درمان می‌کند و هم مستمری می‌دهد مورد عطاب و خطاب قرار می‌دهد.

فاطمی نیز در مقابل گفت: قرار شد به جای پزشکان تامین اجتماعی نسخه را الکترونیک کند و اعلام شد که سازمان به ازای هر نسخه ۴۰۰۰ تومان به داروخانه پرداخت می‌کند. دو ماه را پرداخت کردند ولی جالب است که در اسناد جدید تمام مبلغ را پس گرفتند. ما شرایط کشور را درک می‌کنیم ولی در شرایط اینچنینی که دارو سخت پیدا می‌شود، شرکت‌های تامین اجتماعی دارویی به ما رحم نمی‌کنند. بانک رفاهی که باید امورات ما را پیش ببرد اگر موجودی کم باشد چک هایمان را وصول نمی‌کند. تاب آوری داروخانه‌ها تمام شده و خیلی از آنها طاقت همکاری با تامین اجتماعی را ندارند.

تهاتر با شرکت‌های دارویی قابل انجام است

غفاری در پاسخ به تهاتر کرد مبلغ بیمه ماهانه داروخانه‌ها با بدهی سازمان تامین اجتماعی به این مراکز گفت: قابل تهاتر است ولی اجرا نمی‌شود. چرا که مبلغ بیمه آنها کم است و تهاتر منطقی نیست. ما با بیمارستان‌های بزرگ تهاتر داریم ولی برای داروخانه‌ها رقم حق بیمه کم است. اما این اقدام با شرکت‌های دارویی قابل انجام است

فاطمی نیز یادآورد شد: ما از هر مکانیزمی که نقدینگی داروخانه را بالا ببرد حمایت می‌کنیم. داروخانه‌ها ما نقدینگی خرید دارو که دو برابر شده  را ندارند. ما در تنگنای تولید دارو هستیم. شرکت‌های تامین اجتماعی تا دیدند قیمت بالا رفته دارو تولید نمی‌کنند. داروخانه مجبور است همیشه در هر شرایطی به فکر مردم باشد. نباید کاری کنند که تاب‌آوری داروخانه‌ها به پایان برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 5
    اگر دارو کم است چرا اعداد داروخانه در شهرها ظرف این سالها 10 برابر شدن
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 0
    درود بر دارویار سلام بر رییسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس