کد خبر 1371812
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس/مردم محدودیتی برای خرید نان نخواهند داشت

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مباحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی مجلس، مردم محدودیتی برای خرید نان ندارند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: وزیر جهاد کشاورزی در ابتدا توضیحاتی پیرامون تصمیم دولت برای هوشمندسازی یارانه گندم و حذف ارز ترجیحی آن به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

وی بیان کرد: طبق توضیحات ساداتی‌نژاد، قیمت جهانی کالاهای اساسی افزایش یافته است. برای مثال قیمت گندم ۱۲۵ درصد و قیمت برخی از کالاها نیز حدود ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق مباحث مطروحه در جلسه غیرعلنی مجلس، بحران ایجاد شده بین اوکراین و روسیه نیز منجر به ایجاد محدودیت در ترانزیت و تولید غله شده است. بر این اساس ما باید دو اقدام اساسی را انجام دهیم؛ در وهله اول کشت غله ایران باید افزایش یابد و از سوی دیگر، باید واردات گندم را کاهش دهیم.

میرتاج‌الدینی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه تأکید کرد که واردات گندم باید کاهش یابد و راهکار کاهش واردات گندم آن است که ما باید بتوانیم جلوی قاچاق، ضایعات و حیف و میل گندم و آرد را بگیریم و هدف دولت از هوشمندسازی یارانه گندم و حذف ارز ترجیحی آن، مبارزه با قاچاق است.

وی متذکر شد: زمانی که دولت‌های نهم و دهم یارانه گندم را به مردم داد و قیمت آرد آزاد شد، در همان سال دو میلیون تن در مصرف آرد صرفه‌جویی شد. پیش‌بینی می‌شود اگر طرح هوشمندسازی گندم به درستی اجرایی شود، حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد واردات گندم کاهش پیدا کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس تأکید شد که قیمت نان برای مردم افزایش پیدا نمی‌کند و یارانه آرد به نانواها بعد از پخت نان داده می‌شود؛ به این معنا که آردی که به نانواها داده می‌شود، آرد آزاد خواهد بود اما تعداد نانی که در نانوایی‌ها فروخته می‌شود و با کارتخوان‌ها مشخص است، مبنای ارائه یارانه به نانوایی‌ها خواهد بود و بانک مرکزی مابه‌التفاوت قیمت را به حساب نانوایی بر این اساس واریز می‌کند.

میرتاج‌الدینی اظهار داشت: مبارزه با قاچاق یکی از اهداف اساسی دولت است چرا که در حال حاضر یک کیسه ۴۰ کیلویی آرد با قیمت یارانه‌ای حدود ۳۸ هزار تومان در داخل کشور به فروش می‌رسد اما همین کیسه آرد در لب مرزها تقریباً ۲۰ برابر یعنی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

وی گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی هم درباره روش هوشمندسازی یارانه نان توضیحاتی را به نمایندگان ارائه داد و تأکید کرد قیمت نان برای مردم افزایش نمی‌یابد از سوی دیگر مردم محدودیتی برای میزان مصرف نان و خرید آن نخواهند داشت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی از افراد ممکن است به صورت غیرمتعارف نان خریداری کنند و هر روز حدود ۲۰۰ نان بخرند که از طریق کارتخوان این موضوع قابل رصد است و بررسی می‌شود که چرا از یک کارت بانکی هر روز حدود ۲۰۰ نان خریداری می‌شود. آیا کسی که این کار را می‌کند به دنبال تبدیل آن به خوراک دام یا اهداف دیگر است.

میرتاج الدینی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه نقطه نظرات خود را مطرح کردند و تأکیدشان بر این بود که نباید گرانی ایجاد شود و دولت باید بازار را مدیریت کند تا شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نباشیم. اجرای طرح هوشمندسازی یارانه گندم به نفع مردم است و امنیت غذایی برای آنان به دنبال خواهد داشت.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مسیحا IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 0
    البته اگر تونستن با موج های سهمگین گرانی مقابله کنن و زنده بمونن هرچندتا نون بخوان شاید بتونن بخرن
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 0
    موضوع محدودیت نیست موضوع قیمت ویارانه ای بهشان تعلق میگیرد هست
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    نانوا ازحساب یارانه شخص پول نان را کم میکند(یعنی هرچی بیشتر نان بخرد یا بخواهدبرای کسان دیگه نان بخرد ازحساب یارانه ایش کم میشود(این باعث میشود(۱-قاچاق کالا تاحدود زیادی کم شود۲-شیرینی پزیها آرد دولتی نخرند وشیرینی به قیمت آزاد بفروشند وصادر کنند-۳-۱۰مبلیون مهاجر عرب وافغان توریست واونهای که ازخارجه میایندنان به نرخ واقعی وازادش بخرند۴-دهکهای با درآمد واموال ومشاغل ومالکیتهای متفاوت وامکانات بیشتر کمترازاین یارانه استفاده میکند چون ازیارانه پنهان مثل بیگاری کشیدن از قشر کم درآمد که برای اونها با یارانه شان عملا هزینه میکنند ۵-فقط میماند آمار واطلاعات دقیق وحذف روابط تقلب فساد و... که به دهکها به نسبت واقعی انواع یارانه بهشان تعلق میگیرد
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 0
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
    • خخخخ IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      حالت خوب نیست
  • ناشناس IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    سوخت و...کم بود،حالا بهانه جدید پیدا کردید؟خجالت داره!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس