برنامه «۱۲۷ ایی»، پروژه محرمانه پنتاگون برای اجرای جنگ‌های نیابتی

اسناد انحصاری نشان می‌دهد پنتاگون از برنامه موسوم به ۱۲۷ ایی (۱۲۷ e) برای جنگ نیابتی در نقاط مختلف جهان استفاده می‌کند.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی اینترسپت نوشت: اسناد انحصاری و مصاحبه با بیش از ۱۲ مقام دولتی فعلی و سابق آمریکا نشان می‌دهد، گروه‌های کوچکی از نیروهای عملیات ویژه این کشور در یک برنامه جنگ نیابتی در مقیاسی بسیار گسترده‌تر از آنچه که قبلاً گمان می‌رفت، دخیل هستند.

در حالی که اینترسپت و سایر رسانه‌ها قبلاً در مورد استفاده پنتاگون از برنامه موسوم به ۱۲۷ ایی (۱۲۷e) در چند کشور آفریقایی گزارش داده بودند، سند جدیدی که از طریق قانون آزادی اطلاعات به دست آمده است و در واقع اولین تأیید رسمی آن محسوب می‌شود، نشان می‌دهد که حداقل ۱۴ مورد برنامه ۱۲۷ ایی در کشورهای خاورمیانه و منطقه آسیا و اقیانوس آرام تا سال ۲۰۲۰ فعال بوده اند. در مجموع، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، کماندوهای آمریکا حداقل ۲۳ برنامه جداگانه ۱۲۷ ایی را در سراسر جهان اجرا کردند.

جوزف ووتل، ژنرال چهار ستاره بازنشسته ارتش آمریکا که هم فرماندهی عملیات ویژه و هم فرماندهی مرکزی این کشور را برعهده داشته است، به طور جداگانه وجود تلاش‌های "مقابله با تروریسم" برنامه ۱۲۷ ایی را که قبلاً فاش نشده بودند در کشورهای مصر، لبنان، سوریه و یمن تأیید کرد.

یکی دیگر از مقامات ارشد دفاعی سابق آمریکا که خواست نامش فاش شود نیز تأیید کرد که نسخه قبلی برنامه ۱۲۷ ایی در عراق هم وجود داشته است. بر اساس مجموعه دیگری از اسناد به دست آمده، یکی از برنامه‌های ۱۲۷ ایی در تونس که هرگز پنتاگون آن را تایید نکرده است، منجر به وقوع نبرد نیروهای آمریکایی در کنار عوامل محلی در سال ۲۰۱۷ شد.

این اسناد و مدارک، در واقع دقیق‌ترین تصویری را که تاکنون درباره یک برنامه گمنام و ناشناخته وجود داشته است، ارائه می‌دهند.

این برنامه به کماندوهای آمریکایی این امکان را می‌دهد تا عملیات مقابله با تروریسم را توسط، همراه یا از طریق نیروهای شبه نظامی و خارجی در سراسر جهان انجام دهند. اطلاعات اساسی درباره این مأموریت‌ها از جمله در مورد محل اجرا، دفعات، اهداف آن‌ها و نیروهای خارجی که آمریکا برای اجرای این ماموریت‌ها به آن‌ها وابسته است، حتی برای بیشتر کمیته‌های کنگره و اعضای مهم وزارت امور خارجه نامشخص هستند.

آمریکا از طریق برنامه ۱۲۷ ایی به تسلیح، آموزش و ارائه اطلاعات به نیروهای خارجی می‌پردازد. اما بر خلاف برنامه‌های سنتی ارائه کمک‌های خارجی که در وهله نخست برای ایجاد ظرفیت‌های محلی در نظر گرفته شده است، شرکای برنامه ۱۲۷ ایی برای اجرای ماموریت‌های تحت نظر آمریکا اعزام می‌شوند و دشمنان این کشور را هدف قرار می‌دهند تا اهداف واشنگتن محقق شود.

یک مقام ارشد دفاعی و سابق آمریکا که در این برنامه دخیل بوده است به اینترسپت گفت: «شرکت کنندگان خارجی در برنامه ۱۲۷ ایی در حال پر کردن خلاء‌هایی هستند که ما به تعداد کافی برای پر کردن آن‌ها آمریکایی در اختیار نداریم. اگر کسی برنامه ۱۲۷ ایی را عملیات نیابتی بخواند، بحث کردن با آن فرد دشوار خواهد بود.»

ژنرال‌های بازنشسته که از این برنامه مطلع هستند، می‌گویند این برنامه در هدف قرار دادن گروه‌های ستیز جو بسیار موثر بوده است و خطر برای نیروهای آمریکایی را کاهش می‌دهد.

در عین حال، کارشناسان به اینترسپت گفتند استفاده از یک برنامه کمتر شناخته شده، موجب بوجود آمدن نگرانی‌های جدی در خصوص مسئله نظارت و پاسخگویی می‌شود و به طور بالقوه، قانون اساسی آمریکا را نقض می‌کند.

اینترسپت، هزینه عملیات ۱۲۷ ایی را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ میلادی ۳۱۰ میلیون دلار اعلام کرد. این رقم در واقع بخش اندکی از بودجه نظامی آمریکا طی این دوره زمانی محسوب می‌شود. در عین حال، این رقم افزایشی چشمگیر نسبت به بودجه ۲۵ میلیون دلاری محسوب می‌شود که در ابتدا به برنامه ۱۲۷ ایی اختصاص داده شده بود. این برنامه، نخستین بار سال ۲۰۰۵ با نام دیگری آغاز شده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس