کد خبر 1382355
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کنگره آمریکا

گروهی از سناتورهای جمهوری‌ خواه لایحه‌ای را ارائه کرده‌اند که برجام را به تأیید دو سوم سناتورهای آمریکایی و قطع روابط ایران و چین مشروط کنند.

به گزارش مشرق، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه سنا لایحه‌ای را تحت عنوان «پاسخگویی چین و ایران»  ارائه کردند تا اجرای برجام را به قطع روابط چین و جمهوری اسلامی ایران مشروط کنند.

روبیو در توجیه ارائه طرح ضدایرانی خود گفت: «احیای توافق هسته‌ای با ایران نه تنها به نفع رژیم تهران است، بلکه به طور مشابه به حزب کمونیست چین پاداش می‌دهد و آن را غنی می‌کند. ما نمی‌توانیم به دولت بایدن اجازه دهیم که همچنان به واگذاری امتیاز به دیکتاتورها در قبال وعده‌های توخالی ادامه دهد. این خطرناک و ضد آمریکا است».

بیشتر بخوانید:

برایان هوک خطاب به بایدن: مرگ توافق هسته ای را اعلام کن!

از طرف دیگر، بلکبرن نیز در موضعی مشابه با انتقاد از برجام اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و مدعی شد: «توافق اوباما و بایدن ایران همیشه شکست خورده است. دولت بایدن نباید دوباره وارد توافقی شود که به رژیم ایران مشروعیت می‌بخشد به‌ویژه زمانیکه آن‌ها به حمایت مالی از تروریسم، حمایت از دولت خطرناک چین کمونیست و تسهیل نسل‌کشی ادامه می‌دهند. این لایحه، مانع از تخصیص دلارهای مالیات‌دهندگان برای توانمندسازی کاخ سفید برای حمایت از این رژیم فاسد می‌شود».

بر اساس این گزارش، سناتور «ریک اسکات»، «بیل کسیدی»، «تام تیلیس»، «مایک براون» و «تد کروز» از حامیان اصلی این لایحه هستند و «باب گود» نماینده کنگره نیز، لایحه‌ای مشابه را در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده است.

طبق لایحه فوق، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید توسط دو سوم از اعضای سنا به تصویب درآید و هرگونه تعهد یا صرف هزینه یا بودجه برای توافق هسته‌ای تا زمانیکه ایران به تمامی توافقات از جمله انتقال پول از چین مشارکت راهبردی امنیتی و نظامی با چین پایان ندهد، ممنوع خواهد بود.

این لایحه همچنین حمایت ایران از گروههای مقاومت در منطقه همچون حماس را ممنوع کرده است و جمهوری اسلامی ایران را ملزم می‌کند تا انهدام تمامی تسلیحات، مواد و زیرساخت‌های شیمیایی را تأیید کند و وزیر امور خارجه ایالات متحده را ملزم می‌کند تا گزارشی را به کنگره ارائه دهد که در آن توضیح داده شود که چگونه هر توافق آینده با ایران هر یک از الزامات ذکر شده در بالا را برآورده می‌کند.  

سناتورهای جمهوری‌خواه که همواره مخالف برجام بوده‌اند، در لایحه فوق بدون اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، خواستارمحکوم کردن پاسخ‌های حماس به حملات رژیم صهیونیستی شده‌اند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از حدود دو ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها و عمل به تعهداتش از جمله رفع تحریم‌ها، بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران اخیراً در جلسه کمیته امور خارجی سنا شانس رسیدن به توافق را پایین خواند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در واکنش به اظهارات رابرت مالی و اظهارات مقامات فرانسه در همین ارتباط و اتفاقات اخیر از جمله ترور شهید صیاد خدایی و این‌که آیا این‌ها به معنای به بن بست رسیدن توافق است، گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به داخل خود مطرح می‌کنند، ملاک ما برای اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود، نداریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    10 4
    ظاهراً در دولت حسن روحانی تضمین هایی ضمنی هم بابت این قرارداد بی فرجام داده بودند که با این لایحه مجلس سنا بخش هایی از آن بر ملا می شود! این که توافق با چین را سال ها مسکوت گذاشتند و یا چینی ها را از حوزه های نفت و گاز ایران در خلیج فارس خلع ید کردند!!!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • سعید IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 10
    اگر ایران بطور قابل راستی آزمائی وقابل تائید در مورد محدود کردن روابطش با چین اقدام کند،مسئله هستی و تحریمها تماما در ۲۴ ساعت برداشته خواهد شد،چون مسئله اصلی امریکا مهار چین هست حالا امریکا تلاش میکنه بدون دادن امتیاز خاصی به ایران ،روابط چین و ایران را محدود کند،اکنون دیگر مدیران کشور باید هزینه و سود را محاسبه کنند و تصمیم بگیرند،از اول هم امریکا بجز قطع ارتباط ایران و چین چیز دیگری نمیخواست ولی نمیدانست چگونه باید مطرح کند.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      10 2
      برو بمیر با این تحلیل کردنت! بزرگترین شریک تجاری ما و بیشتر کشورهای دنیا من جمله اتحادیه اروپا همین چین هست! حالا ما بریم ارتباط با چین رو قطع کنیم؟! مریض
    • سلام IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      11 2
      مریکا غلط کرده با دهنش ....مابدنبال گسترش روابطیم یا به دنبال محدودیت..من جنگ با امریکا واسراییل را براینگونه و به زندگی باذلت ترجیح میدم...الان جنگ باشه بنده در صف اول خط مقدم هستم تا هرچ سریعتر دنیارو ترک کنم
    • SE ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      6 2
      شرط ما برای بازگشت یانکیها به برجام خودکشی آنهاست
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    9 2
    باشه سس مایونز چی؟ اونم بخوره روش یا نه؟
  • DE ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    5 2
    از این برجام پشکل هم نصیب ایران نمی شود، هر موقع از آن خارج شوید برد کرده اید
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    8 3
    سردیتون نشه یهو؟ دیگه چی می خواهید؟
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    8 2
    با همین خیال ها بمیرید
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 11
    حسابی نزد سازمان ملل افتتاح گردد و پول فروش نفت و صادرات ایران به ان جا واریز شود تا خرج های تحت کنترل باشد و فقط خرج های متعلق به مردم ایران اجازه پرداخت داشته باشد
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      6 2
      قبل اینکار چند تا موشک به کمپ تیرانا زده شود تا شر این حیوانات کم شده و اکشیژن کرهٔ زمین بیشتر هدر نرود!!!!
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 8
    دمشون گرم
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    بایدن و برجام اقتصاد رو به استکبار گره نزدید این ها از هر راهی وارد میشن که اقتصاد ایران رو فلج کنن ایران باید با کشورهایی رابطه اقتصادی برقرار کنه که در تحریم ها تنهایش نگذاشتن مثل چین روسیه ارمنستان
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 3
    در دولت روحانی بدون این شروط برجام داشت به امصا می رسید و حتی قرار بود سپاه و سایت رهبری هم از تحریم حذف شودن که مجلس جلوی توافق را گرفت و با روی کار امدن رئیسی و فرصت به جمههوریخواهان و بهانه انها برای روی کارآمدن دولت تندرو در ایران همه چیر را برباد رفت. با این وضعبت شرایط اقتصادی ایران به مراتب بدتر خواهد شد
  • من زنده ام به عشق دیدار تو یا صاحب الزمان IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 0
    من آماده ام تا به فرمان رهبرم سید علی گلوی تمامی دشمنان ایران ،.آمریکا اسرائیل پاره کنم .من منتظرم دشمن.من منتظرم یا صاحب الزمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس