مردم نباید در نظام سلامت گروگان گرفته شوند/پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به‌روز ‌خواهد شد

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان برای اجرای طرح دارویار از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کرده بنابراین مردم نباید در نظام سلامت گروگان گرفته شوند.

به گزارش مشرق، با اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی، شهرام غفاری افزود: داروخانه‌های طرف قرارداد، حق دارند که پیگیر مطالبات خود باشند و ما نیز به این حق احترام می‌گذاریم و نهایت تلاش خود را کرده‌ایم که مطالبات به‌موقع پرداخت شوند؛ اما نمی‌پذیریم که مردم در نظام سلامت، گروگان گرفته شوند. صحبتی که برخی در مورد عدم ارائه خدمات به بیمه‌شدگان مطرح کرده‌اند، نه مبنای عرفی دارد و نه مبنای منطقی؛ با قراردادی هم که با ما دارند، سازگاری ندارد. اگر کسی نمی‌خواهد با تأمین‌اجتماعی همکاری داشته باشد، مختار است اما گروگان گرفتن مردم، منطقی نیست و تا زمانی که قرارداد دارند، باید به مفاد قرارداد پایبند باشند.

وی اظهار داشت: با هزار میلیارد تومانی که هفته گذشته به داروخانه‌ها پرداخت شد، کل طلب شهریور و مهر ماه داروخانه‌ها از سازمان تأمین‌اجتماعی حدود دو هزار میلیارد تومان است که در تلاش هستیم این طلب را پرداخت کنیم و سازمان برنامه و بودجه کشور هم قولی در زمینه تأمین منابع داده است که اگر عملی شود در هفته آتی هزار میلیارد تومان دیگر از این مطالبات را پرداخت می‌کنیم و در زمینه پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به‌روز می‌شویم.

غفاری تصریح کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی برای اجرای طرح دارویار از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کرده و هر ماه مبلغی بیش از مبلغ تخصیص یافته توسط سازمان برنامه و بودجه به داروخانه‌ها پرداخته است.

وی افزود: طرح دارویار از ۲۳ تیر ماه و برمبنای یک تفاهمنامه ۴۳ بندی آغاز شد؛ به موجب این تفاهم‌نامه قرار بود در ابتدای اجرای طرح، در مجموع هفت هزار میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شود. همچنین به موجب بندی دیگر از تفاهم‌نامه یادشده، قرار بود ۵ هزار میلیارد تومان هم به صورت نقدی یا در قالب سهام و برای پرداخت مطالبات قبلی به تأمین‌اجتماعی پرداخت شود و در مجموع سهم سازمان تأمین‌اجتماعی از این اعتبارات حدود هفت تا هشت هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ تنها ۲۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

غفاری ادامه داد: برای پرداخت به‌موقع و کامل مطالبات و بهبود وضعیت نقدینگی داروخانه‌ها، باید تمام بندهای تفاهم‌نامه به‌صورت کامل اجرا شود. سازمان تأمین‌اجتماعی در اجرای طرح دارویار ۲۴۰۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه اعتبار دریافت کرده و هزار میلیارد تومان هم از منابع خود به این مبلغ اضافه کرده و ۳۵۰۰ میلیارد تومان به داروخانه‌های طرف قرارداد پرداخت کرده است. هزار میلیارد تومان نیز طی روزهای گذشته به داروخانه‌ها پرداخت شده است.

حق‌بیمه سهم کارفرمایی دولت ماهانه هشت هزار میلیارد تومان است 

وی اضافه کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی، برخلاف سازمان بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح که ردیف بودجه‌ای مشخص داشته و اعتبارات خود را از دولت دریافت می‌کنند، ردیف بودجه ای ندارد و برای تأمین منابع صرفاً متکی به حق بیمه‌های دریافتی از بیمه‌شدگان و کارفرمایان است. وصولی متوسط روزانه سازمان تأمین‌اجتماعی از محل حق بیمه‌ها، حدود هزار میلیارد تومان و هزینه‌ها و مصارف روزانه سازمان برای اجرای تعهدات، حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان است. انتظار ما از دولت این است که وقتی به‌عنوان کارفرما پذیرفته است حق بیمه بخشی از بیمه‌شدگان را پرداخت کند، به این تعهد خود عمل کند. رقم حق بیمه سهم کارفرمایی دولت ماهانه هشت هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: سازمان تأمین‌اجتماعی به لحاظ تعهدی، کسری ندارد اما در مورد نقدینگی کسری دارد که اگر دولت به تعهد خود آن هم صرفاً در زمینه حق بیمه سهم کارفرمایی عمل کند، بخش مهمی از مشکل نقدینگی سازمان حل می‌شود اما متاسفانه دولت‌ها به لحاظ تاریخی در هیچ مقطعی، تعهدات‌ خود را در قبال سازمان به صورت کامل عمل نکرده‌اند.

غفاری افزود: جریان نقدینگی در سازمان تأمین‌اجتماعی به دلایل مختلف از جمله شرایط حاکم بر کشور و عمل نکردن برخی از شرکا به تعهدات‌ دچار ایراد است. کل بدهی ما به داروخانه‌ها حدود دو هزار میلیارد تومان و به بخش خصوصی کمتر از پنج هزار میلیارد تومان است که این بدهی کمتر از پنج درصد مطالبات ما از دولت آن هم فقط مطالبات مربوط به سهم کارفرمایی دولت در سال جاری و بدون توجه به بدهی‌های سنواتی دولت‌ها است.

سازمان تامین اجتماعی در ظرف زمان و مکان ارزیابی و قضاوت شود

وی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی را نباید در یک فضای مجرد، نقد کرد؛ تأمین‌اجتماعی را باید در ظرف زمان و مکان و با توجه به شرایط موجود، ارزیابی و قضاوت کرد. در حالی که مفاد تفاهم‌نامه طرح دارویار به صورت کامل اجرا نشده است؛ ما حتی از محل منابع داخلی خود هزار میلیارد تومان به اعتبار ۲۴۰۰ میلیارد تومانی دریافتی بابت این طرح افزوده و تقدیم داروخانه‌ها کرده‌ایم. انجمن داروسازان، شریک و همکار ما هستند و انتظار داریم با درک شرایط و مقتضیات، مدارا کنند و ما هم متعهد هستیم از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای پرداخت مطالبات آنها استفاده کنیم.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره امکان تهاتر مطالبات داروخانه‌ها از سازمان تأمین‌اجتماعی با بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌های دارویی وابسته به سازمان تأمین‌اجتماعی نیز گفت: این کار قابل انجام است و باید سازوکار اجرایی آن با مشارکت همه طرفین طراحی شود. این الگو برای تهاتر مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در حال پیگیری است.

وی عنوان کرد: راهکار دیگر نیز پرداخت مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد در قالب اسناد خزانه اسلامی است که با همکاری بانک رفاه کارگران در حال پیگیری هستیم و به زودی ۵ ماه از مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی با این روش پرداخت می‌شود و امکان تسری آن به داروخانه‌ها هم باید بررسی و امکان‌سنجی شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی روز گذشته نیز اعلام کرده بود: هفته گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز طرف قرارداد این سازمان پرداخت شد و بخش دیگری از این مطالبات نیز به‌زودی پرداخت خواهد شد.

جمیل حق‌پرست معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز پیش از این (سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱) گفته بود: پرداخت به‌موقع مطالبات مراکز طرف قرارداد همواره از اولویت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی است و با وجود افزایش قابل‌توجه هزینه‌های سازمان که فقط پس از اجرای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح، ماهانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است در هفته جاری پرداخت بخش دیگری از مطالبات مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی آغاز شد.

وی همچنین اعلام کرده بود: در نخستین مرحله از پرداختی‌ها، (سوم و چهارم آبان) بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت خواهد شد.

طرح ملی دارویار از ٢٣ تیر ماه ۱۴۰۱ در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای آغاز شد.  

اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، توزیع یارانه (دارو) متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های جامعه از یارانه، ثبات در پرداخت از جیب بیماران و اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم از اهداف اصلی این طرح به‌شمار می‌رود.  

در راستای اجرای این طرح ۶ هزار میلیارد تومان برای پوشش گروه‌های فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است؛ سه دهک اول جامعه (حدود ۶ میلیون نفر) بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس