توپ

در شرایطی که در فصل نقل و انتقالات به سر می بریم، یک بررسی اجمالی نشان از اتفاقات جالبی در فوتبال کشورمان دارد.

سرویس ورزش مشرق- این روزها که رسانه ها را بالا و پایین می کنی، اخبار عجیبی به گوش می رسد. رقم های نجومی برای بازیکنانی هزینه می شود که شاید در مقایسه با بازیکنان شاغل در دهه هفتاد و هشتاد، سطحی به مراتب پایین تر و معمولی تر دارند. فوتبال کشورمان در این روزها، صدها میلیارد هزینه و چرخش مالی دارد اما خروجی آن را به درستی نمی توان دریافت کرد و تحلیلی از آن داشت. 

در این بین، باشگاه هایی هستند که هزینه های قابل توجهی نیز در فصول گذشته داشته و به نوعی میلیاردرهای فوتبالمان بوده اند. در این فصل نیز می توان ارزیابی داشت که ارقام قابل ملاحظه ای را خرج خرید بازیکنان و کادر فنی خود کرده و در زمره باشگاه های پرهزینه و لاکچری به شمار می روند اما این پرسش وجود دارد که خروجی و نتیجه این هزینه کردهای نجومی چه بوده است؟ این باشگاه ها با مربیان و مدیران پرهزینه خود، چه دستاورد و کارنامه ای را توانسته اند رقم بزنند؟ آیا مابه ازای این هزینه کردهای غیرمتعارف، مطلوب بوده یا اتفاقات دیگری در حال روی دادن است؟ 

پرسش بالا را می توان با یک پاسخ صریح همراه کرد؛ تقریبا هیچ! مروری بر اینگونه تیم ها و مربیان مدعی آنها داشته باشیم، به خوبی واضح و مبرهن است که این پرهزینه ها که بایستی روزی مورد بررسی دقیق نیز قرار گیرند، عملا نه خروجی نتیجه ای داشته اند و نه در سال های اخیر کمکی به توسعه فوتبال کشور داشته اند. با هم فقط یک مرور ساده و گذرا بر فهرست این تیم ها داشته باشیم، بسیاری از ناگفته ها مشخص می شود که چگونه اشخاصی با ادا، سرمایه های هنگفتی را سالانه به دور می اندازند.

میلیاردرهای بدون دستاورد در فوتبال ایران/ از نکونام و محرم تا ژنرالی که فقط اسم دارند

این روزها، برخی عنوان می کنند که امیر قلعه نویی به آخر خط رسیده که به عملکرد وی در گل گهر استناد می کنند

گل گهر و امیر قلعه نویی: هنوز از یادها نرفته که امیر قلعه نویی و تیم هایش، در دورانی از فوتبال کشورمان، همواره از مدعیان قهرمانی و در کورس رقابت برای رسیدن به جام بوده اند. اما مدت هاست که از ژنرال، فقط نام و نشانی مانده است. این روزها کمتر کسی قلعه نویی و تیم هایش را جدی می گیرد و عمدتا در میانه های رو به بالای جدول پرسه می زنند اما در گل گهر، هزینه های قابل توجهی هم صورت گرفته است. تیمی متعلق به استانی محروم که همواره مورد انتقاد درباره هزینه کردهای خود و ضرورت آن بوده، نتوانسته با سرمربی مشهور خود به نتیجه ای قابل اعتنا برسد.

این تیم که انتظار می رفت در فصل گذشته به عنوانی در خور برسد، صرفا به چهارمی بسنده کرد تا برخی این را عنوان کنند که قلعه نویی از منظر فنی، توانایی سابق را ندارد و به خط پایان رسیده است. سرمربی آبی دوست گل گهر، در سال های اخیر نتوانسته به جز حاشیه سازی آورده ای برای این تیم کرمانی داشته باشد و در فصل جاری، انتظار می رود که بتواند دستاوردی چشمگیر داشته باشد. کارنامه قلعه نویی با گل گهر، هواداران این تیم را مایوس کرده و عایدی در قبال هزینه های قابل اعتنای این تیم نداشته است.

میلیاردرهای بدون دستاورد در فوتبال ایران/ از نکونام و محرم تا ژنرالی که فقط اسم دارند

عملکرد فصل گذشته فولاد با نکونام، نگرانی های زیادی را ایجاد کرده و تردیدها درباره توان وی را افزایش داده است

فولاد خوزستان و جواد نکونام: سرمربی جوان لیگ برتری که در ابتدای فصل نقل و انتقالات جاری از حضورش در استقلال بسیار سخن گفته شد، در زمره کسانی است که تیمی بسیار پرهزینه و لاکچری را در اختیار دارد. برخی بر این باورند که فولاد خوزستان با هزینه هایی که داشته، از عوامل اصلی تورم غیرقابل قبول در لیگ برتر کشورمان است. این مربی جوان که کاپیتانی تیم ملی را نیز تجربه کرده، تلاش داشته تا پله های ترقی را به خوبی و با سرعت طی کند اما کارنامه فصل گذشته نکونام در لیگ برتر، نمره ای قابل قبول را برای وی ثبت نمی کند.

فولاد پرهیاهو در انتهای لیگ برتر، در رده پنجم ایستاد تا نتواند به انتظارات پاسخ در خوری دهد. این تیم در جام حذفی نیز ناکام ماند تا هواداران خوزستانی به آنچه انتظار آنها بود، نرسند. البته، نکونام مربی جوانی است اما بررسی فصل گذشته این تیم در لیگ برتر، دلالت بر این دارد که با چنان هزینه هایی، انتظارات بیشتری وجود دارد که وی نتوانسته به آنها عمل کند. باید منتظر ماند و دید که وی می تواند در این فصل جبران مافات کند یا خیر.

میلیاردرهای بدون دستاورد در فوتبال ایران/ از نکونام و محرم تا ژنرالی که فقط اسم دارند

سپاهان را باید شکست خورده بزرگ لیگ دانست که متهم گران کردن سرسام آور فوتبال کشورمان نیز به شمار می رود

سپاهان ناکام اصفهان: شاید بتوان بزرگترین ناکام فصل گذشته لیگ برتر را سپاهان اصفهان نامید. این تیم که براساس آنچه شنیده می شود، هزینه های نجومی در لیگ فصل گذشته داشت، نتوانست به عنوانی قابل اعتنا برسد و در پایان، به سومی بسنده کرد. بسیاری انتظار داشتند که مدعی اصلی قهرمانی لیگ برتر به این تیم اختصاص یابد اما محرم نویدکیا نتوانست به این هدف برسد و در پایان نیز از تیم اصفهانی جدا شد. در آن مقطع، برخی عنوان می داشتند که سرمربیگری سپاهان، اتفاقی زودرس برای نویدکیا بوده که ثمره آن را می توان در ناکامی فصل قبل به وضوح دید و حس کرد. در فصل جاری نیز به نظر می رسد ریخت و پاش های نجومی و عجیب این تیم ادامه دارد و این بار، پای مربی خارجی نیز باز شده اما سوال اصلی این است که این بار چه نتیجه ای رقم خواهد خورد. آیا باز هم ناکامی سپاهان با هزینه های نجومی اش ادامه خواهد داشت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 7
    از تیم پرسپولیس نگفتید ؟ سال گذشته کم هزینه کرد یا امسال ؟
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      4 4
      پرسپولیس در 6 سال گذشته 5 بار قهرمان ایران و 2 بار نایب قهرمان آسیا شده و مجموعا 10 میلیون دلار درآمد زایی داشته، اوفتاد؟
    • رضا IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      4 1
      ناراحت نشوید بالاخره پرسپولیس تیم سوگلی وزارت ورزش است طی ۸ سال گذشته همه ورزش را فدای این تیم کرده اند صحبت کردن در باره این تیم تف سربالا است. این گزارش هم احتمالا توسط بابا مسعودشون تهیه شده. !! چون حتی مربیان ناموفق ذوب آهن و پیکان اشاره نمی کند یعنی آنها کم هزینه کرده اند و لاغری نبوده اند یا چون پرسپولیسی هستند؟
  • کامران IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 0
    چرا فوتبال خصوصی نمیشه تا هم جلوی فساد گرفته بشه و هم هر بازیکن با توجه به ارزش واقعیش پول بگیره؟!
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      5 0
      ورزش و هنر بهترین سرپوش برای پولشویی و کثافتکاریهای دولتی هست چرا باید خصوصی بشه؟
  • معلم IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 4
    نود و نه درصد ریشه معضلات جامعه توسط آن ده درصد قشر مرفه جامعه ایرانی است که بیت المال کشور را بلعیده اند با سگ بازی و حیوان بازی باعث شیوع بیماری در جامعه می شوند با ژست های حمایت از حیوانات باعث شده اند این سگ ها امنیت روانی مردم را سلب کنند ملت جرات نداشته باشند در پارک یا کوچه قدم بزنند هجوم این سگ های وحشی باعث نابودی حیات وحش ایران شده است این ده درصد قشر مرفه به نود درصد بقیه خانه اجاره می دهند و هر سال اجاره خانه را دو برابر بالا می برند ارزش املاکشان بالای هزار درصد بالا برده اند و باعث تورم در جامعه شده اند این ده درصد جمعیت کشور ارز کشور را خارج کرده در اروپا و ترکیه و خارج سرمایه گذاری می کنند و اقتصاد ورشکسته کشور های تحریم کننده ایران را نجات می دهند این ده درصد قشر مرفه منجمله بازیگران فوتبال و سینما مالیات نمی دهند و همیشه نقش اول را در تحریک مردم برای ایجاد اغتشاشات و نافرمانی های مدنی بعهده دارند در هیچ جنگ یا بحرانی کمک نمی کنند ولی در همه بحران ها از امدادگران انتقاد می کنند اگر هم دیدی در یک سیل یا زلزله شماره حساب دادند برای جمع آوری کمک ، شکی نکن کمک ها را به جیب خواهند زد اگر دیدی تصادفا یکی ازین اقشار مرفه یا سلبریتی ها در محل سیل و زلزله رویت شد شکی نکن برای دقایقی بیشتر نیست و آن هم برای جذب فالور ، این ده درصد قشر مرفه با ژست های روشنفکری همیشه دم از ایران و تمدن ایران می زنند ولی آنقدر ضد ایران هستند که می روند کانادا و اروپا که شناسنامه هایشان ایرانی نباشد جایگاهشان در حد سگ است و سگ ها بر این ها شرف دارند
    • معلمی دیگه IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 2
      چه ربطی به فوتبال داشت حالا؟
    • م IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 4
      اتفاقا بيشتر سگ بازي سگ گرداني براي قشر پايين تر و تازه بدوران رسيده جامعه هست يه امار بگير متوجه ميشيد
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    یکم از دوتیم تهرانی که باعث این همه مافیا بازی شدند می نوشتی
  • سعید IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    عامل اصلی آغاز پرداخت های نجومی در فوتبال باشگاه پرسپولیس و مدیرعامل آن رویانیان هست که با پرداخت های نجومی بازیکنان متعصبی مثل بنگر رو از سپاهان به تهران کشاند
  • هیچکس IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    ارزش کل لیگ برتر کشور بر اساس آخرین آمار اعلامی معادل حدود 109 میلیون یورو است یعنی تقریبا 1.3 یورو برای هر نفر ایرانی در سال معادل حدود 1000 ریال در روز !!!!!!!!!چه دستاوردی بیشتر از این که تنها با 100 تا یک نومنی در روز برای میلیونها نفر بیننده مسابقات تفریح و سرگرمی ایجاد نمایید اگر فوتبال نبود چه جایگزینی برای آن داشتید ؟
  • BE ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    علی کریمی رو عشق است ، همه زمین رو دریبل میزد ، نگاه نمیکرد ببینه خودیه خودی نیست ، آخرشم با توپ میرفت تو اوت ، ولی خدا وکیلی سه تا گل مشدی به کره زد ، انصاف هم خوب چیزیه
  • دائی BE ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    گناه دارن فوتبالیستها ، گرونیه قیمت کاخ افزایش پیدا کرده ، اوزون بورون هم قیمتش رفته بالا ، یک کیلو خاویار میخوای بخوری کلی باید پول بدی ، خدا رو خوش نمیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس