کد خبر 1382001
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
مترو پل

«ساختمان‌های ناایمن فوراً شناسایی و مقاوم‌سازی شوند» اگر دیماه ۹۵ از زبان رئیس جمهور سابق خارج شده بود، شاید اکنون دیگر شاهد حادثه «متروپل» نبودیم.

به گزارش مشرق، «ساختمان‌های ناایمن فوراً شناسایی و مقاوم‌سازی شوند». همین جمله ای که یکشنبه شب در جلسه هیات دولت از دهان رئیس جمهوری خطاب به وزرای کشور و راه و شهرسازی خارج شد، اگر دیماه ۹۵ از زبان رئیس جمهور سابق خارج شده بود، شاید اکنون دیگر شاهد حادثه «متروپل» نبودیم. ولی دولتی‌ها با عقبه رسانه ای‌شان ترجیح می‌دادند قالیباف را مسئول همه این ویرانی‌ها جلوه دهند تا اینکه کاری عملیاتی بکنند.

دستوری با ۶سال تاخیر

یا اگر پس از آن حادثه رحمانی فضلی گفته بود که «استانداران با ظرفیت‌های قانونی، بهره‌برداری از ساختمان‌های ناایمن را متوقف کنند» الان احمد وحیدی مجبور نبود از قلب ویرانه های متروپل این دستور را خطاب به استاندارانش صادر کند. و برادری وجب به وجب آوار را برای یافتن پیکر بی جان برادرش جابجا نمی کرد.

صدور مجوز متروپل؛ ۷ماه پس از ویرانی پلاسکو

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می گوید «پروانه ساخت متروپل در تاریخ ۴ مرداد ۹۶ از سوی شهرداری منطقه یک شهرستان آبادان خارج از روال اصولی و بدون اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر شده؛ عملیات اجرایی احداث این ساختمان نیز، چند ماه پیش از صدور پروانه ساختمان آغاز شده بود!»

شکیب می گوید که «نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در آبادان، از زمانی که متوجه این موضوع شد، در قالب نامه‌ای به تاریخ ۱۷ اسفند ۹۵ به شهرداری آبادان اطلاع داده که صدور پروانه ساختمانی با تایید این نمایندگی صورت نگرفته و رونوشت این نامه را نیز به فرماندار و دادستان و شورای اسلامی آبادان ارائه داد.»

پس فرماندار و طبیعتا استاندار یا دست کم معاون عمرانی استانداری می دانستند که «متروپل غیر قانونی» است؛ ولی کاری نکردند.اگر نگوییم ذینفع بودند.

عبدالباقی مالک متخلف متروپل مدفون خیانت های خود شد و سوالی که همه می پرسند این است که «ما باید یقه چه کسی را بگیریم»

غلامرضا شریعتی؛ و استانداردهای یک استاندار

 معضل آب آشامیدنی در غیزانیه و نشنیدن صدای اعتراض مردم که موجب اعتراضات تند با بستن جاده و امنیتی شدن موضوع شد و بالا آمدن فاصلاب در سیل سال ۹۹ اهواز تنها دو مورد از خطاهای مدیریتی شریعتی بود که او را به یکی از منفورترین استانداران تاریخ خوزستان تبدیل کرد.

اما کاش شریعتی فقط بی تدبیر بود. او در خلال اعتراضات کارگران هفت‌تپه از اسدبیگی، مدیر کارخانه حمایت های زیادی کرد. بعدها در جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات امید اسدبیگی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت توسعه نیشکر هفت‌تپه، بازپرس اعلام کرد که امید اسدبیگی در جریان تحقیقات گفته که  «مبالغی را برای مسافرت استاندار خوزستان و خانواده وی هزینه کرده است» که این مطالب صورتجلسه و در پرونده موجود است. پرونده ای که نهایتا اسدبیگی در آن محکوم و رای به نفع کارگران صادر شد.

خوزستان ۸سالِ بحرانی را سپری کرد و بحران تاجایی پیش رفت که به این استان بودجه جداگانه اختصاص یافت ولی مگر این حجم از بی تدبیری ها با پول حل و فصل می شود؟

همین فرد که ۸سال غیراستانداردترین شیوه مدیریت اجرایی را آن هم با ظاهری کاملا صلاح به نمایش گذاشت، آخر بهمن ۹۹ با حکم روحانی شد رئیس سازمان ملی استاندارد. شریعتی حالا قرار بود، استاندارد را در کل کشور اجرایی کند و برای آنهایی که هرچیز غیراستانداردی می سازند مجوز ندهد یا جریمه شان کند و کسی که نتوانست حامی خوبی برای حقوق مردم یک استان باشد، از مصرف کنندگان کل کشور حمایت کند.

آیا پایانی خواهد بود؟

شاید اگر همان موقع که آخرین مشت از خاک‌های ویرانه پلاسکو خالی شد، دستور قاطع و عملیاتی صادر، با متخلفین برخورد سخت و ضوابط و اصول متقن و فنی درست و درمانی برای ساختمان های ناایمن صادر می شد، اکنون دیگر نمی گفتند که فقط در تهران ۱۲۹ ساختمان دیگر مثل متروپل وجود دارد که باید ایمنی سازی شوند. با دستور یکشنبه رئیس جمهور و وزیر کشور باید منتظر اقدامات عملی در خنثی سازی این بمب‌های عمل نکرده در درون شهرها باشیم.

منبع:برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    طبق قانون
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    تا وقتی مسئولین ما رشوه گیر هستند هیچ مشکلی حل نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس