پیشنهادات ۱۰ گانه کارشناسان برای اجرای موفق طرح هوشمندسازی یارانه‌ نان

کارشناسان در جلسه نقد و بررسی طرح هوشمندسازی یارانه‌ نان پیشنهادات ۱۰ گانه خود برای تکمیل، تصحیح و اجرای بهتر و موفق طرح را ارائه کردند.

به گزارش مشرق، در جلسه نقد و بررسی طرح هوشمندسازی یارانه‌ نان که باحضور مجریان طرح هوشمندسازی یارانه‌نان از وزارت اقتصاد، کارگروه‌های تخصصی و کارشناسان اقتصادی برگزار شد، پیشنهادهایی در ۱۰ محور از جمله لزوم تولیت واحد در زنجیره گندم، آرد و نان، قیمت‌گذاری صحیح، ارائه کمیت نان برحسب قرص یا کیلوگرم، برداشتن انحصارهای نابجا و افزایش سلامت‌غذایی جامعه مطرح شد.

در این جلسه علیرضا رضاپور، مسئول کارگروه روستا و عشایر، به ارائه پیشنهاداتی برای تکمیل، تصحیح و اجرای بهتر و موفق طرح هوشمندسازی یارانه‌نان در دولت پرداخت که محور آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • متولی: درحال حاضر پنج وزارت‌خانه جهادکشاورزی، صمت، کار تعاون و رفاه‌اجتماعی، کشور و اقتصاد و اموردارایی در این طرح حضور دارند که برای اجرای بهتر طرح و پاسخگویی نیازمند یک متولی‌واحد هستیم که مسئولیت‌طرح را عهده‌دار باشد.
  • سخت‌افزار جدید بانکی: ۹۰ درصد از ۸۲ هزار شعبه نانوایی کشور مجهز به کارتخوان هستند که با ایجاد تغییرات نرم‌افزاری نیازی به ایجاد سخت‌افزار جدید نیست.
  • کمیت نان: برای جلوگیری از کوچک شدن قرص نان بایستی نان به‌صورت کیلویی به‌فروش برسد.
  • قیمت‌گذاری: برخی هزینه‌های اعلام شده از سوی ذی‌نفعان واقعی و منطقی نمی‌باشد، قیمت‌گذاری باید واقعی باشد.
  • شکل یارانه: تخصیص یارانه باید برمبنای کیلوگرم نان صورت بگیرد، درتخصیص یارانه به‌صورت کیلوگرم، درصورتی که بازار جهانی دچار هرگونه نوسانات قیمتی شود یارانه تخصیصی تغییر نمی‌کند و امنیت‌غذایی مردم تهدید نمی‌شود.
  • رسانه: رسانه‌ها باید ابعاد مختلف طرح را برای اقناع جامعه و اجرای درست آن تبیین نمایند.
  • برنامه‌ریزی: در تدوین طرح هوشمندسازی یارانه‌نان بایستی نمایندگان امین هریک از حلقه‌های زنجیره گندم، آرد و نان مشارکت داشته باشند.
  • سلامت: استفاده از آرد کامل، جامعه را به‌سمت سلامت می‌برد و با استفاده از این الگو می‌توان هزینه‌های نظام‌سلامت کشور را کاهش داد.
  • نظارت: اتخاذ تدابیر نظارت لازم در این طرح، مانع افزایش قیمت در محصولات قنادان، بیسکوییت‌سازان، دامداران، کارخانه‌های لبنیات و کارخانه‌های آرد می‌شود.
  • مجوز: انحصار صدور مجوز باعث افزایش هزینه‌ها و ایجاد رانت می‌شود.

* طرح پیشنهادی وزارت‌اقتصاد برای شناسایی و محرومیت الگوهای غیرمتعارف در نانوایی‌ها

در ادامه این‌جلسه محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد، با بیان اینکه درحال‌حاضر یارانه به گندم تخصیص داده می‌شود و با اشاره به اختلاف ۲۰ برابری قیمت گندم یارانه‌ای با قیمت آزاد آن، این‌موضوع را موجب بروز برخی سوءاستفاده‌ها دانست. وی با توضیح طرح هوشمندسازی یارانه‌نان در دولت‌سیزدهم اظهار داشت در این‌طرح مردم افزایش قیمت نان را احساس نمی‌کنند.

* آزادپزی نانوایی‌ها، پرنده‌ای با دوبال رقابت و کیفیت

در این جلسه اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران، با بیان اینکه نباید به نانوایی‌ها صرفا به‌عنوان یک واحد حق‌العمل کار نگاه شود اظهار داشت اگر طرح نان دولت درست و کامل اجرا شود می‌تواند ۳۰ درصد مصرف گندم آردی کشور را کاهش دهد. وی عنوان کرد آزادپزی پرنده‌ای است که دوبال رقابت و کیفیت را به همراه دارد.

* انحصار صدور مجوز باید شکسته شود

در ادامه این‌جلسه محمد علیمهری، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌تهران، با اشاره به تحقیقات میدانی استانداری تهران در فروردین و اردیبهشت امسال بیان کرد که طبق این تحقیقات هزینه روزانه تبدیل آرد به گندم در یکی از انواع نانوایی‌های شهر تهران حدود یک‌ونیم‌میلیون تومان است درحالی‌که اتحادیه مربوط این نرخ را ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان اعلام کرده است. وی یکی از مشکلات‌اصلی را انحصار در صدور مجوز دانست و اظهار داشت اجاره یک نانوایی با مجوز ۴۸ میلیون تومان است درحالی‌که اجاره همان نانوایی بدون‌مجوز ۱۰ میلیون تومان است و این یعنی بخش عمده‌ای از هزینه هر نان صرف رانت صدور مجوز می‌شود.

* گندم، آرد و نان نیازمند زنجیره‌ی حاکمیتی

همچنین در این جلسه محمد جواد مویدیان، کارشناس اقتصادی، زنجیره گندم، آرد و نان را نیازمند یک هویت مستقل با مسئول مشخص و مدیریت راهبردی و اجرایی دانست که با سیاست مختلف دولت‌ها و جناح‌های حاکم بر دولت نسبت به فضای اقتصادی و تامین معیشت مردم تغییر نکند.

وی بیان کرد: در این سال‌ها شاهد تلاقی وزارت بازرگانی، وزارت‌کشاورزی و وزارت‌صمت در این زنجیره بودیم که باعث تشتت در فضای مدیریتی آن شده است که خوشبختانه در این برهه این تشتت در کمترین حالت خود است و اجرای قانون تمرکز وزارت‌جهادکشاورزی و صنف خبازی وزارت‌ صمت عامل آن خواند.

وی شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی وزارت جهادکشاورزی را مغزافزاری دانست که باید متولی را حمایت برنامه‌ای و پشتیبانی کند و اظهار داشت: باید این تیم اختیار و مسئولیت داشته باشد و در قبال آن باید از آن‌ها پاسخگویی را مطالبه کرد.

باید پیچیدگی فرآیند را به خودمان و سادگی آن را به بیرون منتقل کنیم.

در ادامه این جلسه غلامحسین آقایا، مسئول کارگروه کشاورزی دولت‌سایه، با بیان این‌که در سیاست‌گذاری‌ها باید روی سیاست‌ها شابلون انداخت، اظهار داشت: استقرار فیزیکی نیرو برای نظارت در نانوایی‌ها خطاست و باعث مستهلک شدن نیروی فیزیکی می‌شود.

وی افزود: اگر از این راه به‌عنوان راهکار موقت استفاده می‌شود باید از الان راه‌های بازگشت آن درنظر گرفته شود.

مسئول کارگروه کشاورزی دولت‌سایه در پایان تصریح کرد: طرح پیشنهادی نان، چهارمین طرح از این نوع از اول انقلاب است و مردم نمی‌پذیرند که در چهارمین اقدام، خطاهای قبل تکرار شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علوی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    بر وام های تولیدی نظارت نمی شود عمده وام خود اشتغالی وام ازدواج صرف تولید یا جهیزیه نمی شود دلال ها وام ازدواج را می خرند چون درروستا فقط معلم ها وبرخی از افراد چک برای ضمانت دارند این وام هارا می خرند .راهکاربرایش پیدا کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس