کد خبر 1382100
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
متروپل

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران، نحوه شناسایی جسد حسین عبدالباقی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، رئوفیان، با اشاره به فرایند تشخیص هویت جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: پیرو حادثه تأسف بار ریزش ساختمان متروپل آبادان، اظهار نظرهایی از سوی برخی افراد در فضای مجازی در خصوص روند تشخیص هویت و آزمایشات ژنتیک انجام شده مطرح شد که با توجه به غیرعلمی و غیر دقیق بودن مطالب مطرح شده که می‌تواند بیانگر بیگانگی و عدم آشنایی گویندگان و منتشر کنندگان مطالب فوق به فرآیند تشخیص هویت و حوزه ژنتیک قانونی باشد، ارائه مطالبی جهت تنویر افکار عمومی هموطنان ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان دستگاهی علمی و تخصصی، در کنار وظایف متعارف خود، در تمامی حوادث و بحران‌ها همواره در کنار هموطنان بوده و با به کارگیری تمامی توان و ارائه خدمات با نهایت سرعت و دقت ممکن، تلاش کرده تا به سهم خود نقشی هرچند کوچک در کاهش آلام بازماندگان عزیز این حوادث ایفا کند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های سازمان پزشکی قانونی کشور حضور در صحنه‌های حوادث و انجام اقدامات فنی و تخصصی جهت تشخیص هویت و تعیین علت فوت است، تصریح کرد: در تمامی حوادث مختلفی که طی سال‌های گذشته به وقوع پیوسته، این کار با سرعت و دقت صورت گرفته است.

وی افزود: کار تشخیص هویت و همچنین تعیین علت فوت در حوادث بر اساس موازین علمی و دستورالعمل‌های تدوین شده به انجام می‌رسد؛ در این حادثه نیز مانند سایر موارد این اقدامات صورت گرفته و یا در حال انجام است.

رئوفیان ادامه داد: در شناسایی هویت جان‌باختگان از معاینات ظاهری، جنسیت متوفی، علائم و نشانه‌های خاص روی بدن، مدارک همراه، انگشت نگاری، فرمول دندانی و سایر موارد قابل احصاء استفاده و تشخیص هویت صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ پیکر مالک متروپل در سردخانه

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار کرد: در مواردی که به دلیل شدت جراحات و آسیب وارده به جسد و یا فساد پیکر امکان تشخیص هویت با کمک روش‌های فوق امکان پذیر نباشد و یا در موارد خاص برای قطعیت و اطمینان بیشتر، از جسد نمونه‌ای جهت استخراج پروفایل ژنتیکی اخذ می‌شود تا با پروفایل‌های ژنتیکی استخراج شده از بستگان او مقایسه شود.

وی افزود: علم ژنتیک قانونی جزو تخصص‌های بین رشته‌‎ای با تلفیق علوم مختلف از جمله ژنتیک مولکولی، نانوتکنولوژی، شیمی و .. است که با توجه به اهمیت نمونه‌های استحصال شده از صحنه‌های جرم یا قربانیان حوادث غیر مترقبه، روش‌های آزمایشگاهی استخراج و تکثیر DNA را به گونه‌ای بهینه سازی کرده تا از حداقل مقدار DNA، نتایج قابل اطمینان و قابل تفسیر حاصل شود.

رئوفیان گفت: در حوادث دسته جمعی در صورتی که نیاز به پروفایل ژنتیکی جهت تعیین هویت قربانیان یا بقایای انسانی باشد، قدم اول، برداشت نمونه از جسد یا بقایای بجا مانده در محل حادثه است. نمونه‌های بیولوژیکی که می‌توان در راستای استحصال پروفایل ژنتیکی جهت تعیین هویت افراد از آن‌ها استفاده کرد، شامل نمونه خون، بافت نرم مانند عضله و یا نمونه بافت سخت مانند دندان و استخوان است.

وی افزود: این برداشت نمونه توسط کارشناسان پزشکی قانونی و مطابق با دستورالعمل‌های سازمانی موجود انجام می‌شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران ادامه داد: فرآیند استحصال پروفایل ژنتیکی از نمونه‌های بافتی (نرم یا سخت) در شرایط استاندارد شامل مراحل آماده سازی نمونه، استخراج DNA، کمیت سنجی، تکثیر DNA به وسیله روش PCR، تفکیک محصولات PCR به وسیله الکتروفورز و تهیه پروفایل ژنتیکی و در نهایت تفسیر و ارائه گزارش تعیین هویت است.

وی افزود: بر اساس نوع نمونه، زمان لازم جهت انجام استحصال پروفایل ژنتیکی و تطبیق به بازه زمانی حداقل ۸ ساعت در نمونه خون تا ۴۸ ساعت در نمونه‌های سخت (استخوان) نیاز دارد.

رئوفیان بیان کرد: ممکن است به دلیل فساد شدید بافت و یا عدم حصول نتایج قابل تفسیر، مراحل آزمایش نیازمند تکرار بوده و طبعاَ برای حصول نتیجه و پاسخگویی نیاز به زمان بیشتری خواهد بود.

وی افزود: در خصوص حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، با توجه به آواربرداری‌های انجام شده و خروج پیکرها و بقایای قربانیان طی ساعات و روزهای اول وقوع حادثه، امکان شناسایی و تعیین هویت این عزیزان بر اساس پروتکل مربوط فراهم و با انجام بررسی‌های تخصصی لازم و طی فرآیندهای مربوط، این پیکرها پس از شناسایی تحویل خانواده‌هایشان شدند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار کرد: در این میان با طرح برخی شایعات و ابهامات در خصوص متوفی حسین عبدالباقی که هویت وی از طریق بررسی‌های انجام شده و از جمله روش‌های بیومتریک (اثر انگشت) به انجام رسیده بود، لزوم انجام آزمایش ژنتیک مطرح و اقدامات لازم انجام شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    16 11
    کاش این حرفا راست باشه
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      12 1
      فعلا همه انداختن گردن یکدیگر نظام مهندسی به شهرداری ، شهرداری به شورا ، شورا به مالک ، مالک وجود ندارد !!
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      14 3
      من فقط از یک چیز مطمئنم!! وقتی پشت سر هم توضیح داده میشه تشریح میشه ! در حال اثبات هستند ! قسم و ایه! فیلم ومدرک!،،،،،،،، شک و شبهه هم بیشتر میشه!!
    • ایرانی IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      8 4
      پس برادرزاده شمخانی چی شد؟؟؟
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      4 2
      ثابت کنین طرف مرده
    • محمد IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      7 2
      دوستی که شک داری به این داستانا، علتش اینه که تو این حادثه بد مردم اینقدر ناراحت هستن وحق هم دارن که فقط دنبال اون مقصر میگردن از اون طرف شبکه ای مخالف با انواع روشها تو بوق و کرنا کردن که سازنده زنده هست وفرای، تو همه جا تمام کانالهای ماهوره ای وات اپ اینستاگرام اینقدر داره این اخبار پمپاژ میشه فقط برای ایجاد شلوغی،فقط کافیه دقت کنید همه ماها هم که خیلی از این دست خبرا رو به خاطر مشکلات اقتصادی وناراحتی که داریم به راحتی قبول میکنیم.حالا یکی نیست بگه طرف که گنده تر از شهردارای سابق وفعلیش نبودن که بازداشت شدن.بعد دوستان این ساختمان لعنتی تو زمان شیخ بنفش واستاندارش یعنی شریعتی ساخته شده .
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    15 2
    باید از خانواده های قربانیان می خواستین که 2 یا 3 نماینده از بین خودشان تعیین کنن (کسانی که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند یا لااقل آشنا به امور پزشکی باشند). سپس با حضور این نمایندگان از جسد حسین عبدالباقی نمونه DNA می گرفتید و انگشت نگاری می کردین (از تمام این مراحل باید فیلم می گرفتین که بعدا جای انکار نباشه). سپس با حضور خود این افراد نمونه ها را به آزمایشگاه می دادید و حتی نمونه هایی را به این نمایندگان می دادید تا به هر آزمایشگاهی که خودشان می خواهند ببرند. وضعیت ایران با یک کشور عادی فرق می کنه. 300 شبکه معاند ماهواره ای مثل لاشخورهای گرسنه هر لحظه منتظر موضوعی هستن تا از آن یک بلوا بسازند. در چنین شرایطی دولت باید از افراد زیرک و تیزهوش و کاربلد برای خنثی کردن اقدامات پدرسوخته هایی مثل منوتو و بی بی سی و اینترآشغال استفاده کنه.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      10 1
      فرضا آمدند و تایید هم کردند. مردم می گویند آنها پول گرفته اند. کلا دیوار حاشا بلند است.
    • سید IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      11 3
      عزیزم کارخودشون شک برانگیزه کاری به دشمنان خارجی نداره
    • CA ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      1 0
      عزیزان کم هنر نمایی نکردن
  • DE ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    14 5
    ، به فرض که مرده ، چرا زنده های گناهکار را بازداشت نمی کنید ؟؟
    • CA ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      11 5
      کلی آدم بازداشت شده. دلت نمیخواد ببینی
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      7 1
      فقط بازداشت کافی نیست باید مجازات هم بشوند
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      3 1
      ش پاسخگو باشد حتی نمیشه اسمش هم نوست
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    3 2
    مهم اینه که ثابت شد
    • سید IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      3 2
      البته نه با قطعیت چون رفتارها مشکوک بود متاسفانه
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    6 3
    خالی بندیههههههه
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    5 3
    وقتی دادگاه مدیر عامل سابق بانک ملت وپارسیان امروز خبر تبریه شدنشون اومد به نظر شما با توجه به فساد بالایی که متاسفانه تو دستگاه قضایی کشور هم هست آیا نمیشه همه آفراد پزشکی قانونی رو هم خرید؟
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      2 1
      با این تحلیل خیلی راحت نتیجه می گیرید ، حتی احتمال کمی هم نمی دهید که شاید این مورد حقیقت داشته باشد ، اگر به راحتی این آقا را در ترکیه ، کانادا ، امارات ، می بینند ، عصر ارتباط است ،عکس و فیلم بگیرند به همه دنیا ارائه دهند .
  • محمدایوب IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    5 2
    نیازی به این همه چیز نیست استاندار سابق خوزستان را بیاورید اوراشناسایی کنه او رفیق گرمابه وگلستان عبدالباقی بوده کلی شیتیل گرفته کاملا می‌شناسه روحانی هم بیارین می‌شناسه چهره ماندگار او بوده علی برکت الله
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    5 4
    ميگن پسر عموشه اونم ژنتيكش مشتركه ديگه .خودشو تو امارات ديدن.
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 1
      یعنی کافیست یکی یک ادعای بی سند کند و شما باور کنید. بعد وقتی کسی در مورد ضریب هوشی شما حرفی می زند بدتان می آید.
  • غلامرضا اسلامیان شاهروذی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    4 5
    حسین عبدالباقی الان با خاوری تو کانادا دارند . نسکافه میخورند. پزشک قانونی هم دنبالDNA اند. به قول فدبما طرف اسبش گم کرده . و داره دنبال نعلش میگرده
    • TR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      9 6
      بیماری پارانوئیا دارد در کشور بیداد می کند این چه نحو برخورد با قضایا است طرف مرحوم شده مقامات رسمی کشور اعلام می کنند آنگاه با بیماری روحی خودتان دارید با قضیه برخورد می کنید - تاسف آور است -
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      2 0
      پارانوئید در اثر مشکلات و فشار در زندگی در مردم ایجاد میشه کی جوابگو هست
  • رضا IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 5
    از کجا بفهمیم از جسدش نمونه گرفتند شاید خودش زنده هست پارت بازی کردند از بدنش نمونه گرفتند و نتیجه اش را گفتند خودش است
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      یعنی یک نفر از اون تیم پزشکی و آزمایشگاه و پلیس و هرکی سر صحنه بوده، نیومده گزارش کنه یا به فامیلاش بگه؟ شما که ماشالله همتون یه فامیل توی اطلاعات دارید یکی فرمانداری یکی شهرداری، خب کو عکس کو حرف کو سند؟
  • اسلامی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    4 1
    این بحث ها به جایی نمی رسد .خانواده اش کجا هستند ؟
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    11 1
    مردم اونقدر به مسولین بی اعتماد شدند که اگه راست هم بگن کسی باور نمیکنه
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      2 5
      چون خود مردم رای کنسرتی دادن
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    5 1
    چطور در یک روز تست جواب داد
  • KURD IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    3 3
    عبد الباقی به گفته شاهدان عینی دقایقی قبل از فروریختن ساختمان به طور قطعی از آن خارج شده و این را همه مردم میدانند
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      2 1
      سندش هم اینستاگرام! کلا همه هم شاهد عینی هستند!
  • آریا IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 1
    وقتی عفونت در خون بالا میره بدن با زدن کورک و دمل واکنش نشان میده ، فجایعی مثل انفجار ساختمان پزشکان تهران و یا متروپل آبادان همان دمل ها هستند ، وقتی قوانین و نظامات بوسیله رشوه و زیرمیزی دور زده و نادیده گرفته شود اتفاقاتی از این دست شروع به رخ دادن می کند ، پیمانکاری که بدون نقشه و محاسبات مهندسی و با پایین ترین کیفیت مصالح یک برج کج و معوج می سازد ، مهندس ناظری که از بی سوادی یا نمی بیند یا از روی فساد نویی خواهد که ببیند ، شهرداری ای که جلوی تخلفات کور و کر و گنگ است از بس که فاسد است تاوانش را مردم بدبختی می دهند که دسترنج یک عمر فعالیت و تلاش را در ثانیه ای از دست داده اند و جانشان را هم رویش !!! و البته بعد از چند روز آش همان آش و کاسه همان کاسه
  • محمد جوادی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 2
    گیریم عبدالباقی زنده بود دستگیر و به همراه خاطیان اعدام شد چه دردی از خانواده های داغدار دوا می کند فرزندی بی پدر شده مادری بی فرزند . از روزی که امضا اعتبار خودش را چه به خواست مسئولین رشوه خوار و چه مردم رشوه پرداز از دست داد از جمله دانشگاه - ساخت و ساز - آزمون - نظارت - بازرسی و محاکم دچار این وضع نابسامان شدیم افراد بیسواد دکتر، مهندسین ماشین امضا، ناظرین چشم بسته، بازرسین چشم انتظار و محکمه هایی با قضات حریص همین است که هست
  • فرهاد IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    4 1
    فرمایشات صحیح، اما از اکجا معلوم که راستش رو میگید؟ صدام رو اعدام کردند همه هم دیدند ولی از کجا معلوم که صدام بود؟ ها؟
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      0 2
      چرا باید دروغ بگن. زنده یا مردش چه ارتباطی با حکومت داره؟
  • جانباز IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 0
    بقیه شهرداران دخیل رو هم بگیرید و سخت مجازات کنید.
  • عادل IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    ممنون
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 1
    با توجه به شایعات حضور عبدالباقی در دبی باید پزشکی قانونی خیلی بیشتر از اینا اطلاعات بده. با توجه به اینکه گفته میشه توی دبی دیده شده پس باید اهمیت بیشتری قائل باشن. اگر چهره ی جسد تا حدودی قابل شناسایی هست باید حداقل خود مردم یا کسبه ی اطراف ساختمان رو دعوت کنن برای تایید هویتش. اونجا راحت میشه گفت که درسته یا غلط. اینکه نشد همه ش از جانب یه سخنگو بشنویم ما فلان کارو کردیم بهمان کار کردیم تشخیص دادیم خودشه تموم شد رفت !
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      البینه علی المدعی. آنکه می گوید در دوبی او را دیده باید سند ارائه کند. والا ادعای شکمی که خیلی ساده است.
    • US ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ داداش عکسش موجوده . یه نفر شبیه به اون داخل ماشین عکسش دراومده ضمن اینکه حواشی پیرامون عبدالباقی خیلی بد اطلاع رسانی شده اول که گفتن دی ان ای تشخیص دادیم خودش بوده در حالی که تست دی ان ای چند روز طول میکشه
  • سید IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    چرایک منبع مطمئن مثل اطلاعات سپاه یا یک جمع صالح برای تحقیق مامور نمیشند این توضیحات داخل استانی مشکوکه چون این بشر توی استان نفوذ دارد
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    از روی سادگی دلم حرفهاتو باور کردم
  • ابوالفضل IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    دروغ میگین
  • FR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    شریعتی استاندار قبلی خوزستا رو بیارین شناساییش میکنن سه سوته. با هم همخوار بودن ناسلامتی.
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 1
    مردم ایران عموما و مردم خوزستان خوزستان خصوصا و مردم آبادان به طور اخص دارای مشکل کمبود ضریب هوشی هستند. والا می فهمیدند که ادعای بی سند ساده است و کسی که ادعا می کند عبدالباقی زنده است باید سند ارائه کند. همچنین همینها تا همین ده روز پیش عبدالباقی برایشان قهرمان آبادان و کارآفرین نمونه بود.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    ببینید چه کار کرده اید
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    بالا برید و پایین بیایید عبدالباقی زنده است ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    قومی هستند که به جای تصمیم گیری بر اساس مستندات ، مستندات را بر اساس تصمیم گیری و منافع جناحی عوض و تحریف می کنند .
  • ارش IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    طرف مرده .چرا عده ای هستند که جیره خوار و البانی نشین و صهیونیست باور نمیکنند .طرف همون اول مرده .برادرش شناسایی کرد ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس