کد خبر 1477587
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
حال و روز کرونا مانند آنفلوآنزا خواهد شد

متخصص ویروس‌شناسی پزشکی به روند افزایشی بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از عواملی که منجر به روند افزایش عفونت‌های تنفسی می‌شود ازدحام جمعیت و تردد در اماکن شلوغ است.

به گزارش مشرق، ابراهیم فقیه‌لو، متخصص ویروس‌شناسی پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا هم می‌تواند سرنوشتی مثل آنفولانزا داشته باشد و به ویروس فصلی تبدیل شود یا خیر؟ گفت: معمولا ویروس‌های تنفسی از الگوی ایپدمیولوژی یکسان تبعیت می‌کنند، در مورد آنفولانزا در نواحی معتدل پیک عفونت در پاییز و زمستان است و در نواحی گرمسیری در کل فصل سال، به‌نظر می‌رسد ویروس کرونا نیز آرام آرام از این روند تبعیت کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به روند افزایشی بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: یکی از عواملی که منجر به روند افزایش عفونت‌های تنفسی می‌شود ازدحام جمعیت و تردد در اماکن شلوغ است.

متخصص ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر این‌که کرونا هنور تمام نشده، گفت: کووید ۱۹ همچنان در چرخش است و قربانی می‌گیرد.

وی از روند صعودی مبتلایان به کرونا طی روزهای اخیر خبر داد و خریدهای پایان سال، سفر و دید و بازدیدهای نوروزی را از مهمترین عوامل چرخش کرونا عنوان کرد.

به گفته این ویروس شناس در دوسال اخیر بعد از تعطیلات نوروزی موارد ابتلا به کرونا افزایش پیدا کرده است.

فقیه‌لو با تاکید بر اینکه کرونا هنوز تمام نشده خاطرنشان کرد: ویروس کرونا همچنان در چرخش است و ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای قطع چرخش ویروس مثل پوشیدن ماسک، شست‌و شوی دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان رعایت شود.

متخصص ویروس‌شناسی پزشکی دانشگاه با بیان اینکه در فصل‌های گرمتر سال نیز شاهد پیک کرونا بوده‌ایم، گفت: این موضوع در مورد ویروس نوظهوری که هنوز ایمنی کافی ایجاد نکرده متصور است.

وی نسبت به استفاده خودسرانه از دارو در صورت علامت‌دار شدن خصوصا در کودکان و گروه‌های حساس هشداد داد و گفت: استفاده از دارو خصوصا آنتی بیوتیک باید با تجویز پزشک متخصص انجام شود چون استفاده از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند شرایط بیماری را وخیم‌تر کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یادآوری کرد: اگر نیاز به دارو دارید باید حتما با تجویز و معاینه پزشک متخصص دارو مصرف شود ضمن اینکه بنا به تشخیص پزشک آنتی‌بیوتیک موثر استفاده می‌شود.

فقیه‌لو افزود: ویروس فعلی کرونا که بیشتر در چرخش است قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و با نشانه‌هایی مثل گلودرد، سردرد و سرفه بروز می‌کند.

وی در پایان توصیه کرد: از دست‌دادن و روبوسی اکیدا خودداری کنید، حتما در فضاهای بسته از ماسک استفاده کنید، به صورت مکرر دست‌ها را بشویید، حواسمان به واکسیناسیون به‌موقع گروههای پرخطر باشید و اگر فردی علامت‌دار شد خود قزنطینگی را جدی بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    پس باید متروی یک نفری درست کرد. مثل حفره های کندوی زنبور عسل.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس