کد خبر 1381973
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
متروپل

سرپرست نظام مهندسی ساختمانی کشور با بیان اینکه ساختمان مترو پل به شکل عجیبی ساخته شد، گفت: یکی از اقدامات مهم مالک ساختمان این بود که این طرح بدون اخذ پروانه شروع به ساخت شد.

به گزارش مشرق، حمزه شکیب روز سه‌شنبه در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساختمان مترو پل یکی از عجیب‌ترین طرح‌های ساختمان در سال های اخیر بود، گفت: در زمان ساخت این ساختمان سازمان نظام مهندسی در جریان کار نبوده و اگر این ساختمان به بهره برداری می‌رسید تعداد بیشتری از شهروندان ممکن بود جان خود را از دست بدهند.

وی اظهار کرد: قدرت مالک موجب شد که هیچ نهاد و سازمانی نظارت فنی و مهندسی روی نحوه ساخته نداشته باشند و حتی مالک زمانی که مجوز ساخت در ۹ طبقه را گرفت اضافه اقدام به ساخت چند طبقه کرد و همچنین معاون شهرسازی شهرداری آنجا اعلام کرد که هیچ پرونده ای در این خصوص وجود ندارد.

سرپرست سازمان نظام مهندسی تاکید کرد: مقررات ساخت و ساز بسیار پیچیده است و با توجه به وجود منطقه آزاد که قانون در آن پیگیری نشده، سازمان نظام مهندسی در آن به طور رسمی ورود نکرده است.

وی با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگهداری درست آن اظهار کرد: در سال ۹۲ نگهداشت این ساختمان ها به عنوان قانون تصویب شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرا نشده و هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم و متاسفانه نگهداری نمی شود و الزامات اجرایی ندارد و اگر مبحث ۲۲ رعایت شده بود ساختمان پلاسکو را هنوز در اختیار داشتیم.

شکیب ادامه داد: باید برای چند ساختمان به صورت نمونه نقشه معماری، سازه ای و تاسیسات مکانیکی و مکانیزم فروریزی را تهیه کنیم تا ببینیم در صورت بروز حادثه، چه میزان از ساختمان فرو می ریزد. این مکانیزم باید در اختیار آتش نشانی قرار بگیرد و به آنها آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه این امر هنوز محقق نشده گفت: می توانیم دنبال کنیم که این طرح اجرایی شود و ساختمان های بلندمتربه ملزم به اجرای آن شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه بیش از دو میلیون مسکن مهر ساخته و به لحاظ کمیتی کار بزرگی در دنیا انجام شد گفت: کاش از لحاظ کیفیتی نیز این اتفاق می افتاد، در مسکن ملی نیز همین اتفاق می افتد و باز هم از کیفیت غافل می شویم.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد هزینه صرف ساخت و ساز می شود افزود: در زلزله ها ۷۰ دصد هزینه ها که شامل تاسیسات است از بین می رود، ما علم و دانش را داریم و هزینه چندانی نیز نمی خواهد و باید در این زمینه کار شود تا بتوانیم تاسیسات را داشته باشیم. ما که می دانیم در کشور زلزله خیزی هستیم چرا نباید این سازه ها را حفظ کنیم.

به گفته شکیب، باید از این شرایط درس بگیریم و کیفیت ها را که دانش و توان آن را داریم افزایش دهیم حتی اگر ۱۰ درصد کمتر بسازیم. باید عمر مفید ۱۰۰ ساله ساختمان ها را داشته باشیم و بعد از آن نیز بتوانیم آن را بازسازی و تعمیر کنیم.

وی در خصوص مطرح شدن پیشنهاد کاهش ریسک خطر در تهران تاکید کرد: تمام الگوریتم آن در گذشته تهیه شد اما به دلیل تغییرات مدیریتی به نتیجه نرسید متاسفانه دانش ما پیاده سازی نمی شود و یکی از علل اصلی آن این است که نظام درون سازمانی و برون سازمانی رعایت نمی شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی در پاسخ به سوال چمران در خصوص مقاومت زمین متروپل آبادان نیز گفت: هنوز بررسی دقیق انجام نشده اما قضاوت ها اینگونه است که از نوع سه به سمت نرم باشد و آب های سطحی در آن بالاست اگر قرار است طراحی شود امکان پذیر است و ساختمان های بلندتر نیز می توان ساخت اما می توان الزامات ساخت و ساز را در فونداسیون آن اجرایی کرد.

وی افزود: باید فونداسیون گسترده باشد و نیاز به شمع نیز داشته است و هنوز اطلاع دقیقی نداریم که رعایت شده یا خیر

شکیب تاکید کرد: تعداد کسانی که صلاحیت ندارند و وارد ساخت و ساز شدند کم نیست و باید اصلاحات صورت بگیرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    7 0
    اینم از نتیجه اش....
  • DE ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 1
    حرف کاملا منطقی «ما دانش آن را داریم فقط باید اجرا شود.»
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    8 0
    بازهم دروغ ودلنگ!اول میگویند پروانه داشته ولی خلاف پروانه ۳طبقه اضافه شده و....
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    10 0
    ۳۰ساله مستاجریم-بیشترلز۱۰ساله یک زمین ازتعاونی مسکن...گرفتیم،پروانه نمیدهند ونمیگذارند آجر رو احربذاریم-چطوریه که این دزدها بدون پروانه ساختند!،
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    8 0
    چندین ساله میخواستیم یک سقف وایوان ۱متری اضافه کنیم-بازرسها شهرداری آمدنند بیل وفرقون را ضبط کردنندوکارگر وبناها را تعطیل کردنند وپولشونو ازمون گرفتتد!چطوریه دوتا برج بدون پروانه ساخته شده!؟
  • حسين DE ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    4 0
    از زمان وقوع اين حادثه دردناك و ناگوار كه بر اثر آن تعدادى از هموطنان عزيز آبادانى ما جان باخته و خانواده هاى محترمشان داغدار گشتند تا بامروز طبق گزارشهاى رسانه هاى گوناگون در مورد مجوز صدور ساخت اين برجك اخبار و گزارشهاى فوق العاده ضد و نقيضى منتشر شده و حالا طبق اظهارات آقاى حمزه شكيب سرپرست سازمان نظام مهندسى كشور عنوان ميكند اين طرح بدون اخذ مجوز ساخته شد،وى همچنين مدعى شد كه قدرت مالك موجب شد كه هيچ نهاد و سازمانى نظارت فنى و مهندسى روى نحوه ساخت اين پروژه نداشته باشد،به نظر من اظهارات آقاى شكيب كاملًا گوياست و نيازى به توضيح نيست كه چه روند بى قانونى در امر ساختمان سازى در ايران وجود دارد و چگونه توان مالى يك فرد فراتر از قانون عمل ميكند ونهايتا" چنين فجايعى را بوجود مياورد،البته كه به مالك ساختمان نه بعنوان يك فرد بلكه بعنوان يك جريان بايد نگاه كرد جريانى بنام سرمايه دارى تجارى انگل دلال صفت مالى و بانكى كه به مانند اختاپوس شريانهاى حياتى اقتصاد ايران را در چنگالهاى خونين خود دارد،در يك برنامه تلويزيونى امام جمعه سابق و محترم لواسان كه مخالف ساخت و سازهاى آن چنانى و بدون مجوز در باستى هيلز بود در برابر پرسش مجرى برنامه كه پرسيدند آيا شما تهديد هم شديد؟ايشون پاسخ دادند بله،يكى از اون گردن كلفتها به من گفت تو هيچ كار نميتوانى انجام دهى همه كارها را پول انجام ميدهد و پول در دستان من است ، خب دوستان از اين گوياتر؟ يك مورد ديگه اشاره كنم ،چند سال پيش يك مامور وظيفه شناس در جاده شيراز كازرون در حين انجام وظيفه مورد ضرب شتم دوتا گردن كلفت قرار ميگره و به بيمارستان اعزام ميشه و اون دوتا گردن كلفت در بيمارستان مجددًا مامور را كتك ميزنند و يكى از ونها خطاب بوى ميگويد سه ميليارد تومان ميگذارم همين جا روى ميز و همين جا دفنت ميكنم،خب اين يعن چه؟ يعنى اينكه با پول همه كار ميتونى انجام بدى و اين نوع نگرش و فرهنگ كثيف ليبراليسم و سرمايه دارى تجارى انگل زالو صفت است كه بر اقتصاد ايران چنبره انداخته،بايد فكرى كرد،جناب آقاى رئيسى تو رو خدا اون گشت ارشادى كه در مناظر انتخاباتى قولش را داده بوديد راه اندازى كنيد،اجازه نديد يكمشت گردن كلفت كه از طريق غارت و چپاول بيت المال به آلاف و علوفه رسيدند اينگونه فاجعه آفرين شوند،بايد با آنها با شدت و قاطعيت برخورد شود .
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    9 0
    ده طبقه جلوی دید همه رفته بالا بدون مجوز؟
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    خداروشکر معلوم شد
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    خاک برسر ان مسئول نظم مهندسی که میدانسته ۳۳۰۰۰ساختمان بی کیفیت وناایمت درمملکت هست ولی گذاشته انتخابش کنند وهیچ غلطی هم طی این سالها نکرده-مرده شور همه تونو ببره که برای پول قدرت وسمت هرچی بگدیند انجام میدهید شما اگر ویند باید خودتان بچه ها وخانواده و...بفرکشید براحتی میفرکشید کثافتهاحتی حاضر نشدید برای حفظ ابرویتان یکبار برای مررم کشور وخودت بجنگی برای درستکاری ولی برای انتخابات حاضرید رای بهرید حاصرید زنتونو هم بفروشید حاضرید قتل کنید ک برسید به یک لکه ننگ که همیشه بردودمانتان میماند (اینها دهها توجیه میمآورند که فقط ازمسُولیت فرار کنند که مررم دیگه به هیچ ۰یز وهیچکس اعتماد ندارند وفقط میدانند باید نیست ونابود بشوید
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    4 0
    آلونک آسیه پناهی مادر کرمانشاهی
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    7 0
    مرگ بر دیکتاتور
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    یعنی اگر یک چوب خشک بجای مسیول نظام مهندسی میگذاشتند حداقل بدرد کتک زدن خوب بود-خاک برسر آن مسئول نظام مهندسی که میدانسته ۳۳۰۰۰ساختمان بی کیفیت وناایمن درمملکت هست ولی کاندید شده برای انتخابش وهیچ غلطی هم طی این سالها نکرده-مرده شور همه تونو ببرند که برای پول قدرت وسمت هرچی بگویند انجام میدهید شما اگر بگویند خودتان بچه ها وخانواده تارا بفروشیدتا پول بهتان بدهند براحتی میفروشید کثافتهاحتی حاضر نشدید برای حفظ ابرویتان یکبار برای مردم وکشور وخودت..، بجنگی برای درستکاری ولی برای انتخابات حاضرید رای بخریدباج بدهید حاصرید زنتونو هم بفروشید حاضرید قتل کنید که برسید به یک لکه ننگ که همیشه بردودمانتان میماند (اینها دهها توجیه میآورند که فقط ازمسُولیت فرار کنند که مررم دیگه به هیچ چیز وهیچکس اعتماد ندارند وفقط میدانند باید نیست ونابود بشوید
  • محمدایوب IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    ازقدیم گفتن پول بده رو سیبیل شاه نقاره بزن وشخصی را چند نفر خوابانده بودند توی شکمش میزند فرد فریاد میزد ای پشتم ای پشتم آنها که می‌زدند خندیدند گفتند ماتوشکم تو می‌زنیم تو میگی پشتم گفت اگر پشت داشتم شما جرعت نداشتید تو شکمم بزنید حال این آقا هم پول داشته وهم پشت که ده طبقه بدون جواز ساخته وبدون پایان کار درطبقه اولش واگذارشده ومردم رفت وامد کردند پول که فراوان شیتیل چشم ناظر و شهرداری ووو کور شده بود وپشت هم بالاترین نماینده دولت که خودش حکم رییس‌جمهور در استان دارد استاندار مثل کوه پشت او ودرتمام کلنگ زنی وافتتاح ها همراه او رفیق گرمابه وگلستان او وحتی به عنوان چهره ماندگار. در صنعت ساختمان معرفی کرد وحتی روحانی هم ارادتمند او بود گویا به حسین آقای فریدون هم چیزی چربیده وسیبیل او هم چرب شده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس