.

اسناد افشاشده نشان می‌دهد که آمریکا در کنار سایر روش‌ها برای اداره جنگ‌های نیابتی خود در خاورمیانه و سراسر جهان، از یک برنامه سری و محرمانه ویژه استفاده می‌کند.

سرویس جهان مشرق _ اخیرا اطلاعاتی درباره برنامه محرمانه پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) تحت عنوان ۱۲۷ E منتشر شده که مربوط به جنگ‌های نیابتی  ایالات متحده در کشورهای خاورمیانه و آسیای شرقی و  شمال آفریقاست.   بر اساس این گزارش تعداد محدودی از نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا در جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه و شمال آفریقا فعال هستند و از سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، ۲۳ عملیات در این کشورها اجرا کرده‌اند. البته این نیروها ماموریت آموزش و تسلیح عناصر محلی در کشورهای مدنظر را بر عهده دارند و عملیات‌های نظامی توسط نیروهایی که به دست آمریکایی‌ها آموزش دیده‌اند اجرا می‌گردد.

برنامه ۱۲۷ E چیست؟

برنامه ۱۲۷ E بخشی از تاکتیک‌ها و ابزارهای آمریکا در جنگ‌های نیابتی بوده و یک دکترین نظامی است که در دولت های متعدد آمریکا اجرا می‌شد. نیروهای ویژه ارتش آمریکا با استفاده از مجوز برنامه ۱۲۷ E اقدام به آموزش نیروهای محلی در کشورهای مختلف می‌کنند تا به بهانه مبارزه با تروریسم جنگ‌های نیابتی به راه بیندازند و همچنین جان نبروهای آمریکایی نیز به خطر نیفتد. با وجود ادعای پنتاگون مبنی بر تلاش آمریکا جهت نابودی تروریسم در کشورهای مختلف از خلال برنامه مذکور، اما شمار زیادی از غیرنظامیان قربانی این سیاست ایالات متحده در جنگ‌های نیابتی می‌شوند.

E-۱۲۷؛ برنامه محرمانه آمریکا برای جنگ‌های نیابتی از خاورمیانه تا آفریقا/ ابعاد تازه از همکاری واشنگتن با ناقضان حقوق بشر +تصاویر

طبق مجوز ۱۲۷ E  وزیر دفاع آمریکا می‌تواند سالانه مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای حمایت از نیروهای خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم اختصاص دهد. این مجوز از جمله طرح‌های عجیب کنگره آمریکاست که از ۲۰ سال قبل به پنتاگون داده شده است تا نیروهای آمریکایی بدون به خطر انداختن جان خود بتوانند بر روند جنگ‌های نیابتی ایالات متحده در سراسر جهان نظارت کنند. طرف‌های مربوطه آمریکا که از این برنامه دفاع می‌کنند مدعی هستند که از خلال طرح مذکور تاکنون هزاران تروریست کشته شده‌اند. این درحالی است که هیچ اطلاعی از هویت یا شمار تروریست‌هایی که از خلال این برنامه کشته شده‌اند وجود ندارد و صحت ادعای واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم نیز زیر سوال می‌رود.

حمایت آمریکا از ناقضان حقوق بشر با پوشش۱۲۷ E

 از طرف دیگر این برنامه از عناصر و شبه نظامیان غیررسمی در کشورهای مختلف حمایت می‌کند که قوانین بین‌المللی را زیرپا می‌گذارند و رویکرد آنها به رسمیت شناخته نشده است. این نیروها در عملیات‌های مختلفی که توسط آمریکا برنامه‌ریزی شده مشارکت می‌کنند و درواقع علیه طرف‌هایی می‌جنگند که ایالات متحده آنها را تعیین کرده و دشمن خود می‌داند. گزارش‌هایی نیز از شکنجه غیرنظامیان توسط این نیروها منتشر شده است. مقامات سابق پنتاگون می‌گویند که با این برنامه جان نیروهای آمریکایی در عملیات‌های این کشور به خطر نمی‌افتد.

اما کارشناسان آمریکایی با انتقاد از این برنامه معتقدند که نظارت لازم روی آن وجود ندارد و اطلاعاتی که از نقض حقوق بشر توسط نیروهای نیابتی آمریکا از خلال برنامه مذکور منتشر شده می‌تواند پیامدهای منفی برای این کشور داشته باشد.

E-۱۲۷؛ برنامه محرمانه آمریکا برای جنگ‌های نیابتی از خاورمیانه تا آفریقا/ ابعاد تازه از همکاری واشنگتن با ناقضان حقوق بشر +تصاویر

اخیرا اسنادی افشا شده که نشان می‌دهد آمریکا چگونه از یک برنامه مخفی برای راه اندازی جنگ‌های نیابتی در مالی، مصر، تونس، لیبی و لبنان استفاده کرده است. همچنین اطلاعات حاکی از آن است که  نیروهای آمریکایی تحت برنامه۱۲۷ E  با برخی از گروه‌های شبه نظامی بدنام در چندین کشور آفریقایی از جمله بورکینافاسو، کامرون، چاد، کنگو، کنیا، لیبی، سومالی، سودان جنوبی و تونس همکاری کرده‌اند.

«ژوزف ووتل» ژنرال  بازنشسته ارتش آمریکا که فرماندهی نیروهای عملیات ویژه و نیز  فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه را برعهده داشت اعتراف می‌کند که برنامه آمریکا تحت عنوان ۱۲۷ E  به بهانه مبارزه با تروریسم در کشورهای سوریه و لبنان و یمن و مصر اجرا شده است.

جنگ‌های نیابتی آمریکا در خاورمیانه از خلال برنامه ۱۲۷ E

یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود وجود نسخه‌ای از برنامه ۱۲۷ E در عراق و یمن را تایید کرد. همچنین  اسناد به دست آمده نشان می‌دهد نیروهای آمریکایی  در سال ۲۰۱۷  در تونس عناصر محلی این کشور را برای انجام عملیات‌های نظامی آموزش می‌دادند.

همچنین سند دیگری اخیرا فاش شده که به ویژگی‌های این برنامه محرمانه اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که آمریکا نیروهای نیابتی و آموزش‌دیده خود را به مناطق غیرقابل دسترس در سراسر جهان می‌فرستد. اطلاعات این سند که توسط وبسایت آمریکایی اینترست منتشر شده به شکل زیر است:

-تخصیص یک بودجه مبهم به برنامه محرمانه  ۱۲۷ E  که به کماندوهای ایالات اجازه می‌دهد تا به بهانه مبارزه با تروریسم  نیروهای خارجی یا نیروهای متحد آمریکا در سراسر جهان را برای انجام عملیات‌های نظامی مطابق اهداف آمریکا آموزش دهند. البته اطلاعات زیادی از ماموریت‌ها و مکان‌های حضور و اهداف این نیروهای آمریکایی و نیز نیروهای خارجی که با آنها همکاری می‌کنند وجود ندارد و محرمانه بودن این برنامه تا حدی است که اطلاعات مربوط به آن حتی در اختیار مقامات وزارت خارجه یا اعضای کمیته‌های اصلی کنگره نیز قرار نمی‌گیرد.

E-۱۲۷؛ برنامه محرمانه آمریکا برای جنگ‌های نیابتی از خاورمیانه تا آفریقا/ ابعاد تازه از همکاری واشنگتن با ناقضان حقوق بشر +تصاویر

- آمریکایی‌ها در این برنامه محرمانه وظیفه تامین بودجه مالی و تسلیح و آموزش نیروهای خارجی در کشورهای مورد نظر خود را دارند اما برخلاف رویه‌های لجستیکی معمول، این نیروها برای تحقق اهداف آمریکا و به ماموریت‌های آمریکایی اعزام می‌شوند. یک مقام سابق پنتاگون در این زمینه می‌گوید: مشارکت کنندگان در برنامه ۱۲۷ E  برای پرکردن شکاف و جای خالی‌ آمریکایی‌ها در عملیات‌های مورد نظر این کشور حاضر می‌شوند.

- این برنامه  در زبان نظامی به «۱۲۷-echo» معروف است تا بدون اینکه جان نظامیان آمریکایی را به خطر بیندازد اهداف این کشور در جنگ‌های نیابتی را محقق می‌سازد.

-هزینه این برنامه و عملیات‌های آن از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۱۰ میلیون دلار بوده است که بخش کوچکی از بودجه هزینه‌های دفاعی آمریکا طی این سال‌هاست.

ژنرال ووتل می‌گوید، من فکر می‌کنم این برنامه برای آمریکا بسیار ارزشمند است و امکانات لازم را برای تحقق اهداف مورد نظر ایالات متحده با استفاده از گروه‌های محلی در کشورهای مختلف فراهم می‌سازد. این برنامه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و زمانی که تروریست‌ها ۴ سرباز آمریکایی را در نیجریه کشتند مورد بررسی قرار گرفت و در آن زمان سناتورها ادعا کردند که از عملیات نظامی ایالات متحده در نیجریه بی‌اطلاع بودند.

پیش از این نیز اسنادی از عملیات  ۱۲۷ E  در کامرون منتشر شده بود. کاخ سفید از ۵ سال گذشته تاکنون از بحث درباره این برنامه و عملیات‌های آن در خارج از مناطق جنگی سکوت کرده بود و زمانی که یکی از اعضای شورای امنیت ملی ایالات متحده درباره سودمند بودن برنامه ۱۲۷ E  سوال کرد، سخنگوی این شورا پاسخ داد که برنامه مذکور مربوط به وزارت دفاع است. البته پنتاگون از هرگونه اظهار نظر در این زمینه خودداری و اعلام کرد که اطلاعات درباره برنامه  ۱۲۷ E  محرمانه بوده و نمی‌توان آن را فاش کرد.

برنامه ۱۲۷ E  و جنگ آمریکا در افغانستان

اسناد فاش‌شده نشان می‌دهد که ریشه برنامه  ۱۲۷ E  به جنگ آمریکا در افغانستان برمی‌گردد؛ جایی که مقامات کاخ سفید و سرویس سیا تلاش کردند راهکارهایی برای حمایت از ائتلاف شمال افغانستان علیه طالبان پیدا کنند. در آن زمان فرماندهی نیروهای عملیات ویژه آمریکا متوجه شد که توان کافی برای حمایت از نیروهای نیابتی آمریکا در افغانستان را نداشته و مجبور است برای تامین بودجه مالی آن به سیا متوسل شود. همین مسئله موجب شد فرماندهی نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده به فکر یک برنامه جامع برای حمایت از نیروهای نیابتی خود بیفتد.

به گفته مقامات سابق دفاعی آمریکا این برنامه در ابتدا تحت عنوان شاخه ۱۲۰۸ شناخته می‌شد و در عراق فعال بود سپس توانست اختیارات بی‌سابقه‌ای از جانب پنتاگون به دست بیاورد که به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد در حاشیه درگیری‌ها در مناطق مختلف از جمله خاورمیانه، جنگ‌هایی برای اهداف ایالات متحده به راه بیاندازند و بهانه آنها برای آغاز این جنگ‌ها مبارزه با تروریسم است.

به گفته سخنگوی نیروهای عملیات ویژه آمریکا، آماری درباره تعداد کشته‌ها یا ماهیت شبکه‌های متلاشی شده در این برنامه محرمانه ارائه نمی‌شود و شمار نیروهای شرکت‌کننده و نیز غیرنظامیانی که در جریان عملیات‌ها کشته می‌شوند نیز مشخص نیست.

تحرکات مشکوک آمریکایی‌ها در ارتش‌های مصر و لبنان

طبق اسناد افشاشده در این زمینه، یک همکاری محرمانه بین آمریکا و ارتش لبنان در این برنامه وجود دارد و ایالات متحده از یک یگان زبده در این ارتش برای انجام عملیات‌هایی تحت عنوان مبارزه با داعش و القاعده استفاده می‌کند. ژنرال ژوزف ووتل می‌گوید که برنامه  ۱۲۷ E  در لبنان نام «لئون هنتر» یا «شکارچی شیر» را دارد.

E-۱۲۷؛ برنامه محرمانه آمریکا برای جنگ‌های نیابتی از خاورمیانه تا آفریقا/ ابعاد تازه از همکاری واشنگتن با ناقضان حقوق بشر +تصاویر

وی همچنین اعتراف کرد برنامه‌های مشابهی نیز توسط آمریکا در یمن و مصر وجود دارد و نیروهای ویژه آمریکا برای مبارزه با داعش در صحرای سینا با ارتش مصر همکاری کردند.

بر اساس این گزارش، آمریکا سابقه طولانی در همکاری با ارتش مصر و لبنان دارد اما کارشناسان متعجبند که آمریکا چگونه ارتش این کشورها را به نیروهای نیابتی خود تبدیل کرده است. «نیروی ضربتی G۲»، یگان مخفی و مهم در ارتش لبنان بوده که رویکردی جدا از سایر یگان‌های این ارتش دارد و همکاری آن با آمریکایی‌ها عجیب نیست.

اما وضعیت برنامه  ۱۲۷ E در مصر جنجال برانگیزتر از لبنان بود و گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای ویژه ایالات متحده به بهانه مبارزه با تروریسم در کنار ارتش مصر جنایت‌های متعددی از جمله شکنجه و آدم ربایی و کشتار و ... علیه غیرنظامیان مرتکب می‌شدند.

نهادهای مربوطه برای پیگیری اطلاعات درباره رویکرد و عملیات‌های برنامه E۱۲۷  تلاش کردند با وزات دفاع‌های تونس و عراق و لبنان و یمن تماس بگیرند اما هیچ‌یک پاسخگو نبودند و تاکنون اطلاعات زیادی از کم و کیف برنامه مذکور آمریکا به دست نیامده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    17 4
    دردرازمدت فقط مقاومت راقوی وپرطرفدارمیکند کاخ سفیدمیخواست منطقه به ویرانی وخانه هابه سنگرتبدیل شود تاکسی مزاحم غارت این فاسدین نشود ولی الان مقاومت تاخودکاخ سفیدنفوذدارد ودراقیانوسها وزیردریاها فرای جوزمین به رشدخودادامه میدهدهمزمان شاهد کسری واختلاف درجبهه های فاشیست صهیونیست وکاخ سفیدهستیم
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      13 2
      فرقه قجر به نیابت از آمریکا و اسراییل مدتهاست در ایران عملیات انجام میدهد. روزنبرگ ها ی آمریکایی به دلیل جاسوسی هسته ای برای شوروی با صندلی الکتریکی اعدام شدند ولی جاسوسیهای فرقه به عنوان مبارزه در راه آزادی تحسین و حمایت میشود ! ولی آنها بدانند طرفشان فقط نظام نیست. مردم در لحظه ای که احساس کنند کشور در خطر است میلیونی در صحنه خواهند بود و آن روز کاری از قجر، پنس، پمپئو ، جولیانی و سایر فواحش و اراذل بر نمی آید.
  • امیر IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    9 0
    برای عقب نشینی واقعی یانکی ها و وابستگان مربوطه ، کار از جلسات گفتگویی بی واسطه یا با واسطه چندین دهه گذشته است و هر کاری آب در هاون کوبیدن ‌خواهد بود . باید و بایستی تمام دست اندرکاران نفوذی و دست نشاندگان آنها بطور کامل از تمام فعالیتهای جامعه حذف شوند .
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      5 0
      حرف شما ممکنه برای مدت کوتاه موثرباشه ولی رویه ی انقلاب اسلامی چون باروشنگری وعضوگیری های جدید جلومیره جنگ فقط شتاب رشدراکم میکند ضمن اینکه بهانه برای تحریف دربیشترماندن درقدرت توسط کاخ سفیدمیدهدهرچندالان مردم جهان فرق تکروی باسیاست کلی رابخوبی متوجه شده اندولی همین نرمش وسازش وامیدبه رشددرانقلاب اسلامی تبلیغ خوبی برای جذب ونفوذدراستکباراست
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      دقیقا
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    نیروی نیابتی سری برای اهداف ویژه . از جمله همان اعمال تروریستی ارتش آمریکا و سیا ، توسط اشخاص غیر آمریکائی در دیگر کشورها . بمنظور تامین دو هدف اول همان محافظت از نبروی خودی و بعد در صورت کشته و یا گرفتار شدن . بتوانند از زیر بار اتهام خود را دور سازند . آنهم با کمترین هزینه
  • اصلاح گر IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    2 14
    به وضع آمریکا نگاه کنید به طبیعت این کشوری که ۲۰۰ ساله هم نیست به خودروسازی فورد به هواپیمایی بوئینگ به سرگرمی سازی هالیوود به اسلحه لاکهید مارتین به خانه های استخردار ویلایی به تکنولوژی IBM به نرم افزار مایکروسافت ... واقعا این کشور و ملت قابل تحسین هستند بهتره واقعیات رو در نظر بگیریم همین وب هم محصول آمریکا هست درود بر امریکای عزیز
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 2
      تو فریب خوردی جهنم میروند چون مسلمان نیستند البته همه مسلمان ها و بماند که بعضی مسلمانها که نا حق و حرام می کنند به جهنم میروند بشین دعابخون عمل صالح کن تو شاید غرب گدا شدی................بهترین کشور اما اگر اینترنت و ماهواره نبود و محدود این نمیشه بیام با امریکا دوستی بکنیم و انها از اتش جهنم نجات بدیم ..........کافی دانشمندان و دولت مردان امریکایی با حوزه و اساتید اسلام شناس دررباره قران و دین اسلام درست جهااد بشه قران میگه با قران با کافران بجنگید و این مشخصی گفته با چی بجنگید نه با موشک . وغیره این کار افراد جانی و دیوانه داعش .................رافعی پور اگر میگه ظالم امریکا ست چرا از کره شمالی نمیگه که روسیه و چین ان درست کردن و جنایات بزرگ فرعونی می کند چرا چرا اینترنت بی حیایی بزارند در کشور و مردم بی حیا بشوند و کشف حجاب و حرام خوری و رشوه پلیس انتظامی و بیاد ..........چر در استخدام پلیس امنیت از اشغل در خیابان به او لباس مقدس بدهند و پلیس بیاد امنیت بده که مدام حرف رکیک بزنه و این نمیشه امنیت جامعه درست بشه دوستی با امریکا جوان ایررانی خوشحال می کنه و میشه پوتین هم راضی کرد و قتی ما جهان به خرد و دین و خدا به بریم جهان متوجه جهنم و بهشت میشه و تلاش می کنه ما چرا دین اسلام واقعی به پوتین گیم و جنگ ها نابود بشه..........همه دنیا بفهمند جهنم و بهششت وجو داره و دین اسلام راه راست همه مردم جهان برایتکیه نفسو دانش و می روند همه این به خار این ما مار شدیم همش امریکا و غیره نیش می زنیم مگر ما ماریم .................با زبان ماری نمشه جهان نجات داد .................عملایات خرد و حق و اخلاق در جهان بزاریم و جهان بگیم شما به جهنم می رید و نمایندگان دعوت کنیم یا در تلویزون با مردم جهان و دولت حرف بزیم شما دارید به جهنم می رید و چیزها علمی قران بگیم که علم رسیده به قران و این دروغ که میگه کافران بکشید چون ایه داریم که با کافران با قران جهاد کنید .........و اگر گفته بکشید منظور ش کافران زمان قدیم بوده
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 1
      جز خون چیزی نمیبینم
    • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      7 0
      غارتگریهایش قابل افتخاره؟ بزرگترین نسل کشی تاریخ را داشتن افتخار دارد و ... این قدرت داشتن هم چند صباح دیگر ساقط خواهد شد ... تاریخ میگه
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      عزیزم ایران که بااین تحریمها رشد13برابرمیانگین جهانی داردماباپیشرفت مشکل نداریم خودمون هم سینما وکارخانه ی سلاح سازی داریم چیزی که جهان چندقطبی ومقاومت درست کرده وکاخ سفیدرابه کسری کشانده کارخانه های بوئینگ وهالیوودنیست بخاطراین است که مرکزفسادوادمکشی وجنگ افروزی شده است امریکای عزیزهمونی است که مردمش نمادهای کاخ سفیدکه ابوغریب ونوزادان وحشتناک حاصل ازتولدزیربمباران ناپالم واتم وگوانتانامووتولدوتسلیح داعش وفسادی اهلاقی درسینمایشان که انواع بیماریهای روحی وروانی وبزهکاری وامارزندان وتیرانازی بطرف هم رادرست کرده است بااسباب بازی حتی لاکچری خودتان رانابود نکنید که میدانم هرکسی که اسم انقلاب اسلامی راشنیده مسیرش به خوب شدن است
    • امید IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      مگه نشنیدی فراعنه مصری چه عظمتی داشتند .هنوز بناها و شکوه و عظمت ثروت انها جز عجایب 7 گانه دنیاست ..چه برسرشان آمد؟؟ این کاخ های ویران شده رو ببین و درس بگیر که ثروت و عظمت روزی به نحوی دیگر روی خودش رو نشون میده .اعتقاد به خداوند و ایمان به ظهور منجی سلاحی هست که در مقابل همین اوج پیشرف های صنعتی غرب صف ارایی میکند .و این عظمت باید باشد تا شکست این فرهنگ غرب بیشتر عیان بشود و در مقابل مومنان خدا بزرگ خواهند شد
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      خطاب به ۲۳:۳۵ آمریکایی که با خونریزی و روی دریای خون و بعدا با کارها و اعمال شیطانی و با دروغ و دزدیدن علم و دانشمندان سایر کشورها چند صباحی که در تاریخ ثانیه هم حساب نمیشه به نون و نوایی رسیده روزهای آخرش را تو هپروت میگذرونه پس زیاد درود نفرست که فطیر بی مایه ....
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    نمیشه
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    خاورمیانه نه ؛ غرب آسیا،فقط غرب آسیا!!!!
  • US ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 4
    استثمار روسی کثيف تر از استثمار آمریکایی هست، تا قبل از شروع جنگ اوکراین روسیه حتی حاضر به دور زدن تحریم های ترامپ و پامپو و نتانیاهو نشد. مراقب باشید.
  • رمضانی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    5 0
    آنفدر که غربگراهای ما آمریکا را قبول دارند خودشان خودشان را قبول ندارند ببینید دیگه این غربگداهای وطنی کجای کارند آمریکا یعنی جنایت ، بمب اتم ، گوانتانامو ، جنگ و شورش و خونریزی
  • نیما IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    4 0
    امام خمینی: آمریکا شیطان بزرگ است اگر در تمام آمریکا مسجد ساختن شما بازهم بگویید مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس